Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Ë-C4 käytettynä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=34065
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  pvalila [ 06.01.2024 15:10 ]
Viestin otsikko:  Ë-C4 käytettynä

Hieman olen seuraillut otsikon mukaisen pikkusähkärin hintoja Suomessa ja lähimaissa.

Ihan kotimaasta löytyisi 9000 kilsaa ajettu yksilö hp. 22.490. Hierovilla sähköpenkeillä vielä.

https://www.nettiauto.com/citroen/e-c4/14030193

Innostuin jopa soittamaan.

Puhelimeen vastasi ilmeisen nuori miesääni, ja myyjänä oli toinenkin samanikäinen.

Auton oli kuulemma tuonut Ranskasta jokin firma, mutta auton katsastuksen kanssa olikin ollut ongelmia: kuolleen kulman tunnistin ei toiminut.

Kaverukset ostivat auton ja korjasivat sen yksinkertaisesti laittamalla ko. toiminnon päälle asetuksista. Mitään vikaa ei oikeasti ollut.

Siten auto saatiin kilpiin ja jäljellä on enää yksi ongelma: vakkari ei toimi. Limitteri kyllä toimii, ja jopa niin, että tutkat estävät edessäajavan takamukseen ajamisen.

Takuuta autossa ei kuulemma enää ole.

Mitä mieltä raati on?

Kirjoittaja:  vtsbx [ 06.01.2024 21:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Lähtökohtaisesti noihin nettiauton halvin on joku syy ..
Ja ei nyt ylläoleva tarina tai myynti ilmoitus varsinaisesti vakuuta ..
Toki tuo otti itselläkin silmään kun kurkin täys sähköjen ja hyrpidien tarjontaa..
Eli ajamassa tuommoista on jossain kohtaa käytävä niin tietää sitten voiko olla vaihtoehto seuraavaksi..
Ja jos tonni lisää saa liikkeestä vuotta uudemman niin siihen kyllä kallistuisin.. tuon pitäisi mielestäni olla merkittävästi halvempi kuin liikkeiden ”selvällä” historialla olevat.

Kirjoittaja:  mikaeli [ 06.01.2024 22:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

E-C4 on ihan kiva auto, iso kontti, lämpenee hyvin, sopivan sitikkamaisen outo ajoergonomia. Vaikka olenkin ajanut vain talvella ja koittanut saada pikalaturista virtaa, tykkään silti. Näihin liittyvät omituisuudet oli onneksi tiedossa jo ennen ostopäätöksen tekoa.

Lähtökohtaisesti stellantiksen vähänajettua takuutonta sähkäriä ei ehkä kannata ostaa, ainakaan ilman jotain vakuutusta joka kattaa sisäisen laturin vikaantumisen. Omasta juuri ostetusta loppuisi takuu kesäkuussa, otin siihen "ostajan turva" vakuutuksen 3 vuotta takuun päättymisestä eteenpäin. En tiedä saako tällaista yksityiseltä ostettuun.

Se laturi hajoaa ilmeisesti "aika monista" jossain vaiheessa, tyypillisesti kestää kai muutamasta muutamaan kymmeneen tkm. Jos se kaikista hajoaisi, kai sen voisi lukea jo lehdestäkin? Sitä odotellessa. Tänävuonna vissiin on ollut saatavilla ainakin osalle "korjattua mallia" laturista, jonka pitäisi kestää, ehkä. Toivon että ongelmaan on keksitty ratkaisu siihen mennessä kun omasta vakuutus loppuu tai auto pitää myydä. Toistuva 6-8 tonnin remontti parin vuoden välein ei houkuttele juurikaan...

Yksi "ominaisuus", joka on joillekin tärkeä, jos paljon pikalatausta tarvii. Stellantiksen autoissa ei ole akun esilämmitystä, eli talvella pikalaturista ei juuri sähköä saa mukaan, 25 pakkasessa lataustehot keikkuu 15-25 kW nurkilla, eli 50-80 km saa rangea tunnissa. Sisäinen laturi on 11 kW, eli ns. asiointilaturista saa maks 11 kW vaikka olis 22 kW tolppa. Ei kannata käyttää minuuttihintaisia latureita...

Takaovien ja takaluukun saumoissa on ollut saumaus ja maalipintavikoja joitakin, eli ne kannattaa katsoa. Toimiva kampe, kunhan huolehtii että myös 12 v "starttiakussa" on virtaa. Tämä ongelma koskee ymmärtääkseni kaikkia sähköautoja, että 12 v akut vaatii ajoittain latausta ja uusimista. Huonolla akulla autoa ei saa käynnistettyä siihen asti, että ottaisi ajoakusta lisää virtaa. Meillä ei ole ollut mitään käynnistymis jne ongelmia pakkasessakaan, vaikka auto seisoo pihalla. Pikkuakun latasin joulun jälkeen varmuuden vuoksi...

Todellinen range talvella pakkasessa ja lumessa on jotain 120-200 km, kuulemma joillain jäänyt 100 km nurkille. Ja auton jäljellä olevan matkan ennuste on käsittämättömän huono, nytkin tarjoaa 80% akulla 200 km, vaikka ensimmäinen 23 km vei 20 %.

Kirjoittaja:  pvalila [ 06.01.2024 22:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

vtsbx kirjoitti:
Lähtökohtaisesti noihin nettiauton halvin on joku syy ..
Ja ei nyt ylläoleva tarina tai myynti ilmoitus varsinaisesti vakuuta ..
Toki tuo otti itselläkin silmään kun kurkin täys sähköjen ja hyrpidien tarjontaa..
Eli ajamassa tuommoista on jossain kohtaa käytävä niin tietää sitten voiko olla vaihtoehto seuraavaksi..
Ja jos tonni lisää saa liikkeestä vuotta uudemman niin siihen kyllä kallistuisin.. tuon pitäisi mielestäni olla merkittävästi halvempi kuin liikkeiden ”selvällä” historialla olevat.


Yritin kirjoittaa neutraalisti, mutta kyllä mulla tuossa hälytyskellot vähän soivat.

Suomesta jos käytetyn ostaa, joutuu tyytymään karvalakkimalliin tai maksamaan tosi tukevasti lisää siitä ainokaisesta hyvin varustellusta versiosta. Näin siis yleisesti, juuri tämän mallin tilannetta en tunne.

Norjasta olisi houkutteleva ostaa. Se olisi ihan kiva käyntikohde muutenkin (olen käynyt siellä vain kerran lyhyesti) ja sähkäreitä on tarjolla hyvin. Hintataso on juuri nyt houkutteleva, koska pörssikurssi on matala ja vielä hetki sitten valtio tuki sähköauton ostajaa. Sitikka ja moni muu auto myydään Norjassa viiden vuoden takuulla ja tuo takuu on käsittääkseni jonkin EU-määräyksen vuoksi voimassa Suomessakin.
- Norjahan on ETA-maa, joten käytännössä auton tuominen sieltä vastaa tuontia EU:n alueelta.

Kirjoittaja:  pvalila [ 06.01.2024 22:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

mikaeli kirjoitti:
E-C4 on ihan kiva auto, iso kontti, lämpenee hyvin, sopivan sitikkamaisen outo ajoergonomia. Vaikka olenkin ajanut vain talvella ja koittanut saada pikalaturista virtaa, tykkään silti. Näihin liittyvät omituisuudet oli onneksi tiedossa jo ennen ostopäätöksen tekoa.

Lähtökohtaisesti stellantiksen vähänajettua takuutonta sähkäriä ei ehkä kannata ostaa, ainakaan ilman jotain vakuutusta joka kattaa sisäisen laturin vikaantumisen. Omasta juuri ostetusta loppuisi takuu kesäkuussa, otin siihen "ostajan turva" vakuutuksen 3 vuotta takuun päättymisestä eteenpäin. En tiedä saako tällaista yksityiseltä ostettuun.

Se laturi hajoaa ilmeisesti "aika monista" jossain vaiheessa, tyypillisesti kestää kai muutamasta muutamaan kymmeneen tkm. Jos se kaikista hajoaisi, kai sen voisi lukea jo lehdestäkin? Sitä odotellessa. Tänävuonna vissiin on ollut saatavilla ainakin osalle "korjattua mallia" laturista, jonka pitäisi kestää, ehkä. Toivon että ongelmaan on keksitty ratkaisu siihen mennessä kun omasta vakuutus loppuu tai auto pitää myydä. Toistuva 6-8 tonnin remontti parin vuoden välein ei houkuttele juurikaan...

Yksi "ominaisuus", joka on joillekin tärkeä, jos paljon pikalatausta tarvii. Stellantiksen autoissa ei ole akun esilämmitystä, eli talvella pikalaturista ei juuri sähköä saa mukaan, 25 pakkasessa lataustehot keikkuu 15-25 kW nurkilla, eli 50-80 km saa rangea tunnissa. Sisäinen laturi on 11 kW, eli ns. asiointilaturista saa maks 11 kW vaikka olis 22 kW tolppa. Ei kannata käyttää minuuttihintaisia latureita...

Takaovien ja takaluukun saumoissa on ollut saumaus ja maalipintavikoja joitakin, eli ne kannattaa katsoa. Toimiva kampe, kunhan huolehtii että myös 12 v "starttiakussa" on virtaa. Tämä ongelma koskee ymmärtääkseni kaikkia sähköautoja, että 12 v akut vaatii ajoittain latausta ja uusimista. Huonolla akulla autoa ei saa käynnistettyä siihen asti, että ottaisi ajoakusta lisää virtaa. Meillä ei ole ollut mitään käynnistymis jne ongelmia pakkasessakaan, vaikka auto seisoo pihalla. Pikkuakun latasin joulun jälkeen varmuuden vuoksi...

Todellinen range talvella pakkasessa ja lumessa on jotain 120-200 km, kuulemma joillain jäänyt 100 km nurkille. Ja auton jäljellä olevan matkan ennuste on käsittämättömän huono, nytkin tarjoaa 80% akulla 200 km, vaikka ensimmäinen 23 km vei 20 %.


PSA:lla on käytössä kaksi laturia, kalliin eurooppalaisen merkkivalmistajan tuote ja sitten jonkin kiinalaisen valmistajan versio. Ja yllättäen se kiinalainen on kai se, joka kestää...

Tuulettimen flekti noissa on kai hieman äänekäs ja varustelu periytyy vähän yli 20.000 euron hintaisista polttismalleista: esimerkiksi sähkösäätöiset (ja jopa hierovat) penkit tuohon saa, mutta jostain syystä penkkien muisteja ei. Uutena tuo on kiusallisen lähellä Tesla kolmosen hintaa, mutta käytettynä autojen hintaero on merkittävä.
- Kuulemma kolmonen ei enää ole niin kamala kivireki kuin ennen, alusta uudistettiin aika kattavasti. Lienee edelleen kuitenkin kaukana mukavuusjousitetusta cee-nelosesta. Kolmosta en ole kokeillut, mutta mallin Y kovasta alustasta en pitänyt lainkaan.

Kirjoittaja:  mikaeli [ 07.01.2024 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Se kiinalainen taitaa olla yksi maailman suurimmista laturivalmistajista, se tuntuisi yleisesti kestävän. Eurooppalainen on tunnettu kohtuulaatuisista polttomoottoriautojen varaosista, heidän elektroniikka ei ilmeisesti ole aivan riittävän kestävää. Mutta malli no 3 pitäisi niistäkin kestää.

Kirjoittaja:  Jr- [ 07.01.2024 22:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Mulla on myös musta E-c4 jouten jos joku tarvii. Ilmoitus on nettiautossa.Hain sen kesällä Ruotsista, kun meni hermot pösön odotteluun. On vaanpuolitoista vuotta vanha ja edullinen jos vertaa uuteen. On tarpeeton kun tuo hullutpäivät pösö tuli.

Sitikka on hitosti mukavampi ja paremmin varusteltu kuin karvalakkipösö.

https://www.nettiauto.com/citroen/e-c4/13878943

Kirjoittaja:  pvalila [ 08.01.2024 02:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Jr- kirjoitti:
Mulla on myös musta E-c4 jouten jos joku tarvii. Ilmoitus on nettiautossa.Hain sen kesällä Ruotsista, kun meni hermot pösön odotteluun. On vaanpuolitoista vuotta vanha ja edullinen jos vertaa uuteen. On tarpeeton kun tuo hullutpäivät pösö tuli.

Sitikka on hitosti mukavampi ja paremmin varusteltu kuin karvalakkipösö.

https://www.nettiauto.com/citroen/e-c4/13878943


Sitikan takuu näemmä muuttui Ruotsissa vappuna 2022: takuu piteni kolmesta vuodesta viiteen.

https://www.citroen.se/underhall/garanti.html

Onnittelen, sinun autosi on ensirekisteröity 6/2022 eli ilmeisesti autollasi on viiden vuoden takuu.

Sillä on siis pidempi takuu jäljellä kuin uudella, Suomesta ostetulla autolla.

Varmista, että olen oikeassa, saat hyvän myyntiargumentin!

Kirjoittaja:  Jr- [ 08.01.2024 16:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

pvalila kirjoitti:

Onnittelen, sinun autosi on ensirekisteröity 6/2022 eli ilmeisesti autollasi on viiden vuoden takuu.

Sillä on siis pidempi takuu jäljellä kuin uudella, Suomesta ostetulla autolla.

Varmista, että olen oikeassa, saat hyvän myyntiargumentin!


Tämä olikin mennyt itseltä täysin ohi, luulin että 3v tai 100 000km kuten auton takuukirjassa lukee. Kysyin ja varmistin vielä asian Ruotsista Citroenilta.

Lainaa:
Jodå, bilen har en extra garanti, som gäller till följande maxgränser (det som infaller först):
Alla auktoriserade verkstäder kan se ovanstående gränser, utifall att den extra garantin kan behöva nyttjas.



Kirjoittaja:  pvalila [ 08.01.2024 16:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Jr- kirjoitti:

Tämä olikin mennyt itseltä täysin ohi, luulin että 3v tai 100 000km kuten auton takuukirjassa lukee. Kysyin ja varmistin vielä asian Ruotsista Citroenilta.


Kuinkahan tuo takuuaika näkyy suomalaisen huoltoliikkeen tietokoneella?

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 08.01.2024 22:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

pvalila kirjoitti:
Jr- kirjoitti:

Tämä olikin mennyt itseltä täysin ohi, luulin että 3v tai 100 000km kuten auton takuukirjassa lukee. Kysyin ja varmistin vielä asian Ruotsista Citroenilta.


Kuinkahan tuo takuuaika näkyy suomalaisen huoltoliikkeen tietokoneella?
Takuun päättyminen 17.6.2025

Kirjoittaja:  AlpoKieppi [ 09.01.2024 22:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Kannattaa myös huomata, että kaikissa sähkömoottorisissa C4-autoissa ei ole välttämättä ilmalämpöpumppua. Etenkin kannattaa varmistaa tilanne, jos on ostamassa autoa, joka on tuotu Suomeen muuten kuin varsinaisen maahantuojan tuomana. Eteläisessä Euroopasssa alunperin myytyyn autoon ei ehkä ole ollut järkeä tehtaalla laittaa ilppiä.

Toki kokonaan toinen kysymys onkin sitten se, että onko tuo ilp vielä yksi kallis lisäriski lisää autoiluun.

Tuo riski laturin osalta kuulostaa sangen pelottavalta skenaariolta. Eikö tuossa pitäisi olla aika selkeä valmistajan virhevastuu? Vaikka tulisihan tuosta virhevastuunkin kanssa varmaan puolet maksettavaa käyttäjälle.

Kirjoittaja:  pvalila [ 10.01.2024 03:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

AlpoKieppi kirjoitti:
Kannattaa myös huomata, että kaikissa sähkömoottorisissa C4-autoissa ei ole välttämättä ilmalämpöpumppua. Etenkin kannattaa varmistaa tilanne, jos on ostamassa autoa, joka on tuotu Suomeen muuten kuin varsinaisen maahantuojan tuomana. Eteläisessä Euroopasssa alunperin myytyyn autoon ei ehkä ole ollut järkeä tehtaalla laittaa ilppiä.

Toki kokonaan toinen kysymys onkin sitten se, että onko tuo ilp vielä yksi kallis lisäriski lisää autoiluun.

Tuo riski laturin osalta kuulostaa sangen pelottavalta skenaariolta. Eikö tuossa pitäisi olla aika selkeä valmistajan virhevastuu? Vaikka tulisihan tuosta virhevastuunkin kanssa varmaan puolet maksettavaa käyttäjälle.


Minulla ekat ilpit (Mitsun FD-35) kestivät vajaat kymmenen vuotta, ja auton lämmityslaitteelle se on aivan liian vähän.
Kovilla pakkasilla lämpöpumpun hyöty vähenee, parhaimmillaan hyötysuhde (cop) on etelän maiden talvilämpötiloissa.
Kotipihasta jos valmiiksi latauksen aikana lämmitetyllä autolla lähtee, niin itse matkan aikana lämmitystarve on vähäisempi kuin kylmän auton tapauksessa.

Toisaalta, jos autossa jo on valmiiksi ilmastointilaite, niin ihan järkeväähän sitä on sitten käyttää myös lämmittämiseen. Epäilen vain, että ainakin osassa autoista löytyy kaksi erillistä laitetta, lämpöpumppu on laitettu korvaamaan vain lämmityslaite ja sen lämpöpumpun lisäksi on mukaan laitettu perinteinen ilmastointilaite, koska sellainen on autoissa ennenkin tavannut olla.

Jos valita saisin, niin kernaasti ottaisin auton, joka antaisi minun itse valita, haluanko käyttää auton lämmittämiseen ilppiä vai vastuksia. Näin voisi itse vähän rajoittaa ilpin käyttötuntien kertymistä (mikä ei välttämättä kyllä kauheasti pidennä sen elinkaarta, elinkaaren pituutta kun ei suoraan mitata käyttötunneissa vaan ajan hammas puree, vaikka käyttöä olisi vähänkin).

Kirjoittaja:  mikaeli [ 10.01.2024 09:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Eipä siihen auton ilppiin tule niitä tunteja juuri lainkaan verrattuna koti laitteeseen. Pahimmillaankin muutama tunti päivässä. Ja sehän on periaatteessa aivan samanlainen laite kuin ilmastointikone, varustettu vain muutamalla venttiilillä, joilla saadaan höyrystimen ja lauhduttimen toiminta muutettua toisin päin. Ilmastointihuollolla saadaan taas toimimaan, jos vikaa ilmenee, näin uskoisin.

Mulla on kotons käytössä 15 vuotta vanha mitsun ilppi, joka siirrettiin meille 11 v vanhana. Ekat 11 vuotta käynyt käytännössä koko ajan, nyt huollon jälkeen ollut meillä vain jäähdytyskäytössä.

Kirjoittaja:  pvalila [ 11.01.2024 02:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

mikaeli kirjoitti:
Eipä siihen auton ilppiin tule niitä tunteja juuri lainkaan verrattuna koti laitteeseen. Pahimmillaankin muutama tunti päivässä. Ja sehän on periaatteessa aivan samanlainen laite kuin ilmastointikone, varustettu vain muutamalla venttiilillä, joilla saadaan höyrystimen ja lauhduttimen toiminta muutettua toisin päin. Ilmastointihuollolla saadaan taas toimimaan, jos vikaa ilmenee, näin uskoisin.

Mulla on kotons käytössä 15 vuotta vanha mitsun ilppi, joka siirrettiin meille 11 v vanhana. Ekat 11 vuotta käynyt käytännössä koko ajan, nyt huollon jälkeen ollut meillä vain jäähdytyskäytössä.


Sitkeitä nuo ilpit ovat. Minäkin annoin eräälle tuttavalleni kolme FD35-pumppua, ja ainakin yksi niistä alkoi ihan vain uusien putkien ja uusien kaasujen voimin toimia kuin nuoruutensa päivinä. Nyt mulla on kaksi LN25 ja kaksi LN35 pumputinta tätä torppaa lämmittämässä.

Pitäisi käydä jossain autoliikkeessä tuo Ë-C4 koeajamassa. Ceevitosen kanssa koeajo aikoinaan paljasti, että mulle sopi X7 vain sähkösäätöisellä jakkaralla varustettuna: manuaalimallin penkistä olisi pitänyt rälläkällä poistaa metallia, että olisin saanut jalan koukkuun puolittain penkin alle. Sähköpenkeillä Ë-C4 on vaikea Suomesta löytää, mutta saattaahan ihan karvalakkipenkeissäkin onnistua tuo jalka koukussa ajaminen (ekan sukupolven ceevitosessa ei ollut mitään ongelmaa).

- Mun kinttuni alkaa pidemmillä matkoilla kiukutella, jos en saa vasuria vedettyä mukavasti koukkuun. Esimerkiksi Nissan Leaf ei mulle käy, juuri tämän krempan takia.

Kirjoittaja:  AlpoKieppi [ 12.01.2024 15:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

e-C4:ssä pieni ajoakku pakottaa pitämään lepo- eli lataustauon parin tunnin välein. Ei tästä oikein ole pitkän matkan taittajaksi. Siihen on Hdi parempi vaihtoehto. Mutta lyhyet 100-200 km pyrähdykset hoituvat kivasti.

Kirjoittaja:  pvalila [ 13.01.2024 02:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

AlpoKieppi kirjoitti:
e-C4:ssä pieni ajoakku pakottaa pitämään lepo- eli lataustauon parin tunnin välein. Ei tästä oikein ole pitkän matkan taittajaksi. Siihen on Hdi parempi vaihtoehto. Mutta lyhyet 100-200 km pyrähdykset hoituvat kivasti.


Mun normaali työmatkani on 12,5 kilsaa per suunta. Isääni käyn lähes joka toinen päivä katsomassa Tapiolassa, sinne on matkaa kotoa 27 kilsaa. Porvooseen asti ajelen kolmen viikon välein eläinlääkärin takia, sinne on täältä Hiekkaharjusta kai noin 40 kilometriä. Eli mulle jokin 150 kilsaa on paljon.

Lisäksi perheen toinen auto on jatkossakin bensakäyttöinen.

Rangesta ei kannata maksaa, jos sitä ei oikeasti tarvitse. Pienempi range tarkoittaa myös sitten aikanaan halvempaa akun vaihtoa (tai huoltoa, kai noihinkin aletaan yksittäisiä moduuleja jossain vaiheessa uusia).

***********
Tyyppäsin tänään Ë-C4:ää. Kaikkiaan ihan kivalta tuntui, sain jotenkin jopa kipeän vasemman polven koukkuun. Kuskin penkin alla olevan akkupaketin päälle pitää jalka nostaa, ja tuota akkupakettia pitänee jollain rakenteella hieman suurentaa, että sen päältä löytyy riittävän iso tila jalkaterän lepäillä.

Akkupaketti on sen verran korkea, että jalka sen päällä ajaminen nosti vasemman jalan polven ratin korkeudelle asti. Vähän hassu ajoasento, ajaa polvi noin korkealla, mutta hyvältä ajaminen tuossa asennossa tuntui. Vasemman käden sai samalla tuettua vasemman polven päälle.

Tuulilasi tuntui oudon pieneltä, kuin olisi postilaatikon läpi johonkin asuntoon kurkistellut. Liikennevalot jäivät helposti liian ylös, rajautuivat pois näkökentästä. Lumimassan läpi Ë-C4 ei tunkeudu samalla vakaudella kuin X7, joka on pitkä ja matala auto. Mutta kaikkiaan pidin kyllä kyydistä ja kärrystä.

Radio kuulosti kamalalta. Koeajossa mulla oli karvalakkimalli, paremmin varustelu yksilö oli sisällä, eli kylmät tyypit siitäkin otin. Onkohan sen paremmankin mallin radio yhtä kurja?

Myös X7:n soitin kuulosti ensin kamalalta. Orkkiskajarit olivat aivan hirvittävät muovirimpulat: ääni parani valtavasti, kun ne vaihdettiin Focalin erillissarjaan. Lisäsin autooni myös suppasen. Samalla kaavalla saattaa ehkä myös pikkusähkäri hifistyä riittävästi; minä olen kuitenkin enemmän multakorva kuin kultakorva.

Kirjoittaja:  pvalila [ 13.01.2024 03:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Yksi juttu unohtui mainita: manuaalisäätöisen penkin säätimet sijaitsevat liian matalalla ja ahtaassa paikassa. Penkki pitänee säätää kohdalleen ennen matkaa, kun rullia voi vielä pyörittää auton ulkopuolelta käsin.

Sähkösäätöistä penkkiä en ole vielä nähnyt, mutta huomasin esitteistä, että niistä puuttuu (muistin lisäksi) sähköinen eteen-taakse -säätö.

Kirjoittaja:  kapsu [ 07.01.2025 23:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Nostetaas tätä,
Onkos näissä muita yleisiä vikoja tullut vastaan kuin tuo auton AC-laturin hajoaminen? Vaikka onhan tuokin jo pelkästään iso murhe kun korjaushinta todella kova, jos joutuisi itse maksamaan takuun jälkeen.
Miten toimii puhelinsovellus? Vaatiko maksullista tilausta vai ilmainen?
huoltoväli 1 vai 2 vuotta?

Kirjoittaja:  mikaeli [ 08.01.2025 12:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Sovellus toimii jos toimii. Jos autossa vain 2g/3g yhteys, on toiminta aika tuurissa 3g alasajon jälkeen. Meillä toimii 2g:kin kohtuudella, eli n. 75% kerroista. Ilmainen/maksullinen ei ymmärtääkseni paranna yhteysongelmaa. Onneksi käyttö meillä vain esilämmitykseen ja auto lämpenee kyllä nopeasti vaikka olisi kylmäkin lähtiessä.

Laturin lisäksi noista on mennyt ainakin ilmastoinnin kompressoreita. Hajonneita takajarrupaloja, märkiä takavaloja, väljiä koiranluita/alapalloja ym muuta "pikku juttuja" myös esiintyy, kuten kai melkein kaikissa autoissa? Taka abs anturien johdot myös kulutustavaraa, jos ei muuta alkuperäistä kiinnitystä paremmaksi, hankaa tukivarteen.

Meille laitettu takuuseen HUD-näyttö, koiranluu, yksi pyöränlaakeri, takavalot ja maalattu nokkapelti, kuskin ovi, takaluukku ja takapuskuri. Kilometrejä "jo" 28000 km... Taas paukkuu joku nivel, tarttis tutkia ja tilata vaihtoaika.

Ovien sisäpuolen saumat kannattaa käytetyssä tarkistaa, on ollut jonkin verran saumaus/maalaus vikoja. Tietenkin pohja myös, ettei kolhuja. Mahlen laturit vissiin hajoaa kaikki, v-max pitäisi kestää.

Autona erittäin kiva kun toimii, valitettavan paljon vain herjaa millon mitäkin ilman parempaa syytä. Ja ihan ensimmäiseksi kannattaa opetella irroittamaan 12v akku laitteesta. Siinä on + -navassa pikakenkä ihan syystäkin. Esim sähkövetojärjestelmän häiriö (vaihde ei kytkeydy), parkkitutka, sähkölasit, ajonvakautuksen häiriö ja moni muu vika häipyy kun käyttää akkua 15 sek irti. Tarve voi tulla äkillisesti vaikkapa kaupan pihalla... "Stellantis high quality" :roll:

Kirjoittaja:  Jr- [ 08.01.2025 15:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Meillä Citikassa kohta 50tkm mittarissa, huoltoaikaa pitäisi varailla määräaikaishuoltoon. Tässä ei ole ollut mitään vikaa vielä, tosin nyt kolisee kallistuksenvakaajan yhdystangot. Eiköhän ne mene takuuseen. Tässä myös parjattu Mahlen laturi ja se toimii, vaikka olin aivan varma että se pettää viimeistään 30tkm kohdalla. Auto ladataan 95% kotona ja olen lataillut 8a virralla 3-vaihelaturilla, tällä konstilla akku täyttyy halpojen pörssi- ja siirtotuntien aikana (22-07). Tästä ei ole tarvinnut edes irroitella akun + napaa, toisin kuin pihassa olevasta e-2008 fl pösöstä joka on sillä uudemmalla tekniikalla.

On kyllä mukava auto ajella, varsinkin noilla huonosti auratuilla röykkyisillä teillä taajamassa. Ei kolise hampaat yhteen. Molemmat autot kun on pihassa vapaana, niin kyllä sitikalla tulee lähdettyä ajoon. Hommasin tähän viime talvena DS3:n 17" Bellonet vanteiksi, nyt niissä on hkpl 9 SUV 215/60 nastarenkaat. Viime talvi meni kitkoilla, omasta mielestä nastarenkaat sopii tähän paremmin. Iphonessa yhteys on toiminut kohtalaisesti, ainoa pitempi katko oli joulukuun 2024 alussa. Tuolloin autoon ei saanut yhteyttä moneen päivään, kunnes eräänä päivänä yhteys alkoi yhtäkkiä toimia.

Kirjoittaja:  Jr- [ 08.01.2025 16:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Ai niin, ne jotka vähänkään haluavat siirtyä sähköautoilemaan ja kilsoja kertyy vuodessa runsaamman puoleisesti, niin voin omasta puolesta suositella tekemään sen niin pian kuin mahdollista. Edullisia sähköautoja saa hankittua käytettyinä ja käytetyistä autoista on pahin arvon aleneminen jo takanpäin. Tuolla Stellantiksen pikkuakkuisella pärjää aivan mainiosti, toki kotilataus on liki välttämättömyys.

Meillä tuli arviolta 50tkm ajoa vuonna 2024. Autot tosiaan ladattiin paria Lapin reissua ja muutamaa satunnaista lataamista lukuun ottamatta kotona. Vaikkakin laskisi auton keskikulutuksen hieman yläkanttiin 20kwh/100km läpi vuoden, niin sähköä on kulunut noin 10 000kwh/v. Toteutunut sähkön hinta veroineen ja siirtoineen oli keskimäärin (tämäkin siis laskelmassa yläkanttiin) 0,12€/kwh. Täten 50tkm ajaminen kulutti sähköä 10 000kwh ja euroja 1200€. Tekee 0,024€/km tai 2,4€/100km. Oikeasti tuo kulu on vieläkin pienempi, ajoa tulee kesällä enemmän (kulutus alle 20kwh/100km), sekä lataaminen yötunneilla ja pörssisähköllä on lähes ilmaista.

Tuon 50tkm diesel autolla olisi maksanut noin 4500€ polttoaineen osalta.

Kirjoittaja:  Aakku [ 08.01.2025 16:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

^
Onko arvo autoistasi laskenut paljon hankintahinnoista, kun totesit, että käytettyjä saa nyt edullisesti?

Kirjoittaja:  Jr- [ 08.01.2025 16:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Aakku kirjoitti:
^
Onko arvo autoistasi laskenut paljon hankintahinnoista, kun totesit, että käytettyjä saa nyt edullisesti?



Sitikka maksoi kesällä 2023, vuoden vanhana 26t€, hain sen Ruotsista 9tkm ajettuna. Pösö on "hullupösö" eli 250€/kk, sitä sopparia on vielä 4 vuotta ja 9kk jäljellä.

Kirjoittaja:  Aakku [ 08.01.2025 17:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Ë-C4 käytettynä

Jr- kirjoitti:
Sitikka maksoi kesällä 2023, vuoden vanhana 26t€, hain sen Ruotsista 9tkm ajettuna. Pösö on "hullupösö" eli 250€/kk, sitä sopparia on vielä 4 vuotta ja 9kk jäljellä.
Nuohan on aika hyvin sitten pitäneet hintansa, kun on kohtuullisella hinnalla hankittu.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/