Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Eilen nähtyä outoa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=3747 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Scrat [ 02.02.2010 23:48 ] |
Viestin otsikko: | Eilen nähtyä outoa |
Ilmeisesti nykyään Sitikan omistajista löytyy myös henkilöitä jotka eivät tunne hydejousituksen etuja ![]() ![]() ![]() Scrat |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 03.02.2010 03:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
"oli juuttunut penkkaan normaaliajokorkeudella." ![]() ![]() ![]() Kävin kylillä Xm:llä lauantaina ja juutuin mm lähinaapurin pihaan peruuttaessani kapeaa, pitkää ja karevaa pihatietä. Mahtavasti meni leveäksi ja nurmikolle ja paska juuttui siihen. Käsi korkeuden säätimelle ja 100 mm korkeutta lisää, niin, jo lähti irti. Sitten, senkin jälkeen käytäydyin hetken kuin teini eli risteyksestä käännyin vasemmalle ja meni liian kovan tilannenopeuden takia leväksi ja puskuri löi oranssista aurauskeppiä ja lopulta XM haukkasi penkkaan ja oikea etupyörä ojaan. Taas, vipusesta kori ylös ja auto AJETAAN pois ojasta. Tarinan opetushan on että lumeen ajettaessa lumi pakkaantuu auton alle joka vie pyörän ja maan väliltä paineen pois, pyörät siis EIVÄT tapaa enää maata. Nostetaan hydemysteeriolla kori ylös ja pyörät ovat taas maassa. Loput jää sen varaan mihin renkaista tai nastoista on. Opein itse tämän jo GS:n aikana juuri sen vuoksi että parkkipaikat olivat välillä kortilla kun ne oli täynnä lunta ja kadun laidat ns lumipenkassa. Maavara ylös ja parkkiin. |
Kirjoittaja: | Kami [ 03.02.2010 08:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Tämä hipois täydellisyyttä: XM V6 automaatti farmari ilmastoinnilla ja NELIVETOna!! (ja viininpunainen) Eipä jäis kiinni ja ah sitä ajamisen keveyttä... vielä kun sitä sais Diravilla... Rakentaiskohan joku paja semmosen mulle jos löis rahaa tiskiin tarpeeksi monta kymmentä kilo erkkiä... ![]() |
Kirjoittaja: | Laura78401 [ 05.02.2010 08:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
"Ilmeisesti nykyään Sitikan omistajista löytyy myös henkilöitä jotka eivät tunne hydejousituksen etuja . Näin nimittäin kaverin epätoivoisen näköisenä kun ei saanut Xantiaa ulos parkista (ilmeisesti ei patonkilainen), oli juuttunut penkkaan normaaliajokorkeudella" ...Anna miun kaikki kestää...! ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 05.02.2010 20:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Kyllä vivun kääntö unohtuu moneltakin vain siksi että kiinni jäämisen tilanne on häkellyttävä monelle kuskille. Kami, kyllä pyytämäsi varmasti saa kun on tarpeeksi pätäkkää eli baalua. Joku Omanin prinssikin sai kerran Ferrarinsa... Hän vain vaati että F50 Ferrari piti saada farmarina ja sai kanssa ![]() ...mahtoi tulla oikein vetokoukulla, 5 ovella ja suksiboxilla. |
Kirjoittaja: | Allu [ 05.02.2010 22:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Niin ja voihan sen lumen sieltä auton alta ensin tiukata vielä tiukempaan pakettiin, laskemalla auton ala-asentoon, ja nostaa sitten ylös. Näin olen joskus joutunut tekemään, ja taas on ollut hölmön näköisiä ilmeitä, kun ei se jäänytkään kiinni. |
Kirjoittaja: | Jesseteippi [ 05.02.2010 22:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Joo, kyllä tämäkin Xantiakuski hetkeksi "kertoi ohjaamossa tänne kelpaamatonta tekstiä": Lähestyin T-risteystä (kitkarenkailla, jotka kohta vaihdatin) ja eihän siinä talvikelillä nopeutta ole "juuri mitään". Jarrutin paljon ennen risteystä ja totesin, että onpa rekat ym. kunnolla kiillottaneet tien pinnan liukkaaksi. No, varovasti tulin tietty risteykseen ja jarrutin ja käänsin, tai siis jarrutin, mutta kun se, eikä tietenkään ohjauskaan juuri mitään vaikuttanut (toki ABS:ät toimi) niin meni sitten pitkäksi. Senverran auto kääntyi, että T-risteyksen nuoleen ei auto osunut, vaan hienosti meni jakajankorokkeen yli niin, että etupyörät oli korokkeen etupuolella ja takapyörät korokkeen takapuolella. Muuta liikennettä ei ollut. Vaistomaisesti tietenkin: ei kai vaan kukaan nähny! ![]() No, vakiojuttu: pakki päälle: sutii tietenkin, kun pohjasta kiinni (senverran lunta). Sitten vasta Xantia-minäni todella heräsi. Ei muuta kuin kori ylös ja peruutus pois tilanteesta. Salaa melkein toivion, että joku olisi huomannut ja tajunnut korinnoston vaikutuksen ![]() |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 05.02.2010 23:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Mitenkäs te saatte noissa ylösnostoissa auton tassut pitämään, kun siinä ei ole jousia? |
Kirjoittaja: | Jesseteippi [ 05.02.2010 23:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
ranu:lle Ei siinä koroketilanteessa ole mitään väliä onko joustoa, kunhan on PITOA! ![]() |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 05.02.2010 23:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
No kysympä sitten toisin: Mitenkäs on pitoa, jos ei ole joustoa? |
Kirjoittaja: | Jesseteippi [ 05.02.2010 23:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
r a n u :lle Ekaksi, ei sitten herneitä nenään! ![]() Hmm.. mihin tarvitaan joustoa esim. kun juna tai ratikka on kiskoilla. Jousto on vaunuissa.. Eli kun olin tuossa jakajan päällä, ei ole niin v.... väliä onko joustoa kunhan renkaat saavuttaa maapallon koko Xantian paino päällään. Kyllä lähtee.. |
Kirjoittaja: | eskere [ 06.02.2010 01:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Lainaa: Mitenkäs te saatte noissa ylösnostoissa auton tassut pitämään, kun siinä ei ole jousia? Painopiste etuvetoisissa on reilusti etuakselilla, ja siksi useimmissa tapauksissa kun auto nostetaan ylös, löytyy etupyöristä pitoa. Jos alusta on epätasainen, niin jompi kumpi takapyörä yleensä nousee ilmaan. Tähän se perustui aikanaan ID/DS mallin kolmella pyörällä ajokin. ![]() |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 06.02.2010 08:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Jesseteippi kirjoitti: Ekaksi, ei sitten herneitä nenään! ![]() Hmm.. mihin tarvitaan joustoa esim. kun juna tai ratikka on kiskoilla. Jousto on vaunuissa.. Eli kun olin tuossa jakajan päällä, ei ole niin v.... väliä onko joustoa kunhan renkaat saavuttaa maapallon koko Xantian paino päällään. Kyllä lähtee.. Ihan hyvä kuitenkin että lähti. Ehkä se, miksi jousitettu pyörä vetää paremmin kuin jäykkä, joskus selviää. Ei kait se Xantia kiskoilla ollut siinä jakajan päällä? Sopisi kyllä tuohon otsikkoon hyvin. Tuskin niistä herneistä kuitenkaan olisi apua ollut. ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 06.02.2010 09:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Tuntuisi siltä, että kyllä kolmelle pyörälle tulee painoa enemmän, kuin neljälle. Kuinka sitten paino jakautuu. Säädettävä kitkalukko olisi tässä hyvä. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 06.02.2010 10:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
r_a_n_u kirjoitti: Mitenkäs te saatte noissa ylösnostoissa auton tassut pitämään, kun siinä ei ole jousia? On tuo ollut mielessä, mutta hyvin on pito riittänyt. Sitä paitsi maastoajoasaennossa on jonkin verran vielä ulosjoustoa jos on oikein säädetty peli. Mitä joustoihin tulee, niin olen huomannut erittäin selvästi takapallojen uuusimisen vaikuttavan positiivisesti liikkeellelähtöpitoon painon siirtymisen tapahtuessa pehmeästi. Muistan kerran aamulla kun oli työpaikan pihalle satanut n. 25 cm lunta eikä aurauskalusto ollut ehtinyt paikalle. Jotkut oli yrittänyt parkkipaikalle ja aikamoinen työntelu operaatio oli menossa ja monet jättivät autonsa tien varteen tai läheisen huoltiksen pihaan. Oli siellä muutama päässyt ruutuun aikamoisen uran ja vauhdin oton avustuksella, mutta kyllä oli hieno tulla kun löi cx:n renkaanvaihtoasentoon ja hitaasti ja eleettömästi ajaen pääsi tolppapaikalle niin että pohjasta ei jäänyt kuin muutamiin kohtiin pieniä naarmuja koskemattomaan lumipintaan! Kerran kävin hakemassa kärryn Cx:llä mökiltä. Oli lunta sen verran että ettei jäänyt yläasennossa taakse enää puhdasta pintaa. Piti kärry vetää loivaan ylämäkeen hangesta. Ei lähtenyt mutta sain kuitenkin auton vekslattua pihassa ympäri ja laitoin pulkan aisan alle ja köydellä peruuttamalla vetämällä pois hangesta tasaiselle. Etenkin paianvakeulaisessa isolohko Cx:ssä pito on peruuttuksella lähes nelivetoisen tasoa. Naapurin ukko tuli metsätiellä traktorilla vastaan kun oli nähnyt minun ajavan sinne ja luuli minun tarvitsevan apua. Meni kaveri hiljaiseksi kun näki vielä kärryn perässä! Sai peruutella edelläni pois.. Tuota joustohommaa vaan testaamaan johonkin liukkaalle parkkikselle loivaan ylämäkeen eri korkeussäädöillä. Varmasti vaikuttaa jonkin verran. |
Kirjoittaja: | Scrat [ 06.02.2010 12:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Olen aina ollut sitä mieltä, että mitään katumaastureita tarvita, hydesitikka riittää, sen kun nostaa yläasentoon niin ajomukavuus ja maavara ovat katumaasturin luokkaa ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 06.02.2010 19:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Joo jousista on apua sitten kun on vauhtia, mutta jos auto on paikallaan jumissa, on parempi että pyörä on tiessä vaikka alusta jäykkänä kuin irti tiestä joustaen. ![]() |
Kirjoittaja: | maddis [ 06.02.2010 19:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Itse olen myös todennut henk.koht. sen, että hydeauton saa kiinni paikkaan johon normaali rautajousisella autolla ei edes pääsisi. Ei siinä enää hydejouset auta, kun auto on jo ylimmässä asennossa ja silti on paino enemmän pohjan kuin renkaiden varassa. Tämä siis talvikelissä. |
Kirjoittaja: | Savitaipale [ 06.02.2010 20:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Yhden kaverin isällä oli CX silloin kun ne oli uusia ja hienoja (-70 luku). Sillä oli kuulemma näppärä tampata lyhyt pätkä mökkitietä. Auton mitta eteenpäin, auto alas, auto ylös, auton mitta eteenpäin, auto alas, auto ylös, auton mitta...... Muuten oli tykännyt CX:stä kovasti, mutta mielestään ruostui turhan herkästi ![]() |
Kirjoittaja: | Eki [ 07.02.2010 21:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Jesseteippi kirjoitti: Hmm.. mihin tarvitaan joustoa esim. kun juna tai ratikka on kiskoilla. Jousto on vaunuissa.. ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Ramsi [ 08.02.2010 09:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Xantia on kyllä ollut paras talviauto ikinä. Tamperelaiset muistavat muutaman vuoden takaa kuuluisan Pyryn päivän, kun sitä lunta tuli niin maan perusteellisesti vuorokauden sisällä. Kyllä siinä monet pemarit ja volvot oli jumissa ties missä hangissa ja valleissa, mutta meikäläinen päästeli Xantialla mennen tullen ilman mitään ongelmia. Parasta oli yhdessä ylämäessä, jossa oli paha mutka puoli välissä. Siinä oli joku JohtoTähti jumissa ja kuusi miestä lapioiden ja hiekkasäkkien kanssa ähertämässä. Hetken mietin mäen alla, notta mitä tehdä. Mutta kun totesin, että kyllähän tuosta ohi mahtuu niin ei muuta kuin kaasua ja hurauttaen ohi ilman mitään ongelmia. Tosin, Xantiassa huomasin myös sen, että kun se alkaa puskea niin sitten se kyllä puskee. Nimenomaan siis semmoisessa ns. pöperölumessa. Suoraan se meni vaikka miten rattia käänsi, jos vähänkään oli liikaa nopeutta. Ja liikaa oli sillä kelillä jo se 20-25 km / h. Sitten kun tosiaan hissukseen malttoi ajella niin eipä ollut hädän päivää. |
Kirjoittaja: | Laura78401 [ 08.02.2010 11:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Pakko vielä kehua tuota Xantiaa...kyllä se on todella hyvä maastoauto! Maavaraa riittää enemmän kuin monissa katumaastureissa ja sen lisäksi on kevyt ja näppärä venkslailla ympäri kapeilla metsäteillä joista puuttuu levikkeet. Xantian kun saisi nelivetona, niin päihittäisi monet maasturit mennen tullen. Tuossa syksyllä sain metsäreissulla herätyksen, nostin yäasentoon ja mittasin maavaran mittanauhalla matalimmalta kohtaa. Sain lukemaksi 25 cm. (plus miinus sentti, koska mittausasento oli hankala kun ryömin auton alle...)Alla on 14 tuuman vanteet, joten muutaman sentin siis voisi vielä saada lisää isommilla vanteilla ja toisilla renkailla. Myöskään jousipallot eivät enää ole ihan tuliterät. Pikkuisen olen huomannut samaa ominaisuutta lumella ajaessa kuin Ramsi, että aika herkkä lähtemään puskemaan. Mutta oman auton kun tuntee, niin ei ole niin vaarallista. |
Kirjoittaja: | Jesseteippi [ 08.02.2010 16:46 ] |
Viestin otsikko: | Eilen nähtyä outoa |
Ekille ja kenties muillekin. Tuo juna/ratikkavertaus on kehno. Vielä kerran: mitä väliä onko joustoa. Nimittäin, jos auto on pohjasta kiinni ja pyörillä ei ole painoa, niin mun mielestä joustolla ei ole väliä ![]() Kun olin tuossa tlanteessa, olisiko vain pitänyt jäädä miettimään, että voi voi kun ei nyt ole joustoa ![]() Ei muuta kuin kori ylös, eikä enää ollut pohjasta kiinni ja paino renkailla! Joustoa tai ei, niin se vaan lähti helposti ![]() |
Kirjoittaja: | Bumper [ 08.02.2010 17:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Laura78401 kirjoitti: Pakko vielä kehua tuota Xantiaa...kyllä se on todella hyvä maastoauto! Maavaraa riittää enemmän kuin monissa katumaastureissa ja sen lisäksi on kevyt ja näppärä venkslailla ympäri kapeilla metsäteillä joista puuttuu levikkeet. Xantian kun saisi nelivetona, niin päihittäisi monet maasturit mennen tullen. Tuossa syksyllä sain metsäreissulla herätyksen, nostin yäasentoon ja mittasin maavaran mittanauhalla matalimmalta kohtaa. Sain lukemaksi 25 cm. (plus miinus sentti, koska mittausasento oli hankala kun ryömin auton alle...)Alla on 14 tuuman vanteet, joten muutaman sentin siis voisi vielä saada lisää isommilla vanteilla ja toisilla renkailla. Myöskään jousipallot eivät enää ole ihan tuliterät. Pikkuisen olen huomannut samaa ominaisuutta lumella ajaessa kuin Ramsi, että aika herkkä lähtemään puskemaan. Mutta oman auton kun tuntee, niin ei ole niin vaarallista. Tuossa joskus aikanaan vertailtiin BX:ää siinä ylemmässä "ajoasennossa" Toyotan RAV4:een, ja kyllä BX:ssä ainakin noin silmämääräisesti tuntui olevan enemmän maavaraa. ![]() Xantiasta en ole maavaraa ikinä mittaillut, mutta hienosti tuokin meni männä viikolla vähän aikaa auraamatta ollutta mökkitietä, jossa sen verran lunta että normikorkeudessa otti kontaktia lumeen... Ainoastaan mökin pihalla autoa ympäri vekslatessa meinasin tuon saada jumiin, mutta hetken edestakaisin nytkytys tuotti tulosta ja Xantia poistui paikalta ilman apuja. On se vaan hyvä talviauto, nelivetona ja tehokkaammin varpaita lämmittävänä olisi varmaan täydellinen. ![]() |
Kirjoittaja: | psjääkäri [ 08.02.2010 20:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Eilen nähtyä outoa |
Kitkalukosta tuli mieleen vanha kikka käsijarru. Sitikan hyde vehkehissä vaikuttaa käsijarru etupyöriin. Kannattaa joskus kokeilla kinkkisessä paikassa sen käyttöä. Sillä saa mukavan "kitkalukon" aikaiseksi kun treenailee. Toimii myös 2CV:ssä. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |