Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=3508 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | kanttori [ 09.01.2010 22:05 ] |
Viestin otsikko: | HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä |
Sitikkani (C5 2002, 2.0 HDi) seisoi viimeisen reissun takia vuorokauden talon pihalla avonaisella aukealla, pakkasta oli tämä -20°C -> -15°C. Autoa ei saanut roikan päähän, joten kylmästartti. Käynnistäminen eipäs onnistunutkaan tällä perinteisellä hehkuta ja käynnistä, saatika hehkuta kolme kertaa ja käynnistä -menetelmällä. Lupasi ja lupasi mutta ei lähtenyt käyntiin. No sitten saanut pikällä roikalla vedettyä lämpöä moottoriin ja 15 minuutin paistinpannun plasebolämmityksen jälkeen ja kaasulla avittaen kone vihdoin viimein jäi käyntiin. Josta sitten mieleeni kysymys. Kuinka toimia kylmäkäynnistyksessä heti niin, että käynnistyminen olisi mahdollisimman varmaa. Käyttöohjekirja sanoo, että kaasuun ei saa koskea. Se ohje toimii varmaan Ranskan lämmössä hyvin. Mutta kuinka veljet ynnä sisaret käynnistää HDi:tä -20°C:n pakkasessa itse? Pidetäänkö kaasujalka vapaana vai ei? Öljyt ja suodattimet on vaihdettu kuukausi sitten, joten niistä ei pitäisi olla kyse. |
Kirjoittaja: | Julmuri [ 09.01.2010 22:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä |
Onko ihan varma että kaikki hehkut toimivat? Minulla oli saman kaltainen ongelma vanhemman mallisessa mootorissa, että ei auttanut lisähehkutukset ja auton sai kiusata väkisin käyntiin kaasun kanssa jos ei ollut esilämmitetty. Käyntiääni kuulosti alkuun lähinnä vanhalta Zetorilta. Sellaiselta kaksipyttyiseltä missä männät menee samaa tahtia... vanhemmat muistanevat legendaarisen "paukku-zetorin" ![]() Käytin auton huollossa, jossa hehkut mitattiin ja todettiin että ainakin kaksi on pimeänä. Myöhemmin kun vaihdettiin niin sanoivat että kaksi oli täysin kuollut, kolmas hädin tuskin hengissä ja yksi ehjä. Pieni ihme että pannun yleensä sai käyntiin näillä pakkasilla. Nyt kun kaikki hehkut on uusittu niin lähtee hyvin käyntiin ilman kaasua ja käy tasaisesti saman tien, eikä puske sellaista infernaalisen sankkaa savupölläytystä (mikä muistuttaa myös sen Zetorin käynnistys-pöllytyksiä.. ![]() |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 09.01.2010 23:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä |
Aamulla oma HDi käynnistyi -21 pakkasessa kertahehkutuksella ilman roikkaa. Vähän sai veivata pitempään kuin normaalisti. Ei kaasujalkaa |
Kirjoittaja: | kanttori [ 09.01.2010 23:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä |
En osaa ottaa kantaa noihin hehkuihin. Täytyypä tarkastuttaa ne. Huomasin viestin kirjoittamisen jälkeen, että asiaa oli jo vähän käsitelty tuolla tekniikka-puolella. Siellä kehoitettiin starttaamaan jopa 20 sekuntia putkeen. Jaa jaa, no jos mä nyt kuitenkin tarkastutan ne hehkut ensin. Vaikka taitaapi tuo pakkanenkin olla lauhtumaan päin... |
Kirjoittaja: | maddis [ 09.01.2010 23:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä |
Itsekin olen huomannut, että näillä pakkasilla saa startata pidempään kuin lämpimillä keleillä(ei sentään 20s ole tarvinnut statata kuitenkaan), mutta aina on 'ekalla' lähtenyt käyntiin. |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 10.01.2010 00:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä |
Jos auto ei ole ollut roikan nokassa niin ainakin xm diesel käynnistyy parhaiten pitämällä tallan pohjassa. Muuten on vaikeata. |
Kirjoittaja: | picasso08 [ 10.01.2010 01:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä |
picasso 08 1,6hdi käynnistyy komiasti -20C (webasto kellolla) mut webastoo ei voi käyttää lähiajossa montaa kertaa akkussa ei wotit riitä |
Kirjoittaja: | picasso08 [ 10.01.2010 01:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä |
kytkin pohjaan startti ja kun hörähtää nim kaasua |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 10.01.2010 02:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä |
lienee itestään selvää ,että -20 on eri asia kuin +20 , ja sekin lienee selvää ,että -20 asteessa lämmön nousu sylintereissä on " hieman " huonompaa kuin +20 asteessa. ja riippuu vielä polttoaineesta. DIK syttyy helpommin kuin DIT/DITE. kun dieselin syttyminen on riippuvainen monista tekijöistä ,kuten lämmöstä , setaaniluvusta, puristusPAINEESTA , pa sumun ominaisuuksista johon vaikuttaa paine ja suuttimien ominaisuudet. tärkein on nopea lämmön nousu pytyissä ,se takaa pa:n syttymisen. PURISTUS SYTYTYS. ei saa päästää lämpötilaa laskemaan kun alkaa startata masiinaa käyntiin. tai saa startata vaikka kevääseen. eli: kun käännätte DIESELIÄ käyntiin ,niin älkää keskeyttäkö starttia muutaman sekunnin jälkeen. hommatkaa mieluummin akku joka jaksaa veivata starttimoottoria enemmänkin kuin puoliminuuttia. siksi on olemassa akkuja dieseleille ja muille. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 10.01.2010 13:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDi:n kylmäkäynnistysvinkkejä |
Kerran yhtä 6,6-litraista kotimaista vanhaa väljää taioin ilman esilämmitystä käyntiin parinkympin pakkasessa imusarjahehkun ja ehjien akkujen avulla reilun varttitunnin verran, ennen kuin mokoma suostui tulille lähtemään. Hehkutuksen ja starttauksen vuorottelua vaan pitäen starttijaksotkin tosiaan sopivan pitkinä, niin kyllä se ennen pitkää tulille lähtee. Vaan ei se pelkällä monen minuutin starttauksella olisi lähtenyt, on tullut sitäkin joskus yritettyä, vaatii välillä lisää hehkutusta. Tuo imusarjahehku kyllä auttoi toki aika reilusti, on mukavan tehokas kylmäkäynnistysapu. Samoissa pakkasissa muuten rapakon takaa oleva parikymmentä vuotta nuorempi 11-litranen hörähti käyntiin ilman mitään esilämmitystä ja ilman hehkutusta kuin palmun alta. ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |