Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä
ViestiLähetetty: 09.01.2010 22:05 

Viestit: 74
Sitikkani (C5 2002, 2.0 HDi) seisoi viimeisen reissun takia vuorokauden talon pihalla avonaisella aukealla, pakkasta oli tämä -20°C -> -15°C. Autoa ei saanut roikan päähän, joten kylmästartti. Käynnistäminen eipäs onnistunutkaan tällä perinteisellä hehkuta ja käynnistä, saatika hehkuta kolme kertaa ja käynnistä -menetelmällä. Lupasi ja lupasi mutta ei lähtenyt käyntiin. No sitten saanut pikällä roikalla vedettyä lämpöä moottoriin ja 15 minuutin paistinpannun plasebolämmityksen jälkeen ja kaasulla avittaen kone vihdoin viimein jäi käyntiin. Josta sitten mieleeni kysymys. Kuinka toimia kylmäkäynnistyksessä heti niin, että käynnistyminen olisi mahdollisimman varmaa. Käyttöohjekirja sanoo, että kaasuun ei saa koskea. Se ohje toimii varmaan Ranskan lämmössä hyvin. Mutta kuinka veljet ynnä sisaret käynnistää HDi:tä -20°C:n pakkasessa itse? Pidetäänkö kaasujalka vapaana vai ei? Öljyt ja suodattimet on vaihdettu kuukausi sitten, joten niistä ei pitäisi olla kyse.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä
ViestiLähetetty: 09.01.2010 22:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
Onko ihan varma että kaikki hehkut toimivat? Minulla oli saman kaltainen ongelma vanhemman mallisessa mootorissa, että ei auttanut lisähehkutukset ja auton sai kiusata väkisin käyntiin kaasun kanssa jos ei ollut esilämmitetty. Käyntiääni kuulosti alkuun lähinnä vanhalta Zetorilta. Sellaiselta kaksipyttyiseltä missä männät menee samaa tahtia... vanhemmat muistanevat legendaarisen "paukku-zetorin" :P

Käytin auton huollossa, jossa hehkut mitattiin ja todettiin että ainakin kaksi on pimeänä. Myöhemmin kun vaihdettiin niin sanoivat että kaksi oli täysin kuollut, kolmas hädin tuskin hengissä ja yksi ehjä. Pieni ihme että pannun yleensä sai käyntiin näillä pakkasilla. Nyt kun kaikki hehkut on uusittu niin lähtee hyvin käyntiin ilman kaasua ja käy tasaisesti saman tien, eikä puske sellaista infernaalisen sankkaa savupölläytystä (mikä muistuttaa myös sen Zetorin käynnistys-pöllytyksiä.. :D )



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä
ViestiLähetetty: 09.01.2010 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Aamulla oma HDi käynnistyi -21 pakkasessa kertahehkutuksella ilman roikkaa. Vähän sai veivata pitempään kuin normaalisti. Ei kaasujalkaa



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä
ViestiLähetetty: 09.01.2010 23:38 

Viestit: 74
En osaa ottaa kantaa noihin hehkuihin. Täytyypä tarkastuttaa ne. Huomasin viestin kirjoittamisen jälkeen, että asiaa oli jo vähän käsitelty tuolla tekniikka-puolella. Siellä kehoitettiin starttaamaan jopa 20 sekuntia putkeen. Jaa jaa, no jos mä nyt kuitenkin tarkastutan ne hehkut ensin. Vaikka taitaapi tuo pakkanenkin olla lauhtumaan päin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä
ViestiLähetetty: 09.01.2010 23:44 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
Itsekin olen huomannut, että näillä pakkasilla saa startata pidempään kuin lämpimillä keleillä(ei sentään 20s ole tarvinnut statata kuitenkaan), mutta aina on 'ekalla' lähtenyt käyntiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä
ViestiLähetetty: 10.01.2010 00:01 

Viestit: 181
Jos auto ei ole ollut roikan nokassa niin ainakin xm diesel käynnistyy parhaiten pitämällä tallan pohjassa. Muuten on vaikeata.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä
ViestiLähetetty: 10.01.2010 01:55 

Viestit: 6
picasso 08 1,6hdi käynnistyy komiasti -20C (webasto kellolla) mut webastoo ei voi käyttää lähiajossa montaa kertaa akkussa ei wotit riitä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä
ViestiLähetetty: 10.01.2010 01:58 

Viestit: 6
kytkin pohjaan startti ja kun hörähtää nim kaasua


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä
ViestiLähetetty: 10.01.2010 02:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
lienee itestään selvää ,että -20 on eri asia kuin +20 , ja sekin lienee selvää ,että -20 asteessa lämmön nousu sylintereissä on " hieman " huonompaa kuin +20 asteessa. ja riippuu vielä polttoaineesta. DIK syttyy helpommin kuin DIT/DITE.
kun dieselin syttyminen on riippuvainen monista tekijöistä ,kuten lämmöstä , setaaniluvusta, puristusPAINEESTA , pa sumun ominaisuuksista johon vaikuttaa paine ja suuttimien ominaisuudet. tärkein on nopea lämmön nousu pytyissä ,se takaa pa:n syttymisen. PURISTUS SYTYTYS.
ei saa päästää lämpötilaa laskemaan kun alkaa startata masiinaa käyntiin. tai saa startata vaikka kevääseen.
eli: kun käännätte DIESELIÄ käyntiin ,niin älkää keskeyttäkö starttia muutaman sekunnin jälkeen.
hommatkaa mieluummin akku joka jaksaa veivata starttimoottoria enemmänkin kuin puoliminuuttia.
siksi on olemassa akkuja dieseleille ja muille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä
ViestiLähetetty: 10.01.2010 13:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kerran yhtä 6,6-litraista kotimaista vanhaa väljää taioin ilman esilämmitystä käyntiin parinkympin pakkasessa imusarjahehkun ja ehjien akkujen avulla reilun varttitunnin verran, ennen kuin mokoma suostui tulille lähtemään. Hehkutuksen ja starttauksen vuorottelua vaan pitäen starttijaksotkin tosiaan sopivan pitkinä, niin kyllä se ennen pitkää tulille lähtee. Vaan ei se pelkällä monen minuutin starttauksella olisi lähtenyt, on tullut sitäkin joskus yritettyä, vaatii välillä lisää hehkutusta. Tuo imusarjahehku kyllä auttoi toki aika reilusti, on mukavan tehokas kylmäkäynnistysapu.

Samoissa pakkasissa muuten rapakon takaa oleva parikymmentä vuotta nuorempi 11-litranen hörähti käyntiin ilman mitään esilämmitystä ja ilman hehkutusta kuin palmun alta. 8-)



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aaltosa ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: