Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
We´re gonna be in Hudson http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=3678 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 27.01.2010 02:01 ] |
Viestin otsikko: | We´re gonna be in Hudson |
En ole ilmailufriikki mutta tämä pätkä on mahtava rekonstruktio siitä miten Airbus laskee jokeen... Lintutörmäyksen jälkeen kapitän sanoo "my aircraft" niin se tarkoittaa että vain hän on astuu puikkoihin ja peräsmies hoitaa muut napit. Nousun jälkeen Kapitän kehuu Hudsonin maisemia, mutta, kohdalla 5:59 päätös on tehty laskea jokeen, kohdassa 5:42 kapitän pyytää suojautumaan törmäyksen varalta. Noin 5:30 kohdalla näkyy varakenttä takana (nuoli) mutta tämä on äijä, ei jauheta paskaa vaan sukelletaan kunnolla. http://www.youtube.com/watch_popup?v=tE_5eiYn0D0#t=109 |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 27.01.2010 03:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: We´re gonna be in Hudson |
Kieltämättä komia lasku, mitäs jos kapu luulikin lentelevänsä amfibiolla ![]() ![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=9rWGQ3o7n_4 http://www.youtube.com/watch?v=C80grd2CrTI |
Kirjoittaja: | Kami [ 27.01.2010 08:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: We´re gonna be in Hudson |
Kyllä se kapitäin oli rautainen ammattilainen. ![]() Kaarto takaviistossa olevalle varakentälle tai jopa lähtökentälle on monessa moottorihäiriötilanteessa johtanut kuolemaan. Kone ilman tehoja vajoaa nopeasti jo suoraan lennetteäessä. Kaarrossa vajoaminen on huomattavasti suurempaa. Kaartaessahan koneen sakkausnopeus nousee jyrkästi mitä jyrkempi on kallistuskulma. Kapitäin laski aivan oikein, että mahdollisuus saada kone ehjänä alas jokeen ja mahdollisimman monta henkeä pelastetuksi oli suurempi, kuin jos olisi yrittänyt laskua varakentälle. Tuossa lähtökorkeudessa ei jää paljoa aikaa miettimiseen, koska ko. tilanteessa on valmisteltava kone "ditchingiin", joten äärimmäisen upea teko! Kapitäin jäänee historiaan legendana elämään, aivan varmasti! |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 27.01.2010 15:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: We´re gonna be in Hudson |
Itseasiassa kapitän muni sukeltamisen kohdalla, hän ei painanut DITCH-nappia joka sulkee kaikki mahdolliset aukot josta vesi pääsee rungon sisään. Tai oikeastaan se ei ollut Kapitänin syytä vaan proceduren eli proceduressa DITCH-napin painallus oli vasta jossain kolmen sivun päässä. Outoa sillä periaatteessa tuo kuuluu kouluttaa niin että kun lasket paskan lentokoneesi veteen niin eka homma on painaa DITCH-nappia. Mutta, kone vajosi jokeen lopulta aj onneksi pirun hitaasti. Noita liekkejä saattaa olla vähän liioiteltu, tosin liekkiä tulee jonkin verran kun nuijia yritettiin koko ajan käynnistää ja polttokammioon syydetään kerosiinia ja kipinää, mutta kun ahtimet on jo soiroina pelikaanin takia niin ahtopaineen nousu on ihan onnetonta. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 27.01.2010 15:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: We´re gonna be in Hudson |
Jostakin jäi mieleen että tuo jokeen pudottaminen oli pelastumisen kannalta melko oleellista senkin takia että polttoainetta oli täydet säiliöt? Niitä kun ei voinut tyhjätä noin matalalla ja eikä kai edes noin nopeasti. Ja siksi jos tekee epämääräisen laskeutumisen niin ennemmin tuonne jokeen kuin koittaa mennä kentälle mihin se ei olisi todennäköisesti edes selvinnyt. Ja jos olisi kaupunkiin tömähtänyt niin olisi ollu melko mukava liekkimeri ympärillä? |
Kirjoittaja: | Kami [ 27.01.2010 16:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: We´re gonna be in Hudson |
Näinhän se on. Ei niitä tankkeja olis voinut asutuksen yllä tuossa korkeudessa tyhjentää. Ja kuten tuosta animaatiosta näkee, niin ei aikakaan olisi millään riittänyt. Melkoisen työn kapitän teki kyllä siinäkin mielessä että sai istutettua koneen vedenpintaa oikealla kulmalla ja sai pidettyä koneen vakaana, jolloin kumpikaan siipi ei haukannut vettä liian suuressa nopeudessa. Taitaa tulla taas tarkennuksia ainakin ko. konetyypin DITCHing proseduuriin... Mukavaa että kerrankin on onnettomuus mistä voidaan ottaa oppia eikä tarvinnut opin vuoksi henkejä menettää. Olihan tuossa melkoisesti tuuriakin mukana. Myllyt menetettiin optimaalisella kohdalla, eli päästiin Hudsoniin loivalla kaarolla, Hudsonissa ei sattunut laskeutumisalueella olemaan liikennettä kohdalla, kone saatiin tuotua alas kohdassa missä ei ollut häiritseviä rakenteita (esim. siltoja), sääolosuhteet olivat hyvät (veteen laskeutuminen huonolla näkyväisyydellä olisi lähes mahdoton tehtävä ehjänä) ja tuo tapahtui valoisaan aikaan. Ja tietenkin se että päällikkönä oli kyseinen kapteeni. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |