|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lauri
|
Viestin otsikko: Ë-C3 Lähetetty: 18.10.2023 20:41 |
Viestit: 1492
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 18.10.2023 21:02 |
Viestit: 5687 Paikkakunta: Lahti
|
Täydellinen, tai kun se täydellisesti mun käyttöön sopiva sähköauto maksaisi 50t€ vähintään niin tuon kanssahan sit jäisi 30t€ tuota täydentävään kakkosautoon, enään on vaan että mistä se 50€ molempiin Mut joo, sähköautolle riittää kun se riittää nurkka-ajoon, matka-ajo sillä on liian kallista, siksi toi olis just sopiva.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 19.10.2023 09:20 |
Viestit: 317 Paikkakunta: Nokia
|
Pitkästä aikaa hinnan ja ominaisuuksien perusteella sellainen uusi citroen, jota voisi lähteä koeajamaan.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 19.10.2023 09:31 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
Tuohon vielä joku sopivan edukas yksityis-leasing tms. diili, jolla painetaan kk-hinta alas tyyliin parin vuoden takainen Hullut Päivät Peugeot e-2008, joka maksoi 249€/kk (12kk/15tkm) ja johan muuten alkaa ë-C3 näkymään katukuvassakin 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 19.10.2023 09:37 |
Viestit: 1517 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Pahaa pelkään että tuo halvempikin versio maksaa Suomessa sen 25k€ sitten kun ehkä joskus kahden vuoden päästä saavat sen kauppoihin. No, eipä siinä vaiheessa varmaan saa alle kahdella kympillä mitään uutta autoa jos nykyinen hintojen nousutahti jatkuu. Autona erittäin mielenkiintoinen laite toki!
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 19.10.2023 10:59 |
Viestit: 1145
|
HiTec kirjoitti: Tuohon vielä joku sopivan edukas yksityis-leasing tms. diili, jolla painetaan kk-hinta alas tyyliin parin vuoden takainen Hullut Päivät Peugeot e-2008, joka maksoi 249€/kk (12kk/15tkm) ja johan muuten alkaa ë-C3 näkymään katukuvassakin  Mää voisin ostaa sen sitten käytettynä, kun liisari loppuu.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 19.10.2023 23:48 |
Viestit: 3645
|
Hessu kirjoitti: Pahaa pelkään että tuo halvempikin versio maksaa Suomessa sen 25k€ sitten kun ehkä joskus kahden vuoden päästä saavat sen kauppoihin. No, eipä siinä vaiheessa varmaan saa alle kahdella kympillä mitään uutta autoa jos nykyinen hintojen nousutahti jatkuu. Autona erittäin mielenkiintoinen laite toki! Sähkäreillä on kuitenkin autovero nolla, eli sellaisen voi ihan hyvin ostaa ulkomailta. EU:n (oikeastaan ETAn, Norja siis mukaan lukien) sisältä kun ostaa, niin ei mene alveja ja takuukin toimii Suomessa. Siinä vaiheessa kun tuo on oikesti ostettavissa on sille myös vähintäänkin tulossa kilpailijoita, ellei peräti jo myynnissä.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 20.10.2023 08:08 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Sähkäreillä on kuitenkin autovero nolla, eli sellaisen voi ihan hyvin ostaa ulkomailta. EU:n (oikeastaan ETAn, Norja siis mukaan lukien) sisältä kun ostaa, niin ei mene alveja ja takuukin toimii Suomessa. Autoveroa tosiaan ei sähkäreissä enää ole, koska se on siirretty osaksi niiden ajoneuvoveroa. Käytännössä se vuotuisen ajoneuvoveron lisäys on luokkaa 1/10 siitä mitä siitä olisi autoveroa joutunut maksamaan. Vaan Suomalainen ALV 24% uusista autoista menee joka tapauksessa, ostit sen sitten vaikka EU:n sisältäkin. Ajoneuvot on siinä mielessä yhä täysin vapaan tavaran liikkuvuuden poikkeus, että niiden ALV maksetaan yhä ensirekisteröintimaahan. Ja Suomessa jos auton on alle 6kk ikäinen ja/tai alle 6tkm ajettu, se tulkitaan yhä uudeksi. Toki tuon alkuperäisen ALV:n (esim. Saksa 19%) saa sitten yrittää periä takaisin sieltä mistä sen auton alunperin osti, mutta siinä saattaa mennä tovi ennen kuin sieltä ropostakaan tilille kilahtaa. https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteis ... EU-maasta/Toisin kuin esim. asuntovaunut ovat tuon vapaan liikkuvuuden piirissä ja niistä ei tartte uusistakaan ALV:eja Suomeen maksella. Ja ihan omastakin kokemuksesta mm. Dethleffsillä myös takuut toimii Suomessa varsin loistavasti, eivät marmorilla inahtaneetkaan kun tuota meidän vaunua (ostin sen uutena Saksalaiselta jälleenmyyjältä ja ensirekisteröin itse vasta Suomessa) yksi takuun alainen korjaus tuli eteen. Olihan tuo heillä säännöllisesti vuosihuollatettukin asianmukaisine huoltokirjan leimoineen jo muutaman kerran ihan vain siksi että se 6v takuu on ja myös pysyy voimassa.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 20.10.2023 08:18 |
Viestit: 5687 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Hessu kirjoitti: Pahaa pelkään että tuo halvempikin versio maksaa Suomessa sen 25k€ sitten kun ehkä joskus kahden vuoden päästä saavat sen kauppoihin. No, eipä siinä vaiheessa varmaan saa alle kahdella kympillä mitään uutta autoa jos nykyinen hintojen nousutahti jatkuu. Autona erittäin mielenkiintoinen laite toki! Sähkäreillä on kuitenkin autovero nolla, eli sellaisen voi ihan hyvin ostaa ulkomailta. EU:n (oikeastaan ETAn, Norja siis mukaan lukien) sisältä kun ostaa, niin ei mene alveja ja takuukin toimii Suomessa. Siinä vaiheessa kun tuo on oikesti ostettavissa on sille myös vähintäänkin tulossa kilpailijoita, ellei peräti jo myynnissä. Sähköauto alkaa olla ihan varteenotettava vaihtoehto, tarjontaa alkaa olla, halvin E-C4 pikaisella haulla 19.999€-2021/24000km
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 21.12.2023 16:31 |
Viestit: 317 Paikkakunta: Nokia
|
Meillä alkaa 23.12. säännöllinen työmatka-ajo. Tein laskelmia ja vertasin ilmaista bensa/diesel autoa (rahoituskulu 0e/kk) sähköautoon. Ensin meinasin käytettyä leafia, mutta 20e/kk panostuksella sain viimevuoden ë-c4:n jolla ajettu 12 tkm. Laskelmieni mukaan tämä säästää pakuksi rekattuun xantiaan verrattuna 50 e/kk kaikki kulut huomioiden, mutta tähän sopii 5 henkilöa ja takuuta 3,5 jäljellä. Ë-c3 ei ollut vielä saatavilla...
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 27.12.2023 11:06 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
mikaeli kirjoitti: Ensin meinasin käytettyä leafia, mutta 20e/kk panostuksella sain viimevuoden ë-c4:n jolla ajettu 12 tkm. Laskelmieni mukaan tämä säästää pakuksi rekattuun xantiaan verrattuna 50 e/kk kaikki kulut huomioiden, mutta tähän sopii 5 henkilöa ja takuuta 3,5 jäljellä. Ë-c3 ei ollut vielä saatavilla... Itse kävin liikkeessä ennen joulua ja sain erittäin kovan tarjouksen maassa olevasta MY24 Ë-C4:stä. Kaiken punnitsemisen jälkeen päädyin kuitenkin odottamaan Ë-C3:sta, kaikista niistä huikeista herkuista huolimatta. Odotellaan...
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 27.12.2023 14:30 |
Viestit: 3645
|
mikaeli kirjoitti: Meillä alkaa 23.12. säännöllinen työmatka-ajo. Tein laskelmia ja vertasin ilmaista bensa/diesel autoa (rahoituskulu 0e/kk) sähköautoon. Ensin meinasin käytettyä leafia, mutta 20e/kk panostuksella sain viimevuoden ë-c4:n jolla ajettu 12 tkm. Laskelmieni mukaan tämä säästää pakuksi rekattuun xantiaan verrattuna 50 e/kk kaikki kulut huomioiden, mutta tähän sopii 5 henkilöa ja takuuta 3,5 jäljellä. Ë-c3 ei ollut vielä saatavilla... Ilmeisesti takuuajan loppuun asti olet kohtuullisen hyvin turvassa korjauskuluilta, mutta entä siitä eteenpäin? Se sama 9000 egen laturi taitaa tuossakin olla, joka tuttavani vastaavasta Pösöstä (takuuaikana onneksi) kärähti. Norjassa näyttäisi olevan melkoisen paljon Ë-cee-nelosia myytävänä. Kun huomioi rahoituskuviot jne. ei omatoiminen tuonti välttämättä kannata, vaikkei edes tarvitsisi pohtia vanhasta autosta eroonpääsyä. Käytettynä taitaa EC4 olla sekä yleisempi että halvempi kuin Cupra Born. Jälkimmäinen on pirteämpi eikä ainakaan minulla ole tietoa siitä, josko se edes säädettävällä iskunvaimennuksella varustettuna (lisähinta 750 egeä, ei paha, jos toimii oikeasti) on yhtä mukava kuin Ë-C4. Cupra Born on muuten tehty Saksassa.
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 28.12.2023 11:37 |
Viestit: 317 Paikkakunta: Nokia
|
Käytetyn ostajalle vinkkinä, et aina kannattaa harkita jonkin tyyppistä "ostajan turva" vakuutusta, mulla se on voimassa 3 v takuun päättymisestä alkaen. Eli 3v ja 7 kk olen turvassa laturi-pommilta. Pääasiassa sen takia vakuutus otettiin siihen, turvaa sekä minua että myyjää. Oletan että muutamassa vuodessa kaikkiin vaihdetaan paremmin (ilmeisesti) kestävä vmax laturi mahlen wave 2 tilalle...
Nämä vakuutuksethan saa myös vanhempiin autoihin, ja kattaa pääosan isommista ja kalliimmista osista. Esim jos auton akkutakuu on ohi, kannattanee harkita myös vanhempiin.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 29.12.2023 00:48 |
Viestit: 3645
|
mikaeli kirjoitti: Käytetyn ostajalle vinkkinä, et aina kannattaa harkita jonkin tyyppistä "ostajan turva" vakuutusta, mulla se on voimassa 3 v takuun päättymisestä alkaen. Eli 3v ja 7 kk olen turvassa laturi-pommilta. Pääasiassa sen takia vakuutus otettiin siihen, turvaa sekä minua että myyjää. Oletan että muutamassa vuodessa kaikkiin vaihdetaan paremmin (ilmeisesti) kestävä vmax laturi mahlen wave 2 tilalle...
Nämä vakuutuksethan saa myös vanhempiin autoihin, ja kattaa pääosan isommista ja kalliimmista osista. Esim jos auton akkutakuu on ohi, kannattanee harkita myös vanhempiin. Onko vakuutusyhtiöillä osaamista ja halua hinnoitella nuo vakuutukset oikein suhteessa niiden kattavuuteen? Dataa vahingoista ja korvauksista alkaa vasta pikku hiljaa kertyä, sähköautot ovat vielä verraten uusi juttu.
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 29.12.2023 09:47 |
Viestit: 317 Paikkakunta: Nokia
|
Ainakin kyseisessä liikkeessä vakuutus oli kaikkiin autoihin saman hintainen "vakuutusyhtiön tarjous". Myyjä epäili että hinnoittelu perustuu siihen, kun sen haluaa todella moni myös ihan tavallisiin autoihin ja vaikka ajaisin vähänkin, niin keskimäärin on varsin kannattavaa toimintaa.
Toki uudemmissa autoissa vakuuyusyhtiötä auttaa auton valmistajan virhevastuu ja goodwill jutut, jotka saavat tietenkin takaisin. Vakuutetun auton omistaja säästyy korvausten hakemiselta...
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 20.01.2024 02:54 |
Viestit: 3645
|
Huomasin, että hienostomerkin puolelta löytyy kymppitonnin ajettu DS3 pikkusähkäri suunnilleen samaan hintaan, mitä tälle tulevalle hintaihmeelle suunnitellaan. Mitään käsitystä minulla ei DS3:n hyvyydestä tai huonoudesta ole, mutta sellaisen saisi alleen heti.
|
|
|
|
 |
citrophoros
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 07.03.2024 01:07 |
Viestit: 385 Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
|
Renault'lta täydellinen onnistuminen tässä sähköautojen halpishintaluokassa 5 E-Techillään. Lisätäänpä tähän kuva:  Voisin povata tai povaankin tästä autosta merkittävää hittiä. Sen sijaan Citroënin ë-C3 jää epäonnistuneeksi tekeleeksi, jonka ainut meritti OLI alle 30k hankintahinta Suomessa. Au revoir trois c. ...Toivotaan - tai me kaikki tietenkin toivomme konsepti Citroën Oliin pohjautuvan tulevaisuuden ilmestyksen olevan ostamisen arvoinen ja suunnittelijoiden ymmärtävän välttävän logogigantismiä, jota yleensä ilmenee, kun uuteen logoon siirrytään.
25 C5 X PureTech 225 21 C4 PureTech 130 19 C3 Aircross 110 15 C4 Aircross 1,6i 12 C4 VTi 120 Exclusive 05 C4 1,6i 16v VTR coupé 03 C5 2,0i 16v SX berline 98 Xsara 2,0i VTS coupé 95 ZX 1,9i Volcane berline 93 BX GTI berline 91 Visa 14 TRS berline
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ë-C3 Lähetetty: 07.03.2024 01:24 |
Viestit: 3645
|
citrophoros kirjoitti: Renault'lta täydellinen onnistuminen tässä sähköautojen halpishintaluokassa 5 E-Techillään. Lisätäänpä tähän kuva:  Voisin povata tai povaankin tästä autosta merkittävää hittiä. Sen sijaan Citroënin ë-C3 jää epäonnistuneeksi tekeleeksi, jonka ainut meritti OLI alle 30k hankintahinta Suomessa. Au revoir trois c. ...Toivotaan - tai me kaikki tietenkin toivomme konsepti Citroën Oliin pohjautuvan tulevaisuuden ilmestyksen olevan ostamisen arvoinen ja suunnittelijoiden ymmärtävän välttävän logogigantismiä, jota yleensä ilmenee, kun uuteen logoon siirrytään. Yhtään koeajoa en tuosta ole vielä nähnyt, mutta lupaaavalta tuo Rellu näyttää. Hintalapun ovat varmaan joutuneet suunnittelemaan uusiksi monta kertaa, niin nopeasti ja paljon on kilpailutilanne viime aikoina muuttunut. Nyt viimeiseksi Ë-C4 tiputti hintaansa yli 7000 euroa. Toki oli varaakin tiputtaa.
|
|
|
|
 |
|
|