|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 24.04.2024 22:22 |
Viestit: 2531 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Toivottavasti katsastuksessa syynäävät innolla nuo vialliset pois liikenteestä.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
|
Jr-
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 04.05.2024 19:57 |
Viestit: 142
|
Sähköauton hankkimista ei kannata liiemmin miettiä, parempi vaan ostaa pois.
Meillä on nyt ollut ë-C4 vm. 22 ja pösön E-2008 fl malli. Sitikassa on 30tkm ja Pösössä 20tkm, sitikan ostin kun sillä oli 8tkm ajettu ja pösö tuli 7kk sitten uutena. Säästö polttoainekuluissa on ollut ihan huima. Tuollainen ë-C4 on hiton hieno auto, vielä kun se olisi tuon fl- pösön voimalinjapaketilla.
Sitikan saa järkihintaan käytettynä, oma lehmä tässä on sikäli ojassa että olen tuota Sitikkaa myynyt. Vielä vaan ei ole tärpännyt, toki jos ei mene niin ajellaan sitten.
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 05.05.2024 14:21 |
Viestit: 3334
|
Polttoainekulut ovat vain osa yhtälöä.
Sähköautojen hinnanalenema on hurja, ja hinta putoaa rajusti vaikka kilometrejä kertyisi hyvinkin hitaasti.
Uusien ceenelosten hinta tippui hetki sitten 7000 euroa, mutta käytettyjen hinnat eivät reagoineet tuohon hinnanmuutokseen oikein mitenkään.
Uutta jos ostaa, niin lisähinta uudemmasta voimalinjasta on alle 10%. Käytettyyn ei suuremman kantaman voimalinjaa vielä saa.
Euroopan satamissa on aivan järkyttävä määrä kiinalaisia sähköautoja varastoituna. Saapi nähdä, millaisilla tempuilla ne saadaan kaupaksi. Suoraa hinnanalennusta kiinalaiset tuskin uskaltavat käyttää, koska jo muutoinkin EU on sormi liipasimella suojatullien kanssa. Yksi tapa on laittaa autot myyntiin palveluna, kk-hintaan leivotaan sisään huollot, vakuutukset ja ihan kaikki.
|
|
|
|
|
Jr-
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 05.05.2024 15:03 |
Viestit: 142
|
Kyllä vaan juu. No eipä ole öljynvaihtoa tai muita polttomoottorin murheita, ei herjaa ad-blue vioista tai ei murene jakohihna.
JOS ostat esim. Tässä tapauksessa käytetyn ë-C4:n niin sen hinta ei voi tippua kuin 24k.
Se uusi C4 on varustelultaan aivan eri auto kuin tuo Shine varusteltu käytetty.
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 05.05.2024 16:07 |
Viestit: 3334
|
Jr- kirjoitti: Kyllä vaan juu. No eipä ole öljynvaihtoa tai muita polttomoottorin murheita, ei herjaa ad-blue vioista tai ei murene jakohihna.
JOS ostat esim. Tässä tapauksessa käytetyn ë-C4:n niin sen hinta ei voi tippua kuin 24k.
Se uusi C4 on varustelultaan aivan eri auto kuin tuo Shine varusteltu käytetty. Mitä ihmettä nuo uudet Flow-mallit tarkoittavat? Ovat hemmetisti halvempia kuin normaalit eikä äkkiseltään selviä, mikä on ero. Mikähän oli idea, kun luovuttiin tutuista varustelutasoista? Yritetään huonontaa varustusta ilman että asiakkaat huomaavat? Vai oliko vanha paketointi epäonnistunut eikä vastannut ihmisten tarpeita?
|
|
|
|
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 28.05.2024 11:54 |
Viestit: 1196 Paikkakunta: Turku
|
Sähköautoa tulee aina välillä mietittyä, mutta hankalaahan tuo on.
Sähköajo olisi kovin kätevää nurkka-ajossa ja pienissä matkoissa lähikaupunkiin. Itse olen laskenut, että jos autossa on uutena 150 km sellaista rangea, että talvipakkasella voi vetää motaria sakkorajalla lämmöt täysillä sen verran, niin se riittäisi hyvin, kun samalla käyttöprofiililla ja samoissa olosuhteissa sillä ehkä pääsee sen tarvitsemani sata kilometriä sitten vanhempanakin. Pitkän matkan sähköauton hankintaan kun menee niin paljon rahaa, ettei siitä ikinä saa ulosmitattua vastaavaa hyötyä.
Mutta tuollaiseen lähiajoon löytyy tolkuttoman halpoja autoja esimerkiksi persoonallisista ranskalaisista. Alle kymppitonnin ei saa sähköautoa, joka täyttäisi nuo minimispeksit, ja sillä hinnalla saa jo 2-5 hyvää ranskista, riippuen tykkääkö uudemmasta vai vanhemmasta. Ja sittenkään ei olisi valinnanvaraa sen suhteen, että voisi valita sähköauton, joka puhuttelee, kun pitäisi lähinnä ottaa se sähköautomalli, minkä hinta on kulloinkin tippunut halvimmaksi. Nythän se tarkoittaisi esimerkiksi poikkeuksetta vanhaa Lefaa, jos siinä vaan riittäisi range. Mutta en ole varma, haluanko istua Lefassa reissuja toisensa jälkeen ihan vaan siksi, että se kulkee sähköllä. Auto on kuitenkin edelleen ensin auto, ja sitten vasta kulkuväline, jolla on jonkin tyyppinen moottori.
Meinasin todeta, että katsotaan kymmenen vuoden päästä uudelleen, mutta toivottavasti ei sentään noin kauaa mene. Kehitys varmaan kehittyy edelleen.
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 28.05.2024 12:42 |
Viestit: 1860 Paikkakunta: Helsinki
|
yason kirjoitti: Sähköautoa tulee aina välillä mietittyä, mutta hankalaahan tuo on. Meinasin todeta, että katsotaan kymmenen vuoden päästä uudelleen, mutta toivottavasti ei sentään noin kauaa mene. Kehitys varmaan kehittyy edelleen. Noissa patteriautoissa ollaan nyt jo valmistajienkin taholta otettu askel taaksepäin, joten voi hyvinkin olla ettei meilläkään välttämättä suoraan pompata nykyisestä dinoliemestä suoraan 100% sähköön, vaan voi olla että siihen tuleekin väliin jonkinlainen hybridi-ratkaisu, jolla päästään sähköllä käytännössä kaikki arkiajot ja polttis on sitten vain pitkiä matkoja, as.vaunun vetoa yms. varten. Ajallisesti tuonne johonkin 2030 vaihteeseen tuon seuraavan auton vaihtoni kun ajattelisin sijoittuvan. We'll see...
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 30.05.2024 00:05 |
Viestit: 3334
|
HiTec kirjoitti: yason kirjoitti: Sähköautoa tulee aina välillä mietittyä, mutta hankalaahan tuo on. Meinasin todeta, että katsotaan kymmenen vuoden päästä uudelleen, mutta toivottavasti ei sentään noin kauaa mene. Kehitys varmaan kehittyy edelleen. Noissa patteriautoissa ollaan nyt jo valmistajienkin taholta otettu askel taaksepäin, joten voi hyvinkin olla ettei meilläkään välttämättä suoraan pompata nykyisestä dinoliemestä suoraan 100% sähköön, vaan voi olla että siihen tuleekin väliin jonkinlainen hybridi-ratkaisu, jolla päästään sähköllä käytännössä kaikki arkiajot ja polttis on sitten vain pitkiä matkoja, as.vaunun vetoa yms. varten. Ajallisesti tuonne johonkin 2030 vaihteeseen tuon seuraavan auton vaihtoni kun ajattelisin sijoittuvan. We'll see... Noita vetohommia ajatellen on merkitystä sillä, kuinka hybriditekniikka on toteutettu. Jos autossa on bensa-aggregaatti, joka jauhaa sähköä akuille (tyyliin Mazda MX-30 tai BMW i3 REX), vastaa auton vetokyky täyssähköauton vetokykyä. Se tapaa olla aika heikko: autonhan pitää kyetä lähteä kuorman kanssa liikkeelle 12% ylämäkeen ja siihen eivät sähkärit yleensä pysty. Nykyisistä hybrideistä suurin osa toimii niin, että niissä fossiilikone on kytketty vetäviin pyöriin perinteiseen tapaan vaihteiston kautta; siispä niiden vetokykykin vastaa saman auton bensakoneista versiota. Bemarin nykytoteutus on tavallaan ihan fiksu: etupäässä autoa vetää eteenpäin ihan perinteinen bensakone tavallisen vaihteiston kautta ja taka-akselilla on nelivedon luova sähkömoottori. Sähköisiä kilsoja tuo Bemarin systeemi tarjoilee valitettasti ainoastaan 50 - 55 eli aika vähän Mersun 75 kilsaan verrattuna. Mersussa sekä sähkö että bensa kuopii eturenkaiden kautta.
|
|
|
|
|
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 10.07.2024 15:34 |
Viestit: 461
|
Pihaan tuli vähän ajettu Leaf, saa nähdä miten sen kanssa sujuu. Ei tästä oikein reissuautoksi ole, täydellä akulla näyttäisi toimintasäteeksi n. 250 km mutta reilummalla nopeudella (johon napakka ohituskiihtyvyys houkuttelee) ja ilmastointi päällä jää selvästi lyhyemmäksi. Mutta sen verran harvoin tulee tehtyä pitempiä autoreissuja että kyllä ne lataustauot sietää. En tiedä onko tämä juuri sen ekologisempaa kuin nykyajan polttisautoilu mutta sähköauto tuntui vain paljon mielenkiintoisemmalta idealta.
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 11.07.2024 19:17 |
Viestit: 3334
|
Säxä77 kirjoitti: Pihaan tuli vähän ajettu Leaf, saa nähdä miten sen kanssa sujuu. Ei tästä oikein reissuautoksi ole, täydellä akulla näyttäisi toimintasäteeksi n. 250 km mutta reilummalla nopeudella (johon napakka ohituskiihtyvyys houkuttelee) ja ilmastointi päällä jää selvästi lyhyemmäksi. Mutta sen verran harvoin tulee tehtyä pitempiä autoreissuja että kyllä ne lataustauot sietää. En tiedä onko tämä juuri sen ekologisempaa kuin nykyajan polttisautoilu mutta sähköauto tuntui vain paljon mielenkiintoisemmalta idealta. Onko tuo teidän ainoa auto? Leafiin on saatavissa adapteri (tosin yli tonni hintaa sillä), jonka avulla sitä voi ladata useilla CCS-latureilla. Kotilataus siinä on käytännössä vain 3,7 kW, koska yhdestä vaiheesta harva pystyy yli 16A tarjoamaan. Mazda MX-30 päivitti jossain vaiheessa latauksensa 1 x 32A ==> 3 x 16A. Käytännössä tuo tarkoittaa tehon kolminkertaistumista, jos saatavissa on sähköä 16 A per vaihe.
|
|
|
|
|
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 11.07.2024 21:14 |
Viestit: 461
|
On tuon lisäksi yksi ikuisuusprojektiauto, vanha pakettiauto joka on myös pitkäaikainen projekti mutta jota kasaan välillä sen verran ajokuntoon että saan vuosittain katsastettua ja hoidettua muutaman kerran vuodessa isompia tavarakuljetuksia. Ja niille varsin harvoille pitemmille matkoille vanha polttisauto. Joka kyllä hävitetään kun seuraava vika tulee. Olisi kyllä kannattanut hävittää jo viime vuonna, on sen jälkeen tullut puolentoista tonnin edestä remppaa parikymmenvuotiaaseen pikkuautoon, vaikka olen suuren osan tehnyt itse.
|
|
|
|
|
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 19.07.2024 12:27 |
Viestit: 2163 Paikkakunta: Laukaa
|
Tässä taas yksi tieto joka kannattaa ottaa huomioon sähköauton hankinnassa, nimittäin autojen kantavuus on reilusti alle vastaavan polttomoottoriauton. Esim. Tesla Model 3 kantavuus 313kg!! Eihän siinä voi kuljettaa edes neljää normaalipainoista henkilöä, puhumattakaan heidän matkatavaroistaan... https://www.is.fi/autot/art-2000010554734.htmlLainaa: Jos sähköauton NAF:n mukaan nelihenkisellä perheellä tulisi olla auto, joka kestää ainakin 480 kg:n kuorman. NAF myös korostaa, että auton suurin sallittu kantavuus ei koskaan ole leikin asia, vaan sille on aina syynsä. – Jarrut, jousitus ja vastaavat on määritelty painon perusteella. Ylikuormalla ajaminen vaikuttaa siten auton ajo-ominaisuuksiin. Jos joudut onnettomuuteen ja tutkinta osoittaa, että autosi oli liian painava, vaarana on myös vakuutuskorvausten alentaminen, Sødal sanoo.
Autoja, joiden enimmäiskuorma alittaa NAF:n suositteleman rajan:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 313 kg Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 350 kg Hyundai IONIQ5: 365 kg Subaru Solterra: 365 kg Volkswagen ID.4 Pro: 370 kg MG ZS EV: 375 kg Polestar 2 Standard Range Single Motor: 375 kg Volvo C40: 375 kg Tesla Model Y SR: 387 kg Kia EV6 GT Line AWD: 392 kg MG Marvel R 4WD: 378 kg Lähde: NAF
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 19.07.2024 14:52 |
Viestit: 3334
|
eskere kirjoitti: Tässä taas yksi tieto joka kannattaa ottaa huomioon sähköauton hankinnassa, nimittäin autojen kantavuus on reilusti alle vastaavan polttomoottoriauton. Esim. Tesla Model 3 kantavuus 313kg!! Eihän siinä voi kuljettaa edes neljää normaalipainoista henkilöä, puhumattakaan heidän matkatavaroistaan... https://www.is.fi/autot/art-2000010554734.htmlLainaa: Jos sähköauton NAF:n mukaan nelihenkisellä perheellä tulisi olla auto, joka kestää ainakin 480 kg:n kuorman. NAF myös korostaa, että auton suurin sallittu kantavuus ei koskaan ole leikin asia, vaan sille on aina syynsä. – Jarrut, jousitus ja vastaavat on määritelty painon perusteella. Ylikuormalla ajaminen vaikuttaa siten auton ajo-ominaisuuksiin. Jos joudut onnettomuuteen ja tutkinta osoittaa, että autosi oli liian painava, vaarana on myös vakuutuskorvausten alentaminen, Sødal sanoo.
Autoja, joiden enimmäiskuorma alittaa NAF:n suositteleman rajan:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 313 kg Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 350 kg Hyundai IONIQ5: 365 kg Subaru Solterra: 365 kg Volkswagen ID.4 Pro: 370 kg MG ZS EV: 375 kg Polestar 2 Standard Range Single Motor: 375 kg Volvo C40: 375 kg Tesla Model Y SR: 387 kg Kia EV6 GT Line AWD: 392 kg MG Marvel R 4WD: 378 kg Lähde: NAF Eri maissa näyttäisi olevan erilaiset tekniset tiedot. https://x.com/T1Heikkila/status/1443174022687117319Näin joku postasi, kuulemma todellinen Teslan kantama on 375 + 75 kg (kuski). Muistaakseni auton kantama on aina vähintään 75 kg plus 5 kg per henkilö (=oletettu keskimääräinen ihmisen paino plus henk. koht. tavarat): jos tuo vaatimus ei täyty, vähennetään henkilölukua.
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 19.07.2024 15:15 |
Viestit: 3334
|
Kuinkahan nuo EU:n suojatullit tulevat vaikuttamaan sähköautojen hintoihin ja myyntiin?
Eurooppalainen autoteollisuus kaiketi toivoo, että sähköautojen osuus kääntyy laskuun: sähköautojen valmistaminen ja myynti on eurooppalaisille firmoille tappiollista.
Sakkotullit koskevat vain täyssähköautoja, ladattavien hybridien markkinoille kiinalaiset saavat ainakin toistaiseksi rynniä vapaasti.
Kiinalaiset ovat rakentamassa autotehtaita Unkariin. Se on maa, joka on jo pitkään liukunut pois demokratiasta, mikä varmaankin Kiinan näkökulmasta on hyvä asia.
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 27.07.2024 10:51 |
Viestit: 5490 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Kuinkahan nuo EU:n suojatullit tulevat vaikuttamaan sähköautojen hintoihin ja myyntiin?
Eurooppalainen autoteollisuus kaiketi toivoo, että sähköautojen osuus kääntyy laskuun: sähköautojen valmistaminen ja myynti on eurooppalaisille firmoille tappiollista.
Sakkotullit koskevat vain täyssähköautoja, ladattavien hybridien markkinoille kiinalaiset saavat ainakin toistaiseksi rynniä vapaasti.
Kiinalaiset ovat rakentamassa autotehtaita Unkariin. Se on maa, joka on jo pitkään liukunut pois demokratiasta, mikä varmaankin Kiinan näkökulmasta on hyvä asia. Mielenkiinnolla odotan kuinka kauan Kiinalla on varaa työntää tavaraa tappiolla ulos, yhteiskuntarauha vaatii talouskasvua, se loputtua...ja mikä on totuus, vale, emävale ja tilasto...
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 27.07.2024 13:39 |
Viestit: 3334
|
Xari kirjoitti: pvalila kirjoitti: Kuinkahan nuo EU:n suojatullit tulevat vaikuttamaan sähköautojen hintoihin ja myyntiin?
Eurooppalainen autoteollisuus kaiketi toivoo, että sähköautojen osuus kääntyy laskuun: sähköautojen valmistaminen ja myynti on eurooppalaisille firmoille tappiollista.
Sakkotullit koskevat vain täyssähköautoja, ladattavien hybridien markkinoille kiinalaiset saavat ainakin toistaiseksi rynniä vapaasti.
Kiinalaiset ovat rakentamassa autotehtaita Unkariin. Se on maa, joka on jo pitkään liukunut pois demokratiasta, mikä varmaankin Kiinan näkökulmasta on hyvä asia. Mielenkiinnolla odotan kuinka kauan Kiinalla on varaa työntää tavaraa tappiolla ulos, yhteiskuntarauha vaatii talouskasvua, se loputtua...ja mikä on totuus, vale, emävale ja tilasto... Normaalisti, jos joku maa piilotukee omaa teollisuuttaan, se laittaa vientiin subventoituja vientituotteita. Mutta noita alihintaisia tuotteita myydään halvalla vain vientiin, ei niitä valtiontalous kestä ainakaan laajamittaisesti alihintaan omalle kansalle myydä. Outoa, mutta kiinalaiset sähköautot ovat kuitenkin halvimmillaan juuri Kiinan markkinoilla. Pistää miettimään!
|
|
|
|
|
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 17.09.2024 21:14 |
Viestit: 2163 Paikkakunta: Laukaa
|
Yllättävän suuri osa ladatusta sähköstä ei päädykään sähköauton akkuun vaan muuttuu lämmöksi töpseleissä ja johdoissa. Esim iso Bemarin katumaasturi hukkaa yhden täyden latauksen aikana 20kWh, tämä häipynyt sähkö on kuitenkin lataajan maksettava eikä sillä ajeta metriäkään. Lainaa: Tuoreet mittaukset julki – merkittävä osa sähköautoon ladatusta sähköstä häviääkin taivaan tuuliin. Osassa automalleja latausenergiasta hukkuu jopa pari-kolmekymmentä prosenttia, kun taas toisessa ääripäässä häviöt pyörivät vain muutamissa prosenteissa. Häviömielessä keskimääräistä syöpömpien sähköautomallien kärjessä ovat ADAC:n mittausten mukaan Mini Cooper SE (häviö 30,10 %), XPeng G9 Performance AWD (22,66 %) sekä Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh (22,14 %). Pienimmät lataushäviöt taas kuittaavat Aiways U6 Prime 60 (0,50 %), Audi e-tron GT quattro (3,82 %) ja Honda e:NY1 (7,11 %).
Esimerkiksi ison BMW iX -katumaasturin 105 kWh:n ajoakku vaati ADAC:n tyhjästä täyteen -lataustestissä peräti 125,2 kWh:n edestä sähköä, eli ladatusta kokonaisenergiasta peräti parikymmentä kilowattituntia yksinkertaisesti vain katosi – eli muuttui lämmöksi – matkalla pistokkeesta akulle https://www.is.fi/autot/art-2000010699662.html
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
|
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 17.09.2024 21:31 |
Viestit: 289 Paikkakunta: Nokia
|
ë-C4 näyttäisi hukkaavan akun lämmitykseen ja jäähdytykseen, 12v akun lataamiseen sekä muihin häviöihin noin 15%. Sisältää siis talvella akun lämmityksen ja kesällä jäähdytyksen. 22 kwh/100km ollut keskikulutus sähköä seinästä, auton mukaan mennyt paljon vähemmän. Erotus ymmärtäkseni suunnilleen nuo mainitut häviöt ja akun suojaustoimenpiteet.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 17.09.2024 21:32 |
Viestit: 5490 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Bemarin nykytoteutus on tavallaan ihan fiksu: etupäässä autoa vetää eteenpäin ihan perinteinen bensakone tavallisen vaihteiston kautta ja taka-akselilla on nelivedon luova sähkömoottori. Sähköisiä kilsoja tuo Bemarin systeemi tarjoilee valitettasti ainoastaan 50 - 55 eli aika vähän Mersun 75 kilsaan verrattuna. Mersussa sekä sähkö että bensa kuopii eturenkaiden kautta. Fiksu ja fiksu https://www.youtube.com/watch?v=WxmRd-GiJBI
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 17.09.2024 22:06 |
Viestit: 3334
|
Xari kirjoitti: pvalila kirjoitti: Bemarin nykytoteutus on tavallaan ihan fiksu: etupäässä autoa vetää eteenpäin ihan perinteinen bensakone tavallisen vaihteiston kautta ja taka-akselilla on nelivedon luova sähkömoottori. Sähköisiä kilsoja tuo Bemarin systeemi tarjoilee valitettasti ainoastaan 50 - 55 eli aika vähän Mersun 75 kilsaan verrattuna. Mersussa sekä sähkö että bensa kuopii eturenkaiden kautta. Fiksu ja fiksu https://www.youtube.com/watch?v=WxmRd-GiJBIKyllä nuo sähköhilut melkoisen kosteuskuormituksen kohteena tuolla alustassa ovat. Kova on ollut ingenjöörien usko liittimien tiivisteisiin. Toisessa kotimaisessa videossa kerrottiin, että Bemarin plugarien akkuja kypsähtää muita enemmän. Kun akulla pääsee vain 50 kilsaa latauksella, tarkoittaa se 20 latauskertaa tuhatta sähkökilsaa kohden; latauskertoina laskettuna plugarien akkuja rumbaistaan monin verroin enemmän kuin varsinaisten sähköautojen ja hurja latauskertojen määrä näkyy myös rikkoutuvina akustoina. Niiden ihan oikeiden sähköautojen akut kuulemma sippaavat aika harvoin.
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 18.09.2024 08:00 |
Viestit: 1860 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Bemarin nykytoteutus on tavallaan ihan fiksu: etupäässä autoa vetää eteenpäin ihan perinteinen bensakone tavallisen vaihteiston kautta ja taka-akselilla on nelivedon luova sähkömoottori. Sähköisiä kilsoja tuo Bemarin systeemi tarjoilee valitettasti ainoastaan 50 - 55 eli aika vähän Mersun 75 kilsaan verrattuna. Mersussa sekä sähkö että bensa kuopii eturenkaiden kautta. Eikös PSA:lla ollut ihan identtinen HYbrid4 toteutus, mutta se on taidettu hylätä jo aikaa sitten. Harmi sinänänsä, sillä esim. Berlingonkin takalattian alla olisi tyhjää tilaa vaikka kuinka vs. että siitä tehtiin nyt täysin turhake täyssähkö pienellä akulla ja julmetulla sähkön kulutuksella
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 18.09.2024 10:20 |
Viestit: 3334
|
HiTec kirjoitti: pvalila kirjoitti: Bemarin nykytoteutus on tavallaan ihan fiksu: etupäässä autoa vetää eteenpäin ihan perinteinen bensakone tavallisen vaihteiston kautta ja taka-akselilla on nelivedon luova sähkömoottori. Sähköisiä kilsoja tuo Bemarin systeemi tarjoilee valitettasti ainoastaan 50 - 55 eli aika vähän Mersun 75 kilsaan verrattuna. Mersussa sekä sähkö että bensa kuopii eturenkaiden kautta. Eikös PSA:lla ollut ihan identtinen HYbrid4 toteutus, mutta se on taidettu hylätä jo aikaa sitten. Harmi sinänänsä, sillä esim. Berlingonkin takalattian alla olisi tyhjää tilaa vaikka kuinka vs. että siitä tehtiin nyt täysin turhake täyssähkö pienellä akulla ja julmetulla sähkön kulutuksella Ekan kerran kun tuollaisesta konseptista luin, kyse oli Pösön hankkeesta. Haastavaa tuossa oli tietenkin kahden voimalähteen antotehon sovittaminen toisiinsa, koko ajan ja kaikissa olosuhteissa. Luultavasti polttiksen ehdoilla mennään, koska sähkömoottorin tehoa on helpompi säätää tarkasti. Ilmeisesti homma on valmistajilla nykyisin hallussa, ihan positiivisia ovat koeajajien arviot esimerkiksi Bemareista. Plugareissa akut ovat tosi kovilla, mutta silti niiden akuille luvataan usein sama 8 vuoden takuu kuin täyssähköautoillekin.
|
|
|
|
|
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 25.09.2024 19:08 |
Viestit: 2163 Paikkakunta: Laukaa
|
Lainaa: Autokorjaamo ihmettelee: Mercedes käskee vaihtamaan koko akun reunalipan 5 millin painauman takia - Hinta 65 000 euroa https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 79b6652f68Järkyttäviä lasku Mercedes-EQ EQC400 sähköauton omistajalle pienestä n 5mm alustakolhusta joka sijaitsi akkukotelon reunaliepeessä eikä vaikuta akun kuntoon eikä sähköturvallisuuteen mitenkään. Maahantuojan mukaan akku on kuitenkin uusittava takuun ja turvallisuuden vuoksi, uusi akku maksaa n 65000€ Kokkolan Autohuolto, joka on erikoistunut mm. sähköauton akkuihin, oikaisi ko. alumiinisen pellinreunan ja heidän mielestään auto on nyt täysin kunnossa akkua myöten. Pieni varjo kuitenkin auton omistajalle kuitenkin jää, tuleeko ongelmia myöhemmin... Miten vakuutus suhtautuu ko. osumaan, korvaako kaskovakuutus pohjakosketuksen? Miten myöhemmin mahdollinen auton myynti tuolla "viallisella" akulla onnistuu, pitääkö siitä kertoa autoa myydessä vai ei jos ei siitä ongelmia ole jatkossa... Tässä linkki Kokkolan Autohuollon videoon Instassa: https://www.instagram.com/reel/DAREdWzo ... HZ80549mdQ
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 25.09.2024 19:25 |
Viestit: 5490 Paikkakunta: Lahti
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 28.09.2024 00:48 |
Viestit: 3334
|
Xari kirjoitti: Kokkolasta löytyy hyvää videota läjäpäin, mut ei noi kolhut halvaksi tule, Kian pikkunaarmun vauriotarkistus että kelpaako vai ei 1200€ https://moottori.fi/testi/kayttotesti-kia-niro-evn-pohjakosketus-ei-korjaustarvetta/Ei tuu sähkäriä ihan äkkiä, mene tuolla takametsään tai jonkun kesämökille... Ilmeisesti puhtaasti sähköautoksi suunnitelluissa on akku vielä matalammalla kuin niissä, jotka ovat saatavana myös perinteisellä voimalinjalla. Jos tuonne akun alle virittelee pohjapanssarin, niin pitääkö se poistaa aina vuosikatsastuksen ajaksi? Eihän sitä katastusmies voi muuten nähdä, onko panssari laitettu pohjaan vasta sitten, kun kolhu on jo tullut ja se halutaan vain piiloon. Saksassa on jo kohtalainen määrä vuoden 2023 Mazda MX-30:siä myytävänä alle 20.000 euron. Rapiat tonnin ajettu Makoto (huippumalli) olisi saatavana karvan päälle 18 k€, siinä on kyllä jo paljon autoa euroa kohden. Nyt kun mulla seisoo pihassa Pösön 3008 diesel vetokoukulla voisin kelpuuttaa tuollaisen koukkuvapaan pikkuakkuauton perheen kakkosmobiiliksi. Takalamppu ja antennipiiska on pitänyt tuohon Pösöön uusia, seuraavaksi haluaisin laittaa etukajarit vaihtoon ja kytkeä mun vanhan, uskollisen suppaseni.
|
|
|
|
|
|
|