|
Kirjoittaja |
Viesti |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Sattumia Lähetetty: 05.02.2009 06:28 |
|
Kerron tapahtuman tuoreeltaan, kun ei tämän rallin jälkeen heti unikaan tule. En osannut sovittaa tätä mihinkään olemassa olevaan ketjuun, siksi tein uuden otsikon.
Tämä ei sattunut Sitikalle, mutta tapahtumassa se oli kyllä koko ajan vahvasti mukana.
Aamusella lähdimme vieraisille. Otin taskuuni muistitikun, jossa melkoisesti tavaraa. Sitä en perillä kylläkään tarvinnut. Illalla yhdeksän jälkeen lähdimme kotiin.
Puolen yön jälkeen aloin kaipaamaan sitä tikkua. Vaan eipä löytynyt. Hain ja hain, mutta ei kun ei. Mitäs siinä, menin yöpuulle, mutta ... Aattelin, etten kuitenkaan unta muutamaan tuntiin saa, jotta lähden hakemaan. Ja tuumasta toimeen.
Runsas pari tuntia sitten löysin tikun siitä kadulta, ajoradalta, missä automme oli vierailun ajan seisonut. Loppu hyvin kaikki hyvin.
Tarinan opetus: Jos kuskailette muistitikkua taskussa, pitäkää siitä tarkka vaari. Se putoa helposti vaikkapa auton avaimia kaivaessanne. Näin minulle kävi.
Ai, kuinka kaukaa tikun hain. Karvan päälle 160 km sinne oli matkaa. Niin, ja on vieläkin. Toisin sanoen, sen jälkeen kun sen tikun pudotin, ajoin yli 480 km.
Jäi vielä sanomati, että tilkka konjamiinia maistuu hjuvalta nyt.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Laura78401
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 05.02.2009 08:38 |
|
No taisi olla tässä taka-ajatuksena vain, että pääsee ajelemaan hyvällä autolla...!  Ihailtavaa sinnikkyyttä osoitit kyllä!
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 05.02.2009 08:46 |
|
Ei kannata säilyttää tärkeitä tietoja ainoastaan muistitikulla
|
|
|
|
 |
DyyD
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 05.02.2009 09:02 |
|
Muistitikkujen hinnat ovat kyllä niin tolkuttoman halpoja ettei niiden takia kannata ajella. (Tosiaan, jos hyvän auton rattiin vain haluaa päästä niin mikä jottei.) Kun muistetaan vielä vaikka hankkia näitä hieman tyyriimpiä salattuja tikkuja niin sellaisen voi hukata jo turvallisin mielin.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 05.02.2009 10:28 |
|
DyyD kirjoitti: Muistitikkujen hinnat ovat kyllä niin tolkuttoman halpoja ettei niiden takia kannata ajella. (Tosiaan, jos hyvän auton rattiin vain haluaa päästä niin mikä jottei.) Kun muistetaan vielä vaikka hankkia näitä hieman tyyriimpiä salattuja tikkuja niin sellaisen voi hukata jo turvallisin mielin. DyyD tuon ajelun syyn oivalsi. Onhan noita tikkuja tuossa pitkin ja poikin. Myös samat asiat ovat luonnollisesti koneella, ovatpa vielä kahdella muullakin tikulla. Ja ajelun hinnallahan tyhjiä saa taskullisen lisää. Tässä hetkeksi kateissa olleessa ei ollut salausta. Mutta sellaista en enää huushollin ulkopuolella mukanani kuljettele. En.
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 05.02.2009 10:42 |
|
Todella kunnioitettavaa sinnikkyyttä! Ja vielä niin, että ei ollut varmaa oliko tikku siellä löytöpaikalla. Itseltä jäisi kyllä noutamatta. Tai hetkinen, mullahan on vani  Ilman muuta hakisin.
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 05.02.2009 10:46 |
|
Jäi muuten sanomatta, että löytötikkuja ei kannata tunkea omaan koneeseen: käsittääkseni on jossain päin muoti-ilmiönä levitellä virustikkuja parkki- ym. yleisiin paikkoihin.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 05.02.2009 10:55 |
|
Tuohon edelliseen en saanut enää lisättyä, joten kysyn sitten tässä. Onko tuollaiseen mahdollista itse rakentaa salaus? Tai, oletan että on. Mutta saattaa olla sen verran konstikasta, ettei jokaiselta onnistu. Bittien viilauksesta kun en mitään tiedä. Tuo kysymys ihan mielenkiinnosta asiaan. Tottahan salattujakin nyt muutaman ränttää ostaa. Tane N. kirjoitti: Jäi muuten sanomatta, että löytötikkuja ei kannata tunkea omaan koneeseen: käsittääkseni on jossain päin muoti-ilmiönä levitellä virustikkuja parkki- ym. yleisiin paikkoihin. Kappas vain. Mutta tuota kaikki eivät oivalla, tai tiedä. Tässähän tulee esiin mielenkiintoisia juttuja.
|
|
|
|
 |
Jallu
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 05.02.2009 12:12 |
|
Lainaa: Tuohon edelliseen en saanut enää lisättyä, joten kysyn sitten tässä. Onko tuollaiseen mahdollista itse rakentaa salaus? Tai, oletan että on. Mutta saattaa olla sen verran konstikasta, ettei jokaiselta onnistu. Bittien viilauksesta kun en mitään tiedä.
Voi tikun sisällön helpostikin salata. Ohjelmia siihen on netti pullollaan. Esim. kuukkeli tyrkytti heti: http://www.pukema.net/truecrypt.htmlVielä helpompi tapa on pitää kamat siellä tikulla zip pakattuna ja paketit crypttatuina eli salasanalla suojattuna. Samat tiedot kun on sitten (tietenkin) jossain muualla tallessa, niin ei moisen tikun hukkuminen aiheuta kuin olan kohautuksen. Mulla on tikku avaimenperänä (pullonavajaa ei enään tarvii, kun kalja on tölkeissä) ja tikulla DSL (Damn Small Linux) Pyörii Windowsin päällä, eli missä Win kone kera usb liittimen, niin voin käyttää Linuxia, jos tarve vaatii. Totuuden nimissä on sanottava, että oikeeta tarvetta ei ole vielä tullut. Nörttituohua. 
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 05.02.2009 12:23 |
|
Jallu kirjoitti: Mulla on tikku avaimenperänä Tuo autonavaimiin, niin tikun hukkumisen autoon noustessa huomaa melko äkkiä. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 05.02.2009 14:28 |
|
Jallu kirjoitti: Mulla on tikku avaimenperänä
Kiitti vinkistä. Laitoin jo beksinavaimeen. Xantun murkulaan ei onnistu.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 08.02.2009 11:37 |
|
Tuo Ranun sinnikkyyden syy täytyy olla siinä että tikku sisälsi jotain tolkuttoman typerää ...miksi sitä muuten ajelis noin paljon... Paras esimerkki on kun kaveri oli tallentanut pankin tunnuslukutaulukon tikkuun ja peistannut vielä tunnusluvun salasanoineen taulukon päälle. Kulje nyt sitten tämmöinen taskussa. Eipä tosiaan mihinkään tallennussynsteemiin ole luottaminen. Mulla kuoli just yksi tikku omia aikojaan. Se oli mulla toisena varmistuskopiopaikkana ja viimeksi kun ajoin varmisteet kovalevyltä tikulle niin värkkihän jätti osan tiedostoista pois vaikka tilaa oli tikulla vielä 1 giga jälellä ja varmistuskopioni oli vain 900 megaa joka nyt ei pitäs olla pala eikä mikään 2 gigan tikkuun.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
maarit
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 08.02.2009 17:25 |
|
Cikatti kirjoitti: Eipä tosiaan mihinkään tallennussynsteemiin ole luottaminen. Mulla kuoli just yksi tikku omia aikojaan. Se oli mulla toisena varmistuskopiopaikkana ja viimeksi kun ajoin varmisteet kovalevyltä tikulle niin värkkihän jätti osan tiedostoista pois vaikka tilaa oli tikulla vielä 1 giga jälellä ja varmistuskopioni oli vain 900 megaa joka nyt ei pitäs olla pala eikä mikään 2 gigan tikkuun. Tikut ovat niin erilaisia... Mulla oli auton soittimessa 1 gigan tikku ja toiminnot pelas hyvin. Mutta sitten kun aloin ahneeksi ja otin 2 gigan tikun käyttöön, rupes tökkimään esim. MIX ALL-toiminto.
------- Sitikka-kyytiä v:sta -58 nyt alla Xantia Activa TCT
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 08.02.2009 18:02 |
|
Tikkujen hintojen halpeneminen ja samalla kapasiteetin kasvu on mutu-tuntumalla johtanut luotettavuuden huononemiseen. Sain äskettäin liikelahjana yhden 2 GB tikun joka tuntuu hukkuvan resurssiehallinnasta omia aikojaan ja pitää aina hakea uudestaan. Tulee hassu assosiaatio kun lahjoittaneen firman logo on isolla tikun kyljessä, sattuu nimittäin olemaan turvapalveluita myyvä firma.
Auton avaimissa on minulla kiinni kaksikin Kingstonin Datatraveller Elite -tikkua, joissa on vakiona mahdollisuus salata haluttu osa tikun sisällöstä. Yhtä lailla tietty toimii erilliset softatkin.
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
Jehudi
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 08.02.2009 21:13 |
|
Täytyy sanoa, että oli kunnioitettava suoritus tuo tikun etsiskely.
Itse aikoinani kanniskelin tikkua avaimissa mukana, mutta virhe oli siinä, että se oli klipsillä kiinni ja pääsi tipahtamaan. Onneksi koululla väki oli niin tunnollista ja palautti mm. ATK-luokkiin unohdettuja tikkuja neuvontaan. Niinpä minäkin omani takaisin sain. Sen koommin en ole klpisissä avainten mukana tikkua kanniskellut.
Oppia ikä kaikki, sanotaan...
"Normaalia, mutta ei tämän ikäiselle..." Onko millään enää mitään väliä?
|
|
|
|
 |
Laura78401
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 09.02.2009 09:19 |
|
Opiskeluaikoina muutama vuosi sitten unohdin tikun kiinni koulun ATK -luokan koneeseen. Seuraavalla välitunnilla menin hakemaan, eipä ollutkaan enää siellä. Kyselin löytötavaroista ja vahtimestareilta, josko joku olisi palauttanut. Mutta...maailma on kylmä ja julma paikka ja lopulta oli hyväksyttävä, että joku varasti sen. Tikulla oli opinnäytetyö taulukkoineen. Luojan kiitos oli varmuuskopio omalla koneella, mutta olisihan siinä ollut väärinkäytön/plagioinnin mahdollisuus. Mitä tästä opin: huolehdi tikusta paremmin, tai suojaa se ainakin salasanalla! 
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 10.02.2009 10:08 |
|
Cikatti kirjoitti: Tuo Ranun sinnikkyyden syy täytyy olla siinä että tikku sisälsi jotain tolkuttoman typerää Sitäpä juuri. Kaikki mitä olen vajaan 10 vuoden aikana koneelle tallentanut. Kuvia tosin hyvin vähän.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Sattumia Lähetetty: 15.01.2010 23:53 |
|
Tämä sattumus eilen illalla. Käytin käsivalaisinta, jossa 4 iso pyöreää, siis LR20 Rainbow-merkkistä paristoa. Otin vähän ajan kuluttua valaisimen uudelleen käyttöön. Se oli ulkopinnaltaan kuuma.
Avasin ja otin paristot pois. Yksi paristoista oli niin kuuma, että juuri sitä kädessä sai pidettyä. Ei moista ole ennen kohdalleni sattunut. Mikähän tuon aiheutti?
Valaisin putosi kädestäni ensimmäisellä käyttökerralla noin puolen metrin korkeudelta lattialle. Jotenkin tuo kuumentunut paristo ilmeisesti siinä viottui ja meni oikosulkuun?
|
|
|
|
 |
|
|