Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=3687 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | mheinowl [ 28.01.2010 15:01 ] |
Viestin otsikko: | Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat |
Min Xanttu 1.8i 16v (-95, 208tkm) alkoi toissapäivänä kiukutella. Se sammui heti 100m liikkeellelähdön jälkeen ja lähti yleensä käymään uudestaan, mutta liikkumaan sitä ei saanut yli kymmentä senttiä kytkimelläkään varovasti yrittäen. Se sammui joka kerta kun tarvi enemmän kaasua. Eilen pääsin kolmen tunnin lohkolämmityksellä Korialta Kouvolaan ongelmitta, mutta kun rakas ranskattareni seisoi Prisman pihalla vartin, niin paluumatka oli melko takkuinen, taas auto sammuskeli koko ajan. Sen huomasi, että kun ajoi melko isolla vaihteella ja pienellä kaasulla, niin sujui vähän paremmin. Tulpat siinä on ikivanhat, koska en ole puolakantta siitä irroittanut koskaan 40 tkm/ 2,5 vuoden aikana. Kuitenkin, se ei ole mielestäni koskaan käynyt vajaalla pyttymäärällä joten mielestäni vika ei ole tulpissa. Ja viime kuukaudet olen ollut poikkeuksellisen PA (melkein pitää miettiä nelikkofarkun realisointia), joten tankki on ollut pitkään myös poikkeuksellisen tyhjä. Joten hookaksoota sinne on mahtunut kertymään. Aikaisempia oireita siinä on ollut koko min aikaisen historian se, että välikaasulla se nykäisee muutaman kerran päivässä oli kesä tai talvi (sitä olen pitänyt enemmän ominaisuutena kuin vikana). Viimeiset noin puoli vuotta tyhjäkäynti on välillä kiukutellut/heitellyt. Kaveri väitti eilen puhelimessa, että Tuulilasi- lehdessä oli sanottu, että nykybensoissa on jo standardin mukaan etanolia seassa ja nyky-ruiskuautoissa jääneston käytöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Vaikkei -95 Xanttu nyt ihan tuore enää ole. Min autoa tankataan pääsääntöisesti ABC:llä, joka min tietojen mukaan myy Sköldvikin bensaa. Paras Sitikka-asiantuntija jonka tunnen, sanoi että ensimmäisenä kannattaa vaihtaa bensansuodatin jostain tankin vierestä. Mitä mieltä olette, onko nykybensoissa jo valmiiksi etanolia eli kannattaako / saako jäänestoa lisätä? Onko vika siinä, että jokin on jäässä? |
Kirjoittaja: | JarnoF [ 28.01.2010 15:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat |
Eikös nykybensa (E95) ole oikeasti E5, eli siinä on jo nyt 5% etanolia? E10 tulee myöhemmin ja tämän litkun kanssa joudutaan sitten kattomaan mihinkä autoon sitä kannattaa laittaa. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 28.01.2010 15:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat |
Ainoastaan Shellin V-Power on enää alkoholitonta, muissa on 4-10% "jäänestoa" jo valmiiksi. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 28.01.2010 15:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongel |
se 3 tunnin lohkolämmittäminen ei ole siihen bensasuodattimeen vaikuttanut mitenkään, eli ongelma on siellä konehuoneessa. saattaisi olla jopa moottorissa kiinni oleva anturi tms. kun lohkolämmittäminen siihen noin vaikutti... saattaisipa jopa ne tulpat tai muu syttyvehjes, joka siinä on pitkään oireillut, saanut pakkasesta tarpeekseen ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 29.01.2010 08:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat |
Kyllä tulpat alkavat olla valmiit. Koeta vaan vaihtaa ne. Suomen olosuhteissa ei kannata tuijottaa "virallisiin" vaihtoväleihin. Nyt, kun on ns. äärimmäiset käyttöolosuhteet, niin mm. tulppien kunnon merkitys korostuu. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 29.01.2010 09:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat |
Ilmamassamittari tai siihen liittyvä johtoliitin. Tuon liittimen kunto on ainakin helppo tarkistaa. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 29.01.2010 09:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat |
Alkoholia saa olla bensassa korkeintaan 5% ja enempää sitä ei bensanvalmistuksessa sinne laiteta ja tosiaan vain V-power on viinaton. Tuskin kukaan uskoisi mutta viina tulee bensaan mm Euroopan ylijäämäviineistä. Tästä uutisoitiin jo pari vuotta sitten. |
Kirjoittaja: | sahtivaari [ 29.01.2010 10:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat |
Jäänestoaineen käyttö on muutenkin turha toimenpide. |
Kirjoittaja: | Laura78401 [ 29.01.2010 11:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat |
Naisen logiikalla vaihtaisin ensin ne tulpat ja bensansuodattimen (helppo vaihtaa Xantiassa) ja pitäisin pakkaskeleillä tankin aina mahdollisimman täynnä. Sitten etsisin vasta syitä mm. bensiinin koostumuksesta ym "korkealentoisista jutuista"... ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 29.01.2010 11:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat |
Ei kyllä ensin haetaan kaikki epäoleelliset asiat kun tehään trouble shoottia ![]() Tässä mm oireet viittaa tukkeutuneeseen pa-filtteriin tai sitten huoneen pa:n tuottoon joka voi johtua filsusta tai pumpun pysäilystä. |
Kirjoittaja: | RPekka [ 29.01.2010 11:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongel |
Cikatti kirjoitti: Tässä mm oireet viittaa tukkeutuneeseen pa-filtteriin ...joka voi johtua (ja jopa todennäköisesti johtuukin) vedestä. Etanolia vaan pitäisi lisätä aivan naurettavia määriä että se vesi saataisiin liukenemaan etanoliin ja tuo vesiliuos bensaan. Lisäksi se vesi pitäisi ensin saada sulaksi. |
Kirjoittaja: | mheinowl [ 01.02.2010 17:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongel |
Kiitoksia vaan neuvoista. Vikaa en ole vielä edes yrittänyt paikallistaa. Mutta kohta haen siihen uuden bensansuodattimen kun Kuusaalta entisestä Beksin merkkihuollosta sellainen kuulemma löytyy. Vika jatkui samanlaisena vaikka auto oli lämpimässä tallissa yön yli. Ja koska miä oon PA ja nelikkofarkku aika lailla pitkään paikallaan ja siinä on max. 3000 km ajetut monikärkitulpat, niin kävisköhän ne Xanttuun? (Lainaisin ne siis -90 BX 19 TZi (tai siis 4WD) Break ykspisteruiskusta.) Kyselen tuollaista laiskuuttani, kun netti tahmaa taas niin ettei viitti moponetin sivulta kattoa ja joku kuitenkin osaa noin viidellä napautuksella ladella vastauksen ulkomuistista kuin apteekin hyllyltä ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 03.02.2010 02:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat |
"Etanolia vaan pitäisi lisätä aivan naurettavia määriä että se vesi saataisiin liukenemaan etanoliin ja tuo vesiliuos bensaan." Mitä tarkoitat "naurettavalla määrällä"? Minulla on valitettavasti valtava kokemus veden ja polttoaineen sekoituksista. Aloitan helpoimmasta päästä: Minulla oli Honda Monkey viime vuosituhannella, noin 80-luvulla. Se oli kova pala pojalla kun se liki uusi paska ei lähtenyt käymään. Isä sanoi: "ota taskulamppu ja katso tankin pohjaan" No suoraan sanottuna se näytti siltä kuin joku olis heittänyt sinne mällit. Tämä siis oli aikana kun oli mm 92-bensaa ja siinä EI ollut viunaa joukossa alunperin tuotannon jälkeen. Paljonko laitettiin pullosta sinolia että "mällit" hävis? Toinen juttu näistä ihan vähäpätöisistä kokemuksista on sitten eräästä Korollasta joka asui meillä 200 000 km. (edelleen ei ollut viinaa tuotantoaineessa) Sen Kortsun tankin täyttöputki oli ruostunut reikiä täyteen ja lopulta vettä meni pyöräkaaren kotelosta suoraan tankkiin. Aina välillä maiilmankaikkeuden luotettavin ja paras kulkuneuvo ei käynnistynyt, vain talvella. Paljonko annettiin viinaa että käynnistyi ![]() Tänä päivänänä tilanne on se että ÄLKÄÄ laittako viinaa tankkiin. Oho, nyt tuli jo puoli vastausta kysymyksiini. |
Kirjoittaja: | mheinowl [ 04.02.2010 21:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bensan etanolipitoisuus ja Xantian käyntiongelmat |
Nyt vihdoinkin sain polttoaineensuodattimen irti. Mulla vaan oli nyt netti eri paikassa kun Xanttu ja Alfamer-kirja ja tuli kiire (kyyti lähti niin piti lähteä sen mukaan hakemaan -84 lainacorollaa), joten se on kesken ja tallissa haisee vahvasti bensa. En ehtinyt vilkaista sitä kirjaa, joten kysyn nyt, että onko siinä se konehuoneeseen tuleva ylempi letku tuloletku, se joka tulee tukille? Kohta kun menen takaisin tallille, niin otan kyllä läppärin ja mokkulan mukaan. Ja Loimaan suunnalta tuli neuvo, että kannattaa katsoa millä paineella se bensa tulee konehuoneeseen. Jos auto sammuu, niin sammuuko pumppu? Ja uskaltaiskohan sitä letkua puhaltaa paineilmalla? Kiitollisena mielellään nopeita vastauksia odotellen... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |