Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Mikä Finnairia vaivaa? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=34779 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 22.04.2025 07:16 ] |
Viestin otsikko: | Mikä Finnairia vaivaa? |
Aiemmin olen pitänyt Finnairia toimivana ja luotettavana yhtiönä. Nyt eikun lakkoa lakon perään. Ja loma- ja työmatkalaiset kärsivät. Onko työehdot muuttuneet liikaa ja palkka huonontunut? Vai mistä on kysymys. |
Kirjoittaja: | Zekerius [ 22.04.2025 14:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä Finnairia vaivaa? |
Jos työnantajan mukaan palkkahaitari perämies - kapteeni on 100k€ - 340k€ per vuosi ja työntekijäliiton mukaan taas 43k€ - 144k€ niin onhan siinä jonkinlainen näkemysero. Mutta oisiko se juurisyy sama kuin paperiteollisuudessa kävi, eli palkat on vivutettu niin ylös ettei oikein kannata enään lennellä.. Toisaalta eihän se ole hullu joka pyytää, ihanne toki olisi että sekä työntekijät että työnantaja pysyisivät hengissä niin kaikille jäisi jotain. |
Kirjoittaja: | Xari [ 22.04.2025 17:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä Finnairia vaivaa? |
Zekerius kirjoitti: Mutta oisiko se juurisyy sama kuin paperiteollisuudessa kävi, eli palkat on vivutettu niin ylös ettei oikein kannata enään lennellä.. Toisaalta eihän se ole hullu joka pyytää, ihanne toki olisi että sekä työntekijät että työnantaja pysyisivät hengissä niin kaikille jäisi jotain. Paperiteollisuuden isot palkat perustuu siihen että on luvattu tehdä vähemmällä väellä, saksalaisessa paperitehtaassa on pienemmän palkat mutta joka hommaan on sitten oma mies mikä tekee omat hommat ja senkin silleen mitä esimies käskee. Minä en ole paperialla mutta meilläkin on tehdas saksassa, siihen hommaan mihin meillä palkattiin 20 miestä saksalainen palkkasi 30, häiriötilanteissa saattaa joutua juoksemaan + meillä aika isojakin säätöjä konemiehet tekee itse, sakemannit ei tee mitään ilman esimiehen lupaa. |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 19.05.2025 11:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä Finnairia vaivaa? |
Olipa tuossa viikon loma välimeren lämmössä Kreetalla. Mennessä Hanian kentällä ei edes laukkuhihnan luo ehtinyt mennä, kun laukut jo tuli. No, eilen sitten finskillä takaisin. Vartin verran odottelua, ja muutama laukku löytyi hihnalta. Sitten tulikin tauko, ei laukun laukkua. Väki alkoi hermostua. Yksi matkustaja kävi jo kysymässäkin, mikä maksaa. Ei kuulemma porukoita huvittanut laittaa laukkuja tulemaan. Reilun puolen tunnin tauon jälkeen sitten hihna taas toi laukkuja. Eikä muuten ollut edes lakkopäivä... Tulihan tuossa taas päivää venytettyä, Hanian päässä järjestelivät lentoja niin, että Finnairin kone pääsi lähtemään 1,5 tuntia myöhässä. Ja reilu tunti Suomen päässä laukkujen odottelua. Taitaa olla parasta siirtyä automatkailun... |
Kirjoittaja: | Xari [ 19.05.2025 12:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä Finnairia vaivaa? |
Maapalveluthan siellä lakkoilee, niillä ei ole Finnairin kanssa mitään tekemistä, sitä kun hommia tarpeeksi halpuutetaan niin tässä on tulos. Yhdenkin maapalveluita tarjoavan yrityksen Liettualaista omistajaa pidetään siellä uhkana kansalliselle turvallisuudelle ja täällä... Joku Barona hoitaa henkilöstön ![]() |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 19.05.2025 12:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä Finnairia vaivaa? |
Okei. Eri firmathan siellä häärää. Finnairiin ne ongelmat kuitenkin tavallinen duunari yhdistää. Väärät kärsii, kuten matkustajat. |
Kirjoittaja: | pvalila [ 23.05.2025 10:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä Finnairia vaivaa? |
Vielä hetki sitten Seutula pokkasi palkintoja maailman (tai ainakin Euroopan) huippukenttänä. Aasian liikenteen hurja kasvu teki Helsinki-Vantaasta merkittävän solmukohdan. Nyt lentoliikenne Venäjän yli on lepo ja ihmisten sekä yritysten vaikea sopeutua uuteen tilanteeseen ja uusiin näkymiin. Pitäisi myydä Finnair kiinalaisille, he saavat yhä lentää Venäjän kautta. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 23.05.2025 17:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä Finnairia vaivaa? |
Finnairille osui myös strateginen täysmunaus, reitit Aasian kohteisiin Venäjän läpi, se oli kyllä hyvä idea, hyödynnetään Suomen sijainti ja lyhyet reitit Aasiaan, ennen koronaa toimi hhienosti, mutta korona lopetti matkustajaliikennettä Aasiaan ja sitten tuli vielä Putinin sota Ukrainaan ja pakotteet ja lentokiellot alueiden yli - tuossa videospekulaatio/analyysi otsikolla "How is this airline NOT bankrupt?" että Finnair olisi ollut turmion tiellä ja syvässä kusessa - mutta kuinkas kävikään, vuonna 2023, ehkä vastoin odotuksia, teki parhaan tuloksen vuosikymmeneen. https://www.youtube.com/watch?v=gYdBVhYNg3M Ilmeisesti yllättävän hyvin on saatu optimoitua reittejä, koneita ja lentäjiä. Olisiko myös osin siten että hyvää tulosta ei jaettu tekijöiden kanssa, osalle jaettiin samaa kurjuutta kuin koronasta jäi ja omistajille jaettiin rahaa? Mutta aika fakiiri saa kyllä olla kun suunnittelee lentoyhtiön strategiaa nykytilanteessa, jotenkin tuntuu myös että erilaiset uudet tekniset kehityspolut on nyt hetken taka-alalla, kerosiini on "halpaa" ja sitä saa riittävästi ja peruskoneidenkin kehitys on hidasta. |
Kirjoittaja: | pvalila [ 23.05.2025 17:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä Finnairia vaivaa? |
olli__o kirjoitti: Finnairille osui myös strateginen täysmunaus, reitit Aasian kohteisiin Venäjän läpi, se oli kyllä hyvä idea, hyödynnetään Suomen sijainti ja lyhyet reitit Aasiaan, ennen koronaa toimi hhienosti, mutta korona lopetti matkustajaliikennettä Aasiaan ja sitten tuli vielä Putinin sota Ukrainaan ja pakotteet ja lentokiellot alueiden yli - tuossa videospekulaatio/analyysi otsikolla "How is this airline NOT bankrupt?" että Finnair olisi ollut turmion tiellä ja syvässä kusessa - mutta kuinkas kävikään, vuonna 2023, ehkä vastoin odotuksia, teki parhaan tuloksen vuosikymmeneen. https://www.youtube.com/watch?v=gYdBVhYNg3M Ilmeisesti yllättävän hyvin on saatu optimoitua reittejä, koneita ja lentäjiä. Olisiko myös osin siten että hyvää tulosta ei jaettu tekijöiden kanssa, osalle jaettiin samaa kurjuutta kuin koronasta jäi ja omistajille jaettiin rahaa? Mutta aika fakiiri saa kyllä olla kun suunnittelee lentoyhtiön strategiaa nykytilanteessa, jotenkin tuntuu myös että erilaiset uudet tekniset kehityspolut on nyt hetken taka-alalla, kerosiini on "halpaa" ja sitä saa riittävästi ja peruskoneidenkin kehitys on hidasta. Eiköhän ilmastojutut saa olla hetken sivussa, kun maailma keskittyy olennaiseen eli seuraavaan maailmansotaan. Puola saattaa hyvinkin kallistua taas populistien suuntaan. Trumputtaja oksensi taas lisää tulleja. Seuraavaksi hän voisikin alkaa vihjailla, ettei USA suostu maksamaan velkojaan kaikille maille. Eka askel tähän suuntaan olisi se, että maa vaatisi velkojiaan antamaan sadan vuoden lyhennysvapaan. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 24.05.2025 14:21 ] | |||
Viestin otsikko: | Re: Mikä Finnairia vaivaa? | |||
Ilmastojutut ei oikein näy lentoyhtiöiden kaluston hankinnoissa - tai toisaalta näkyy selvästikin, jos uusi lentokone lentää 10-15 % pienemmillä polttoainekuluilla, niin vaikuttaa selvästi kaluston uudistamiseen, muutenhan koneet lentäisivät ihan hyvin yleensä vaikka vuosikymmeniä, Boeing 737 oli ainakin joskus lähes 50 vuotta vanhoja (toki uudistettuja välissä, piti tarkistaa, nyt jo yli 50 vuotta ja on yhä liikennelentokäytössä, 1974 valmistunut 737-200, Kanadassa, Nolinor Aviation C-GNLK) Yksi iso moottoriuudistus (vety- ja sähkö kokeilujen lisäksi, mitä on pidempään yritetty saada ohivirtaussuihkumoottorien tilalle tehokkaammaksi vaihtoehdoksi) on propfan tai open fan engine, vähän kuin potkuriturbiinin ja suihkumoottorin (isolla ohivirtaussuhteella välimuoto)). Mutta saa nähdä tuleeko siitä mitään, ilmeisesti suurin este on suurempi melu, lisäksi voisi kuvitella että myös potkureiden/fan siipien avonaisuus voi olla turvallisuusongelma, nyt isoissakin ohivirtaussuihkumoottoreissa on ensimmäinenkin osa koteloitu ja sille koteloinnille on jonkinlainen turbiinin siipien katkeamisen varalle tehty turvallisuusvaatimuskin ja ihan syystä, noita siipiä/lapoja välillä katkeilee, eikä aina suojat toimi ja ovat aiheuttaneet kaikkea "kivaa" aina välillä lapa lentää matkustamoonkin tai siipeen ja repii rikki jotain oleellista. Nykymoottoreissa "puhallinturbiini" tuo eka puhallin/turbiini voi olla monta metriä halkaisijaltaan ja erilaisia eksoottisia materiaaleja käytetään titaaniseosten ja komposiittimateriaalien yhdistelminä. Liitekuvassa A380 yksi ja puoli moottoria... Laitetaan myös kuva open rotor moottorista (mutta niitä on monenlaisia, on vastakkain pyörivillä potkureilla tai pyörivä+kiinteät ohjaimet, on vetävinä ja työntäjinä)
|
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |