Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Totuus on, että ellei jotain ihmeellistä tehdä, niin autotuotanto siirtyy Euroopasta Kiinaan aivan kuten kaikki muukin tuotannollinen toiminta on jo tehnytkin.
Kiinalla olisivat asiat hyvin, mutta maa sairastaa syöpää: se on diktatuuri.
Kaikki autotekniikalle asetetut vaatimukset on saaneet aikaan sen ettei monellakaan eurooppalaisella ole enään varaa ostaa eurooppalaista autoa.
Tosin Euroopan myydyin automalli sentään vielä valmistetaan siellä, eli Dacia Sandero.
Periaatteessa nuo vaatimukset ovat kyllä ihan samat myös Kiinasta tuotaville autoille.
Vaatimusten tiukkeneminen näkyy hyvin esimerkiksi Renault Zoen tähtien määrässä: auto ei ole vuosien mittaan turvallisuudeltaan ainakaan huonontunut, mutta turvallisuustähdistä vietiin jo viimeinenkin pois. Nollan tähden auto! Kilpaile siinä sitten kiinalaisen viiden tähden MG4:n kanssa.
Daciakin ehti muuten tehdä oman sähköautonsa. Kovin on laiska, taisi olla luokkaa 20 sekkaa sataseen. Suomeen tuota ei virallisesti tuoda, koska siitä puuttuu akuston lämmitys.