Näin näyttävästi vaijereiden varassa riiputettiin syyskuun 23. vuonna 1982 Eiffel-tornista yllätyslaatikkoa josta paljastui uutuus, Citroen BX, 43 vuotta sitten.
BX:iä myytiin Suomessa vuosina 1983-1995 kaikkiaan 13325 kpl, suosituin vuosi oli 1989 jolloin myynti oli 3496 autoa Vanit mukaan lukien.
Auto-Wikissä
https://www.autowiki.fi/index.php/Citro ... .C3.B6intiKaikkiaan Beksiä valmistettiin yhteensä 2 315 739 kappaletta, ja oli Citroenin myydyin(?) malli 2CV:n jälkeen.
Lainaa:
Citroën BX on keskiluokan henkilöautomalli. Auto esiteltiin vuonna 1982 Eiffel-tornin alla ja sen hyvin erikoiset muodot on piirtänyt kuuluisa autosuunnittelija, Marcello Gandini. Citroënin mallistossa BX sijoittui pienemmän Citroën AX:n ja isomman Citroën CX:n väliin.
Itselleni Bx on ja on ollut merkittävä auto sen sopusuhtaisten ominaisuuksien vuoksi, ajokilometrejä sillä on kertynyt yli 700tkm, ja yhtäjaksoista Bx-historiaa on kertynyt yli 34-vuotta, poislukien muutama mökinrakentamisvuosi muuttoineen joka vähensi hetkeksi kalustoa.

Monille patonkilaisille Bx on myös ollut osa liikkumisen historiaa.