Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 3008 start/stopin toteutus
ViestiLähetetty: 17.05.2025 19:23 

Kuinkahan tuo käynnistysautomatiikka on toteutettu 3008 pikkuhodarissa?

Koko talven mokoma oli mykkänä, mutta tänään se yllättäen alkoi taas toimia.

Ihan normaalilla käynnistysmoottorillako tämä minun autoni on varustettu? Onko tarkoitus, että tavallinen starttimoottori kestää lukemattomia ylimääräisiä startteja normiautoon verrattuna vai onko näissä käynnistysautomatiikalla varustetuissa jollain tavoin normaalia tukevampi starttitoteutus?

Mitä enemmän olen AdBluesta lukenut, sitä enemmän koen tehneeni oikean valinnan: mun piti siis valita kahden auton välillä, joista toisessa oli harmina robottivaihteisto ja toisessa AdBlue (minä siis valitsin noista kahdesta robotin).

Poissa

Viestin otsikko: Re: 3008 start/stopin toteutus
ViestiLähetetty: 17.05.2025 20:30 

pvalila kirjoitti:

Ihan normaalilla käynnistysmoottorillako tämä minun autoni on varustettu? Onko tarkoitus, että tavallinen starttimoottori kestää lukemattomia ylimääräisiä startteja normiautoon verrattuna vai onko näissä käynnistysautomatiikalla varustetuissa jollain tavoin normaalia tukevampi starttitoteutus?

Mitä enemmän olen AdBluesta lukenut, sitä enemmän koen tehneeni oikean valinnan: mun piti siis valita kahden auton välillä, joista toisessa oli harmina robottivaihteisto ja toisessa AdBlue (minä siis valitsin noista kahdesta robotin).

Laturilla pyöräytetään kone käyntiin. Avaimesta tehtävä käynnistys tosin ihan normaalilla starttimoottorilla.

-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa

ViestiLähetetty: 17.05.2025 20:48 

Akseli kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Laturilla pyöräytetään kone käyntiin. Avaimesta tehtävä käynnistys tosin ihan normaalilla starttimoottorilla.

Kiitoksia tiedosta! Jotain tuollaista uumoilin, koska automaattistarttaus on niin paljon napakampi kuin se normiversio.

Auto menee parintuhannen kilometrin kuluttua huoltoon. Käynnistysautomatiikan piti olla vikalistalla, mutta ilmeisesti ei ole, jos vika ei uusiudu. Mielenkiintoista nähdä, mikä vaikutus tuolla on kulutuslukemiin mun ajoillani.

Poissa

ViestiLähetetty: 17.05.2025 23:41 
Käyttäjän avatar

Ei se startstoppi rikki ole jos se ei sammuta. Rikki se on jos se ei käynnistä.. Ilmeisesti ajat niin lyhyttä matkaa ettei moottori lämpene tarpeeksi ulkoilmaan nähden jotta automatiikka toimisi. Mutta huollossahan se vikakoodien luvulla selviää mistä on kyse vai onko ollenkaan.

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 18.05.2025 00:52 

Kaapelimies kirjoitti:
Ei se startstoppi rikki ole jos se ei sammuta. Rikki se on jos se ei käynnistä.. Ilmeisesti ajat niin lyhyttä matkaa ettei moottori lämpene tarpeeksi ulkoilmaan nähden jotta automatiikka toimisi. Mutta huollossahan se vikakoodien luvulla selviää mistä on kyse vai onko ollenkaan.

Varmaankin olet oikeassa, sillä minä tosiaan ajan varsin lyhyitä matkoja. Edellispäivänä kävin Mäntsälässä, se oli minun mittapuullani pitkä matka ja saattoi saada järjestelmän heräämään talviunesta. Moni tuota systeemiä inhoaa, mutta minusta se toimii niin hienosti, että pidän siitä.

Trump on muuten päättänyt, ettei käynnistysautomatiikkaa enää hänen maassaan tarvita: ilmastonmuutos on siellä peruttu.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.05.2025 09:22 
Käyttäjän avatar

Käsittääkseni se laturi/startti on aika kallis, jos sattuisi rikkoutumaan. Olikos laturin hihnan vaihtokin jotenkin kontrolloitua. Muistelisin, että vaihto piti tietsikalla nollata.

Tuo, ettei auto sammu pysähdyttäessä, johtuu yleensä aina ehtoopuolen akusta. Jos akku on kunnossa, niin S&S toimii lyhyilläkin matkoilla. Mittaristossa saattaa vilkkua S&S merkkivalo pysähdyttäessä, vaikka moottori ei sammu. Se kertoo, että systeemi on kunnossa, mutta parametrit ei täyty. Akun voi ladata ulkopuolisella laturilla täyteen ja jännitteet on kohdallaan, mutta se ei herätä S&S toimintaa henkiin.
Tuollainen ehtoopuolen akku on siitä hyvä, ettei se aktivoi S&S järjestelmää, mutta toimii starttiakkuna ehkä vielä pitkäänkin.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 18.05.2025 10:54 

Lainaa:
Moni tuota systeemiä inhoaa, mutta minusta se toimii niin hienosti, että pidän siitä.

Ennen piti turbokoneita jälkikäyttää että lämmöt tasaantuu, nyt....ainakin vääränmerkkisestä tuon saa pois kun muuttelee vähän akkuasetuksia.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 18.05.2025 11:08 

Aakku kirjoitti:
Käsittääkseni se laturi/startti on aika kallis, jos sattuisi rikkoutumaan. Olikos laturin hihnan vaihtokin jotenkin kontrolloitua. Muistelisin, että vaihto piti tietsikalla nollata.

Tuo, ettei auto sammu pysähdyttäessä, johtuu yleensä aina ehtoopuolen akusta. Jos akku on kunnossa, niin S&S toimii lyhyilläkin matkoilla. Mittaristossa saattaa vilkkua S&S merkkivalo pysähdyttäessä, vaikka moottori ei sammu. Se kertoo, että systeemi on kunnossa, mutta parametrit ei täyty. Akun voi ladata ulkopuolisella laturilla täyteen ja jännitteet on kohdallaan, mutta se ei herätä S&S toimintaa henkiin.
Tuollainen ehtoopuolen akku on siitä hyvä, ettei se aktivoi S&S järjestelmää, mutta toimii starttiakkuna ehkä vielä pitkäänkin.

Tämä oli mielenkiintoinen tieto, kiitoksia Aakku!

Ehtoopuolella oleva akku ei ole ihan pelkästään hyvä asia, joten pitää muistaa laittaa se vaihtoon hyvissä ajoin ennen ensi talvea. Ja minusta tuo ECO-lamppu on tosiaan vilkahdellut talven aikana.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.05.2025 12:15 
Käyttäjän avatar

Xari kirjoitti:
Lainaa:
Moni tuota systeemiä inhoaa, mutta minusta se toimii niin hienosti, että pidän siitä.

Ennen piti turbokoneita jälkikäyttää että lämmöt tasaantuu, nyt....ainakin vääränmerkkisestä tuon saa pois kun muuttelee vähän akkuasetuksia.
Tuon S&S toiminon voi järjestää hyvin monella tavalla. PSA:n autoissa se on yleensä minusta typerästi toteutettu. Citroen mainosti saavutuksena, kun automaattivaihteinen sammuttaa moottorin jo 7 km/h nopeudesta. Järjen köyhyyttä, kun sopeuttaa nopeuttaan ruuhkassa, niin systeemi sammuttaa moottorin, vaikka ei olisi tarkoituskaan pysäyttää. Samoin taskuparkkia tehdessä. Ekaksi pysäytys auton vierelle ja moottori sammuu, jonka jälkeen käynnistyy, kun kytkee taas pakin.
Nykyisessä Peugeot Expertissäni on jätetty nappi pois ja S&S kytketään näytön valikosta. Se edellyttää poistumista AndroidAutosta ja sitten mennään asetuksiin ja valitaan S&S poiskytkentä. Sitten takaisin audiopuolelle ja kytketään uudestaan AA päälle.

Verrokkina mulla on vääränmerkkinen ranskalainen henkilöauto, jossa kosketusnäytöstä huolimatta on erillinen katkaisin S&S toiminnolle. Sitä nappia ei kuitenkaan tarvitse käyttää, koska insinöörit ovat oivaltaneet asettaa S&S kytkimen jarrupolkimelle. Kun pysähtyy risteykseen, niin jarrua normaalisti painettaessa moottori ei sammu. Halutessaan voi sammuttaa moottorin painamalla jarrupoljinta syvemmälle vaikka liikennevaloissa.

Elikä toisen valmistajien intresseissä on saada käyttö hankalaksi ja toiminta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa käyttöön. Toisen auton valmistaja on suunnitellut käytön mahdollisimman helpoksi ja hallittavaksi.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 18.05.2025 14:55 

Pekka tulee ja hurauttaa auton ruutuun. Auto sammuu automaattisesti ja Pekka kuuntelee radiota tyytyväisenä.

Mutta mutta...

Jos työnnän robovaihteen vapaalle, auto starttaa. Ei kiva, noin kuuntelun kannalta.

Jos vedän sähkökäsijarrun päälle, auto starttaa. Ei kiva... te tiedätte.

Jos kunniallisesti sammutan auton, autoradio sammuu. Kyllä, voi käynnistää sen napista uudelleen, mutta kuunteluun tulee aika pitkä paussi, kun radio (ja moottorilla kääntyvä naviruutu) ensin hissukseen sammuttaa itsensä ja sitten taas napista käynnistettynä hitaasti boottaa itsensä.

Puhelu jos on kesken, radio on fiksumpi ja sammuu vasta sitten, kun puhelu on loppu.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ]