XM:n tankki oli taas päässyt lähes tyhjäksi, kilometrejä kertyy ihan huomaamatta. Kaarsin Seo:n kylmätolpalle, pumpussa oli lappu: talvi -32. Ajoin kuitenkin ensimmäinen pumpun ohi jälkimmäiselle, koska sekin oli vapaana ja seuraava tulija pääsisi helposti tankkaamaan kun en kuhnailisi edessä suuren tankkini kanssa.
Korttia koneeseen syöttäessäni seurasin viereisen Mäkkärin pihalla tapahtunutta näytelmää, valitsi pumpun numeron ja siirryin tankkamaan. Jossain 60 litran kohdalla Mäkkärin näytelmä oli ohi ja keskityin tankkaukseen. Automaatin päällä oli lappu: huomaattehan että pumpuista 7 ja 8 saa kesälaatua, pumpuista 5 ja 6 talvilaatua.
Ehdin tankkaamaan 70 litraa kesälaatua 16 C asteen pakkasessa! Lirutin päälle kolme litraa talvilaatua ja lähdin kotiin päin. Auton mittarin mukaan sää kylmeni kotia kohti mennessäni. Parinkymmenen kilometrin ruuhka-ajon jälkeen tankkasin reilun litran bensaa ja pari litraa talvilaatua. Auton mittari näytti -20 C. Jatkoin kotiin ja mittari näytti pihatielle kääntyessäni -23 C.
Mitään käyntiongelmia ei ilmennyt, mutta maan uumenista tankattu kesälaatu ei varmaan ollut vielä ehtinyt XM:n isossa tankissa jäähtyä. Aamulla se varmaan olisi jo hyytelöä.
Ryhdyin raivaamaan talliin XM:n kokoista koloa ja ajoin hänet sisään.
Nyt odottelemaan huomisaamun pakkaslukemia. Tarkoitus olisi selvitä aamulla ajamalla etelärannikolle. Siellä pitäisi olla huomenna pakkanen 10 C pinnassa.
Mahtuupa sitten kotimatkalla taas pari litraa talvilaatua.
Eihän se tankki tyhjene kuin ajamalla.
