| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| Sähköautojen korjauskulut http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=34050 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | pvalila [ 25.12.2023 01:12 ] |
| Viestin otsikko: | Sähköautojen korjauskulut |
Sähköautojen akkujen hinnoista on puhuttu jo pitkään, mutta kalliita nuo saattavat olla korjata muutoinkin. Eräs Peugeot 2008 pikkusähkärin omistaja mainitsi minulle, että hän sai takuuna autoonsa uuden laturin. Takuuaikana tuo oli toki ilmainen, mutta takuuajan jälkeen hinta olisi ollut kuulemma vaatimattomasti luokkaa 9000 euroa. Lukema tuntuu kohtuuttoman kovalta monessakin mielessä. Yleisen elämänkokemuksen perusteella tuollaisella euromäärällä pitäisi saada aivan järkyttävä määrä tehoelektroniikkaa, jos tuotteet vain hinnoitellaan edes jotensakin normaalisti (vrt. vaikka 5 kW invertteri noin 400 euroa). Toinen huolestuttava juttu on se, että tuo on pienen Pösön hinta: kuinka kauhea onkaan hintalappu, kun laturi kärähtää jostain vähän isommasta mallista, premium-merkkisestä jopa? Puoli vuosisataa sitten olin elektroniikasta innostunut propellipää. Näiden sähköautojen ansiosta tämän päivän kolvinkäryttäjien tulonäkymät ovat huimalla tasolla. Kiinalaisiin sähköautoihin saa ehkä netin kautta tilattua osia kohtuuhintaan? |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 25.12.2023 09:46 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sähköautojen korjauskulut |
pvalila kirjoitti: Kiinalaisiin sähköautoihin saa ehkä netin kautta tilattua osia kohtuuhintaan? Osan ehkä saat, mutta kun ne paikat joissa tuon saa vaihtaa oikein lupien kanssa onkin siten vielä tällä hetkellä kiven alla => pokan on pakko maksaa jos autonsa liikenteeseen haluaa kun ei vielä ole minkäänlaista kilpailua alalla jolloin rahastetaan ihan just sen verran kuin ikinä vain kehdataan. Ja jos vielä laskun maksaa vak.yhtiö tms. taho, niin laitetaan vielä varuiksi ainakin yksi nolla sinne laskun loppusumman perään lisää. Eli tälläkin alalla hinnat tulee realisoitumaan vasta kun nuo alkaa olemaan ns. nyrkkipajan tasolla olevaa yleistä duunia. Veilä tällä hetkellä tuo on todella tarkkaa sähköalan suojamääräyksineen yms. jolloin niitä tekijöitäkin on todella harvassa, moni niistäkin enempi harrastepohjalta hommaan ryhtyneitä, varsinaista autoalan koulutusta tuohon kun ei vielä ole. Kestää vielä vuosia kun autokanta kasvaa ja sitä myötä myös näiden patteripelien huollon tarpeet, jotka sitten potkii myös tuota korjaamotoimintaakin liikkeelle ja vasta sitten alkaa se hintatasokin tulemaan jo alaspäin. Tai ni mistä sitä tietää miten autovalmistajat sitten lähtee noilla rahastamaan. Ja taas toisaalta kun se tietämys noista komponenteista on kasvanut, niin saattaa myös niiden pelkkien osienkin korjaustoiminta kehittyä, jolloin sieltä marmorilta ei niitä poskettoman kalliita varaosiakaan enää hankita, vaan porukka alkaa ostamaan "tehdaskunnostettuja" varaosia. Eräs varsin hyvä esimerkki tästä on taannoinen Renault Scenic II, jossa on ikäisekseen varsin laaja digitalinäyttö mittaristona, mutta kun tuolloin ei tehosyötön puolelle saanut riittävän tehokasta FET:iä, niin tuo valittu osa joutuu hiukka koville ja aikaa myöten liian monta kertaa jo kuumana käytyään sitten käpsähtää. No marmorilta tarjotaan sulle useamman tonnin kokonaan uutta mittaristoa, mutta suomesta löytyikin yksi kaveri joka vaihtelee noita parin euron FET:ejä kotonaan "asevelihintaan". Ja mikä parasta, tuo uusi on wanhaa tehokkaampi = tuo mittaristo kestää nyt tasan sen mitä autokin ennen paalaustaan = korjattu on tässä kohtaa siis jopa alkup. parempi. Jotenkin napsahti otsikkoon auton ulkoinen shuko-laturi, josta maahantuoja pyytää yli 3.000€ https://www.is.fi/autot/art-2000010054096.html |
|
| Kirjoittaja: | Xari [ 25.12.2023 11:23 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sähköautojen korjauskulut |
Joku tuolla julkaisi konttorilta hyvän kuvan, 340.000 ajettu XM hylättiin mut ei tuo niin harmittanut kun viereisellä paikalla hylättiin 34.000km ajettu Tesla Osia ja korjauksia noihin ei kait saa kuin marmoritiskin takaa ja ne tiskitkin on harvassa, voivat olla aika ongelmalaitteita kohta jos laatu on tuota tasoa. |
|
| Kirjoittaja: | Aakku [ 25.12.2023 11:31 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sähköautojen korjauskulut |
HiTec kirjoitti: Jotenkin napsahti otsikkoon auton ulkoinen shuko-laturi, josta maahantuoja pyytää yli 3.000€ Ei tämä liity vain sähköautojen varaosiin. Aivan käsittämättömiä hintoja tarjotaan myös polttomoottoriautojen osille, jos niitä kysyy marmorilla. Koskee yhtälailla myös PSA:n varaosia.https://www.is.fi/autot/art-2000010054096.html Tämä vähän kuvaa tuota järjettömyyttä: "Tiedusteltaessa asiaa maahantuojan mukaan hinnassa ei ole virhettä, vaan ”Kyseinen hinta on varaosajärjestelmän automaattisesti luoma hinta, eikä se vastaa oikeaa kuluttajahintaa”. " |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 25.12.2023 18:16 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sähköautojen korjauskulut |
Eikös esim. Ranskassa laki jo nykyään velvoita korjaamoita, tarjoamaan korjausta purkuosalla? Lieneekö sama myös tarvikeosille? |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 26.12.2023 00:07 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sähköautojen korjauskulut |
Xari kirjoitti: Osia ja korjauksia noihin ei kait saa kuin marmoritiskin takaa ja ne tiskitkin on harvassa, voivat olla aika ongelmalaitteita kohta jos laatu on tuota tasoa. Tuossa just työkaverin Tesla pudotti itsensä tonttiin kun palkeista hävisi paineet. Korjaamolla vaan kysyttiin haluatko kuskata sen hinurilla tänne seisomaan tuohon pihaan samalaisten rinnalle, vai säilytteletkö kotipihassasi siihen saakka että saadaan osat hommattua |
|
| Kirjoittaja: | pvalila [ 26.12.2023 00:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sähköautojen korjauskulut |
Sähköautoissa on usein pitkät takuut. Ja jos sen takuun haluaa pitää, niin lienee pakko teettää auton korjaukset valtuutetussa huollossa: sähköautot varmaankin logaavat ylös kaiken, minkä perusteella takuun voi sanoa irti. Cupra Born on näemmä valmistettu Saksassa. Vaikea ymmärtää, miksi kukaan ostaisi Volkkarin ID3:n, kun tuo Born tuntuu olevan selvästi paranneltu versio orkkisvolkkarista. Käytetyn Bornin jos EU/ETA -alueelta ostaa, niin taitaa takuun pituus vaihdella käyttöönottomaan mukaan. Sama juttu kai myös esimerkiksi Mazda MX-30:n kanssa. |
|
| Kirjoittaja: | mikaeli [ 26.12.2023 10:15 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sähköautojen korjauskulut |
Vaihtelee se takuu sitikassakin käyttöönottomaan mukaan. Mun ë-C4 on ruotsalainen 2 v takuulla, mut myyjäliikkeen kans ostettiin siihen laaja "ostajan turva" 3 v lisäks 0e omavastuulla. Näin sain siihen yhteensä reilu 3,5 v "takuun" melkein kaikelle "ei kuluvalle", mm. Tuolle kuitenkin hajoavalle sisäiselle laturille (3-6 tonnia), toiveissa olisi, että jatkossa näihin alettaisiin vaihtaa hajoavan Mahlen Wave 2 tilalle kiinalaista Vmax laturia niin pitäisi alkaa kestämään, mut takuu vaihdossa ei voi valita uuden osan merkkiä. Sen verran huomattiin että latausliitin on rajattu ulos vakuutuksesta, olisiko syynä se että yleensä hajoaa väärän käytön vuoksi? Ainakin mitä heille oli tullut "virhevastuuseen", oli molemmista latausliittimen lukituskieli murtunut, ja se viittaisi väkisin kiskomiseen. Sähköautoistahan vissiin yleisestikin hajoaa ennen akkua moottori ja laturi ja monella myös latausliitin (vesi, jää ja voiman käyttö nopeuttaa). Näistä mainituista tulee useimmiten kalliimpi kuin akun korjauksesta, mutta ne ei tunnu kiinnostavan suurta osaa juurikaan. Jokainen mainituista osista on kuitenkin tuhansien eurojen arvoinen vaihdettuna. |
|
| Kirjoittaja: | Aakku [ 26.12.2023 11:30 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sähköautojen korjauskulut |
mikaeli kirjoitti: Vaihtelee se takuu sitikassakin käyttöönottomaan mukaan. Mun ë-C4 on ruotsalainen 2 v takuulla, mut myyjäliikkeen kans ostettiin siihen laaja "ostajan turva" 3 v lisäks 0e omavastuulla. Paljonko tuollainen 3 vuoden ostajan turva maksoi, vai leivottiinko kauppahintaan?
|
|
| Kirjoittaja: | mikaeli [ 26.12.2023 17:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sähköautojen korjauskulut |
1500 euroa ja laitettiin alkamaan siitä kun tehdastakuu päättyy, kun voi alkaa tulevaisuudesta. Kun otin puheeksi näitä vaivanneen laturien hajoamisen, sain "pikku keskustelun" jälkeen niin että myyjä maksoi 2/3 ja minä loput. Mielestäni ihan ok sopimus kun tapahtui vasta muun tinkimisen jälkeen. Tuon saa kaikkiin autoihin 20 vuoteen ja 250 tkm asti, mut korvattava sisältö heikkenee 200 tkm jälkeen. Näissä sit on ainakin semmoinen iso ero vakuutuksen tarjoajien välillä, että osassa vakuutuksista on 200 e omavastuu per korjaus, tässä ei... Toki myös sisältö ja ikä/vuosirajat vaihtelee. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|