Riippuu nyt ihan minkä vuotisesta Berlingosta on kyse. Meillä on menossaan nyt 2. uutena ostettu, eka oli Pökö Partner 1.9d -99 ja tämä nykyinen Berlingo XL 1.5BlueHDi 130 -20. Eli siis I ja III koppaset kyseessä ja onhan tämä nyt muuttunut ihan huikeasti parempaan päin! Tähän nykyiseen sai ruksittua mukaan jo ihan varusteitakin ja vetääkin saa 1450kg jarrullista, joka riittää hienosti tuohon meidän Dethleffs 495 QSK -16 as.vaunun vaateisiin. No kortti pitää olla BE, koska tuossa vaunussa on 1700kg saakka korotettu kok.massa kun meidän ed. veturi nyppi jopa 1800kg. No nykysin vaan pitää olla hiukka tarkempi mitä tuonne vaunuun kyytiin tunkee, kuitenkin 500kg lastattavuutta jos ei veturin kyvyt tulisi "jo" 250kg kohdalla vastaan.
Meilläkin oli talossa jossain vaiheessa muutaman vuoden ajan C5 III Tourer ja kyllähän tuota saa aina välillä tuosta kartturin paikalta kuulla miten pomppuinen tämä Berlingo onkaan

Vaan jos vrt. vaikka Caddyyn, niin onhan Berlingo kuitenkin henklöauto, Ceddyssa kun on jopa pakun lehtijouset takana. No toki tuohon uusimpaan on nuokin jo muuttuneet vietereiksi. Ja jousista puheen ollen tuossa I-koppasessa Partnerissakin oli se perinteikäs PSA:n vääntövarsijousitus, varsin pehmonen ja herkästi pohjaava. No sittemmin tuo korvattiin yhdystukiakselilla, joka ei kyllä juurikaan paremmin kuormaansa kanna. Ei tartte meilläkään olla kuin auto täys porukkaa ilman että kontissa on vielä mitään ja jo hidastepateissa perä tökkii rajoittimiinsa.
AdBluesta on moni varotellut ja usea on niitä ongelmiakin kohdannut, kuulemma karmeimmillaan jopa 50tkm välein. Ja silloin menee se säiliö elektroniikkayksiköineen uusiksi á 1000€ noin suunnilleen. Itsellä on nyt ongelmattomat 60tkm takana, mutta en tuota säiliötä koskaan täytenä pidäkään. Ajelen siihen saakka kun auto ilmoittelee täyttötarpeesta ja lisään sinne 10l tonkan, jolloin tuo 17l säiliö on hiukka yli puolillaan = nesteet pääsee huljuttelemaan siellä ihan vapaasti, tai vaikka talvella jäätymäänkin ilman pelkoa että puskisi jostain tiivisteistäkään läpi taikka säiliötä halkaisisi.
Tuossa II-koppasessa taisi olla robotti, mutta tässä uusimmassa on jo Aisinin uusinta sukupolvea. Ja tuota roboakin oli muistaakseni hiukka vuosimallista riippuen useampaakin sukupolvea. Itsellä oli joskus 1007 2Tronicilla, joka oli siis sitä ihan 1. robottiversiota ja tuo yhdistettynä tuon kääpiöauton lyhkäseen akseliväliin oli kyllä sellainen kenguru että toista saa hakea. Ja PSA oli tuon vielä kuoruttanut kuin kirsikaksi kakun päälle todella karmeasti toimivalla ESC:llä. Näin jos lumipuurossakin etuset sutasi edes sen yhden kerran, niin ESC katkaisi vedon justiinsa ja sitten alkoi se askin arpominen pienemmälle vaihteelle. ja kun tuossa vaihdossa kuitenkin meni se oma hetkensä, niin vauhtihan tyssäsi sinä aikana jo ihan kokonaan ja ei kun arpomaan vielä pienempää. Näin ollen se oli käytännössä usein aina 1. saakka kun alettiin sitten yrittämään uudelleen liikkeelle, tuloksetta kun ne etuset sutas jälleen. Tuolla autolla oli siis todella helposti talvisin aina jumissa.
Matkailukäyttöä ajatellen tämä jatkettu XL-koppanen on jo varsin mainio. Tuonne menee kontin lattialle takapenkit kaataen 120cm leveä runkopatja = mitat riittää jo varsin hyviin uniinkin. Ja jos laiskottaa itse moista reissuvarustusta alkaa rakentelemaan, niin saahan noita valmiina moduleinakin, jotka on helposti otettavissa kyytiin tai pudotettavissa takaisin varastoon ja näin auton pakukäyttökään ei tuosta väliaikaisesta reissuvarustuksesta häiriinny = ei muutoskatsastustarvettakaan.