Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: kuormansidonta
ViestiLähetetty: 19.04.2010 14:35 

Osaako joku selittää kansantajuisesti kuinka kuormansidontaliina pujotetaan räikkäosaan?

Poissa

Viestin otsikko: Re: kuormansidonta
ViestiLähetetty: 19.04.2010 14:58 

Täältä räikkävyöt

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2010 15:14 

Huh mikä hirvitys dokumentti yhden räikkäliinan sidonnan takia ;-)
Anyway... näin minä teen (viimeksi eilen)
1. Räikkäpää kuorman sidontakoukkuun
2. Se pidempi varsinainen liina osa vastakkaisen puolen sidontakoukkuun
3. Räikkäpää vasempaan käteen niin että räikkä on auki v-kulmassa ( > ) ja tietty tuosta v kulman alimmasta varresta jatkuu sen räikkäpään liinapätkä siihen sidontakoukkuun
4. Varsinainen liina pujotetaan tuosta räikkäosan keskiössä olevasta suorakaiteen muotoisesta reiästä läpi niin pitkälle että sidottavaa kuormaa vasten ei ole löysää. Räikällä nitkutetaan ja avot räikkä alkaa syömään pujotettua liinaa ympärilleen jolloin sidos kiristyyy.

Jotenkin näin: räikkäpää -->----------- liina

Muista pujottaa tuo pitkä osa tarpeeksi pitkälle räikän läpi (vetokiristys kuormaa vasten), sillä räikän ympärille ei montaa kierrosta liinaa mahdu.

Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2010 15:34 

Kami kirjoitti:
Huh mikä hirvitys dokumentti yhden räikkäliinan sidonnan takia ;-)

Mitähän nyt tarkoitat? Missä se sen hirvityksen näit? Ei tuossa linkissä selostus ainakaan pidempi ollut. Ja asian selventämiseksi 4 kuvaa. Linkissä oli opastettu myös liinan avaaminen. Mielestäni tuossa linkissä oli asia kerrottu hyvinkin selkeästi.
Ei se kaikki, mitä sieltä linkin takaa löytyy, kuulu tuohon räikkäliinan sidontaan, jos sitä taivastelit.

Viimeksi muokannut r_a_n_u päivämäärä 19.04.2010 15:39, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2010 15:38 

Jahas... pitikin sit selata läpi toi RANUn linkittämä doku..
SIVU 24 on OIKEA tapa kiinnittää...
Älä tee niinkuin minä teen vaan teen niinkuin sanon ;-)
Eli toi 24 sivun kuva havainnollistaa oikean tavan ja taitaa olla syy siihen että mun sidoksia on ollut vähän vaikeampi avata ;-
:-D :-D
Eli noi lukot aukeaa vähän jäykästi mun "läpiveto" tekniikalla... Mutta aukeavat kyllä...
Toi neuvoo vetämään sen kiristimen keskiön läpi kuten minäkin, mutta vapaa pää pitää sitten pujottaa keskiön ja räikkäosan välisestä aukosta "ulos" eli liina ei jää sen v kulman sisään. Hyvä tietää... koetan muistaa...

Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2010 15:49 

Kami kirjoitti:

Mites tuo linkki sitten sulle aukeaa? Kun klikkaan sitä, vasemmalle tulee sisällysluettelo, jossa melkein keskellä sitä lukee 4.1 Räikkävyöt. Kun klikkaan sitä, aukeaa tuo ohje oikealle. Ei siinä mitään selauksia tarvinnut tehdä.

Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2010 19:16 

r_a_n_u kirjoitti:
Kami kirjoitti:

Mites tuo linkki sitten sulle aukeaa? Kun klikkaan sitä, vasemmalle tulee sisällysluettelo, jossa melkein keskellä sitä lukee 4.1 Räikkävyöt. Kun klikkaan sitä, aukeaa tuo ohje oikealle. Ei siinä mitään selauksia tarvinnut tehdä.

Mulla aukeaa 76sivuinen pdf tiedosto :roll:

Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2010 19:22 
ilkkata kirjoitti:
r_a_n_u kirjoitti:
Kami kirjoitti:

Mulla aukeaa 76sivuinen pdf tiedosto :roll:

Aukeaahan se kokonaan, mutta vasemmassa reunassa on sisällysluettelo, josta voi valita sen luettavaksi tarkoitetun sivun. Ja jos sitä sisällysluetteloa ei näy niin klikkamalla vasemmalla olevaa kuvaa se aukeaa. Tämä pätee ainakin Adoben Acrobatiin. Muista pdf-ohjelmista en tiedä.

ViestiLähetetty: 19.04.2010 19:24 

Kami kirjoitti:
SIVU 24 on OIKEA tapa kiinnittää...
Älä tee niinkuin minä teen vaan teen niinkuin sanon ;-)
Eli toi 24 sivun kuva havainnollistaa oikean tavan ja taitaa olla syy siihen että mun sidoksia on ollut vähän vaikeampi avata ;-
:-D :-D
Eli noi lukot aukeaa vähän jäykästi mun "läpiveto" tekniikalla... Mutta aukeavat kyllä...
Toi neuvoo vetämään sen kiristimen keskiön läpi kuten minäkin, mutta vapaa pää pitää sitten pujottaa keskiön ja räikkäosan välisestä aukosta "ulos" eli liina ei jää sen v kulman sisään. Hyvä tietää... koetan muistaa...

Sillä mihin tuo loppupää menee ei ole mitään merkitystä avaamisen kuin ei mihinkään muuhunkaan, paitsi että on hitaampi käyttää.

Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2010 19:34 
Käyttäjän avatar

räpsy kirjoitti:
Osaako joku selittää kansantajuisesti kuinka kuormansidontaliina pujotetaan räikkäosaan?
Kävikin juuri mietityttämään, että tavan autokoulussahan (tavallista (A)BC-korttia ajaessa siis) ei kai kuormansidontaa harjoiteltu käytännössä? Miksiköhän ei? Varmaan jokainen autoilijahan kuormaa joutuu sitomaan kuitenkin.

Sotaväen autokoulussahan (C- ja CE-kortit) tuota kuormansidontaa ainakin harjoitellaan käytännössä, koska muistelisin itsekin siellä pitäneeni harjoitusta aiheesta.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2010 19:45 

Juu ei mullakaan vuonna 1989 kuorma-autokorttia ajaessa missään vaiheessa puhuttu saatikka näytetty mitään kuormansitomisesta yms..... :shock:

Ai mää vai...
Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2010 20:46 
Käyttäjän avatar

Kami kirjoitti:
Juu ei mullakaan vuonna 1989 kuorma-autokorttia ajaessa missään vaiheessa puhuttu saatikka näytetty mitään kuormansitomisesta yms..... :shock:

Nyt opetetaan. Määrä ei ole kuin yksi ajokerta minimissään, mutta parempi kuin ei mitään.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/F40E71CA ... 809191.pdf

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2010 20:55 
Käyttäjän avatar

Jankos kirjoitti:
Kami kirjoitti:

Sillä mihin tuo loppupää menee ei ole mitään merkitystä avaamisen kuin ei mihinkään muuhunkaan, paitsi että on hitaampi käyttää.

Paitsi että on hyvin olennainen vaikutus. Ohjeen mukaisesti pujottamalla päästään tyhjästä päästä vetämällä tiukkaamaan se ihan napakkaan tiukkuuteen jos voimaa vaan riittää. Silloin ei tule ongelmaksi ettei kaikki liina mahdukaan räikälle.

Muistakaa myös sitoa se irtonainen liinan pää johonkin ettei se ylety menemään renkaan alle. Jos ei muuta tapahdu niin ainakin liina on pilalla.

Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa

ViestiLähetetty: 20.04.2010 08:45 
Käyttäjän avatar

Ja muistetaanhan sitten pidemmällä kuljetusmatkalla kuorman sidonnan tarkastus ajoittain.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 20.04.2010 09:09 
Käyttäjän avatar

Jep, ja kannattaa vielä tarkistaa se kuorman sidonta ennen liikkeelle lähtöä jos sen on jollekin muulle delegoinut.

Viime kesänä rautakaupan kesäpojat lupasivat sitoa lastulevylastin kiinni samalla kun itse kävin liikkeessä sisällä. Jätin sitten sen kerran tarkastamatta ja seuraavassa risteyksessä päällimmäiset levyt olivatkin pisin mäkeä. :lol: Kuorma oli kyllä sidottu, mutta liinat olivat ilmeisesti vähän turhan löysässä ja levyt pääsivät jostain välistä sujahtamaan pois.

On tuon yleisen nöyryytyksen jälkeen tullut tarkastettua sidonnat hyvin tarkkaan, ja kesäpojatkin saivat tuosta palautteen...

Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa

ViestiLähetetty: 20.04.2010 09:17 
Käyttäjän avatar

Ei nyt ihan kuormansidonnassa käynyt, sen olen kyllä itse aina tarkistanut, mutta vähän vastaavassa tilanteessa... oli ollut kyydissä yksi umpinainen vaihtokori (kontti, koukkulenkillä, normaaliin tapaan pariovet päädyssä) ja lykin sen alas. Huikkasin purkamaan meneville kavereille, että laittakaa ovet kiinni, kun saatte valmiiksi. Kun kertoivat olevan valmista, niin ajelin nostamaan kyytiin... Scania rotiskon eteen, koukku kohdilleen ja kiinni, nostamaan... no mitä per****ttä, miksi se vetää sivulle, kokeillaas korjata nostosuuntaa ohjauksella.... no edelleen... jotain mystistä. Olihan siellä toinen ovi auki kuitenkin :oops: Huomattavasti helpommin nousi ja ihan suoraan, kun yritti uudestaan molemmat ovet suljettuna.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 20.04.2010 10:20 

Kiitos vastauksista, kyllähän sidonta onnistui, mutta risukasaa sitoessani tuli mieleen olisiko olemassa räikkämallia jossa liina juoksisi koko ajan räikän läpi, tai liinaa mahtuisi kunnolla kiertyyn räikälle. Oli nimittäin hieman työlästä saada risukasa kireälle kun se painuu kasaan paljon, ilman apuria ei olisi onnistunut. Homma kävi näin liina kireälle käsin vetämällä(apuri), liina kireälle räikällä (minä), kuorman painelu (molemmat) liinan vetäminen, kiristys räikällä, kuorman painelu jne. kahdella liinalla sama monta monta kertaa, yksin kaatikselle ajaessani tuli mieleen että miten kiristys onnistuisi matkalla jos liina irtoaisi tai löystyisi. Räikällehän ei monta kierrosta liinaa mahdu joten kiristys vaatii räikän avaamisen ja samalla täytyy huolehtia että liina ei karkaa kokonaan. Siis jos jollain tietoa räikästä jossa kiristysvaraa reilusti niin linkkiä, kiitos.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.04.2010 14:32 
Käyttäjän avatar

räpsy kirjoitti:
sidonta onnistui, mutta risukasaa sitoessani tuli mieleen

Hiusverkkoa tai pressua suosittelen kyllä noin elastisen kuorman sitomiseen. Ei sitä liinoilla saa pysymään kunnolla ellei laita sitten tosi reilusti liinoja. Tuota hiusverkkona tuntemaani tuotetta en tosin tiedä mistä voi ostaa mutta varmaan alan liikkeistä jollain kuormansidontaverkko nimellä löytynee. Omasta mielestäni helpompikäyttöinen kuin pressu.

Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa

ViestiLähetetty: 20.04.2010 15:32 
Käyttäjän avatar

RPekka kirjoitti:
räpsy kirjoitti:
sidonta onnistui, mutta risukasaa sitoessani tuli mieleen
Hiusverkkoa tai pressua suosittelen kyllä noin elastisen kuorman sitomiseen.
Jep, melko hankalalta kuulostaa liinoilla sitominen. Esim. AD:lla näkyisi olevan 71x81 cm ja Fixuksella 90x120 cm tavaraverkkoja. Noitahan voi sopivasti vaikka yhdistellä useamman.
Liitteet:
Tiedoston kommentti: AD
verkko.jpg
verkko.jpg [ 38.65 KiB | Katsottu 19769 kertaa ]
Liitteet:
Tiedoston kommentti: Fixus
verkko2.jpg
verkko2.jpg [ 85.6 KiB | Katsottu 19771 kertaa ]
Pressun avulla olen itse heinäkuormaa ainakin sitonut.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 20.04.2010 19:36 
Käyttäjän avatar

Hyvä Laakeri, vedit tyhjän lavan ovi auki. Joku on vetänyt kuormatun lavan ovi auki.
Silloin tulee pientä askartelua ja ajanhukkaa. :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 22.04.2010 18:56 

Eilen Lahden motarilla pari rahtaria veti toisiaan kuormaliinoilla :shock:

Orimattilan rampilla olivat parkissa, 2 rekkaveturia peräkkäin liinat välissä ja sinivilkkuinen transportteri jonossa kolmantena :D

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 22.04.2010 20:53 
Käyttäjän avatar

Xari kirjoitti:
Vai vetoliinoilla/hinausrakseilla jopa (löytyy helposti ainakin 70 tn asti)? Jos jarrut toimivat (moottori käy), niin mikä siinä sitten... Itse olen kyllä hinannut kuorkkia vain puomilla.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 22.04.2010 23:11 

laakeri kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Vai vetoliinoilla/hinausrakseilla jopa (löytyy helposti ainakin 70 tn asti)? Jos jarrut toimivat (moottori käy), niin mikä siinä sitten... Itse olen kyllä hinannut kuorkkia vain puomilla.

Vetoliinoja ei taida tarvita ihan puolta tusinaa :D

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 22.04.2010 23:47 
Käyttäjän avatar

Xari kirjoitti:
Vetoliinoja ei taida tarvita ihan puolta tusinaa :D
No ei kyllä :D

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2010 07:47 
Käyttäjän avatar

laakeri kirjoitti:
Esim. AD:lla näkyisi olevan 71x81 cm ja Fixuksella 90x120 cm tavaraverkkoja. Noitahan voi sopivasti vaikka yhdistellä useamman.

Itse ostin koko kärryn peittävän verkon halpatarjoussäästötavaratalosta parilla kympillä, näitä näkyy toisinaan: kysyntä on ilmeisen kovaa.

2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava