Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Imurin moottori hajosi
ViestiLähetetty: 26.01.2024 15:46 

Viestit: 98
Kun täällä kodinkoneita on myös ihmetelty, niin tässä yksi lisää.

Pölynimuri merkkiä Lux D820 vuodelta 1997 lopetti. Käryää ja iskee tulta.

Avasin koneen ja moottorin. Hiilissä vielä lähes puolet jäljellä. Mutta tarkempi tarkastelu osoitti, että molemmat hiilet olivat kuluneet päistään, josta ottavat kontaktin kollektoriin (tai kommutaattoriin), oudolla tavalla. Hiilistä oli lohjennut isoja lohkoja ja murenat olivat koneet pohjalla.

Onkohan nyt sähköinen vika eli kenttä tai sitten ankkuri on sökönä käämityksestä? Kannattaako edes yrittää uusilla hiilillä. Laakerit ihan ehjät.

Nettikaupoista saa uusia kokonaisia moottoreita näihin, mutta sen verran tulee paljon hintaa, että ei ehkä enää kannata jatkaa.

Sinänsä harmi, kun on varsin tehokas ja hiljainen imuri. Ja vielä ihan tuon ajan tapaan Ruotsissa tehty.



ë-C4 Shine -22
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Imurin moottori hajosi
ViestiLähetetty: 26.01.2024 17:52 

Viestit: 248
Paikkakunta: Rauma
Tuolta näkyy löytyvän moottoria, n. 160€
Uutta LUX ia ei tuolla summalla saa.

https://www.huoltopalvelu.com/epages/hu ... t_varaosat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Imurin moottori hajosi
ViestiLähetetty: 28.01.2024 01:54 

Viestit: 3280
Virrankääntimen (niiden metalliliuskojen) kunnon voi ehkä nähdä tai jollain työkalulla tunnustellakin.

Uusi moottori on iso investointi mutta hiilet eivät paljoa maksa; enemmän harmittaa tutkimustyöhön menevä ajanhukka kuin hiilien hinta, jos moottori ei hiilien vaihdolla toivu.

Meillä oli kolme Luxia aikanaan. Ovat korvautuneet Electroluxin uusilla ja hiljaisilla, käytössä uudet kevyet ovat Luxia mukavampia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Imurin moottori hajosi
ViestiLähetetty: 28.01.2024 09:28 

Viestit: 95
pvalila kirjoitti:
...Meillä oli kolme Luxia aikanaan. Ovat korvautuneet Electroluxin uusilla ja hiljaisilla, käytössä uudet kevyet ovat Luxia mukavampia.

O.t. Entäs uusien imuteho verrattuna Luxeihin?



Peugeot 309 1.6 GR -89, Peugeot 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 GL 16V -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf 1.4 92 kW 5-ov. -13, VW Golf Alltrack Variant 132 kW -17.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Imurin moottori hajosi
ViestiLähetetty: 28.01.2024 09:58 

Viestit: 3280
Tkarkka kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
...Meillä oli kolme Luxia aikanaan. Ovat korvautuneet Electroluxin uusilla ja hiljaisilla, käytössä uudet kevyet ovat Luxia mukavampia.

O.t. Entäs uusien imuteho verrattuna Luxeihin?


Noita nykymalleja on kahta eri sukupolvea: vanhat ovat noin 1600 - 1800 watin koneita ja uudemmat 600 - 850 watin tehoisia.

Ne isotehoisemmat olivat imultaan aika vastaavia kuin Luxit, nuo uudemmat eivät.

Mutta normaalissa imuroinnissa pölynpoisto riippuu paljolti sopivan suulakkeen valinnasta, ei pelkästään imutehosta.

Yhteen aikaan valmistajat piilottelivat tuota tehon tippumista sillä, että tekivät suulakkeita, jotka pienelläkin imuteholla tarttuivat tiukasti lattiaan. Tuollaiset suulakkeet antavat toki vaikutelman hyvästä imusta, mutta oikeasti ne ovat huonoja käytössä.

Puhdistustehon lisäksi suulake vaikuttaa meluun: väärin muotoiltu suulake vinkaisee kuin pilli, kun sopivasti sattuu.

Normikäyttöön uusi 600 watin Electrolux on riittävän tehokas ja pieni imutehon tipahtaminen on helppo antaa anteeksi: imurointi kuiskaavan hiljaisella imurilla on mukavaa. Ihan käsittämätöntä, kuinka hyvä imu noissa uusissa on, jos se imuteho suhteutetaan meluun.

Ei Luxikaan pahaa ääntä pitänyt, mutta nämä uudet pikkutehoiset ovat kyllä vielä kertaluokkaa äänettömämpiä.

Melu on meille suurin syy ostaa Electrolux: muiden valmistajien ääni tuntuu koko ajan olevan sillä tasolla, jolla Electrolux oli kymmenisen vuotta aikaisemmin. Kymmenen vuotta sitten Electrolux oli käytännössä riittävän hiljainen, joten riittävän hiljaisia voi kai sanoa näiden muidenkin merkkien olevan nykyisin.

Neliönmuotoisella profiililla varustettuja ovat Electroluxin hiljaisimpien koneiden putket ja ne eivät ainakaan ilman jotain sovitetta sovi Luxin lisälaitteisiin. Luxin erinomaisuus perustui osittain myös lisälaitteisiin: meillä oli mm. imuvoimalla toimiva tasohiomakone, jolla pystyi tekemään pientä hiontaremppaa kotona lähes pölyttömästi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Imurin moottori hajosi
ViestiLähetetty: 09.02.2024 20:42 

Viestit: 98
Hyvää mietintöä imureista yllä!

Uusi moottoriturbiini olisi tosiaan saatavilla 160 eurolla. Mutta näissä on se toinen kärähtävä kohta piirilevy, jolla ohjataan moottoria. Eli vähän kuin vanhan auton kanssa: mihin asti korjataan. Olisin toki sen korjaamisen kannalla.

Luxin avaaminen pani ihmettelemään, että mihin näiden erittäin korkea hankintahinta oikein lopulta perustuu? Ei tämän koneen sisuksista paljastunut mitään erityistä laatua. Ihan tavallinen muovirunko jossa turbiini ja ohjauselektroniikka. Turbiinin ympärillä äänieristeenä superlonista soirot. Käytössä Lux on nykyimureihin verrattuna jotenkin pökkelö.

No nyt jatketaan siivousta vuoden 1985 Nilfisk Gs 90 -imurilla. Siinä on vähän watteja, 700. Mutta imuteho on tuntumaltaan samaa luokkaa kuin Luxin isomman tehon turbiinin tuottama. Nilfiskin imu säilyy suuren pussin täyttyessä paljon paremmin, koska suodattimen ja pussin pinta-alat ovat moninkertaisesti isommat ja periaate jäljittelee syklonia.

Mutta sitten se melutaso. Nilfiskin ääni on niin kova, että laitan imuroidessa Silentat korville. Ja siksi se on alennettu verstaskoneeksi. Minulle kuten jäsen pvalilalle on hiljainen ääni tärkeä tekijä.

On tässä toki vielä ollut mielessä keskuspölynimurinkin asentaminen. Mutta se sitten taas toinen juttu maksaakin jo moninkertaisesti. No jätetään asia mietintään vielä tuon Luxin turbiinin osalta.



ë-C4 Shine -22
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Imurin moottori hajosi
ViestiLähetetty: 09.02.2024 22:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2514
Paikkakunta: Päijät-Häme
AlpoKieppi kirjoitti:
On tässä toki vielä ollut mielessä keskuspölynimurinkin asentaminen. Mutta se sitten taas toinen juttu maksaakin jo moninkertaisesti. No jätetään asia mietintään vielä tuon Luxin turbiinin osalta.

Juu maksaa tuplaten verrattuna uuteen LUXin moottoriin. Tietysti jos kaiken ostaa uutena niin sitten eri asia. Itsellä on tuvassa ja tallissa keskuspölkkärit enkä ihan heti vaihtaisi pois. Ainoa miinuspuoli on tietysti tuo 8m imuputki.. Melua ei ole ja ihan kaikki pöly menee pussiin (eli siis säiliöön, ei ole pussia tällä hetkellä) tai ulos eikä jää tupaan pyörimään. Torista keskusyksiköt hintaan kiitos-120 euroa ja samaa hintaluokkaa ollut nuo letkuputkipaketit; tallissa imuputkisto on tavallista viemäriputkea seinällä pinta-asennuksena, tuvassa alkuperäistä mustaa kun menee sopivasti vanha paisuntasäiliön putken reitti suoraan pannuhuoneesta (jossa imuri) yläkertaan asti.
Viime vuosituhannella hankittu perässähinattava electrolux ruostuttaa moottoriaan jumiin vintillä :roll: ..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: