Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Kakkosautopohdintaa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=3913
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Jari79 [ 22.02.2010 14:14 ]
Viestin otsikko:  Kakkosautopohdintaa

Pyörittelen taas päässäni ajatuksia jo hyvän aikaa etukäteen, mutta ei voi mitään.

Jonkin aikaa sitten päädyimme perheessä siihen lopputulokseen, että vaimon palatessa töihin ajan x kuluttua, tulemme hankkimaan toisen auton arjen pyörittämisen helpottamiseksi. Tässä vaiheessa olisi mainio sauma iskeä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja hommata mulle se harrastekäyttis.

Koskaan en ole raaskinut ostaa mitään ns. rallimallin peliä. Siksipä nyt ajatuksissa pyöriikin Xsara VTS, joka olis mun käytössä ja perheen kakkosautona. Hinnat on jo tippuneet hyvälle tasolle, sellaisen hankkiminen olisi mahdollista suht pienin sijoituksin. Heikoista paikoista löytynee tietoa foorumista haulla ja ne tullee kahlattua läpi jossain vaiheessa.

Nettiautosta löytyi allaoleva yksilö;
http://www.nettiauto.com/citroen/xsara/3036292

Kilometrejä on aika paljon, hinta on kohdallaan ja ilmoituksen mukaan on huollettu hyvällä kädellä. Onko tuollainen +300 tkm ajettu automaattisesti "riskisijoitus" (kaikki autothan tosin on). Itse en ole koskaan ostanut autoa, jolla olisi ajettu yli 145 tkm, joten kokemusta näistä tietä nähneistä ei ole. Sen sijaan kokemusta on, kun 180-220 tkm vaihtuu palikkaa ihan kiitettävästi. Vastaavasti sama kysymys koskee muitakin malleja.

Nettiautossa oli mukavasti myös perus Saaroja, joista yllättävän monessa oli ilmastointi. Xsara voisi olla jonakin mallina varteenotteva kakkospeli, >3000 sijoituksella on myös jo varaa valita.

Kirjoittaja:  Lauri [ 22.02.2010 14:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Minäkin mietin syksyllä eri vaihtoehtoja toiseksi autoksi täällä. Samalla lailla ajatuksissa pyöri "harrastekäyttöauto". V6-Xantia sitten tuli lopulta hommattua. Ei nekään enää kovin kalliita ole kunhan sopivan löytää. Mukava peli on ollut, vaikka vähän murheita auton kanssa on ollutkin. Niistä lisää täällä. Ajettujen kilometrien määrää ei kannata pelätä. Auton yleiskunto ja tehdyt/tekemättömät huollot ovat tärkeämpiä. Ylläpitokuluja jos etukäteen pelkää, niin sitten on parasta jättää autot ostamatta ja kulkea jollakin muulla tavalla.

Kirjoittaja:  niko [ 22.02.2010 14:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Minä olen ollut viime joulukuuhun asti vannoutunut harrastekäyttöautoilija, mutta jotenkin iski kauhea laiskuus. Niinpä ostin itselleni "mopoauton", eli -01 1.6 VTR Xsaran. Emäntä ja ipanat liikkuvat -04 C5:lla ja minä sitten pompottelen "Zaralla" menemään.

Vaikkeivät kilometrit autosta kaikkea kerro, niin itse ostaisin niin uuden ja vähän ajetun, kun vaan rahalla saa.

Kirjoittaja:  Jari79 [ 22.02.2010 14:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Tirehtööri kirjoitti:
V6-Xantia sitten tuli lopulta hommattua.

Tuo oli ilmeisesti asettamassasi 3500€:n hintahaarukassa? Kuinka paljon on ajettu. Sait mielenkiinnon heräämään ko. mallia kohtaan...

Valikoima laajenee ja satavarmasti ehtii muuttumaankin vielä moneen otteseen.
Kriteereinä oikeastaan;
- kahden istuimen mahtuminen takapenkille
- maks. noin 10- 15 vuotta vanha
- hyvin huollettu ja pidetty, saa olla ns. pilkunviilaajan ex
- ilmastointi plussaa, ei pakollinen
- takaovet, pl. Xsara VTR/ VTS
- kohtuulliset huolto- ja ylläpitokulut, minkä vuoksi esim. V6 ei ihan ensimmäisenä ole mielessä
- HARRASTEkäyttis, ei projekti eli pääosin perushuoltoa, putsausta ja puunausta sekä kovaa ajoa

Jostain syystä BX ei esim. harrastekäyttiksenä ole vaihtoehto, sillä auto olisi arkisin päivittäisessä käytössä ja mulla on sellainen kutina, että liikaa saisi harrastaa töihin päästäkseen. XM taasen tuntuisi olevan kallis ylläpitää, vakuutukset yms. (täysin MuTu, ei todellisuuspohjaa väitteellä)

Niin ja emännälle jää siis C5, mulle jotain muuta.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 22.02.2010 15:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Jari79 kirjoitti:
Jostain syystä BX ei esim. harrastekäyttiksenä ole vaihtoehto, sillä auto olisi arkisin päivittäisessä käytössä ja mulla on sellainen kutina, että liikaa saisi harrastaa töihin päästäkseen.

Taitaa olla ihan tuurista kiinni. Itse ajelin viime talven Beksällä töihin, eikä kertaakaan ollut mitään ongelmaa. Joulupyhien aikaan alkoi toinen takajarrusatula tiputtaa lehmää, mutta se oli ihan oma moka, kun olin laittanut vääränlaisen tiivisteen satulapuolikkaiden väliin syksyllä. Velipoika jatkoi vielä keväällä tuolla autolla ajelemista leiman loppumiseen asti, kerran piti yhtä vesiletkua vähän lyhentää keväällä, kun se alkoi vuotaa klemmarin vierestä. Huomattavasti enemmän tuossa nykyisessä "talviajokissa" (ZX:ssä) on ollut harrastamista, vaikka siinä onkin ne luotettavat ja Maailman Parhaat rautajouset. ;) (Tämä Nikolle kuittina, muiden ei tarvitse hermostua)

Mutta, joku toinen BX saattaa olla sitten ihan eri juttu... :lol:

Ps. Onhan tuolla toripalstalla hyvä Penari myynnissä. Kuva

Kirjoittaja:  Lauri [ 22.02.2010 15:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Jari79 kirjoitti:
Tirehtööri kirjoitti:
V6-Xantia sitten tuli lopulta hommattua.

Tuo oli ilmeisesti asettamassasi 3500€:n hintahaarukassa? Kuinka paljon on ajettu. Sait mielenkiinnon heräämään ko. mallia kohtaan...


Savolaisilta ei tietenkään saa suoraa vastausta ja hintaa en kerro, mutta kolmella tonnilla ovat noita ostelleet :lol:. Muistaakseni syksyllä "oli pohjat" 2900€ eräässä autoliikkeessä. Tuo ko. auto meni näköjään eräälle tännekin kirjoittelevalle. Minun yksilölläni (oli mm. täällä myynti-ilmoitus) on ajettu reilu 180 000 km. Aiemmat omistajat ovat kohdelleet autoa kauniisti. Syksyllä toista autoa etsiessäni kävin katsomassa useita muita autoja, eikä tähän hintaan mikään ollut niin siistissä kunnossa.

Kallista tuolla ajaminen on (polttoainetta ahmii kaksi kertaa sen määrän mitä Hdi ja vakuutusyhtiökin haluaa omansa), mutta mukavuudella on hintansa. Toisaalta, jos asiaa miettii taas "harrasteautonäkökannalta", niin maksaahan ne harrastukset... Eikä se polttoaineen kulutus nyt niin kauheaa ole, jos sitä vertaa johonkin muuhun kuin Hdi-koneeseen. Käy ihmeessä V6:sta kokeilemassa, jos jossain tilaisuus tulee tarjolle.

Ps. Plussana päälle tulee vielä vastarannankiisken maine kun työpaikan parkkipaikalla V6 seisoo 1.1D-EcoBlueAirdreamEfficiecssösönsöö-eDrive -autojen välissä 8-)

Kirjoittaja:  Jari79 [ 22.02.2010 15:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

ZX voisi yhtälailla olla yksi vaihtoehto.

Pojan mielestä isän pitäisi ostaa itselleen harmaa Bemari.. Sitikkaa kun ehdotin, niin kysyi; "Miks?"

Niin ja hintaa maks. 3500€. Enempää ei kakkoskulkineesen ole varaa sijoittaa, halvemmallakin saa päästä.

Kirjoittaja:  Xari [ 22.02.2010 16:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Valinta on onneksi helppo, ei tosin vielä ajankohtainen kun toi bonuslapsi ajaa vasta A1-korttia mut jos mieli ei muutu niin turbo-xantia pitäis jostain hakea :D

Kirjoittaja:  Jari79 [ 22.02.2010 16:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

No perhana, turbo Xantia tosiaan, sitten vielä Activa :D

(ei Jeth, ei vielä ajankohtainen)

Kirjoittaja:  Japa [ 22.02.2010 16:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Ei kai tuo hintaraja niin sitova ole, jos sopiva auto löytyy. :D
http://www.nettiauto.com/peugeot/406/2806593

Ja saahan noita neliovisina halvemmalla.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 22.02.2010 18:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Nyt en kyllä ymmärrä,mistä tuossa coupessa maksetaan,vertaan faron 406.een... :o

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 22.02.2010 18:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Tapsa 550 kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärrä,mistä tuossa coupessa maksetaan,vertaan faron 406.een... :o

Monasti auton ostossa ei järjen kanssa ole mitään tekemistä. Siitähän täällä on vaikka kuinka paljon esimerkkejä. Mielikuvat määrävät useasti paljon enemmän kuin järkisyyt. Auton kun pitää olla myös ns. kähy. Mitä sitten kenenkin mielestä tarkoittaneekaan.

Kirjoittaja:  Xari [ 22.02.2010 19:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Tapsa 550 kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärrä,mistä tuossa coupessa maksetaan,vertaan faron 406.een... :o


Samat sanat, kun käsittääkseni vielä tuo Coupe on ollut muita malleja huomattavasti kalliimpi vain suomessa, muualla hintaero on ollut paljon pienempi.

Uudemmat xantia turbot tais olla aina activa malleja :?: ja activa nimellä on sit ilmeisesti ainakin ruotsissa myyty tavallisiakin malleja, aidot sit on aika harvinaisia ja aitoja on myös dieselinä, ulkomailta haettuna diesel tulee pienemmällä veroprosentilla ;)

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 22.02.2010 20:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

"kakkos" , kolmos, nelos.... ym. autot (tai siis Citikat) on tullu hankittua ilman sen suurempaa pohdintaa 8-) , sattunu vaan riittävän "mielenkiintoinen" tms. kulkine sopivaan hintaan kohdalle, siinä se :idea: :mrgreen:

yleensä ei ole ollu edes riittävästi aikaa tehdä päätös millään riittävillä/järkevillä perusteilla, vaan on tullut semmoinen "tunne" että jos ei nyt tee kauppoja, niin sitten sen tekee joku muu... ja yhteen aikaan tuntuikin, että aina joku vei kulkineen nokan edestä :shock: :o

ja noita pikaisia ostoksia ei ole kertaakaan tarttenu katua, ovat olleet enemmäkin kuin hintansa arvoisia :mrgreen:

Kirjoittaja:  excluxan00 [ 22.02.2010 21:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Jokainen ostaa sen auton mihin mieltyy eli tuon omia kokemuksiani esille Xsara 20 16v Vts:n omistajana. 17tkm taivalta takana ja vaihdettuja osia on vasen vetoakselin stefa ja ilmastoinnin kenno. Niin ja jarrulevyt ja palat. Talviautona mitä lämpimin. Hyvä ajaa. Penkit aivan loistavat istua. Antaa todella hyvän sivuttaistuen. Ja ennenkaikkea tästä laitteesta saan jäätävän hyvän fiiliksen kun sillä ajan. Hymy nousee kasvoille kun oikein kurmuttaa... Ehkä "HIEMAN" jäykkä alusta jos on tottunut Xantiaan mutta ei ole isommin haitannut. Bensankulutus on ollut pitkällä matkalla aika tasan 7L/100km ja pelkällä nurkka-ajolla 9-10L/100km. Ei minulla ainakaan mitään huonoa sanottavaa mutta nämähän ovat makuasioita.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 22.02.2010 21:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

excluxan00 kirjoitti:
Jokainen ostaa sen auton mihin mieltyy...

Ei se kyllä ihan niinkään ole. Kyllä siinä rahalla on myös merkittävä rooli.
excluxan00 kirjoitti:
...mutta nämähän ovat makuasioita.
Sitähän ne osaltaan myös ovat.

Kirjoittaja:  Igor [ 23.02.2010 09:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Tirehtööri kirjoitti:
Muistaakseni syksyllä "oli pohjat" 2900€ eräässä autoliikkeessä.


Tais olla jopa lähempänä 2500 euroa... vahinkotarkastaja kun tempaisi sen nettiautosta verrokiksi tolle mun V6 Activalle, ja rupes juttelemaan levottomia lunastuksesta :shock:

Kirjoittaja:  Lauri [ 23.02.2010 10:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Oletko Igor rikkonut Activan? :o

Kirjoittaja:  Jari79 [ 23.02.2010 10:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

excluxan00 kirjoitti:
Jokainen ostaa sen auton mihin mieltyy eli tuon omia kokemuksiani esille Xsara 20 16v Vts:n omistajana. 17tkm taivalta takana ja vaihdettuja osia on vasen vetoakselin stefa ja ilmastoinnin kenno. Niin ja jarrulevyt ja palat. Talviautona mitä lämpimin. Hyvä ajaa. Penkit aivan loistavat istua. Antaa todella hyvän sivuttaistuen. Ja ennenkaikkea tästä laitteesta saan jäätävän hyvän fiiliksen kun sillä ajan. Hymy nousee kasvoille kun oikein kurmuttaa... Ehkä "HIEMAN" jäykkä alusta jos on tottunut Xantiaan mutta ei ole isommin haitannut. Bensankulutus on ollut pitkällä matkalla aika tasan 7L/100km ja pelkällä nurkka-ajolla 9-10L/100km. Ei minulla ainakaan mitään huonoa sanottavaa mutta nämähän ovat makuasioita.


Tuossa aika pitkälle syyt, miksi itse ensisijaisesti miettinyt 2.0 VTS Saaraa. Omat mielikuvat autosta vastaa likimain tuota.

Kirjoittaja:  Igor [ 23.02.2010 10:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Tirehtööri kirjoitti:
Oletko Igor rikkonut Activan? :o

Syksyllä kävin vähän ojan puolella, ja pari-kolme senttiä liian lähellä yhtä liikennemerkkiä... meni vähän takakylkeä uusiksi :oops:

Kirjoittaja:  excluxan00 [ 23.02.2010 15:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Lainaa:
Ei se kyllä ihan niinkään ole. Kyllä siinä rahalla on myös merkittävä rooli.


Rahalla ne autot ostetaan sehän nyt on selvä. Otin pankista lainaa ja ostin sellaisen auton johon miellyin..

Kirjoittaja:  Jari79 [ 23.02.2010 15:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Lainaa kun ei viittis ottaa, pitäis lompakon sisällöllä pärjätä.

Onko kellään kokemusta noista ~300 tkm ajetuista, huonolla ja hyvällä pidolla ennen hankintaa? Onko huonopitoinen osoittautunut kuinka raskaaksi ylläpitää jne.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 23.02.2010 16:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Möin sukulaistytölle pari kolmevuotta sitten -98 aj.240tkm 1.8 16v, nyt ajettu yli 300tkm,tietääkseni on vaihdettu vitosen ratas kun heitti vaihdetta pois h.jotain 250e töineen,puola,oven kahva,ei kai muuta.niin hihna pitäs vaihdattaa n. 250e töineen.
Väri valkea patonkilaisen pojalta minä ostin..

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 23.02.2010 16:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Unohtui kokonaan,emännällä on -99 aj 320tkm diesel hyvin toi pelaa,ei ole vuoteen ollut murheita..

Kirjoittaja:  Oldis [ 25.02.2010 19:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Kakkosautopohdintaa

Ajoneuvo-Id: 3043260

Miun pojan tyttöystävän auto, hyvä kuin mikä, siitä harraste/ käyttöauto.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/