Sähköautojen mukana takaveto on tehnyt paluutansa.
Esimerkiksi Volvo julkaisi yhden autonsa ensin etu/nelivetoisena ja myöhemmin muutti sen taka/nelivetoiseksi.
Vedottomat etupyörät mahdollistavat ainakin tiukan kääntösäteen, mutta yhtä juttua olen miettinyt: eikö taka-akselin regen ole huono ajatus?
Kun energia regeneroidaan talteen taka-akselilta, niin sehän tarkoittaa samaa kuin kohtalaisen voimakas takajarrutus. Talviliukkailla pitää varmaankin luistonestosta huolimatta olla tarkkana, jos autossa on vahva regenerointi (one pedal driving). Ja yleensä ajatellaan, että takajarrujen rooli on aika vähäinen: nehän usein kärsivät jumiintumisista juuri vähäisen käytön takia.
Regeneroinnin takia rumpujarrut ovat tehneen paluuta. Ne ovat suljetumpi rakenne ja luultavasti kestävät liian vähäistä käyttöä levyjarruja paremmin.
Jos sähköauto olisi fiksu, se huolehtisi siitä, ettei jarrujen käyttö jää alle riittävän minimitason. Sähköautojen pitkät huoltovälit vielä pahentavat jarrujen jumiongelmaa.
|