Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Museoauton arvo
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=34155
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Roplaaja [ 10.03.2024 21:21 ]
Viestin otsikko:  Museoauton arvo

Osaako kukaan arvioida noin arvon XM autolle. Se on 1990 luvun lopulla hankittu jossa on -91 vuoden tekniikka eli sähköjohdon kiinnityksiä on parannettu ym pientä. 2 litran koneella perusmalli. Se meni museokatsastuksessa pari vuotta sitten läpi ilman mitään huomauttamista. Toimiva peli joka on ollut pitkään vain kesäkäytössä eli käyty mökillä. Pikkusikalla on ajettu kaikki lähimatkat. Tuo jää toimettomaksi kun kuolaan sähköautoa joka jäisi ainoaksi kulkimeksi.

Kirjoittaja:  Teuski [ 11.03.2024 08:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Museoauton arvo

Odotas... Nettiautossa 2kpl XMiä, pyynnit 2500 ja 2900 euroa. Kumpikaan ei museorekisterissä, kalliimpi ei edes leimassa. Näillähän voi rikastua. Oma on toki hienompi, joten siitä +20% kalliimman hinnasta = 3480€ sekä museoautolisä 50% till, josta päästäänkin 5220 euroon. Vielä vilkaisu Mobile.de ja siellä kallein XM 18999€ joten kai tähän pitää vielä pari tonnia lisätä, jos vaikka joku Hans Saksasta tulisi hakemaan, niinhän niillä kuulemma tapana on. Päästään hintaan 7220€, joka tietty reiluuden nimissä pyöristetään. Lopullinen pyynti siis 7300€ ja renkaanpotkijat älkööt vaivautuko. Vaihdossa käy vm. 2020+ matkailuauto tai 40-jalkainen purjevene, väliä en maksa 8-) .

Joopajoo, valitettavasti noin se tuntuu menevän. Ja esimerkkitapauksessakin kyseessä olisi vaarin vanha, heinikossa 16 vuotta maannut raato, mutta ajosta se siihen jäi. Ei ole tarkoitus sinun autoasi lytätä millään tavalla vaan karrikoida yleistä hinnanmuodostumista. Poikkeuksiakin toki on, esim. täällä eräs nimeltämainitsematon kokemäkeläiskäyttäjä kaupittelee vanhempaa kalustoa sopuhinnoin ja mitä niitä on paikan päällä tullut nähtyä, ei autot sitä häpeä :)

Oikea hinta on se, millä saat auton myytyä.

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 11.03.2024 10:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Museoauton arvo

Ei sillä suurta rahallista arvoa Suomessa ole, muutama tonni jos ylipäänsä ostajan löytää. Eurooppaankaan ei taida sitä täältä tulla hakemaan kun siellä tosiaan niitä jo valmiiksi ja se museostatus ei taida Güntherille tässä tapauksessa paljoa meinata. Se mitä olen seurannut myynnissä olleita XM:iä niin aika pitkät on myyntiajat niissä. Kyllä mä pitäisin sen itse jos auto harrastusta meinaa jatkaa.

Sitten offtopiccina, ennemmin mä sillä XM:llä ajelisin kuin sähkövimpaimella ;)

Kirjoittaja:  mikaeli [ 11.03.2024 12:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Museoauton arvo

Seuraava perustuu omiin ja kaverien kokemuksiin...
Kyllä noilla 80 luvun lopun tuotteilla alkaa arvoa olla. Vaatii toki oikean ostajan, eli myyntiaika on usein pitkä. Räpelletty 16 valve bx oli yllättävän haluttu tuote viime syksynä.

Tehomalli on aina helpompi myydä, mutta kalliimpi omistaa (jaa mistä tiedän? :roll: ) museoauton ostajakunta on harvalukuisempi, niitä kun ei enää oikein kehtaa viritellä mieleiseksi.

Kirjoittaja:  Roplaaja [ 11.03.2024 12:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Museoauton arvo

Kiitos tiedoista. Täytyy funtsia kun asia on vähän monimutkaisempi. Tuon museoauton ylläpito on tosi halpaa. Katsastus 4 vuoden välein ja vakuutus muutaman kympin vuodessa. Meidän täytyy tuoda polttopuita mökiltä samalla kun käymme siellä työleirillä. Vetokoukku on vain pikkusikassa ja sillä on ikävä jyrätä 200 km mökille ja lisäksi vaimo metelöi kovin.

Kirjoittaja:  pvalila [ 11.03.2024 14:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Museoauton arvo

XM on erittäin käyttökelpoinen museoauto. Itselleni on tulossa isävainaan Ford Consul vm. 1952 ja sen käyttöarvo on marginaalinen.

Jos tuolle XM:lle on lämmin autotalli, niin sitten se kannattaa ehdottomasti pitää: sillä voi hoidella tyylillä ja edukkaasti pitkät ajomatkat ja koukkuhommat, jotka molemmat ovat sähkäreille myrkkyä. Maantiellä ei manuaalilaatikostakaan ole haittaa.

Eikö noin nuoren museoauton katsastusväli ole kaksi vuotta?

Kirjoittaja:  Roplaaja [ 11.03.2024 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Museoauton arvo

Kyllä se on neljä vuotta. Katsastuspaperista vielä tarkistin. Luulen että tuohon ei saa vetokoukkua kun museotodistukessa on kuva autosta ja se pitää pysyä kuvan mukaisena.
Minä kun olen alkanut autoilun rättisitikalla enkä koskaan omistanut sitikoiden lisäksi muuta merkkiä niin en tiedä niistä mitään. Onko paha pudotus ajomukavuudessa jos hankin volkkarin ID-4 kulkimen jolla voin kärrätä polttopuita ym tarvittaessa. Tältä foorumilta kun löytyy vihjeitä kaikkeen mikä napaa kaivelee.
XM kuljin lepäilee tyytyväisenä tallissa eikä tollaista raaski lumihangessa makuuttaa

Kirjoittaja:  Hessu [ 11.03.2024 21:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Museoauton arvo

pvalila kirjoitti:

Eikö noin nuoren museoauton katsastusväli ole kaksi vuotta?

Hyvin pitkään asia oli niin, että museoautot katsastettiin kahden vuoden välein, paitsi ennen vuotta 1960 valmistetut neljän vuoden välein. Tuo ikäraja ei siis ollut rullaava. Muistaakseni keväällä 2020 muuttui siten, että kaikki museoautot 4v ja muut yli 40v autot 2v.

Kirjoittaja:  pvalila [ 12.03.2024 01:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Museoauton arvo

En usko, että vetokoukun lisääminen museoautoon on kauhean iso synti.

Irrotettava malli ei ulkonäköä juurikaan muuta.

Mutta ainahan voi kysyä museokatsastajalta, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Jos koukun lisääminen museokatsastuksen jälkeen on vaikeaa, niin sitten se koukku kannattaa ruuvata paikalleen ennen sitä katsastusta.

Kirjoittaja:  Xari [ 12.03.2024 17:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Museoauton arvo

pvalila kirjoitti:
En usko, että vetokoukun lisääminen museoautoon on kauhean iso synti.


Jos siihen tulee lisäys että saa vetää vain museoperävaunua :mrgreen:

Lähes kaikkien arvo nousee kun huonoimmat paalataan, yks mikä vaikuttaa on harrastamisen helppous eli varaosien saanti näin tavallisen harrastajan vehkeissä.

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 12.03.2024 19:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Museoauton arvo

Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
En usko, että vetokoukun lisääminen museoautoon on kauhean iso synti.


Jos siihen tulee lisäys että saa vetää vain museoperävaunua :mrgreen:

Lähes kaikkien arvo nousee kun huonoimmat paalataan, yks mikä vaikuttaa on harrastamisen helppous eli varaosien saanti näin tavallisen harrastajan vehkeissä.


Se ei ole ehkä se positiivisin asia XM:n kohdalla. Joitain osia joutuu oikeasti metsästämään ja osan löytää vain käytettynä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/