Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=34502
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 08.10.2024 18:52 ]
Viestin otsikko:  Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto

Jos hommaa autoon kunnon lisäpitkät, niin onko sillä vaikutusta automaattiseen valonvaihtoon? Omassa autossa (jonka nimeä ei saa mainita) kun on kokolailla pskat pitkät...

Kirjoittaja:  HiTec [ 08.10.2024 19:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto

Itsellä myös tuossa Berlingo XL -20 oli ihan paskat halogenit, eikä LED-valoja saanut edes rahalla => ensin laitettiin kunnon lisäpitkä (ref 50) ja heti perään lyhkäsiin Philips Ultinon Essential H7-kantaiset LED-korvikkeet (ref 50). No autom.pitkäthän eivät tuosta sitten tykänneet, valoa oli liikaa ja ressukka luuli että joku tulee vastaan => vaihtoi heti takaisin lyhkäsille. No nyt kun "vastaantulija" olikin sitten jo ohi, niin sytytti taas pitkät takaisin ja... Joten eipä auttanut kuin lääppimänäytöstä ottaa koko automatiikka pois toiminnasta.

No nyt ihan vimoseksi myös pitkiin laitettiin Philips Ultinon Access H1-kantaiset LED-korvikkeet, jotta saatiin myös pitkien värit puhtaan valkoisiksi, molempien. Ja tulihan tuolla toki hiukan entistäkin enempi lisää valoa tielle, jota ei näin noiden kiimaisten sarvipäiden aikaan koskaan ole liikaa. Tuo pitkien umpio on sen verran ahdas, ettei sinne noi Essentialit olisi mahtuneet sen suurehkon kantaosan puhaltimen takia, mutta näissä Accesseissa tuota möykkyä ei ole, vaikka toki valotehossa varsin selvästi Essentialle häviääkin.

Kirjoittaja:  pvalila [ 08.10.2024 22:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto

Minulla on harkinnassa ostaa LED-polttimot peruutusvaloihin. Motiivina on lähinnä se, että kymmenen vuotta vanhan Pösö 3008:n peruutuskamera on yöllä lähes hyödytön, kun sen herkkyys ei riitä. LEDit olisivat halpa ratkaisu ongelmaan, mutta en ole varma, onko auton alkuperäisten peruutusvalojen parantamisesta oikeasti apua: niiden valokuvio on niin ylös suunnattu, ettei valoa välttämättä riitä kameran eteen vaikka peruutusvalojen lampun vaihtaisi kuinka tehokkaaseen.

Kirjoittaja:  HiTec [ 08.10.2024 23:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto

pvalila kirjoitti:
LEDit olisivat halpa ratkaisu ongelmaan, mutta en ole varma, onko auton alkuperäisten peruutusvalojen parantamisesta oikeasti apua: niiden valokuvio on niin ylös suunnattu, ettei valoa välttämättä riitä kameran eteen vaikka peruutusvalojen lampun vaihtaisi kuinka tehokkaaseen.

Itse olen hommannut tuollaisen edullisen, matalan LED-palkin, jonka ajattelin asentaa takapuskurin alaosaan, vetokoukun viereen sähköliittimen vastakkaiselle puolelle ja näin se valaisee juurikin tuon perän keskikohdasta lähtien leveästi ja kunnolla.

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 09.10.2024 13:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto

Jos lisävalot laitan, voisi olla hyvä laittaa niille oma katkaisija ohjaamon puolelle. Jos liikennettä tulee vastaan koko ajan, ei siinä tehokkailla lisäpitkillä ole juuri virkaa. Ja silloin automaattinen valonvaihto toimii suunnitellusti.

Kirjoittaja:  HiTec [ 09.10.2024 14:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto

C4_robotti kirjoitti:
Jos lisävalot laitan, voisi olla hyvä laittaa niille oma katkaisija ohjaamon puolelle. Jos liikennettä tulee vastaan koko ajan, ei siinä tehokkailla lisäpitkillä ole juuri virkaa. Ja silloin automaattinen valonvaihto toimii suunnitellusti.

No juu, itsekin "varauduin" tuohon, vaikkakin kyseinen kytkin on konepellin alla :D
Kuva

Niin ja noin ihan käytännössä lyhkäset Ultinon Essentialit kun valasee näin
Kuva

Niin tuo lisäpitkä aukaisee latua näin (kuvan ottohetkellä oli vielä alkup. halogenit pitkissä)
Kuva

Ja nyt kun myös pitkissä on Ultinon Accessit, niin tuon pallomaisen valokuvion reunoille tuli enempi valoa, esim. tuolla oik.puolella tuo puutaimien rivistö ja sen takana oleva pusikko näkyy nyt paremmin. Eli valo on nyt paitsi pitkä, mutta myös leveä, jolla toiv. myös nuo mahd. sarvipäätkin yms. tielle tunkijat tullee toiv. havaittua entistäkin paremmin.

Prätkässäkin tuli vaihdettua nuo onnettomat halogenit HID:eiksi, harmi vain että tuo pitkien HID syttyy niin julmetun hitaasti ja näin vastaantulossa joutuu ajamaan pätkän säkkipimeään pelkillä lyhkäsillä, ennen kuin tuo HID on jälleen herännyt. Tosin jo valmiiksi lämpöisenä tuo syttyminen on jo melko nopeaa, mutta kuitenkin ajattelin tuossa tulevana talvena nykertää jotkut LED-pitkät tuohon vielä etupamppuihin kiinni tms. niin niistähän tulee silloin samalla myös kääntymisvalot, osoittavat aina sinne minne eturengaskin, tuo varsinainen ajovalo kun on kiinteässä etukatteessa eikä siten kääntyile yhtään mihinkään.

Kirjoittaja:  pvalila [ 09.10.2024 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto

Mulla on nyt ekan kerran eläessäni auton nokalla lisäpitkät. Järisyttävän tehokkailta tuntuvat, mutta kaipaisin kyllä kytkintä niiden hallintaan.

- Kun lyhyet valot ovat edelleen mallia vakio, on tehoero lyhyiden ja pitkien välillä kasvanut turhan suureksi: pitkät kun sammuvat, tuntee jäävänsä melkein täydelliseen pimeyteen. Pösön lähivalot eivät kuitenkaan varsinaisesti ole huonot, ihan ok Xenonit tuolla nokalla ovat.

Kirjoittaja:  pvalila [ 09.10.2024 21:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto

HiTec kirjoitti:
niistähän tulee silloin samalla myös kääntymisvalot, osoittavat aina sinne minne eturengaskin, tuo varsinainen ajovalo kun on kiinteässä etukatteessa eikä siten kääntyile yhtään mihinkään.

Sitikkamies on sitikkamies satulassakin... :lol: :lol: :lol:

Toki ennen Citroeniä saman jutun toteutti mm. Tucker (muistaakseni siinä oli nokalla yksi keskilamppu, joka kääntyi).

Kirjoittaja:  HiTec [ 09.10.2024 21:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto

pvalila kirjoitti:
on tehoero lyhyiden ja pitkien välillä kasvanut turhan suureksi: pitkät kun sammuvat, tuntee jäävänsä melkein täydelliseen pimeyteen.

Tässä oikeastaan oli se tärkein syy tuohon lähivalojen LED-päivitykseen itselläkin - ja siitä se ajatus sitten lähti ;)

Kirjoittaja:  mikaeli [ 13.10.2024 12:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Lisäpitkät vs automaattinen valonvaihto

Jos auton lyhyet valot tuntuu huonoilta, ensimmäiseksi kannattaa koittaa vaihtaa kirkkaammat uudet polttimot ja pestä umpiot jos pölyssä. Sekä xenonit, halogeenit että ledit himmenee kokemukseni mukaan merkittävästi ennen hajoamista. Poislukien vialliset, nopeasti hajonneet.

Rekalla kun ajoin, pistin joka syksy uudet polttimot ja puhdistin lähivalon linssin, ero oli huomattava. Toki henkilöautossa varmaan riittäisi joka toinenkin vuosi? Pitkät valot kestää paljon kauemmin, kun ne on suurimman osan ajasta sammuksissa.

Jännä nähdä kuinka kauan nuo uusien autojen umpioon integroidut valonlähteet säilyttävät kirkkautensa. Sittenhän edessä on umpioiden vaihto, ja se harvoin on edullista.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/