pvalila kirjoitti:
Kiinalaisiin sähköautoihin saa ehkä netin kautta tilattua osia kohtuuhintaan?
Osan ehkä saat, mutta kun ne paikat joissa tuon saa vaihtaa oikein lupien kanssa onkin siten vielä tällä hetkellä kiven alla => pokan on pakko maksaa jos autonsa liikenteeseen haluaa kun ei vielä ole minkäänlaista kilpailua alalla jolloin rahastetaan ihan just sen verran kuin ikinä vain kehdataan. Ja jos vielä laskun maksaa vak.yhtiö tms. taho, niin laitetaan vielä varuiksi ainakin yksi nolla sinne laskun loppusumman perään lisää.
Eli tälläkin alalla hinnat tulee realisoitumaan vasta kun nuo alkaa olemaan ns. nyrkkipajan tasolla olevaa yleistä duunia. Veilä tällä hetkellä tuo on todella tarkkaa sähköalan suojamääräyksineen yms. jolloin niitä tekijöitäkin on todella harvassa, moni niistäkin enempi harrastepohjalta hommaan ryhtyneitä, varsinaista autoalan koulutusta tuohon kun ei vielä ole. Kestää vielä vuosia kun autokanta kasvaa ja sitä myötä myös näiden patteripelien huollon tarpeet, jotka sitten potkii myös tuota korjaamotoimintaakin liikkeelle ja vasta sitten alkaa se hintatasokin tulemaan jo alaspäin. Tai ni mistä sitä tietää miten autovalmistajat sitten lähtee noilla rahastamaan.
Ja taas toisaalta kun se tietämys noista komponenteista on kasvanut, niin saattaa myös niiden pelkkien osienkin korjaustoiminta kehittyä, jolloin sieltä marmorilta ei niitä poskettoman kalliita varaosiakaan enää hankita, vaan porukka alkaa ostamaan "tehdaskunnostettuja" varaosia. Eräs varsin hyvä esimerkki tästä on taannoinen Renault Scenic II, jossa on ikäisekseen varsin laaja digitalinäyttö mittaristona, mutta kun tuolloin ei tehosyötön puolelle saanut riittävän tehokasta FET:iä, niin tuo valittu osa joutuu hiukka koville ja aikaa myöten liian monta kertaa jo kuumana käytyään sitten käpsähtää. No marmorilta tarjotaan sulle useamman tonnin kokonaan uutta mittaristoa, mutta suomesta löytyikin yksi kaveri joka vaihtelee noita parin euron FET:ejä kotonaan "asevelihintaan". Ja mikä parasta, tuo uusi on wanhaa tehokkaampi = tuo mittaristo kestää nyt tasan sen mitä autokin ennen paalaustaan = korjattu on tässä kohtaa siis jopa alkup. parempi.
Jotenkin napsahti otsikkoon auton ulkoinen shuko-laturi, josta maahantuoja pyytää yli 3.000€

Ja noitahan saa siis jo ihan tarvikkeinakin muutamalla satasella
https://www.is.fi/autot/art-2000010054096.html