Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto
ViestiLähetetty: 08.10.2024 18:52 

Viestit: 1982
Paikkakunta: JKL
Jos hommaa autoon kunnon lisäpitkät, niin onko sillä vaikutusta automaattiseen valonvaihtoon? Omassa autossa (jonka nimeä ei saa mainita) kun on kokolailla pskat pitkät...



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto
ViestiLähetetty: 08.10.2024 19:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1913
Paikkakunta: Helsinki
Itsellä myös tuossa Berlingo XL -20 oli ihan paskat halogenit, eikä LED-valoja saanut edes rahalla => ensin laitettiin kunnon lisäpitkä (ref 50) ja heti perään lyhkäsiin Philips Ultinon Essential H7-kantaiset LED-korvikkeet (ref 50). No autom.pitkäthän eivät tuosta sitten tykänneet, valoa oli liikaa ja ressukka luuli että joku tulee vastaan => vaihtoi heti takaisin lyhkäsille. No nyt kun "vastaantulija" olikin sitten jo ohi, niin sytytti taas pitkät takaisin ja... Joten eipä auttanut kuin lääppimänäytöstä ottaa koko automatiikka pois toiminnasta.

No nyt ihan vimoseksi myös pitkiin laitettiin Philips Ultinon Access H1-kantaiset LED-korvikkeet, jotta saatiin myös pitkien värit puhtaan valkoisiksi, molempien. Ja tulihan tuolla toki hiukan entistäkin enempi lisää valoa tielle, jota ei näin noiden kiimaisten sarvipäiden aikaan koskaan ole liikaa. Tuo pitkien umpio on sen verran ahdas, ettei sinne noi Essentialit olisi mahtuneet sen suurehkon kantaosan puhaltimen takia, mutta näissä Accesseissa tuota möykkyä ei ole, vaikka toki valotehossa varsin selvästi Essentialle häviääkin.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto
ViestiLähetetty: 08.10.2024 22:32 

Viestit: 3645
Minulla on harkinnassa ostaa LED-polttimot peruutusvaloihin. Motiivina on lähinnä se, että kymmenen vuotta vanhan Pösö 3008:n peruutuskamera on yöllä lähes hyödytön, kun sen herkkyys ei riitä. LEDit olisivat halpa ratkaisu ongelmaan, mutta en ole varma, onko auton alkuperäisten peruutusvalojen parantamisesta oikeasti apua: niiden valokuvio on niin ylös suunnattu, ettei valoa välttämättä riitä kameran eteen vaikka peruutusvalojen lampun vaihtaisi kuinka tehokkaaseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto
ViestiLähetetty: 08.10.2024 23:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1913
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
LEDit olisivat halpa ratkaisu ongelmaan, mutta en ole varma, onko auton alkuperäisten peruutusvalojen parantamisesta oikeasti apua: niiden valokuvio on niin ylös suunnattu, ettei valoa välttämättä riitä kameran eteen vaikka peruutusvalojen lampun vaihtaisi kuinka tehokkaaseen.

Itse olen hommannut tuollaisen edullisen, matalan LED-palkin, jonka ajattelin asentaa takapuskurin alaosaan, vetokoukun viereen sähköliittimen vastakkaiselle puolelle ja näin se valaisee juurikin tuon perän keskikohdasta lähtien leveästi ja kunnolla.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto
ViestiLähetetty: 09.10.2024 13:23 

Viestit: 1982
Paikkakunta: JKL
Jos lisävalot laitan, voisi olla hyvä laittaa niille oma katkaisija ohjaamon puolelle. Jos liikennettä tulee vastaan koko ajan, ei siinä tehokkailla lisäpitkillä ole juuri virkaa. Ja silloin automaattinen valonvaihto toimii suunnitellusti.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto
ViestiLähetetty: 09.10.2024 14:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1913
Paikkakunta: Helsinki
C4_robotti kirjoitti:
Jos lisävalot laitan, voisi olla hyvä laittaa niille oma katkaisija ohjaamon puolelle. Jos liikennettä tulee vastaan koko ajan, ei siinä tehokkailla lisäpitkillä ole juuri virkaa. Ja silloin automaattinen valonvaihto toimii suunnitellusti.

No juu, itsekin "varauduin" tuohon, vaikkakin kyseinen kytkin on konepellin alla :D
Kuva

Niin ja noin ihan käytännössä lyhkäset Ultinon Essentialit kun valasee näin
Kuva

Niin tuo lisäpitkä aukaisee latua näin (kuvan ottohetkellä oli vielä alkup. halogenit pitkissä)
Kuva

Ja nyt kun myös pitkissä on Ultinon Accessit, niin tuon pallomaisen valokuvion reunoille tuli enempi valoa, esim. tuolla oik.puolella tuo puutaimien rivistö ja sen takana oleva pusikko näkyy nyt paremmin. Eli valo on nyt paitsi pitkä, mutta myös leveä, jolla toiv. myös nuo mahd. sarvipäätkin yms. tielle tunkijat tullee toiv. havaittua entistäkin paremmin.

Prätkässäkin tuli vaihdettua nuo onnettomat halogenit HID:eiksi, harmi vain että tuo pitkien HID syttyy niin julmetun hitaasti ja näin vastaantulossa joutuu ajamaan pätkän säkkipimeään pelkillä lyhkäsillä, ennen kuin tuo HID on jälleen herännyt. Tosin jo valmiiksi lämpöisenä tuo syttyminen on jo melko nopeaa, mutta kuitenkin ajattelin tuossa tulevana talvena nykertää jotkut LED-pitkät tuohon vielä etupamppuihin kiinni tms. niin niistähän tulee silloin samalla myös kääntymisvalot, osoittavat aina sinne minne eturengaskin, tuo varsinainen ajovalo kun on kiinteässä etukatteessa eikä siten kääntyile yhtään mihinkään.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto
ViestiLähetetty: 09.10.2024 21:39 

Viestit: 3645
Mulla on nyt ekan kerran eläessäni auton nokalla lisäpitkät. Järisyttävän tehokkailta tuntuvat, mutta kaipaisin kyllä kytkintä niiden hallintaan.

- Kun lyhyet valot ovat edelleen mallia vakio, on tehoero lyhyiden ja pitkien välillä kasvanut turhan suureksi: pitkät kun sammuvat, tuntee jäävänsä melkein täydelliseen pimeyteen. Pösön lähivalot eivät kuitenkaan varsinaisesti ole huonot, ihan ok Xenonit tuolla nokalla ovat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto
ViestiLähetetty: 09.10.2024 21:52 

Viestit: 3645
HiTec kirjoitti:
niistähän tulee silloin samalla myös kääntymisvalot, osoittavat aina sinne minne eturengaskin, tuo varsinainen ajovalo kun on kiinteässä etukatteessa eikä siten kääntyile yhtään mihinkään.

Sitikkamies on sitikkamies satulassakin... :lol: :lol: :lol:

Toki ennen Citroeniä saman jutun toteutti mm. Tucker (muistaakseni siinä oli nokalla yksi keskilamppu, joka kääntyi).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto
ViestiLähetetty: 09.10.2024 21:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1913
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
on tehoero lyhyiden ja pitkien välillä kasvanut turhan suureksi: pitkät kun sammuvat, tuntee jäävänsä melkein täydelliseen pimeyteen.

Tässä oikeastaan oli se tärkein syy tuohon lähivalojen LED-päivitykseen itselläkin - ja siitä se ajatus sitten lähti ;)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto
ViestiLähetetty: 13.10.2024 12:17 

Viestit: 317
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Jos auton lyhyet valot tuntuu huonoilta, ensimmäiseksi kannattaa koittaa vaihtaa kirkkaammat uudet polttimot ja pestä umpiot jos pölyssä. Sekä xenonit, halogeenit että ledit himmenee kokemukseni mukaan merkittävästi ennen hajoamista. Poislukien vialliset, nopeasti hajonneet.

Rekalla kun ajoin, pistin joka syksy uudet polttimot ja puhdistin lähivalon linssin, ero oli huomattava. Toki henkilöautossa varmaan riittäisi joka toinenkin vuosi? Pitkät valot kestää paljon kauemmin, kun ne on suurimman osan ajasta sammuksissa.

Jännä nähdä kuinka kauan nuo uusien autojen umpioon integroidut valonlähteet säilyttävät kirkkautensa. Sittenhän edessä on umpioiden vaihto, ja se harvoin on edullista.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: