|
Kirjoittaja |
Viesti |
RistoXA
|
Viestin otsikko: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 22.02.2010 23:09 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Tampere
|
Vakuutusyhtiö vei sitten Xantian nimellisellä korvauksella, joka taitaa vastata -98 Break'n mahdollista myyntiarvoa, mutta ei käyttöarvoa. Olisi sillä vielä jonkun aikaa ajanut, kun mittarissa ei ollut täyttä 200 tkm.
Tuli sitten haksahdettua C5'een, suunnilleen samanlainen 2l Break, vm. 2003, n. 100tkm. Ennen Xantiaa mulla oli BX, joka tällaisilla ilmoilla sylkäisi öljyt mittatikun kautta ulos ja kerran -30C jälkeen myös kannentiivisteen. Siinä ei tietenkään ollut viimasuojaa. Xantia (2l) taas näytti jotenkin fiksummin suunitellulta, eikä mulla ollut siinä koko aikana (n. 6v) mitään suojaa, mutta se ei tehnyt tätä kertaakaan edes yli 25 pakkasella. Nyt kuvittelin, että kehitys olisi edelleen mennyt eteenpäin, mutta ilmeisesti PSA-insinöörit on löytäneet jostain arkiston kätköistä vanhat BX'n kuvat tms. ja ottaneet uudelleen käyttöön tämän öljyäsylkevän rakenteen. C5 sylkäisi mittatikun kautta ulos n. 2 vk siitä kun sain auton käyttöön. Viimasuojan oli edellinen omistaja tietenkin kadottanut.
1. Kysymys: Onko pelkästään viimasuojaongelma (vrt. Xantia) vai onko oikeasti kysymys mahdollisesti huonoista öljyistä ? 2. Kysymys: Onko tämä vm. 2003 se ns. 1. vai 2. sarjaa ?
Sitten yksi asia mitä aloin ihmetellä, oli lohkolämmitin, toimiiko se ollenkaan. Kerkisin jo myyjälle valittaa, että taisi tulla myytyä rikkinäisellä lämmittimellä oleva auto. Kuulin kumminkin jälkeenpäin, että C5'n lohkolämmitin on sen verran surkea, että on oikeastaan sama, onko se päällä vai ei. Sähköt kyllä tulee autoon asti sisätilalämmittimen pistokkeelle. Mittasin myös kylmänä sen vastuksen syöttöpuolelta, sieltä löytyi n. 13 ohmia ja sen mukaan se taitaakin olla kunnossa.
3. Kysymys: Onko se tosiaan niin surkea, että lämmityksen jälkeenkään kone ei tunnut yhtään lämpimältä kädellä koettaessa ? 4. Kysymys: Jos näin on niin saako siihen mistään kunnollista lämmitintä ?
Vielä yksi juttu näin alkuun. Xantia ei ollut kovin hiljainen auto sisältä. C5 vaikuttaa kyllä selvästi hiljaisemmalta, mutta miten on nastarenkaat ? Nyt tuntuu, että kovemmassa vauhdissa meteli on aika paljon suurempi.
5. Kysymys: Onko C5'n rengasäänet kovat vai veteleekö joku pyöränlaakeri tai peräti vetonivel viimeisiään ?
--Risto
|
|
|
|
 |
JC5IEDM
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 22.02.2010 23:26 |
Viestit: 77 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
1. Hommaa se viimasuoja tai korvaava, sen jälkeen voi miettiä niitä öljyjä. 2. Vuonna 2003 valmistettiin C5 I -sarjaa, eli 1.sarjaa. 3. Moottorissa ei ole lohkolämmitintä vaan öljypohjan säteilylämmitin, toisinsanoen moottori ei juurikaan lämpene - öljyt kylläkin. 4. Taitaapi mennä webasto-linjalle, jos haluat lämmittää jäähdytysnestettä. 5. Kovat äänet on kovin suhteellinen käsitys, mutta en kuitenkaan pitäisi C5:sta erityisen meluisena. Noilla kilometreillä on hyvinkin mahdollista että etupyörän laakerit vetävät viimeisiään. Alle 100 tkm:n kohdalla on moni joutunut ne jo vaihtamaan.
2005 - 2008 C5 Break 2.0i AT 2002 (100 - 170 tkm) 2008 - 2017 C5 Berline 2.0i AT 2005 (70 - 298 tkm) 2017 - 20__ C5 Berline 2.0i AT 2005 (113 tkm -)
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 23.02.2010 01:29 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
Osanotot Xantian suhteen. Itselleni kävi samalla lailla, vm. 2000 2,0i Break aut. meni lunastukseen mittarissa 177 tkm. Vähän sama homma, että saatu - vaikkakin kohtuullinen - korvaus ei kata sitä auton käyttöarvoa.
Nyt olisi itsellä haaveissa (edelleen) C6 - tosin taloudellinen tilanne pakottaa kääntämään katseet C5:n suuntaan.
Ihmetyttää tuo öljynsyljentä. Itselläni ei Xantiassa ollut viimasuojaa ja kyllä sillä tuli ajeltua yli -20 asteen pakkasissa ilman mitään ongelmia. Onko siis C5:n 2.0 kone eri kuin Xantian vai onko siihen tehty muutoksia? Xantiassa tuo huohotin oli sähkölämmitetty ja tosiaan ei omassa käytössä koskaan aiheuttanut ongelmia. Tietty ajokin vaikuttaa tuohon ongelmaan. Paljon pätkäajoa kaupungissa kyllä hyhmäyttää huohottimen huomattavasti tehokkaammin kuin maantieajo.
Täytyy siis muistaa käyttää tuota viimasuojaa, sitten kun Se Oikea löytyy...
Tuo lohkolämmitinteoria tietty tukisi muutoksia koneessa, koska Xantiassa kone kyllä lämpeni niin, että sen tunsi.
Tuohon ääneen on tästä vaikea mitään sanoa, mutta täytynee koittaa tarkkaan kuulostella. Pari tuossa olisi kiikarissa, ja eiköhän tässä viikon mittaan ainakin parit koeajot tulossa...
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 23.02.2010 08:25 |
Viestit: 708
|
Meidän taloudessa on ollut C5:s (2L. bensa) 6:si talvea eikä ole purskauttanut kertaakaan öljyjä pellolle, 2*ekaa talvea vielä ilman viimasuojaa. C5:tosen Kone (malli EW) on täysin eri kuin Xantian.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 23.02.2010 08:41 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Kpt. Hans Sauber kirjoitti: Onko siis C5:n 2.0 kone eri kuin Xantian vai onko siihen tehty muutoksia? Xantiassa tuo huohotin oli sähkölämmitetty ja tosiaan ei omassa käytössä koskaan aiheuttanut ongelmia. Kuten todettua, on juu. Xantiassa on XU10-kone, C5:ssä EW10. Ja minä sanoisin, että C5 kaipaa ehdottomasti sen viimasuojan, siinä on imusarja muuten niin sopivasti ajoviimalle alttiina, etten ihmettele yhtään, jos huohotin jäätyy. Kannattaa ehkä myös tarkistaa tuo huohotinletku, onko siinä sähköjä kyljessä vai ei. Tosin, jos siinä ei vastuksia ole, niin sitä tuskin saa enää vaihdatettua lämmitettyyn, muistaakseni tämä kampanja loppui jokunen vuosi sitten. Huohotinletku lähtee edestäpäin katsottuna venttiilikopan oikeasta takanurkasta ja tulee sinne imusarjalle/kaasuläppäkotelolle. Se letkun malli (muovinen "haitariletku") on kyllä muutenkin sellainen, että onko se suunniteltu juuri sitä silmälläpitäen, että se keräisi seinilleen kaiken mahdollisen moskan ja kosteuden? 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Japa
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 23.02.2010 11:02 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Oulu
|
Öljyistä jotkut muodostavat enemmän sitä limaa, joka tukkii huohotinputket. Helpompaa on putsata ne putket syksyisín kuin konetila öljystä. Mikä siinä viimasuojan asennuksessa on vaikeaa, ettei sitä laiteta samalla kun talvirenkaat? Citikoissa ne on vielä niin hyvin tehtyjä ja helppoja asentaa. Minkä merkkiset sinulla on ne nastarenkaat? Ja ovatkohan alkuperäiset vuodelta 2003?
Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00 EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 23.02.2010 12:22 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Hämmästyttää ja kummastuttaa pientä kulkikaa MIKSI ETTE KÄYTÄ SITÄ VIIMASUOJAA kun sen käyttö täälläkin on niiiiiiin monta kertaa todettu tarpeelliseksi ja hyödylliseksi?!?!?!?! ... kuten aiemminkin olen täällä todennut... syylarin ja koneen väliin saa ainakin alkusarjan Xantuissa roikkumaan pahvilaatikon kappaleen joka suojaa hyvin moottoria ylimääräiseltä jäähtymiseltä ja huohotinta jäätymiseltä. Xantussa tuo oli aikanaan viimasuojan lisäksi. Kyllä meillä nykyään on kiire ja laiskuus valloilla, kun "mieluummin" hajoitetaan auto, kuin asennetaan ne... (Katson peiliin ja totean että minun olisi pitänyt ajallaan vaihdattaa ZXn jakohihna ja vaihtaa se öljynpuhdistin... myönnettäköön) 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
kiji123
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 23.02.2010 12:53 |
Viestit: 103
|
Moottoritilan pohjalevy yhdessä maskinsuojan kanssa vähentää huomattavasti kylmäliman kertymistä öljypohjaan. C5:ssa se taitaakin olla vakiona, samalla moottorilla varustettuun 2.0 xsaraan se on ostettava erikseen. Solumuovieriste huohotinputken ympärille olisi hyvä. Moottorin sisäpesu forté, power up, tms -aineilla auttaa vaivaan myös. Se pitäisi teettää viimeistään 50 000 km kohdalla ja sen jälkeen 50 000 välein.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 23.02.2010 12:59 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Vaihtakaa ne moottoriöljyt 10000km välein ei paskaannu kone, ei ole ollut ongelmia yhdenkään sitikan eikä muunkaan ropposen kaa pakkasista.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 23.02.2010 13:31 |
Viestit: 5125
|
Ajomatkojen pituus vaikuttaa myös kylmäliman muodostumiseen. Jos ajaa pakkasella paljon erittäin lyhyitä (parin...kolmen kilometrin mittaisia) ei kone lämpene riittävästi että palamisesta syntyvä (ja sylinterin ohivuodosta öljytilaan pääsevä) kosteus haihtuisi ikinä pakkasten aikaan.
Osittain tämän takia osalla ei ole ikinä mitään ongelmia herkiksi tunnetuilla koneilla/autoilla, toisilla taas jäätyy huohotinputket sellaisissakin, jotka eivät yleensä ole ongelmallisia.
Mutta kuten edelläkin todettiin, hyvät öljyt riittävän usein vaihdettuna vähentävät möhnän muodostumista.
|
|
|
|
 |
Jari79
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 23.02.2010 14:21 |
Viestit: 555 Paikkakunta: Lahti
|
Aikanaan tuli todettua, että Shellin öljyt olivat omimmillaan liman muodostuksessa.
Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG
"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit" Citikka Maken asentaja
|
|
|
|
 |
RistoXA
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 23.02.2010 21:54 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Tampere
|
Kiitoksia vaan kaikille vastauksista. Sen verran tuli myös kysymyksiä itselle, että pitää hiukan kommentoida.
Jostain syystä yhdessäkään sitikassa, jonka olen ostanut, ei ole ollut viimasuojaa mukana, ei siis tässä C5'ssakaan. Eli vaikea laittaa paikalleen, kun ei ole. No nyt lähti tilaukseen. Toivottavasti tulee perille, ennen kuin AKT pistää kuljetukset jumiin, vai vaikuttaako se Matkahuoltoon ?
Talvirenkaat on aika tuoreen näköiset Michelin'it, pitääkö meteliä vai ei ? Kyllä se toisaalta kuulostaa jonkun verran nastojen ääneltä eikä laakereilta, mutta ei ole oikein kokemusta. Mulla on vain kerran mennyt etupyörän laakeri vuosia sitten ja kyseessä oli silloin Fiat Ritmo.
Niinkuin tuolla jo mainittiin, C5'n kone olikin ihan eri kuin Xantiassa, vaikka tehot on melkein samat (98kW/100kW) ja se hämäsi. Xantian konepellin päältä suli lumi, kun lohkolämmitin toimi, mutta eipä taida tässä sitten olla toivoa kunnon lämmityksestä. No huomenna selviää, onko lämmitin ehjä vai ei.
Öljyjä hiukan epäilin roiskimisen syyksi, kun C5'n huolloista ei saanut selvää kenen öljyjä oli käytetty eikä ovitolpassa ollut sitä perinteistä lappua. Xantiassa käytettiin koko ajan FM'lla Mobilin öljyjä.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 23.02.2010 22:06 |
Viestit: 2699
|
Kait se niin tilkitty on konehuoneesta, ettei pahvia saa laitettua koneen ja jäähdyttäjän väliin?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 23.02.2010 22:21 |
|
RistoXA kirjoitti: Toivottavasti tulee perille, ennen kuin AKT pistää kuljetukset jumiin, vai vaikuttaako se Matkahuoltoon ?
Totta kai se vaikuttaa. Linja-autoillahan ne tavarat tulee Matkahuollon toimipisteisiin.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 24.02.2010 08:16 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
r_a_n_u kirjoitti: Kait se niin tilkitty on konehuoneesta, ettei pahvia saa laitettua koneen ja jäähdyttäjän väliin? Ei suinkaan, kyllä Vitoseen tuohon väliin saa helposti pahvin. Tai ainakin vähän kääntelemällä ja taiteilemalla, mutta ei siihen minuuttia kauempaa mene. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 24.02.2010 08:34 |
Viestit: 2699
|
Lainaa: Ei suinkaan, kyllä Vitoseen tuohon väliin saa helposti pahvin. Tai ainakin vähän kääntelemällä ja taiteilemalla, mutta ei siihen minuuttia kauempaa mene.  No sitten "RistoXA" hopihopi! Jostakin sopivan kokoinen pahvinpala ja toimeen.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 24.02.2010 10:07 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Kyllä tämä talvikin on ollut normaali pitkästä aikaa, siis öljyjä on tullut pihalle. Koskaan ei ole minullakaan ollut mitään viimasuojaa, ei citikoissa kuin muissakaan. Nyt sitten eka kerrran sylkäs C5 öljyt pihalle mittatikun reiän kautta.Mie korjasin tilanteen ajamalla citikan taliin viikoksi, siinä suli putket auki, nyt jos on ollut yli -20 aamulla niin citikka jää pihalle ja liikeelle lähdetäään pösöllä.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 24.02.2010 10:09 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Oldis kirjoitti: jos on ollut yli -20 aamulla niin citikka jää pihalle ja liikeelle lähdetäään pösöllä. Siinähän onkin ihan eri firman kone. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
RistoXA
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 24.02.2010 22:05 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Tampere
|
No niin, tänään sitten ihmeteltiin sitä lohkolämmitintä yhdellä pajalla ja lopputulos oli, että se on ehjä. Ja ei paljoa lämmitä, koska se vaan on niin mopo.
Samaisen pajan omistaja oli sitä mieltä, että tässä tilanteessa, kun öljyjä on ruiskittu pitkin konehuonetta, ei pelkkä viimasuoja auta. Koko huohotinputkisto pitäisi putsata (kuulemma n. 1,5 h homma). Samoin, että tämä pitäisi EW-koneelle tehdä joka syksy ja vaihtaa myös öljyt. Kuulostaa vähän ylimitoitetulta, mutta jos öljyä on jo lentänyt, niin kai se on merkki siitä, että putkistossa on jotain ja melko varmasti muuta kuin pelkkää jäätä. (Voi olla, että oli hiukan liioittelua töiden saamiseksi, mutta varmaan osaksi totta)
BX'ssä olen nähnyt aikanaan minkälaista mönjää sieltä voi löytyä, eikä siinä taida pelkkä sulatus auttaa. Onko kokemuksia ?
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 24.02.2010 22:14 |
Viestit: 2699
|
RistoXA kirjoitti: Samoin, että tämä pitäisi EW-koneelle tehdä joka syksy ja vaihtaa myös öljyt. Kuulostaa vähän ylimitoitetulta, mutta jos öljyä on jo lentänyt, niin kai se on merkki siitä, että putkistossa on jotain ja melko varmasti muuta kuin pelkkää jäätä. Siis mitä? Kuinka vähän oikein ajat, jos et edes kertaa vuodessa auton moottoriöljyjä vaihtaisi?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
RistoXA
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 24.02.2010 22:24 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Tampere
|
Mulla tulee nykyään vaan enintään 10tkm ja jos vaihtoväli on 20 tkm, niin eikös kaksinkertainen öljynkulutus ole liioittelua ?
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 24.02.2010 22:32 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Öljynvaihto tietty huoltovälin mukaan tai ainakin kerran vuodessa. Vielä parempi olisi vaihtaa aina uudet öljyt ennen ja jälkeen talviajan, vaikka kilometrejä kertyisikin maltillisesti.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 24.02.2010 23:49 |
|
EW-moottoreihin (valmistus alkanut 1999) saa edelleenkin lämmittimellä varustettua huohotinputkistoa. Putkiston asennus on plug and play-homma. Sähkökytkentä sen lisäksi vie osaavalta alle 1/2 tuntia. Huohotinputkiston, siis sen pienen takinmaisesta venttiilikopasta lähtevän ja kaasuläppäkotelolle ja imusarjaan päätyvän pätkän puhdistus kestää korkeintaan 10 min. Yritän vielä selventää: EW-moottoria, joka on 16v 1.8, 2.0 tai 2.2 alumiininen pata, ei pidä sekoittaa vanhaan 8v moottoriin, jonka kaikessa järjettömyydessään täysin toimimaton huohotinratkaisu oli vieläkin huonompi, kuin n.1996-1999 tuotannossa olleiden 16V 1.8 ja 2.0 valurautalohkoisten XU-moottoreiden.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 25.02.2010 00:20 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Mikäse 8tappisessa niin toimimattoman tekee eipä sylkenyt kertaakaan öljyjä 94 xanttu pihalle eikä ollut nokka tukossa , niin toisilla pelaa ja toisilla pelkkää riesaa onneksi olkoon.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
RistoXA
|
Viestin otsikko: Re: C5-aloittelija kysyy Lähetetty: 15.10.2011 00:18 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Tampere
|
No niin, nostanpa tämän ketjun näkösälle, kun talvi on tulossa. Siis kohta taas ihmetellään, pysyykö ne öljyt sisällä, vai ei. Tässä yksi asiaan liittyvä mielenkiintoinen yleinen linkki (löytyi yhdeltä Opel-palstalta): http://www.kuluttajariita.fi/lautakunna ... ead&id=664Sieltä pieni poiminta: "Kuluttajariitalautakunta on vakiintuneessa ratkaisukäytännössään katsonut, että auton moottorin tulee kestää ilman huohotinputken jäätymistä Suomen tavanomaiset talviolosuhteet. Jos näin ei ole, autossa virhe. Lautakunta toteaa edellä esitetyn perusteella, että K:n ostamassa autossa on huohotinjärjestelmän puutteellisen pakkaskestävyyden vuoksi ollut myyjän vastuulle kuuluva, kuluttajansuojalain 5 luvun 14 §:n 3-kohdassa tarkoitettu virhe. " Aika paljon virheellisiä Sitikoita Suomi täynnä... (Tosin eo. tapauksessa moottori oli hajonnut putken jäädyttyä)
|
|
|
|
 |
|
|