Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Toyota ja kilpailutus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=3708 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | likn [ 30.01.2010 12:59 ] |
Viestin otsikko: | Toyota ja kilpailutus |
Toyota kilpailutti kaasupolkimen valmistajat. Kaikkea pitää nykyään kilpailuttaa ja halvin yleensä valitaan. Mielenkiintoista nähdä, oliko tarjouspyyntöön osattu panna vaatimukseksi sellaista että poljin ei saa turvota kosteuden vaikutuksesta... Nyt sitten oikeudessa ratkaistaan joutuuko alihankkija korvaamaan jotakin Toyotalle. USA:ssa oikeusjutun yleensä voittaa se, jolla on kalliimpi asianajaja. Toyota lopputuotteen valmistajana joutuu kuitenkin kustantamaan kalliin takaisinkutsukampanjan ja kärsimään imagotappioita. Lisäksi se joutuu maksamaan onnettomuuksien uhrien omaisille ainakin biljardi, ellei peräti ziljoona dollaria. Uhrien suvut ovat tästä eteenpäin upporikkaita. Siinä vielä lapsenlapsetkin kiittävät, että isoäiti joutui onnettomuuteen jumittuvan kaasupolkimen vuoksi. Antaisi taas aihetta Suomessakin miettiä yhä yleistyvän kilpailutuksen ja ulkoistamisen hyötyjä ja HAITTOJA. |
Kirjoittaja: | kaselin [ 30.01.2010 13:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Täällähän ainakin kuntasektorilla ja muuallakin kilpailutus mennyt päin piip piip sinne kustannukset vaan nousseet. |
Kirjoittaja: | avbx [ 30.01.2010 15:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Eikös tuota pedaalia ole myös citikoissa C1 mallissa. Joka tietenkin on sama kuin tojota. Huonosti tehneet speksit tarjouskilpailuun. Ulkoistetuissa toiminnoissa joudutaan maksamaan toiminnan kustannusten lisäksi aina liikevoitto. Ja vahtimaan laatua sekä tappelemaan sopimusten sisällöstä ja maksamaan sopimusten ulkopuolisista töistä extraa. Lisäksi tilaajaorganisaatiossa pitää olla henkilöitä tätä varten. Halvempaan, nopeampaan ja parempaan lopputulokseen päästäisiin tekemällä hommat omina töinä organisoimalla toimintaa hieman tehokkaammaksi. |
Kirjoittaja: | vinosilmä [ 30.01.2010 15:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
likn puhuu asiaa, nykyään mikään muu ei merkkaa, kuin mistä saa halvimmalla, onhan se tietysti selvää, kun mm.tohottimia valmistetaan paljon, säästö on suuri ja osakkeenomistajille pitää saada joka vuosi yhä enemmän rahaa jaettavaksi, mutta kyllä pitäisi olla järki mukana, kun päätöksiä tehdään, ettei käy näin, maineen saaminen kestää kauan, mutta sen menettäminen ei vie kuin hetken....... Kyllä laatu on ainoa asia, mikä merkkaa, joka asiassa, mutta se maksaa tietysti. kyllä siellä päitä nyt putoilee, mutta ei siltä varmaan joka virheen teki, vaan työntekijöiltä, jotka tekivät, niinkuin käskettiin.....näin ainakin täällä |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 31.01.2010 00:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Valmistavaa teollisuutta edustavana ei se ole ihan noin yksinkertaista. Hyvän ja halvan komponentin etsiminen on yksi valmistajan tärkeimmistä tehtävistä. Koska harva ostaja haluaa ostaa kallista. Pitää olla edullista. Kun tuo toinenkin valmistaja myy noin halvalla. Komponentin pitää siis olla niin halpa kuin mahdollista mutta kuitenkin kestää se mitä tämänhintaiselta tuotteelta kohduudella voidaan odottaa. Ostajatkin ovat ihmisiä ja heille tapahtuu virheitä. Ja edullisempaa lopputuotetta jahdatessa on pakko ottaa riskejä esimerkiksi ostossa. Riski ei saa olla suuri mutta joskus se kusee kintuille. Ei ole mikään ongelma tehdä auto joka kestää suuremmitta vioitta 30 vuotta. Mutta kukaan ei sitä ole valmis ostamaan. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 31.01.2010 01:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Putkimies22 kirjoitti: Ei ole mikään ongelma tehdä auto joka kestää suuremmitta vioitta 30 vuotta. Mutta kukaan ei sitä ole valmis ostamaan. Totta. |
Kirjoittaja: | C3P [ 31.01.2010 11:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Kilpailuttamalla siirretään jatkuvasti riskejä ja vastuita aina vaan pidemmän ketjun päähän yhtälailla valmistuksessa kuin palveluissakin. Vaikka palkka- ja valmistuskulut nousevat, niin aina pitäisi sopimusvalmistajan/-urakoitsijan pystyä myymään tuotteensa aiempaa halvemmalla. Niinpä sitten haetaan tekijät ja raaka-aineet aina vaan syvemmältä "viidakosta" kunnes napsahtaa. Tämän jälkeen päävalmistaja syyttää ongelmista sopimusvalmistajaa, joka ei juurikaan voi julkisesti puolustautua. Laitetaan sopimusvalmistaja vaihtoon ja aletaan kierros alusta... |
Kirjoittaja: | Ralle [ 31.01.2010 11:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Joo näyttäähän se olevan sama ongelma C1/1007 jotka on tehty samalla tehtaalla toyotan kanssa. Kyllä tää "halvinta" käyttäen säästäminen on välillä turhaa. |
Kirjoittaja: | vibes [ 31.01.2010 13:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Tää tojotahomma on kyllä niin huvittava. Sattui tuossa Cnelkusta pyöränlaakeri prakaamaan ja siitä sitten tilitin duunikaverille, joka on henkeen ja vereen toyotamies. Yllättäen sieltä tuli heti että kuinka Carinalla ajettiin neljäsataatuhatta ilman yhdenkään laakerin vaihtoa. Totesin siihen että mitä luulet, pääsetkö samaan tolla nykyisellä Auriksella? Aika hiljaista tuli. Sinänsä kyllä Toyotalle täytyy antaa propsit siitä että jos ne ei olis sillon joskus tehneet niin laadukkaita autoja, nykyiset biilit olis varmaan kaikki aika paljon huonompia. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 31.01.2010 18:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Putkimies22 kirjoitti: Valmistavaa teollisuutta edustavana ei se ole ihan noin yksinkertaista. Hyvän ja halvan komponentin etsiminen on yksi valmistajan tärkeimmistä tehtävistä. Koska harva ostaja haluaa ostaa kallista. Pitää olla edullista. Kun tuo toinenkin valmistaja myy noin halvalla. Komponentin pitää siis olla niin halpa kuin mahdollista mutta kuitenkin kestää se mitä tämänhintaiselta tuotteelta kohduudella voidaan odottaa. Ostajatkin ovat ihmisiä ja heille tapahtuu virheitä. Ja edullisempaa lopputuotetta jahdatessa on pakko ottaa riskejä esimerkiksi ostossa. Riski ei saa olla suuri mutta joskus se kusee kintuille. Ei ole mikään ongelma tehdä auto joka kestää suuremmitta vioitta 30 vuotta. Mutta kukaan ei sitä ole valmis ostamaan. Annanpa yhden esimerkin kvartaalitalouden tulevista ongelmista: Ulkoistettaessa pyritään aina saamaan firmalle säästöä ja monesti se onnistuukin, mutta kääntöpuolena toimitusvarmuus ja laatu saattaa heikentyä, kuten jo todettiin aiemmissa kirjoituksissa. Tämä esimerkkini kertoo yrityksestä x joka ulkoisti logistiikkapalvelunsa kokonaan. Eli siis varastot,varastotietojärjestelmät, lähetykset, toimitukset jne tuli hoitamaan ulkopuolinen yritys. Hintalappu oli pienempi ja mm. varastotoiminnan työtapohin luvattiin suuria kohentavia muutoksia. Alkuun meni ihan hienosti ja yritys oli tyytyväinen saamaansa palveluun, ainut miinus oli pienoinen vuotuinen hinnankorotus logistiikkapalveluiden maksuihin. Aikaa kului ja samaan tyyliin jatkettiin. Sittenpä koitti päivä, että johto alkoi katselemaan ulos myytynsä logistiikkapalvelujen jatkuvasti noussutta hintaa ja hieman rupesi jo harmittamaan. Asialle ei vielä tässä vaiheessa tehty mitään, mutta viimeinen naula arkkuun oli, kun ulkoisen yrityksen palvelun taso laski oleellisesti. Tässä vaiheessa ruettiin pohtimaan logistiikan itsenäistä hoitamista, eli paluuta vanhaan systeemiin. Ongelmaksi muodostui kulunut aika, eli oman talon tietotaito ja järjestelmät olivat niin vanhentuneita, ettei ko. järjestelmillä olisi pystynyt hoitamaan enää yrityksen logistiikkaa. Vaihtoehtoina oli joko maksaa huonosta palvelusta ja vuosittain nousevista maksuista tai tehdä mittava investointi omiin logistiikkajärjestelmiin. Yhteenvetona: kvartaalettain saavutetut säästöt palavat kertalaakista jopa moninkertaisina pitkässä juoksussa. Monelle tämä kuulostaa utopistiselle nykyisessä ulkoistamisen muotiyhteiskunnassa, mutta tulevaisuus voikin olla karua luettavaa, jos samalla tahdilla jatketaan. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 01.02.2010 23:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Hups, nyt taisi osua uutisointi omaan nilkkaan... http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml ... 02/1046447 Mutta onhan ne ihan eri autoja kuin Toyotat ![]() |
Kirjoittaja: | Lemon [ 01.02.2010 23:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Sen siitä saa kun ryhtyy yhteistyöhön Tojotan kanssa... |
Kirjoittaja: | Lexa [ 01.02.2010 23:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Akailella erittäin hyvä kirjoitus. Yhdelläkin suuryrityksellä kuljetusten ulkoistaminen oli erittäin kallista. Itse asiassa kukaan ei edes sitä hallinut, joten ulkopuolinen toimija sai touhuta aivan omiaan...kukaan ei kiinnittänyt huomiota laskutuksiin kun ammattitaito ei riitänyt ![]() Lopulta kaikki kuljetukset on ulkoistettu - epäilen vieläkin lopullista hintaa. Summat voivat olla jotain mutta niiden analysointitaito on missä? Pikkuisen kaivertaa vieläkin...Pitäköön tunkkinsa ![]() Ja tämä tarina on siis täysin kuvitteellinen ![]() |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 02.02.2010 01:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Ulkoistaminen ja alihankinta on taitolaji siinä missä joku muukin. Mikään yritys ei voi kybällä hallita kaikkia mahdollisia osa-alueita. Silloin on järkevää ulkoistaa ne toiminnot sellaiselle yritykselle jolle se on ydinosaamista. Joka siis osaa tehdä sen paremmin kuin itse. Huteja tulee tässä hommassa ihan siinä missä niitä tulee omavalmisteissakin. |
Kirjoittaja: | Cibx [ 02.02.2010 11:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Pakko kommentoida, kun jotenkin tuttu aihe. Kuljetukset ovat olleet pitkään ulkoistuksen alla ja ensimmäisesten joukossa. Sitten on alettu logistiikan hallintaa siirtämään operaattoreille ja integraattoreille mm. lähettämötoimintaa, varastointia ja siihen liittyviä toimenpiteitä etc. etc. Suomessa ei taida enää kovin montaa isoa firmaa olla joka hoitaisi kuljetukset enää omalla kalustolla ja mitäpä sitä suotta kun ala on niin kilpailtu. Suuret asiakkaat sanelee hinnat, eikä siinä auta (kuin esim. kuljetusyrittäjän vikistä.) Suuret kappaletavarajärjestelmäketjut antavat -70 % taulukkohinnasta kovassa kilpailutilanteessa ja vielä siitäkin pitäisi pudottaa.. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 02.02.2010 14:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Häiritsi kyllä eilisten kymppiuutisten pieni uutinen siitä, että "myös sitikan c1:stä ja peugeot 107 (?) :sta on löytynyt kaasupoljin ongelmia". Uutisessa ei kuitenkaan viitsitty mainita, että molemmat mallit tehdään yhteistyönä Toyotan kanssa. Autoasioista tietämättömillä tämä lietsoo turhaa "kaasupoljinhysteriaa" ja toisaalta mollaa ranskalaisten merkkien laatua, juuri kun niiden maine oli pienoisessa nousussa. |
Kirjoittaja: | Jari79 [ 03.02.2010 09:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
En tiedä miksi, mutta mieltä lämmittää ao. uutinen. http://www.iltalehti.fi/autot/2010020311047821_au.shtml Ei se pomminkestäväksi väitetty Tojo sittenkään viaton ole. |
Kirjoittaja: | kulkuri [ 03.02.2010 13:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Eiköhän noita tyyppivikoja ole ollut maailman sivu. Täytyy sanoa etten oikein ymmärrä onko niin että tyyppivika voi olla vaikka missä, kunhan ei kaasupolkimessa. Tälläisiä romuja nämä nykypäivän vehkeet vain on. Pitää olla halpaa ja saada nopeasti markkinoille ei enää ehdi paljoa testailemaan. selvyyden vuoksi en ole tojotaa ikänä omistanut |
Kirjoittaja: | avbx [ 03.02.2010 22:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Olisikohan tuo tarttuva tauti. 16Valvessa on kaasun toiminta ollut muutaman kerran tuon vikakuvauksen mukaista. Tosin diagnosoin tuon johtuvan imupuolen kosteudesta, joka jäätyy kaasuläpän kohdalla ja jumittaa läpän sen hetkiseen asentoonsa. No onneksi raaka voima auttaa aina. ![]() |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 06.02.2010 18:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Näin korjataan viallinen poljin: http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Toyota ... 5252652585 |
Kirjoittaja: | zX-files [ 07.02.2010 12:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Toyotan ilmoituksen mukaan yhdysvaltalainen alihankkija on tarkistanut 1,4 miljoonan auton kaasupolkimet. Alkavaa kulumista on löytynyt kahdeksasta autosta. Japanilaisen alihankkijan polkimissa ei ole havaittu samaa ongelmaa. Ja tuossa ydinpointit. Ameriikanpoijjaan alihankkijalla moka, joka kosketta todella harvaa autoilijaa, mutta korjataan silti, varmuuden vuoksi. |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 10.02.2010 09:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Toyota ja kilpailutus |
Olen pitänyt tojotaa luotettavana ja harmittomana, mutta ah niin harmaana autona. Eikä käsitystäni juurikaan nämä matto- ja petaalimurheet muuta. Mutta joillekin näyttää tojokin herättävän tunteita ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |