|
Kirjoittaja |
Viesti |
eskere
|
Viestin otsikko: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 10.04.2024 14:00 |
Viestit: 2162 Paikkakunta: Laukaa
|
Stellantis-yhtiön pääjohtaja (FCA:n ja PSA, mm Fiat ja Citroen) Carlos Tavares kertoi että nykyinen sähköauto on kaukana ympäristöystävällisestä... Lainaa: Hän laskeskeli, että 400 kilometrin toimintamatkalla varustettuun sähköauton akkuun uppoaa nykyisin keskimäärin 500 kilogramman edestä ylimääräisiä raakamateriaaleja verrattuna tavallisen bensiinikäyttöisen auton valmistuksen vaatimiin raakamateriaalimääriin. Tavares sanoi, että näin suuri määrä ylimääräistä raakamateriaalia on kaukana ympäristöystävällisestä. Hän sanoi kuitenkin uskovansa siihen, että autoteollisuus onnistuisi keventämään akkuja ja vähentämään raakamateriaalien määrää niiden valmistuksessa tuntuvasti seuraavan vuosikymmenen sisällä. TM:n juttu 4.4.2024, ilmeisesti maksumuurin takana https://tekniikanmaailma.fi/stellantiks ... 008d700f89Mietin vielä pitkään sähkäriä ...
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 10.04.2024 14:48 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
Artikkelissa " seuraavan vuosikymmenen sisällä" on varsin monelle uuden auton ostajalle jopa 2-3 auton vaihtoa = tuskin laittaa siis miettimään, sillä se nyt hankittu uusi patteriauto on keritty hukkaamaan jo ajat sitten ja alla on jo seuraavan, ellei jopa sitä seuraavan sukupolven pattereilla varustettu kiesi
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 10.04.2024 14:49 |
Viestit: 3326
|
Bensavehkeitä on kehitelty yli sata vuotta eikä niiden ympäristöystävällisyys nykytasosta enää kertaluokalla tule paranemaan.
Sähkärit ovat vasta kehityskaarensa alussa ja aivan älytön määrä akkuinnovaatioita on kehittelyvaiheessa.
Plugareissa olen ihmetellyt sitä, että niiden bensapuoli on yhtä järeä kuin tavallisissa bensa-autoissa. Bemarin i3:ssa on käytössä pikkuruinen kaksipyttyinen aggregaatti, mutta lähes kaikissa muissa plugareissa on bensakone niin iso, että sen huoltotarve on ihan vastaava kuin normiautossakin.
|
|
|
|
|
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 12.04.2024 15:21 |
Viestit: 2162 Paikkakunta: Laukaa
|
Lataushybridien kulutus normikäytössä on ihan toista kuin mitä WLTP-mittaus kertoo. TM:n kertoman mukaan v 2021 mallin autojen kulutus on 3,5-kertainen ilmoitettuun lukemaan, eli 5,94l/100 km. Vähäpäästöisyydellä huijataan autoiluun liittyvissä veroissa melkoisesti kun todellinen päästö 39gr:n sijasta 139gr/km, siksi EU suunnittelee mittaustapojen uusimista. Lainaa: Lataushybridien suosio on kasvanut nopeasti, sillä lataushybriditekniikalla virallisesta wltp-testistä selviää erittäin pienillä hiilidioksidigrammoilla. EU-komissio suunnittelee vuodesta 2025 alkaen muutoksia lataushybridien wltp-päästölukemien laskentaan https://tekniikanmaailma.fi/lehti/7b-20 ... -2492446-0
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 12.04.2024 15:29 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
eskere kirjoitti: Lataushybridien kulutus normikäytössä on ihan toista kuin mitä WLTP-mittaus kertoo. TM:n kertoman mukaan v 2021 mallin autojen kulutus on 3,5-kertainen ilmoitettuun lukemaan, eli 5,94l/100 km. Vähäpäästöisyydellä huijataan autoiluun liittyvissä veroissa melkoisesti kun todellinen päästö 39gr:n sijasta 139gr/km, siksi EU suunnittelee mittaustapojen uusimista. Johon hybridien valmistajat vastaavat kasvattamalla sähköisen ajon rangea => tuskin nuo WLTP-numerot tuosta ihan hirveitä mihinkään lopulta muuttuu, mutta hyvähän se vaan on että noitakin voi jatkossa käyttää (lähes) kuten ns. oikeitakin sähköautoja, range riittää 100% sähköiseen päivittäisliikkumiseen
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 12.04.2024 16:15 |
Viestit: 1958 Paikkakunta: JKL
|
Perushybridilläkin pääsee 4-5 litran kulutukseen helposti (kokemusta on). Miksi tarvittaisiin ladattavaa hybridiä?
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 12.04.2024 17:01 |
Viestit: 3326
|
C4_robotti kirjoitti: Perushybridilläkin pääsee 4-5 litran kulutukseen helposti (kokemusta on). Miksi tarvittaisiin ladattavaa hybridiä? Että saataisiin se 4-5 litraa pois, tietenkin. Jos plugarin range on yli sata kilsaa, niin moni käyttäjä pärjää tankillisella bensaa monta kuukautta. Sähköllä hyvä plugari kulkee kuin sukkasillaan, polttiksen pörinää kuunnellaan vain silloin harvoin, kun pakko on.
|
|
|
|
|
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 12.04.2024 17:57 |
Viestit: 1108
|
pvalila kirjoitti: C4_robotti kirjoitti: Perushybridilläkin pääsee 4-5 litran kulutukseen helposti (kokemusta on). Miksi tarvittaisiin ladattavaa hybridiä? Että saataisiin se 4-5 litraa pois, tietenkin. Jos plugarin range on yli sata kilsaa, niin moni käyttäjä pärjää tankillisella bensaa monta kuukautta. Sähköllä hyvä plugari kulkee kuin sukkasillaan, polttiksen pörinää kuunnellaan vain silloin harvoin, kun pakko on. Eikös se pakko tule vähän väliä Etenkin talvella hybridi pyrkii käynnistymään omia aikojaan. Sitten oli kai noita saksalaisia, joissa polttomoottorin venttiilikoneisto oli ruostunut rapakuntoon, kun oli ollut toimettomana. Itselläni on nyt pieni bensa-auto, jonka keskikulutus on 5,5 litraa ja kesällä 5 litran paikkeiila. Eikä ole muuta akkua, kuin starttiakku.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
|
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 12.04.2024 19:01 |
Viestit: 2162 Paikkakunta: Laukaa
|
HiTec kirjoitti: eskere kirjoitti: Lataushybridien kulutus normikäytössä on ihan toista kuin mitä WLTP-mittaus kertoo. TM:n kertoman mukaan v 2021 mallin autojen kulutus on 3,5-kertainen ilmoitettuun lukemaan, eli 5,94l/100 km. Vähäpäästöisyydellä huijataan autoiluun liittyvissä veroissa melkoisesti kun todellinen päästö 39gr:n sijasta 139gr/km, siksi EU suunnittelee mittaustapojen uusimista. Johon hybridien valmistajat vastaavat kasvattamalla sähköisen ajon rangea => tuskin nuo WLTP-numerot tuosta ihan hirveitä mihinkään lopulta muuttuu, mutta hyvähän se vaan on että noitakin voi jatkossa käyttää (lähes) kuten ns. oikeitakin sähköautoja, range riittää 100% sähköiseen päivittäisliikkumiseen Akun kasvattaminen tuskin ratkaisee kohonnutta kulutusta monenkaan autoilijan kohdalla sillä nousu wltp-lukemasta johtuu pääosin siitä että auto ostetaan edullisempien verojen vuoksi, mutta käytetään sitä kuin se olisi normi bensa/dieselauto. TM:ää lainaten Lainaa: Lataushybridien omistajien latausinto näyttää numeroiden valoissa olevan varsin vähäistä. EU-komission raportti toteaa, että lataushybridit ”eivät hyödynnä tällä hetkellä potentiaaliaan, koska niitä ei ajeta sähköllä ja ladata niin usein kuin ennakkoon oletettiin
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 12.04.2024 19:06 |
Viestit: 3326
|
Aakku kirjoitti: pvalila kirjoitti: C4_robotti kirjoitti: Perushybridilläkin pääsee 4-5 litran kulutukseen helposti (kokemusta on). Miksi tarvittaisiin ladattavaa hybridiä? Että saataisiin se 4-5 litraa pois, tietenkin. Jos plugarin range on yli sata kilsaa, niin moni käyttäjä pärjää tankillisella bensaa monta kuukautta. Sähköllä hyvä plugari kulkee kuin sukkasillaan, polttiksen pörinää kuunnellaan vain silloin harvoin, kun pakko on. Eikös se pakko tule vähän väliä Etenkin talvella hybridi pyrkii käynnistymään omia aikojaan. Sitten oli kai noita saksalaisia, joissa polttomoottorin venttiilikoneisto oli ruostunut rapakuntoon, kun oli ollut toimettomana. Itselläni on nyt pieni bensa-auto, jonka keskikulutus on 5,5 litraa ja kesällä 5 litran paikkeiila. Eikä ole muuta akkua, kuin starttiakku. Tuo omia aikojaan käynnistyminen on plugarien iso ongelma. Vanhan mallin Outlanderiin tavattiin tehdä pieni lisäkytkentä, jonka jälkeen auto uskoi ulkolämpötilan olevan +17 astetta todellisesta tilanteesta riippumatta: tuolla tavoin lyhyet matkat oli talvellakin mahdollista tehdä puhtaasti sähköllä. Plugarikäyttöön pitäisi varta vasten kehittää omat polttomoottorinsa. Kaipa noita nykymoottoreitakin kehitetään, sitä mukaan kun valmistajille tulee tietoa ennen aikojaan hajonneista moottoreista. Periaatteessa plugarin polttomoottorin pitäisi päästä aika paljon helpommalla normiauton moottoriin verrattuna, koska sähkömoottori hoitaa osan kilometreistä ihan yksin ja silloinkin, kun bensakone joutuu töihin, sen rinnalla yleensä huhkii tuo sähkömoottori apuna.
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 12.04.2024 19:10 |
Viestit: 3326
|
eskere kirjoitti: Akun kasvattaminen tuskin ratkaisee kohonnutta kulutusta monenkaan autoilijan kohdalla sillä nousu wltp-lukemasta johtuu pääosin siitä että auto ostetaan edullisempien verojen vuoksi, mutta käytetään sitä kuin se olisi normi bensa/dieselauto. TM:ää lainaten Lainaa: Lataushybridien omistajien latausinto näyttää numeroiden valoissa olevan varsin vähäistä. EU-komission raportti toteaa, että lataushybridit ”eivät hyödynnä tällä hetkellä potentiaaliaan, koska niitä ei ajeta sähköllä ja ladata niin usein kuin ennakkoon oletettiin Plugarit keräävät tietoa käyttöprofiilista eli on mahdollista luoda järjestelmä, joka kannustaa lataamaan tunnollisesti. Tarinat yksilöistä, jotka kolmen vuoden jälkeen palaavat liisausfirmalle ilman että niitä olisi kertaakaan ladattu, lienevät totta.
|
|
|
|
|
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 12.04.2024 20:04 |
Viestit: 1108
|
pvalila kirjoitti: Tuo omia aikojaan käynnistyminen on plugarien iso ongelma.
Vanhan mallin Outlanderiin tavattiin tehdä pieni lisäkytkentä, jonka jälkeen auto uskoi ulkolämpötilan olevan +17 astetta todellisesta tilanteesta riippumatta: tuolla tavoin lyhyet matkat oli talvellakin mahdollista tehdä puhtaasti sähköllä.
Plugarikäyttöön pitäisi varta vasten kehittää omat polttomoottorinsa. Kaipa noita nykymoottoreitakin kehitetään, sitä mukaan kun valmistajille tulee tietoa ennen aikojaan hajonneista moottoreista.
Periaatteessa plugarin polttomoottorin pitäisi päästä aika paljon helpommalla normiauton moottoriin verrattuna, koska sähkömoottori hoitaa osan kilometreistä ihan yksin ja silloinkin, kun bensakone joutuu töihin, sen rinnalla yleensä huhkii tuo sähkömoottori apuna. Tehtiinhän sitä aikoinaan Opel Ampera, jossa on varmaankin jonkinlainen tasakäyntimoottori. Siis jonkinlainen aggregaatti. https://www.iltalehti.fi/autot/a/2011072714079537
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 13.04.2024 01:05 |
Viestit: 3326
|
Aakku kirjoitti: pvalila kirjoitti: Tuo omia aikojaan käynnistyminen on plugarien iso ongelma.
Vanhan mallin Outlanderiin tavattiin tehdä pieni lisäkytkentä, jonka jälkeen auto uskoi ulkolämpötilan olevan +17 astetta todellisesta tilanteesta riippumatta: tuolla tavoin lyhyet matkat oli talvellakin mahdollista tehdä puhtaasti sähköllä.
Plugarikäyttöön pitäisi varta vasten kehittää omat polttomoottorinsa. Kaipa noita nykymoottoreitakin kehitetään, sitä mukaan kun valmistajille tulee tietoa ennen aikojaan hajonneista moottoreista.
Periaatteessa plugarin polttomoottorin pitäisi päästä aika paljon helpommalla normiauton moottoriin verrattuna, koska sähkömoottori hoitaa osan kilometreistä ihan yksin ja silloinkin, kun bensakone joutuu töihin, sen rinnalla yleensä huhkii tuo sähkömoottori apuna. Tehtiinhän sitä aikoinaan Opel Ampera, jossa on varmaankin jonkinlainen tasakäyntimoottori. Siis jonkinlainen aggregaatti. https://www.iltalehti.fi/autot/a/2011072714079537Tuosta Amperasta on kai tullut lähestulkoon jonkin sortin kulttiauto. Muistaakseni siinä saattaa maantienopeuksissa polttomoottori kytkeytyä suoraan vetämään pyöriä, mutta normaalisti meno perustuu puhtaasti sähkömoottorien toimintaan. Chevrolet Volt on lähes sama auto ja se näyttää olevan käytettynä vähän edullisempi.
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 13.04.2024 08:56 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
eskere kirjoitti: Akun kasvattaminen tuskin ratkaisee kohonnutta kulutusta monenkaan autoilijan kohdalla sillä nousu wltp-lukemasta johtuu pääosin siitä että auto ostetaan edullisempien verojen vuoksi, mutta käytetään sitä kuin se olisi normi bensa/dieselauto. No ei, mutta kommentoinkin lähinnä tuota vastausta WLTP-mittaukseen, kuinka se yhä saadaan näyttämään pieneltä = suomessa pienet autoverot. Toki myös tälläinen okt-asukki latailisi sen hybridinsä tuossa kotipihassa joka päivä, vaiva kun ei ole suuren suuri ja sillä tosiaan saisi sitten niitä edullisia km taitettua, riittävällä rangella jopa 100% kaikki päivittäiset ajot = lompakkokin kiittää.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 13.04.2024 09:27 |
Viestit: 1108
|
HiTec kirjoitti: No ei, mutta kommentoinkin lähinnä tuota vastausta WLTP-mittaukseen, kuinka se yhä saadaan näyttämään pieneltä = suomessa pienet autoverot. Toki myös tälläinen okt-asukki latailisi sen hybridinsä tuossa kotipihassa joka päivä, vaiva kun ei ole suuren suuri ja sillä tosiaan saisi sitten niitä edullisia km taitettua, riittävällä rangella jopa 100% kaikki päivittäiset ajot = lompakkokin kiittää. Miksi lataisin yrityksen työautoa kotona omalla sähköllä, jos korvaus tulee vain ulkopuoliselta ostetusta polttoaineesta?
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 13.04.2024 09:40 |
Viestit: 3326
|
Aakku kirjoitti: HiTec kirjoitti: No ei, mutta kommentoinkin lähinnä tuota vastausta WLTP-mittaukseen, kuinka se yhä saadaan näyttämään pieneltä = suomessa pienet autoverot. Toki myös tälläinen okt-asukki latailisi sen hybridinsä tuossa kotipihassa joka päivä, vaiva kun ei ole suuren suuri ja sillä tosiaan saisi sitten niitä edullisia km taitettua, riittävällä rangella jopa 100% kaikki päivittäiset ajot = lompakkokin kiittää. Miksi lataisin yrityksen työautoa kotona omalla sähköllä, jos korvaus tulee vain ulkopuoliselta ostetusta polttoaineesta? Esitit hyvän kysymyksen. Ja varmaan tuolla ministeriöissä (ympäristö ja valtionvarain) tuohon etsitään ratkaisua. Ratkaisua odottaessa voimme lohduttautua sillä, että auto on elinkaarestansa yleensä työsuhdeautona vain pienen viipaleen ja yleensä päätyy jo parin-kolmen vuoden firmavaiheen jälkeen yksityiskäyttöön. Lisäksi firmat aika usein tarjoavat latausmahdollisuuden töissä ja jopa oikeasti odottavat sitä käytettävän, koska firmalle sähkö on halvempaa kuin bensa. Yksi ilmeinen ratkaisu on se, että plugarien kohdalla täysi autoetu kielletään ja plugarikuskit joutuvat tyytymään käyttöetuun. Kun firman bensakorttia ei ole, niin sähkö alkaa varmaankin maistua paremmin.
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 13.04.2024 11:01 |
Viestit: 5481 Paikkakunta: Lahti
|
C4_robotti kirjoitti: Perushybridilläkin pääsee 4-5 litran kulutukseen helposti (kokemusta on). Miksi tarvittaisiin ladattavaa hybridiä? Perhekoon nykydieselillä pääsee ihan samaan niin mihin tarvitsee edes koko hybridiä? kaksinkertainen tekniikka, kaksinkertaiset viat, ja kalliit.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 13.04.2024 11:42 |
Viestit: 1958 Paikkakunta: JKL
|
Mutta perinteinen dieselvero puuttuu...Ja olen tuolla päässyt alle neljän kulutukseenkin. Kukin tyylillään!
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 13.04.2024 21:33 |
Viestit: 3326
|
Ladattava sarjahybridi olisi minun mielestäni aivan loistava voimalinja matkailuautoihin. Plugarien akut ovat toki pieniä verrattuna sähköautoihin, mutta todella isoja verrattuna matkailuautojen tyypillisiin hupiakkuihin. Plugarin akustosta löytyisi helposti riittävästi tehoa ilmalämpöpumpulle ja mikroaaltouunille ja pilvisenäkin päivänä akun saisi helposti ladattua täyteen käyttämällä hetken aikaa bensa/dieselkonetta.
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 14.04.2024 09:01 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
Aakku kirjoitti: Miksi lataisin yrityksen työautoa kotona omalla sähköllä, jos korvaus tulee vain ulkopuoliselta ostetusta polttoaineesta? Työsuhdeautoja on vain todella marginaalisen pieni osa tuolla tien päällä = ei noiden harvojen tavoista kannata koko systeemiä alkaa rukkaamaan. Siinä saattaa niiden esteiden rakentaminen ja ylenpalttinen valvonta tulla helposti kalliimmaksi mitä niitä mahd. lisämaksuja noilta harvoilta kenties tuolla lisävalvonnalla saataisiin kerättyä. pvalila kirjoitti: Ladattava sarjahybridi olisi minun mielestäni aivan loistava voimalinja matkailuautoihin. Plugarien akut ovat toki pieniä verrattuna sähköautoihin, mutta todella isoja verrattuna matkailuautojen tyypillisiin hupiakkuihin. Plugarin akustosta löytyisi helposti riittävästi tehoa ilmalämpöpumpulle ja mikroaaltouunille ja pilvisenäkin päivänä akun saisi helposti ladattua täyteen käyttämällä hetken aikaa bensa/dieselkonetta. Tuo caravan-puoli onkin tosiaan oma juttunsa, kuinka paljon tuollainen korkeajänniteakku tuokaan siihen leiriin lisämukavaa ilman inverttereiden yms. kanssa pulaamista.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 20.04.2024 15:00 |
Viestit: 98
|
Kyllähän tuohon sähköautoiluun tosiaankin liittyy paljon ristiiriitaisia tekijöitä. Yksilön näkökulmasta se on silti mukavinta autoilua, sillä sähkömoottori on aina "lämmin" eli veto on rivakkaa ja hiljaista heti ensi metristä lähtien. Sähkö-nelonen on nykymittapuun mukaan varsinainen laiskiainen, mutta sen takia en ole mistään sovitusta tapaamisesta vielä myöhästynyt.
Työkaverin lataushybridi-BMW teki temput ruostuttamalla moottorinsa niin pahoin, että autoon vaihdettiin tehdastakuuna uusi bensamoottori kuukauden pajareissun aikana. Miten lie näissä meidän merkeissämme, en ole mitään kuullut enkä lukenut ruostuneista (THP-)moottoreista plugareissa.
Se varsinainen tämän keskustelun pointtini on, että miksi kaasu ja etanoli ovat jäämässä unholaan autoilussa. Parilla työkaverilla on kaasu-Octavia. Ovat hyvin tyytyväisiä ja kun katseltiin kustannuksia, niin peittoavat polttoainekuluissa dieselin. Mutta eikös VW-korporaatio ilmoittanut, että viimeiset yksilöt rullasivat nyt sitten ulos tuotannosta. Ilmeisesti kysynnän vähäisyyden takia tuotanto ajetaan alas.
Etanolimallien tuotannosta poistumisen syy lienee siinä, että mitään käyttökustannusetua ei juurikaan taida olla. Tuttavani, joka muutti V70:n etanolille, sanoi että homma toimii ihan vaan idealismin tasolla, ei kustannusten.
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 21.04.2024 00:49 |
Viestit: 3326
|
AlpoKieppi kirjoitti: Kyllähän tuohon sähköautoiluun tosiaankin liittyy paljon ristiiriitaisia tekijöitä. Yksilön näkökulmasta se on silti mukavinta autoilua, sillä sähkömoottori on aina "lämmin" eli veto on rivakkaa ja hiljaista heti ensi metristä lähtien. Sähkö-nelonen on nykymittapuun mukaan varsinainen laiskiainen, mutta sen takia en ole mistään sovitusta tapaamisesta vielä myöhästynyt.
Työkaverin lataushybridi-BMW teki temput ruostuttamalla moottorinsa niin pahoin, että autoon vaihdettiin tehdastakuuna uusi bensamoottori kuukauden pajareissun aikana. Miten lie näissä meidän merkeissämme, en ole mitään kuullut enkä lukenut ruostuneista (THP-)moottoreista plugareissa.
Se varsinainen tämän keskustelun pointtini on, että miksi kaasu ja etanoli ovat jäämässä unholaan autoilussa. Parilla työkaverilla on kaasu-Octavia. Ovat hyvin tyytyväisiä ja kun katseltiin kustannuksia, niin peittoavat polttoainekuluissa dieselin. Mutta eikös VW-korporaatio ilmoittanut, että viimeiset yksilöt rullasivat nyt sitten ulos tuotannosta. Ilmeisesti kysynnän vähäisyyden takia tuotanto ajetaan alas.
Etanolimallien tuotannosta poistumisen syy lienee siinä, että mitään käyttökustannusetua ei juurikaan taida olla. Tuttavani, joka muutti V70:n etanolille, sanoi että homma toimii ihan vaan idealismin tasolla, ei kustannusten. Kaasuautojen bensatankin maksimikokoa pienennettiin eivätkä uudet kaasuautot ole yhtä käyttökelpoisia kuin vanhat olivat. Ja ekoihmiset katsovat nyt sähkön suuntaan, kaasu on vähän menneisyyden juttu. Ehkä Bemarissa on liian iso akku ja liian tehokas sähkömoottori: autolla pystyy ehkä ajamaan viikkokausia arjen pienet ajot bensakonetta käynnistämättä?
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 21.04.2024 08:13 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Ehkä Bemarissa on liian iso akku ja liian tehokas sähkömoottori: autolla pystyy ehkä ajamaan viikkokausia arjen pienet ajot bensakonetta käynnistämättä? No mutta juuri tuohon suuntaanhan sitä ollaan näiden hybridien kanssa nyt menemässä kun WLTP-mittaukset uudistetaan, jotta saataisiin ne ns. todelliset päästöt selville. No nyt kun pääsee entistä pidemmälle sillä akulla, niin se niistä "paljastuksista" ja luonnollisesti seurauksena on juuri tuo ettei sitä polttista välttis arkiajoissa käynnistetä pitkään aikaan enää lainkaan. Karmeimmillaan sitten jossain motarilla hirveässä pakkasessa kun polkastaan oikein kunnolla runtua, niin se jääkylmä polttis herätetään laakista täysille kirroksilleen ja...
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 21.04.2024 15:48 |
Viestit: 5481 Paikkakunta: Lahti
|
HiTec kirjoitti: Karmeimmillaan sitten jossain motarilla hirveässä pakkasessa kun polkastaan oikein kunnolla runtua, niin se jääkylmä polttis herätetään laakista täysille kirroksilleen ja... Aika näyttää miten näiden kanssa käy, aion itse pysytellä erossa. Kaasusta, meillekinpäin on nousemassa laitos joka tekee ylijäämäsähköstä vetyä ja synteettistä metaania + prosessin tuottama lämpö menee kaukolämpölaitokselle että en ihan usko että kaasuautot loppuu, raskaalla puolella ne on vasta alussa.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..! Lähetetty: 24.04.2024 21:37 |
Viestit: 2162 Paikkakunta: Laukaa
|
Lainaa: TESLAN varhaisia, vuosina 2013-16 valmistettuja autoja sekä mahdollisesti myös joitakin uudempia malleja vaivaavat vaaralliset rakenteelliset tyyppiviat, joiden myötä auton tukivarret voivat hajota kappaleiksi kesken ajon. Koodi: Tapauksia on jo lukuisia, joista tuoreimpia edustaa Ruotsin Sundvallissa hiljattain sattunut, vuonna 2016 valmistetun ja 125 000 kilometriä ajetun Tesla Model S:n totaalinen murtumistilanne, jossa auton pyöräntuenta oli ruotsalaismedioiden mukaan hajota tuhoisasti jo moottoritiellä. Koodi: Norjalaisen Motorin tekemien selvitysten mukaan Teslojen pyöräntuentoja on murtunut useimmiten melko matalissa nopeuksissa sekä autolla käännyttäessä ja peruutettaessa. https://www.is.fi/autot/art-2000010383076.htmlKalliiksi tulee... Teslat olivat kalliita jo ostettaessa ja nyt tukivarsia niistä hajoaa ennen aikojaan. Mikään takuu ei korvaa niitä, eikä vaurioita tarkasteta missään kun ei autolla ole huollon tarvetta (ehkä nyt olisi). Vika voi yllättää ja aiheuttaa vakavia onnettomuuksia liikenteessä. Korjaus maksaa tuhansia euroja auton omistajalle, Tesla aio tehdä asiassa takaisinkutsua. Taitaa kohta olla halpaa kalustoa myynnissä vaarallisten ja kalliiden vikojen vuoksi...
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
|
|
|