Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 03.02.2024 23:29 

Viestit: 2960
Noita olen käynyt koeajamassa. Ulkomaihin verrattuna Sitikat ovat Suomessa halpoja, nuo kaksi muuta löytyy ulkomailta (lähinnä Norjasta) reilusti alle kotimaisen hintatason (minä olen katsellut lähinnä pari vuotta vanhoja, vähän ajettuja yksilöitä).

Ihan kivoja nuo kaikki ovat olleet ajaa, mukavuuspainotteisia. Mazdassa on laadun tuntu, tuo MG vaikuttaa joidenkin yksityiskohtien osalta halvimmalta, Sitikka osuu siihen väliin. Kohtuullisen kokoisella akulla Mazda asettuisi varmasti muita kalliimpaan hintaluokkaan, mutta pikkuakulla sekin mahtuu käytettynä 20.000 euron kerhoon.

Kakkosautoa tässä mietitään, joten tuo Mazdakin (WLTP vain 200 kilsaa) on aidosti vaihtoehto. MG viittaa tässä hintaluokassa vanhempaan versioon, jonka WLTP on 264 kilsaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 04.02.2024 09:46 

Viestit: 239
Paikkakunta: Nokia
Noissa wltp km jutuissa kannattaa muistaa se, että kovalla pakkasella pääsee maantieajossa noin puolet ihannekelin matkasta. Eli ero toimintamatkassa on sähköautolla paljon isompi kuin polttomoottoriautolla eri ajo-olosuhteissa. Esim tuolla mazdalla pääsi testin mukaan noin 120 km moottoritietä muutaman asteen plussakelillä. Meillä on tuo e-C4, sillä pääsee pakkasella pätkäajossa jotain 120-170 km väliltä.



Xm V6.24 -91 projekti
ZX 1.4i -93
Xantia 2.0 16v -95
Ë-C4 -22
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 04.02.2024 14:02 

Viestit: 2960
mikaeli kirjoitti:
Noissa wltp km jutuissa kannattaa muistaa se, että kovalla pakkasella pääsee maantieajossa noin puolet ihannekelin matkasta. Eli ero toimintamatkassa on sähköautolla paljon isompi kuin polttomoottoriautolla eri ajo-olosuhteissa. Esim tuolla mazdalla pääsi testin mukaan noin 120 km moottoritietä muutaman asteen plussakelillä. Meillä on tuo e-C4, sillä pääsee pakkasella pätkäajossa jotain 120-170 km väliltä.


Lisää haastetta muodostaa se, että me pidämme autoa pitkään. Ja ajan kanssa noista alkujaankin pienistä lukemista pitää napsaista vielä 10 - 30 pinnaa pois.

Ja vaikka pieni range riittäisikin meille, niin voi olla tosi vaikea löytää autolle sitten aikanaan uusi omistaja. Tosin rahallisesti tuolla vaikealla jälleenmyynnillä ei ole kauheasti merkitystä, jos autosta luovutaan kun se vaikka kymmenvuotias.

Jotain iloa pienestä akusta kuitenkin on: pieni akku on halpa vaihtaa.

Sitikan takuu on lyhyempi kuin noiden kahden muun: Mazda tarjoaa kuuden ja MG seitsemän vuoden takuun. Varsinkin MG:n kohdalla takuulla on merkitystä ihan käytännössä; Mazda on Made in Hirosima (oikeasti), siinä lienee kulutusosien vaihtoa lukuunottamatta aika vähän ongelmia.

Edit.

Tämä auto meni jo, mutta näitä tulee ja menee Norjassa vähän alle 17.000 euron hintaan. Kävin tuollaista koeajamassa, Suomessa huutavat siitä 4000 egeä enemmän; tuon ratin takana on älyttömän hyvä paikka olla, konttori on tosi miellyttävä ja ajoltaan auto on jättefin.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=337350373

Range on vain mitä on, samaa sarjaa Minin, Honda E:n ja paremman luokan sähköpotkulautojen kanssa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 05.02.2024 01:46 

Viestit: 5276
Paikkakunta: Lahti
Tuollaista Mazdaa joskus kaupassa kuolasin, en ole kyllä ajanut mut jos ajettavuus ja toimintamatka riittäisi se olis siinä, oliko toi joku yli 40t€ uutena ja se jotenkin näytti siltä että sillä hinnalla ei vielä voittoa tehdä.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 20.02.2024 22:24 

Viestit: 2960
Mazda minua edelleen puhuttelee, mutta kävin kuitenkin koeajamassa e-C4:n uudestaan.

Viimeksi tein sen virheen, että testasin Feel-varustetason auton. En tiennyt, että se on varustettu tavallisilla perusiskareilla.

Kauhean isoa eroa en huomannut, vaikka nyt alla olikin Shine-versio mukavuusjousituksella.

Ajoltaan ihan ok, mutta mä en oikein saanut vasenta koipeani asentoon, johon olisin halunnut. Ovipaneelissa on kyhmy, joka pitäisi pehmustaa, ettei se osu polveen. Ja lattiaan pitäisi laittaa jonkin sortin hylly, jotta jalan saisi haluamaani lepoasentoon.

Noi jutut koskevat vain kipeäpolvista meikäläistä, mutta selkänojan kallistussäädön huono toimintaa nyppii varmaan kaikkia: rullan ja B-pilarin väliin on jätetty niin vähän tilaa, että rullaa on helpointa pyörittää ulkoa käsin ennen kuin istahtaa penkille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 25.02.2024 13:10 

Viestit: 2960
Tuli muuten mieleeni hupaisa oivallus:

Normaalisti kun auton ostaa Saksasta, sillä saattaa olla takana raskaita kovavauhtisia Autobahn-kilometrejä. Esimerkiksi Mazda MX-30:n huippunopeus on rajoitettu lukemaan 140 km/h, eli eipä sen kanssa ole kukaan voinut vauhdin hurmasta nautiskella. Sama pätee hyvin moniin sähköautoihin, Teslat toki poislukien.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 26.02.2024 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Korpilahti
Dodii, ny se päivä koitti ittellä, sähkis MG ZS mark2 -22 tuli pihaan, paria kävin koeajamassa (mk1 ja mk2), ja kyllä tuo mk2 70Kwh akulla piti ottaa, vaikka hintaa tulikin enempi. C5 V6 meni vaihdossa.

Mk1 44Kwh akulla oli ehkä alustaltaan mukavampi vielä, mutta ajomatka "pikkuakulla" ei vaan riitä, kun tulee kylmä. Muutenkin mk2 on enempi omaan makuun.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 26.02.2024 23:43 

Viestit: 2960
cxtb2 kirjoitti:
Dodii, ny se päivä koitti ittellä, sähkis MG ZS mark2 -22 tuli pihaan, paria kävin koeajamassa (mk1 ja mk2), ja kyllä tuo mk2 70Kwh akulla piti ottaa, vaikka hintaa tulikin enempi. C5 V6 meni vaihdossa.

Mk1 44Kwh akulla oli ehkä alustaltaan mukavampi vielä, mutta ajomatka "pikkuakulla" ei vaan riitä, kun tulee kylmä. Muutenkin mk2 on enempi omaan makuun.


Onneksi olkoon!

Akkuteknologioiden erosta johtuen vanha Mk1 44kWh pärjää luultavasti talvella kohtalaisen hyvin Mk2 51Kwh:iin verrattuna: se halvempi rauta-akku kestää hurjan määrän latauksia mutta tykkää pakkasista huomattavan vähän.

Norjassa oli myytävänä yksilö, jonka alkuperäinen 44 oli korvattu takuuna uudella 51:llä. Luultavasti valmistajalle 51 on halvempi kuin 44.

Kovamuovista ovat jotkut tuon auton sisustaa moittineet. Minusta sisusta on laadukkaan oloinen, sitä kovaa muovia löytyy lähinnä vain ovista ja esteettisesti nekin ovat ihan ok. Kokonaisuutena ZS Luxuryn sisusta (kattoikkuna jne.) tuntuu minusta tasokkaammalta kuin E-C4:n.

Jälkimmäisen penkki on manuaalisäätöinen ja sitäkin pirullisella tavalla: selkänojan säätöpyörää on tosi vaikea käyttää, koska penkin ja B-pilarin välissä on aivan liian vähän tilaa. E-C4 sopii huonosti perheelle, jossa kuski vaihtuu usein.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 27.02.2024 23:29 

Viestit: 2960
Muuten, cxtb2, aiotko asennuttaa autoosi vetokoukun?

Sähköversiossa painoraja on 500 kg, bensamallille sallitaan 1100 kg.

Jos autollesi sallitaan 500 kg kuormaa perävaunuun ja takapenkille 250 kg (kolme raavasta takamatkustajaa) niin eikö tuon voi tulkita niin, että vaunussa voi olla 750 kg (normaali pikkukärryn maksimikuorma) turvallisesti jos takapenkin jättää tyhjäksi? :roll: :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 28.02.2024 02:42 

Viestit: 2960
Eräiden sähköautojen kohdalla kummallisen halvat hinnat käytetyille autoille selittyvät yksinkertaisesti sillä, että noita autoja myytiin kolmisen vuotta sitten paljon halvemmalla kuin nyt. Esimerkiksi MX-30 maksoi hankintatuen jälkeen karvan alle 30 t euroa ihan Suomessakin, nyt yli 40.000 euroa pyydetään uusista.

- Nykyhinnoilla vanhat mallit eivät kyllä kaupaksi mene, koska koko ajan julkaistaa tuohon hintaluokkaan uusia ja yhä parempi sähköautoja.

Uusi Scenic ei ole enää varsinainen tila-auto, mutta 43 t€ hintaluokassa se tarjoaa kyllä poikkeuksellisen isot tilat (varsinkin verrattuna sähkö-Meganeen).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 28.02.2024 21:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Korpilahti
en ainakaan lähiaikoina laita koukkua, pihasta kun löytyy koukullisia, joilla saa kiskoa 3,5t.

Ju, ja naapurimaissa nuo tuet on olleet vielä suurempia kuin kotimaassa.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 29.02.2024 09:41 

Viestit: 239
Paikkakunta: Nokia
Pakko kommentoida tuohon e-c4 penkin säätöön (koskee myös rattia). Sen penkissä on niin vähän säätöjä, ettei niihin tarvi yleensä koskaan koskea muuhun kuin etäisyyssäätöön. Ei se hyväksi muutu xantian plyysipenkkiin tai xm:n nahkasohvaan verrattuna, vaikka kuinka ruuvaa. Tai sitten olen vain tottunut liian hyvälle rekan penkeissä istuessa?

Meillä on 2 kuskia ja molemmat sopii samalla kallistuksella ja korkeudella olevaan penkkiin, vain pituussäädössä on 6 cm ero, tykkään ajaa kauempaa. Kukaan kavereistakaan ei ole penkkiä ruuvannut.

Jos sen niskatukea voi säätää, olisi kiva tietää miten. Mielestäni se on ihan liian etukenossa...



Xm V6.24 -91 projekti
ZX 1.4i -93
Xantia 2.0 16v -95
Ë-C4 -22
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 29.02.2024 12:17 

Viestit: 2960
mikaeli kirjoitti:
Pakko kommentoida tuohon e-c4 penkin säätöön (koskee myös rattia). Sen penkissä on niin vähän säätöjä, ettei niihin tarvi yleensä koskaan koskea muuhun kuin etäisyyssäätöön. Ei se hyväksi muutu xantian plyysipenkkiin tai xm:n nahkasohvaan verrattuna, vaikka kuinka ruuvaa. Tai sitten olen vain tottunut liian hyvälle rekan penkeissä istuessa?

Meillä on 2 kuskia ja molemmat sopii samalla kallistuksella ja korkeudella olevaan penkkiin, vain pituussäädössä on 6 cm ero, tykkään ajaa kauempaa. Kukaan kavereistakaan ei ole penkkiä ruuvannut.

Jos sen niskatukea voi säätää, olisi kiva tietää miten. Mielestäni se on ihan liian etukenossa...


Meillä Pösö 308:n penkin manuaalisäädöt toimivat tosi helposti, myös se kallistussäätö suhahtaa rutiinilla kohdalleen. Tietenkin sähkösäätö muistilla olisi vielä parempi (kuten meillä on ceevitosessa) mutta ei tuo manuaalisäätö mikään oikea ongelma ole.

Ceenelosissa näyttäisi sähkösäätö olevan tosi harvinainen varuste ja jostain ihme syystä sähköversiosta puuttuvat paitsi muistit niin myös (sähköinen) pituussäätö. Jonkin sortin hieronta sähköpenkissä on, mutta jos se on yhtä kurja kuin ceevitosessa, niin turhakkeena sitä pitäisin.

Netissä on myynnissä ceenelosen sähköpenkki. Vasemman puolen penkki on alkujaan kotoisin Briteistä, jossa se on ollut apparin penkki eli varmaankin erittäin vähän kulunut. Hintaa oli muistaakseni noin 300 egeä, siihen päälle postit Liettuasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 02.03.2024 22:04 

Viestit: 2960
cxtb2 kirjoitti:
Mk1 44Kwh akulla oli ehkä alustaltaan mukavampi vielä, mutta ajomatka "pikkuakulla" ei vaan riitä, kun tulee kylmä. Muutenkin mk2 on enempi omaan makuun.


Kävin mark ykköstä koeajamassa (kakkosen koeajoin viime kesänä).

Pidin tuosta kovasti. Kipeäpolvinenkin löysi heti mukavan asennon ja näkyvyys ulos on hyvä, kun B-pilari ei ole ylettömän paksu. Kuoppiin ajelin kokeeksi ja aika kivasti auto niitä siloitteli! Huonoin juttu oli kojelaudan sisältä tuleva irtonaisen osan ääni, varsinkin motarilla. Verhoilumateriaalit näyttivät hyvältä mutta rapsuttelu paljasti monet pinnat kovamuoviksi. Alle oli laitettu Trianglen kitkat, ne ovat kai jotain halpasarjaa? Auto oli ceevitoseen verrattuna motarilla aika levoton, mutta se saattaa johtua osittain myös noista halpamerkin renkaista.

Kaikkiaan positiivinen kokemus, mutta ei positiivinen yllätys: edellisen koeajon perusteella osasin odottaa mukavaa ajoneuvoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 02.03.2024 23:31 

Viestit: 2960
Neljäntenä autona tähän nopeasti halventuneiden sähköautojen ketjuun voi lisätä DS3 E-Tensen. Tekniikan puolesta se samaa kamaa kuin muutkin Stellantiksen autot, ulkonäkö on kauniisti sanottuna persoonallinen. Uutena kalliimpi kuin E-C4, käytettynä halvempi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 03.03.2024 19:59 

Viestit: 5276
Paikkakunta: Lahti
pvalila kirjoitti:
Neljäntenä autona tähän nopeasti halventuneiden sähköautojen ketjuun voi lisätä DS3 E-Tensen. Tekniikan puolesta se samaa kamaa kuin muutkin Stellantiksen autot, ulkonäkö on kauniisti sanottuna persoonallinen. Uutena kalliimpi kuin E-C4, käytettynä halvempi.


Pitäisi toi suunnittelupuoli käyttää huumetestissä, toi ei enään punaviinillä selity....



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 04.03.2024 20:11 

Viestit: 2960
Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Neljäntenä autona tähän nopeasti halventuneiden sähköautojen ketjuun voi lisätä DS3 E-Tensen. Tekniikan puolesta se samaa kamaa kuin muutkin Stellantiksen autot, ulkonäkö on kauniisti sanottuna persoonallinen. Uutena kalliimpi kuin E-C4, käytettynä halvempi.


Pitäisi toi suunnittelupuoli käyttää huumetestissä, toi ei enään punaviinillä selity....


Ehkä se on luonnossa nätimpi, edes jostain kulmasta katsottuna?

Mä ajoin viikonloppuna ZS EV:n ja tänään toisen samanlaisen yksilön. Molemmat pitivät samanlaista rapinaa, kojelaudan takareunasta ääni kuuluu, auton keskilinjalta. Tämän päivän yksilöllä oli ajettu 22 tkm, ja se rapisi ehkä vähän vähemmämmän kuin 33 tkm ajettu. Rapina häiritsi tänään vähemmän siksi, että tämän päivän yksilössä oli alla halvat kiinannastat (Winter Defender Grip, ovatko ihan kurjat?).

Hyvältä tuo tuntui käteen, rapinoista huolimatta. Sisusta näyttää hyvältä, mutta ei tunnu siltä: kovaa muovia on kaikki muu paitsi kojelaudan yläosa ja jotkin keskikonsolin pinnat. Näistä tämän ketjun autoista ZS EV on ainoa, johon saa koukun ja mulle se on käytännössä merkittävä juttu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 06.03.2024 01:29 

Viestit: 2960
Sitikka on tiputtanut Ë-C4:n hintaa.

Tekniikan maailma:
Citroën ë-C4 Flow You maksaa 34 390 euroa, kun vastaavasta mallista piti aiemmin antaa rahaa 41 800 euroa.

https://tekniikanmaailma.fi/citroen-las ... 0-eurolla/

Ajamaton Mokka e löytyy myös halvalla, 22.900 euroa pelkillä kesäkumeilla. Karvalakkimalli, mutta ihan hyvin varusteltu sellaiseksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 09.03.2024 12:25 

Viestit: 2960
Kyl tää on vaikee laji, nimittäin suht järkevän sähköauton löytäminen.

Taas tuli mutka matkaan, uuden tyyppinen haaste.

Vetokoukku on vaikea juttu sähköautoille, ja vähän siinä mielessä katselin Maxus Euniq 5:n koeajon.

Ihan turhahan mulle 7-paikkainen auto on, mutta voisihan tuon käydä kuitenkin koeajamassa. Kauan sitten kävin koemielessä koeajamassa Mazda 929:n, ihastuin ja ostin sen.

Se uusi kanto kaskessa on se, ettei tuo viitoseunukki tue kaksien vanteiden käyttöä. Jos ostaa kahdet vanteet ja kahdet renkaat, niin pitää viedä auto aina renkaiden vaihdon jälkeen huoltoon, jossa ohjelmoivat uusien rengaspaineantureiden tiedot auton muistiin; kiinanihme tunnistaa vain yhden setin kerrallaan. :o :o :o

Maxus on monessa suhteessa samanlainen kulkine kuin MG, molemmat ovat saman firman (SAIC) tekeleitä. Onkohan vastaava ongelma myös MG ZS EV:n vanhemmissa (44 kWh) versioissa? Se selittäisi sen, miksi niitä myydään koko ajan kaksilla renkailla mutta yksillä vanteilla.

Joo, kyllä niiden wanhan ajan fossiiliautojen osto oli helpompaa. Ei ollut turhia avustimia ja valvovia antureita...
Pitäisi varmaan ostaa Australiasta vanha Mazda 929, siellä niitä vielä on liikenteessä. Ratti nuralla puolella tosin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 20.03.2024 10:17 

Viestit: 2960
Edelleen näitä samoja malleja pohdiskelen.

Ajossa Mazda tuntui parhaalta, ja koppi on upea. Mutta kun juttelin Mazdan huollon kanssa puhuivat sadan kilsan rangesta talvella, ja se on liian vähän.

Tuo MG olisi upea vaihtoehto, siihen saa jopa 500 kilon vetokoukunkin, mutta laatu arveluttaa. Kahta yksilöä olen koeajanut, kummastakin tuli jonkinlainen ääni kojelaudan sisältä. Lisäksi pikainen käynti merkkifoorumilla tuotti huolestututtavaa tietoa: vikojen määrä pitäisi jotenkin pystyä kartoittamaan.

MG voisi olla hyvä vaihtoehto jonkin sortin liisarilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 20.03.2024 20:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Korpilahti
MG:stä ainakin ZS tukee tosiaan vain yhtä settiä rengaspaine-antureita, itseä ei haittaa, seuraavassa huollossa otetaan pois päältä kokonaan. Tosin ei se pieni keltainen merkkivalo, joka yhdessä koeajo-yksilössä paloi, juuri haitannut sekään.

mk2:ssa käytettävä puhelin-appi on ihan käyttökelpoinen, vaikkei mikään silmänkarkki olekkaan. Ajastetut lataukset pelaa, samoin etänä käynnistettävä lämmityslaite/viilennys, että auto on valmis matkaan kun kuskattavat tulee paikalle. Akun tilan / arvioidun ajomatkan saa tarkistettua, samoin ovien ja ikkunoiden tilan, sisä / ulkolämpötilan.

Arvioin ihan oikein, että kovalla pakkasella tuon nykyisen työmatkan (n. 100km. edestakaisin) ajamiseen tarvitsee tämän isomman akun, senverran virtaa hupenee n. -20c lämpötilassa, kahta peräkkäistä päivää ei akullisella aja, kun pakkanen kiristyy. Lämpöä kyllä riittää sisälle, ja ikkunat pysyy hyvin auki.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 20.03.2024 20:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Korpilahti
Nonii, meni muokkaus-aika umpeen...

Semmoinen lisäys tähän, että kannattaa tarkistaa, millä AC-laturilla hankittava yksilö on. Näitä ZS:iä on tuotu / tuodaan sekä 1-vaihe 6kW että 11kW 3-vaihe latureilla, ja tälle keväälle ei enää ollut saatavissa 3-vaihelaturillisia yksilöitä, kun helmikuussa käväsin MG Showroomissa utelemassa asioita.

Ja tuo 1-vaihe AC-laturi ei sitten riitä lataamaan yönaikana kovin paljoa akkua, ei edes yhtä työmatkaa (itsellä), varsinkaan jos seinästä löytyy vain 16A virtaa, silloin saa reilun 4kW.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 21.03.2024 12:06 

Viestit: 2960
cxtb2 kirjoitti:
Nonii, meni muokkaus-aika umpeen...

Semmoinen lisäys tähän, että kannattaa tarkistaa, millä AC-laturilla hankittava yksilö on. Näitä ZS:iä on tuotu / tuodaan sekä 1-vaihe 6kW että 11kW 3-vaihe latureilla, ja tälle keväälle ei enää ollut saatavissa 3-vaihelaturillisia yksilöitä, kun helmikuussa käväsin MG Showroomissa utelemassa asioita.

Ja tuo 1-vaihe AC-laturi ei sitten riitä lataamaan yönaikana kovin paljoa akkua, ei edes yhtä työmatkaa (itsellä), varsinkaan jos seinästä löytyy vain 16A virtaa, silloin saa reilun 4kW.


Myös tuossa Mazdassa on yksivaihelaturi, eikä mun 3x35A pääsulakkeet oikein suosi 32 ämpärin yksivaihelatausta. Ajatuksissa on ollut päivittää pääsulakkeet tasolle 3x50A, mun talohan on periaatteessa paritalo vaikka kumpaakin puoliskoa asustammekin.

Silloin joskus toinen asunto oli kotimme, toinen oli firmaa varten.

Kuuluuko myös tuossa mark kakkosessa kojelaudan sisältä rapina, kojelaudan takaosasta, auton keskilinjalta? Kahta mark ykköstä olen testannut, kummassakin häiritsi sama ääni. Ääntä lukuunottamatta tuo tuntui tosi kivalta autolta, meikä oli heti konttorissa kuin kotonaan. Kova muovi on miinusta, vaikka kulutuskestävyydeltään se onkin hyvä materiaali. Ratin etäisyyssäätöä en kaivannut: sattui olemaan sillä etäisyydellä, jolle sen muutoinkin säätäisin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 22.03.2024 12:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Korpilahti
Kuuluuko myös tuossa mark kakkosessa kojelaudan sisältä rapina, kojelaudan takaosasta, auton keskilinjalta? Kahta mark ykköstä olen testannut, kummassakin häiritsi sama ääni. Ääntä lukuunottamatta tuo tuntui tosi kivalta autolta, meikä oli heti konttorissa kuin kotonaan. Kova muovi on miinusta, vaikka kulutuskestävyydeltään se onkin hyvä materiaali. Ratin etäisyyssäätöä en kaivannut: sattui olemaan sillä etäisyydellä, jolle sen muutoinkin säätäisin.[/quote]

Ei varsinaisesti... -20C° kelillä ajoon lähtiessä kyllä rapisi, mutta se mielestäni tuli yleisesti kojelaudan / tuulilasin suunnalta, ja kun lämpesi, niin lakkasi. -15C° ja sitä lämpösemmissä keleissä ei ole tuota huomannut.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ë-C4, MG ZS-EV ja Mazda MX-30
ViestiLähetetty: 22.03.2024 13:49 

Viestit: 2960
cxtb2 kirjoitti:
Ei varsinaisesti... -20C° kelillä ajoon lähtiessä kyllä rapisi, mutta se mielestäni tuli yleisesti kojelaudan / tuulilasin suunnalta, ja kun lämpesi, niin lakkasi. -15C° ja sitä lämpösemmissä keleissä ei ole tuota huomannut.


Näiden Markku ykkösten hinta alkaa olla sellainen, että pienet rapinatkin voi sietää:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 9f5&vc=Car

Mulla on työmatka 12,5 kilsaa suuntaansa ja matkat muutoinkin aika lyhyitä. Mielenkiintoista oli sun (?) kommenttisi siitä, että pidit ykköstä ajoltaan vähän kakkosta kivampana.

Ilmeisesti tuosta paineanturijutusta ei oikeasti tule ongelmaa, jos auton katsastus tehdään kesärenkaiden aikaan? Ceevitosen kanssa olen oppinut kestämään kaiken värisiä vikavaloja... :roll: :roll: :roll:

Minulle oli yllätys, että jo nyt Suomesta löytyy osaajia, jotka pystyvät koodaamaan paineanturit pois käytöstä. Luultavasti osaavat sitten tarpeen mukaan jotain muutakin merkkikohtaista tehdä.

Edit. Tuo viidentoista tonnin ZS EV on sikäli outo, että sen väitetään olevan karvalakkimalli Confort ja siinä on kuitenkin sähkösäätöiset nahkapallit. Monta Confortia katsoin läpi, eikä noita löytynyt yhdestäkään toisesta yksilöstä. Myynti-ilmoituksesta ei näe, josko autossa on kattoluukku vai ei.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: