Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Elisan Kotiakku ja vastaavat sähkösysteemit
ViestiLähetetty: 24.06.2025 12:59 

Onko noissa taloudellisesti katsottuna mitään järkeä? Onko takaisinmaksuaika niin pitkä, ettei akkujen elinikä riitä?

Ihan kiva boonus tuossa on se, että jokusen tunnin pysyy pakastin kylmänä, vaikka sähkökatko tulisikin.

Ei niitä katkoja täällä Vantaalla ylettömästi ole kyllä ollut, mutta kiva etu kuitenkin.

Luultavasti tuollaisten akkujen jatkoksi kannattaa hankkia ainakin pieni määrä aurinkokennoja, vaikka aurinkosähköä on saatavilla lähinnä silloin, kun kulutus on pientä.

Mulla päättyy kiinteähintainen sähkösoppari kolmen viikon kuluttua, siksi tässä vähän vaihtoehtoja katsastan. Akkujen turvin alkaisi pörssisähkö kiinnostaa.

Tuossa Elisan systeemissä 95 pinnaa akkujen kapasiteetista jää akkujen omistajan käyttöön, viisi pinnaa menee niihin taajuustalkoisiin.

Aika epäluuloinen minä näiden Elisan kaltaisten firmojen suhteen olen, yleensä itse Kiinasta ostaen saa paljon fiksumman ratkaisun reilusti halvemmalla.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Elisan Kotiakku ja vastaavat sähkösysteemit
ViestiLähetetty: 24.06.2025 13:54 

Ei ne kukaan hyväntekeväisyyttä tee, mutta voi olla että tuollaisiin on laskettu joku osa mukaan muualta saatavaa tukea, eli verkon säätö/inertian lisääminen tuolla, ehkä myös jotain kokeiluun saatavaa tukea?

Kannattavuutta on todella vaikea ennustaa, riippuu miten sähkömarkkinat muuttuvat kun syksyllä kai tulee 15 minuutin pörssijaksotus ja aurinkoenergia sekä tuulienergia kasvanee vieläkin. Ehkä myös riippuu miten sen saa itse hyödynnettynä erityisesti kalliin sähkön aikoina, mutta monta liikkuvaa osaa, vaikka siirtomaksuillakin voi olla kesäaikaan merkittävä vaikutus kannattavuuteen, tuolla saisi ehkä sitten sähköauton ja aurinkokennojen yhdistelmänä optimoitua oman tuotannon käyttöä - riippuu tietysti ajo/latausajankohdistakin.

Jotain osviittaa saa helpostikin kun katsoo vanhoja sähkölaskuja ja erittlelee niistä kulutuksen mukaan vaihtelevan osuuden eri vuodenaikoina ja vertaan sitä vaikkapa tuohon 52,99 €/kk "alkaen" hintaan, se menee tietysti ympäri vuoden vaikka kesällä ei edes menisi noin paljoa sähköön, sitten myös asennuslasku on 120 kuukaudelle lisää alkaen noin 20 €/kk, josta osasta voi saada kotitalousvähennystä?

siellä olikin firman oma laskelma ja siellä selvästi merkittävin tulonlähde oli "akkureservihyvitys"
https://elisa.fi/kotiakku/#laskelma

Tuleeko tosiaan noin pienestä akun prosenttiosuudesta noin iso hyvitys, vai onko siinä jotain vaihtoehtoprosentteja, tosin tuokin on arvio ja taattu vain tämän vuoden loppuun?

Poissa

ViestiLähetetty: 24.06.2025 15:06 
Käyttäjän avatar

No toi Elisan versio (kuten niin moni muukin) jauhaa rahaa ... Elisalle. Eli olet tuolla osamaksulla 10v kiinni systeemissä, jonka takaisinmaksu perustuu lähinnä reservimarkkinoiden arvioituihin tuottoihin, jotka tulevaisuudessa tulevat aivan 100-varmasti tippumaan akkujen hintojen pudotessa ja reservitarjonnan kasvaessa. Sille reservi-kakulle vain yksinkertaisesti tulee niin paljon jakajia, jotta ne siipaleet eivät enää kovin paksuja ole => tuon 10v aikana näiden akkujen takaisinmaksuaika heittää häränpyllyä jo aika hienosti, josta syystä väitänkin että tuo tuottaa lähinnä Elisalle akkumyyntiä, that's it.

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa

ViestiLähetetty: 24.06.2025 15:35 

Ihan vain pelkän mutun perusteella olen ajatellut, että energiaa kannattaa säilöä lähinnä lämpönä.

Vesi on halpa ja sen ominaislämpökapasiteetti suuri. Jos olisi käytettävissä vaikka 3000 litran vanha öljysäiliö, niin siitä saisi eristämällä halvan varaajan.

Sähkön hintapiikkien ajaksi jos saisi vaikka vanhan öljysysteemin tulille, niin sekin voisi olla toimiva ratkaisu.

Aurinkopaneeleita kannattaisi ehkä ostaa juuri sen verran, ettei sähköä koskaan mene myyntiin. Omaan käyttöön tuotettu sähkö on arvokasta, siitä kun ei siirtoja tarvitse maksaa.

Tuulivoiman kannalta tämä meikäläisen paikka on huonohko. Tavallaan mun sisälläni asuva propellipäinen pikkupoika kuitenkin haluaisi ikioman tuulivoimalan hankkia: kun kaikilla muilla on aurikonkopaneelit, niin tietysti mulla pitäisi olla se toinen vaihtoehto.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ]