Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
kuormansidonta http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=4424 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | räpsy [ 19.04.2010 14:35 ] |
Viestin otsikko: | kuormansidonta |
Osaako joku selittää kansantajuisesti kuinka kuormansidontaliina pujotetaan räikkäosaan? |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 19.04.2010 14:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Täältä räikkävyöt |
Kirjoittaja: | Kami [ 19.04.2010 15:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Huh mikä hirvitys dokumentti yhden räikkäliinan sidonnan takia ![]() Anyway... näin minä teen (viimeksi eilen) 1. Räikkäpää kuorman sidontakoukkuun 2. Se pidempi varsinainen liina osa vastakkaisen puolen sidontakoukkuun 3. Räikkäpää vasempaan käteen niin että räikkä on auki v-kulmassa ( > ) ja tietty tuosta v kulman alimmasta varresta jatkuu sen räikkäpään liinapätkä siihen sidontakoukkuun 4. Varsinainen liina pujotetaan tuosta räikkäosan keskiössä olevasta suorakaiteen muotoisesta reiästä läpi niin pitkälle että sidottavaa kuormaa vasten ei ole löysää. Räikällä nitkutetaan ja avot räikkä alkaa syömään pujotettua liinaa ympärilleen jolloin sidos kiristyyy. Jotenkin näin: räikkäpää -->----------- liina Muista pujottaa tuo pitkä osa tarpeeksi pitkälle räikän läpi (vetokiristys kuormaa vasten), sillä räikän ympärille ei montaa kierrosta liinaa mahdu. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 19.04.2010 15:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Kami kirjoitti: Huh mikä hirvitys dokumentti yhden räikkäliinan sidonnan takia ![]() Mitähän nyt tarkoitat? Missä se sen hirvityksen näit? Ei tuossa linkissä selostus ainakaan pidempi ollut. Ja asian selventämiseksi 4 kuvaa. Linkissä oli opastettu myös liinan avaaminen. Mielestäni tuossa linkissä oli asia kerrottu hyvinkin selkeästi. Ei se kaikki, mitä sieltä linkin takaa löytyy, kuulu tuohon räikkäliinan sidontaan, jos sitä taivastelit. |
Kirjoittaja: | Kami [ 19.04.2010 15:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Jahas... pitikin sit selata läpi toi RANUn linkittämä doku.. SIVU 24 on OIKEA tapa kiinnittää... Älä tee niinkuin minä teen vaan teen niinkuin sanon ![]() Eli toi 24 sivun kuva havainnollistaa oikean tavan ja taitaa olla syy siihen että mun sidoksia on ollut vähän vaikeampi avata ;- ![]() ![]() Eli noi lukot aukeaa vähän jäykästi mun "läpiveto" tekniikalla... Mutta aukeavat kyllä... Toi neuvoo vetämään sen kiristimen keskiön läpi kuten minäkin, mutta vapaa pää pitää sitten pujottaa keskiön ja räikkäosan välisestä aukosta "ulos" eli liina ei jää sen v kulman sisään. Hyvä tietää... koetan muistaa... |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 19.04.2010 15:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Kami kirjoitti: Jahas... pitikin sit selata läpi toi RANUn linkittämä doku.. Mites tuo linkki sitten sulle aukeaa? Kun klikkaan sitä, vasemmalle tulee sisällysluettelo, jossa melkein keskellä sitä lukee 4.1 Räikkävyöt. Kun klikkaan sitä, aukeaa tuo ohje oikealle. Ei siinä mitään selauksia tarvinnut tehdä. |
Kirjoittaja: | ilkkata [ 19.04.2010 19:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
r_a_n_u kirjoitti: Kami kirjoitti: Jahas... pitikin sit selata läpi toi RANUn linkittämä doku.. Mites tuo linkki sitten sulle aukeaa? Kun klikkaan sitä, vasemmalle tulee sisällysluettelo, jossa melkein keskellä sitä lukee 4.1 Räikkävyöt. Kun klikkaan sitä, aukeaa tuo ohje oikealle. Ei siinä mitään selauksia tarvinnut tehdä. Mulla aukeaa 76sivuinen pdf tiedosto ![]() |
Kirjoittaja: | Jouko [ 19.04.2010 19:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
ilkkata kirjoitti: r_a_n_u kirjoitti: Kami kirjoitti: Jahas... pitikin sit selata läpi toi RANUn linkittämä doku.. Mites tuo linkki sitten sulle aukeaa? Kun klikkaan sitä, vasemmalle tulee sisällysluettelo, jossa melkein keskellä sitä lukee 4.1 Räikkävyöt. Kun klikkaan sitä, aukeaa tuo ohje oikealle. Ei siinä mitään selauksia tarvinnut tehdä. Mulla aukeaa 76sivuinen pdf tiedosto ![]() Aukeaahan se kokonaan, mutta vasemmassa reunassa on sisällysluettelo, josta voi valita sen luettavaksi tarkoitetun sivun. Ja jos sitä sisällysluetteloa ei näy niin klikkamalla vasemmalla olevaa kuvaa se aukeaa. Tämä pätee ainakin Adoben Acrobatiin. Muista pdf-ohjelmista en tiedä. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 19.04.2010 19:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Kami kirjoitti: Jahas... pitikin sit selata läpi toi RANUn linkittämä doku.. SIVU 24 on OIKEA tapa kiinnittää... Älä tee niinkuin minä teen vaan teen niinkuin sanon ![]() Eli toi 24 sivun kuva havainnollistaa oikean tavan ja taitaa olla syy siihen että mun sidoksia on ollut vähän vaikeampi avata ;- ![]() ![]() Eli noi lukot aukeaa vähän jäykästi mun "läpiveto" tekniikalla... Mutta aukeavat kyllä... Toi neuvoo vetämään sen kiristimen keskiön läpi kuten minäkin, mutta vapaa pää pitää sitten pujottaa keskiön ja räikkäosan välisestä aukosta "ulos" eli liina ei jää sen v kulman sisään. Hyvä tietää... koetan muistaa... Sillä mihin tuo loppupää menee ei ole mitään merkitystä avaamisen kuin ei mihinkään muuhunkaan, paitsi että on hitaampi käyttää. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 19.04.2010 19:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
räpsy kirjoitti: Osaako joku selittää kansantajuisesti kuinka kuormansidontaliina pujotetaan räikkäosaan? Kävikin juuri mietityttämään, että tavan autokoulussahan (tavallista (A)BC-korttia ajaessa siis) ei kai kuormansidontaa harjoiteltu käytännössä? Miksiköhän ei? Varmaan jokainen autoilijahan kuormaa joutuu sitomaan kuitenkin.Sotaväen autokoulussahan (C- ja CE-kortit) tuota kuormansidontaa ainakin harjoitellaan käytännössä, koska muistelisin itsekin siellä pitäneeni harjoitusta aiheesta. |
Kirjoittaja: | Kami [ 19.04.2010 19:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Juu ei mullakaan vuonna 1989 kuorma-autokorttia ajaessa missään vaiheessa puhuttu saatikka näytetty mitään kuormansitomisesta yms..... ![]() |
Kirjoittaja: | Aakku [ 19.04.2010 20:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Kami kirjoitti: Juu ei mullakaan vuonna 1989 kuorma-autokorttia ajaessa missään vaiheessa puhuttu saatikka näytetty mitään kuormansitomisesta yms..... ![]() Nyt opetetaan. Määrä ei ole kuin yksi ajokerta minimissään, mutta parempi kuin ei mitään. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/F40E71CA ... 809191.pdf |
Kirjoittaja: | RPekka [ 19.04.2010 20:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Jankos kirjoitti: Kami kirjoitti: Eli noi lukot aukeaa vähän jäykästi mun "läpiveto" tekniikalla... Mutta aukeavat kyllä... Toi neuvoo vetämään sen kiristimen keskiön läpi kuten minäkin, mutta vapaa pää pitää sitten pujottaa keskiön ja räikkäosan välisestä aukosta "ulos" eli liina ei jää sen v kulman sisään. Hyvä tietää... koetan muistaa... Sillä mihin tuo loppupää menee ei ole mitään merkitystä avaamisen kuin ei mihinkään muuhunkaan, paitsi että on hitaampi käyttää. Paitsi että on hyvin olennainen vaikutus. Ohjeen mukaisesti pujottamalla päästään tyhjästä päästä vetämällä tiukkaamaan se ihan napakkaan tiukkuuteen jos voimaa vaan riittää. Silloin ei tule ongelmaksi ettei kaikki liina mahdukaan räikälle. Muistakaa myös sitoa se irtonainen liinan pää johonkin ettei se ylety menemään renkaan alle. Jos ei muuta tapahdu niin ainakin liina on pilalla. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 20.04.2010 08:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Ja muistetaanhan sitten pidemmällä kuljetusmatkalla kuorman sidonnan tarkastus ajoittain. |
Kirjoittaja: | Bumper [ 20.04.2010 09:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Jep, ja kannattaa vielä tarkistaa se kuorman sidonta ennen liikkeelle lähtöä jos sen on jollekin muulle delegoinut. Viime kesänä rautakaupan kesäpojat lupasivat sitoa lastulevylastin kiinni samalla kun itse kävin liikkeessä sisällä. Jätin sitten sen kerran tarkastamatta ja seuraavassa risteyksessä päällimmäiset levyt olivatkin pisin mäkeä. ![]() On tuon yleisen nöyryytyksen jälkeen tullut tarkastettua sidonnat hyvin tarkkaan, ja kesäpojatkin saivat tuosta palautteen... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 20.04.2010 09:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Ei nyt ihan kuormansidonnassa käynyt, sen olen kyllä itse aina tarkistanut, mutta vähän vastaavassa tilanteessa... oli ollut kyydissä yksi umpinainen vaihtokori (kontti, koukkulenkillä, normaaliin tapaan pariovet päädyssä) ja lykin sen alas. Huikkasin purkamaan meneville kavereille, että laittakaa ovet kiinni, kun saatte valmiiksi. Kun kertoivat olevan valmista, niin ajelin nostamaan kyytiin... Scania rotiskon eteen, koukku kohdilleen ja kiinni, nostamaan... no mitä per****ttä, miksi se vetää sivulle, kokeillaas korjata nostosuuntaa ohjauksella.... no edelleen... jotain mystistä. Olihan siellä toinen ovi auki kuitenkin ![]() |
Kirjoittaja: | räpsy [ 20.04.2010 10:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Kiitos vastauksista, kyllähän sidonta onnistui, mutta risukasaa sitoessani tuli mieleen olisiko olemassa räikkämallia jossa liina juoksisi koko ajan räikän läpi, tai liinaa mahtuisi kunnolla kiertyyn räikälle. Oli nimittäin hieman työlästä saada risukasa kireälle kun se painuu kasaan paljon, ilman apuria ei olisi onnistunut. Homma kävi näin liina kireälle käsin vetämällä(apuri), liina kireälle räikällä (minä), kuorman painelu (molemmat) liinan vetäminen, kiristys räikällä, kuorman painelu jne. kahdella liinalla sama monta monta kertaa, yksin kaatikselle ajaessani tuli mieleen että miten kiristys onnistuisi matkalla jos liina irtoaisi tai löystyisi. Räikällehän ei monta kierrosta liinaa mahdu joten kiristys vaatii räikän avaamisen ja samalla täytyy huolehtia että liina ei karkaa kokonaan. Siis jos jollain tietoa räikästä jossa kiristysvaraa reilusti niin linkkiä, kiitos. |
Kirjoittaja: | RPekka [ 20.04.2010 14:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
räpsy kirjoitti: sidonta onnistui, mutta risukasaa sitoessani tuli mieleen Hiusverkkoa tai pressua suosittelen kyllä noin elastisen kuorman sitomiseen. Ei sitä liinoilla saa pysymään kunnolla ellei laita sitten tosi reilusti liinoja. Tuota hiusverkkona tuntemaani tuotetta en tosin tiedä mistä voi ostaa mutta varmaan alan liikkeistä jollain kuormansidontaverkko nimellä löytynee. Omasta mielestäni helpompikäyttöinen kuin pressu. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 20.04.2010 15:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
RPekka kirjoitti: räpsy kirjoitti: sidonta onnistui, mutta risukasaa sitoessani tuli mieleen Hiusverkkoa tai pressua suosittelen kyllä noin elastisen kuorman sitomiseen.Liitteet: Liitteet: Pressun avulla olen itse heinäkuormaa ainakin sitonut.
|
Kirjoittaja: | sahtivaari [ 20.04.2010 19:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Hyvä Laakeri, vedit tyhjän lavan ovi auki. Joku on vetänyt kuormatun lavan ovi auki. Silloin tulee pientä askartelua ja ajanhukkaa. ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 22.04.2010 18:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Eilen Lahden motarilla pari rahtaria veti toisiaan kuormaliinoilla ![]() Orimattilan rampilla olivat parkissa, 2 rekkaveturia peräkkäin liinat välissä ja sinivilkkuinen transportteri jonossa kolmantena ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 22.04.2010 20:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Xari kirjoitti: Eilen Lahden motarilla pari rahtaria veti toisiaan kuormaliinoilla Vai vetoliinoilla/hinausrakseilla jopa (löytyy helposti ainakin 70 tn asti)? Jos jarrut toimivat (moottori käy), niin mikä siinä sitten... Itse olen kyllä hinannut kuorkkia vain puomilla.
![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 22.04.2010 23:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
laakeri kirjoitti: Xari kirjoitti: Eilen Lahden motarilla pari rahtaria veti toisiaan kuormaliinoilla Vai vetoliinoilla/hinausrakseilla jopa (löytyy helposti ainakin 70 tn asti)? Jos jarrut toimivat (moottori käy), niin mikä siinä sitten... Itse olen kyllä hinannut kuorkkia vain puomilla.![]() Vetoliinoja ei taida tarvita ihan puolta tusinaa ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 22.04.2010 23:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
Xari kirjoitti: Vetoliinoja ei taida tarvita ihan puolta tusinaa No ei kyllä ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 23.04.2010 07:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: kuormansidonta |
laakeri kirjoitti: Esim. AD:lla näkyisi olevan 71x81 cm ja Fixuksella 90x120 cm tavaraverkkoja. Noitahan voi sopivasti vaikka yhdistellä useamman. Itse ostin koko kärryn peittävän verkon halpatarjoussäästötavaratalosta parilla kympillä, näitä näkyy toisinaan: kysyntä on ilmeisen kovaa. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |