|
Kirjoittaja |
Viesti |
Croisette
|
Viestin otsikko: Autotallin rakentaminen Lähetetty: 26.04.2010 21:56 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Telttatalleista on ollut asiaa paljonkin, mutta oikean tallin rakentamisesta vähempi. Moinen varmasti kiinnostaa monia, mitä maksaa, kannattaako ostaa valmis paketti, vaiko tehdä itse "suorasta" tavarasta, jne. Kokemuksia, ja etenkin hintoja mitä on tullut maksamaan olisi kiinnostavaa kuulla  . Heitän malliksi yhden esimerkin, eli yhden auton talli+varasto: http://pt10.fi/index.php?page=kp32 Tuohon hintaan kun lisätään toimituskulut, ja katemateriaali(peltikatto), niin hinta olis noin 6700e, plus perustuksien teko. Kommenteja ja mielipiteitä kaivataan?  . Ps. toimituskulut oli ko. tapauksessa 450e.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Autotallin rakentaminen Lähetetty: 26.04.2010 22:06 |
Viestit: 1180
|
Tuollainen korkea talli tarttis rakennuttaa. Oviaukon korkeus tulisi olla 3m luokkaa. Varmaan tehtävä kyllä siitä "suorasta" tavarasta. http://pt10.fi/index.php?page=varastot
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Autotallin rakentaminen Lähetetty: 26.04.2010 22:20 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Tuo korkea talli tosiaan vaikuttaisi fiksummalta, mahtuu tarvittaessa isompaakin laitetta sisään. Lisäksi noissa korkeissa malleissa on myös sitä leveyttä huomattavasti enemmän kuin tuossa KP-32:ssa, mahtuu auton ympärillä jotain tekemäänkin. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Autotallin rakentaminen Lähetetty: 26.04.2010 22:33 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
yksi edullinen tapa tehdä seinät voisi olla kevytsoraharkoista muuraamalla, löytyy ainakin 75mm., 100mm. ja 150mm. leveänä ja siitä ylöspäin 50mm. välein, korkeus 200mm. ja pituus 600mm. kohtuu nopea tehdä, jonkinlainen eristys ittessään ja kattoristikot + pellit päälle... kestää vaikka palkkinosturin laittaa seinien varaan, ei lahoa eikä pala oman möksän perustukset on 20x20x60cm. harkoista 2,6m. korkeutta, 8mx9m. leveysxpituus, päälle nosteltiin ontelolaatat, jotka kantaa päistään, yhtenäinen tila alla siis, ei väliseiniä ja etu"seinään" jätettiin 5m. leveä 2,2m. korkea aukko, josta mahtuu autolla ym. ajamaan sisään. taisi kustantaa n. 5v. sitten alle 5ke ontelolaattoineen. pelkät harkot reilun 2ke. http://cxtb2.wippiespace.com/images/image/moksa/05.07.14-1.jpg
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Autotallin rakentaminen Lähetetty: 27.04.2010 06:32 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Tein parikesää sitten autokatoksen koko5.5x3.3,harjakatto 1:3. harkoista 20x20cm.tolpat 20kpl katulaatta 30x30cm 10kpl harkkojen alle,puutavara 2x4.sta,nelos ja vitoslautaa tutulta halvalla,kattopellit ilmaiseksi (romiksesta löytyy halvalla)katos on roskakatos mallia eli sivut ylhäältä auki n.40cm ovia ei ole, peittävä puunsuoja vinha.Rahaa paloi n.400e. ps.En hakenut toimenpidelupaa,koska se on tehty myyntiin... 
|
|
|
|
 |
2CV6
|
Viestin otsikko: Re: Autotallin rakentaminen Lähetetty: 27.04.2010 09:16 |
Viestit: 25
|
Pari vuotta sitten tuli tehtyä talli. Ulkomitat on n.6.5x4m. sisäkorkeus n.2.4m. Harkkoperusta,puurunko ja lämmöneristys (150mm.vuorivilla.) Harjakatto,sinkittyä peltiä . Sisäseinät ja katto kaksinkertaisella kipsilevyllä.Kolme pienehköä ikkunaa(60x90).Ulkovuori maalattua lautaa. Lattia betonista valettu(15cm.paksu) ja lattialämmityskaapelit upotettuna,lämmitetään yösähköllä. Ovi lämpöeristetty nosto-ovi kauko-ohjauksella + pienempi käyntiovi (hyvä talvella). Valaistusta ja pistorasioita tarpeeksi.Kaikki muu paitsi kattotuolit tehty itse. Rakentaminen maksoi kaikkiaan n.10000€ Hyvin mahtuu Santtua huoltamaan ja AX:ää vielä paremmin.Lämmintä on piisannut kovillakin pakkasilla.
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Autotallin rakentaminen Lähetetty: 28.04.2010 00:05 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Kuten edellä, voisin alkaa: Pari vuotta tuli sitten tallia rakennettua. Vai olisiko ollut 2005, kun puut kaadettiin tallin alta. Vieläkin puuttuu nosto-ovi, jonka hankinta on saanut joustaa muiden rahareikien takia. (ja niitä piisaa). Sijainnin vuoksi talliin jouduttiin muuraamaan kellari ja sen päälle liittolevy välipohja. Talli mitoitettiin siten, että neljä cx breakkia mahtuu sisään ovet auki ja metri kulkutilaa ympärillä. Siitä tuli ulkomitoiksi 8 x 14 m. Sisäkorkeus 3,20. Oveton aukko on 6x2,8 m. Yhteen nurkkaan jätettiin huoltomonttu ajosilloin. Tölli on puurunkoinen ja -verhoiltu. Selluvillaa seinissä 200mm ja katolla 400mm. Peltikatto. Rahaa on palanut raaka-aineisiin ehkä 20-25ke. Jos jollakulla on ylimääräisenä nosto-ovi kyseisen aukon mitoilla, ilmoitathan itsestäsi.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
dnapekko
|
Viestin otsikko: Re: Autotallin rakentaminen Lähetetty: 28.04.2010 08:28 |
Viestit: 73 Paikkakunta: Kajaani
|
Tuossa aloitusviestin tallissa oli äkkiä luettuna pari puutetta: Ulkoseinissä ei näyttänyt olevan tuulensuojalevyä, eristettä eikä sisäverhouslevyjä, joten siltä osin lisäkuluja tiedossa, ilman tuulensuojaa eristäminen ei ole järkevää, jos tallia meinaa lämmittääkin. Lisävarusteena myytävän eristepaketin hankinnallahan tuosta selviää, hinta lisääntyy jonkinverran. Eristetty tai ei, rakennusvalvonta vaatinee EI30-luokan sisäverhouksen, joka tarkoittaa kipsilevyä seiniin ja kaksinkertaista kattoon. Pituus olisi jo OK, jos varaston jättää pois, leveyttä saisi olla ainakin metri lisää. Tosin säilytettävän tavaran määrähän on aina käytettävissä olevat tilat +10%.
Autot liisarilaguna ja kaksi projektiletukkaa, MP:t 3 kpl v4-Hondia
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Autotallin rakentaminen Lähetetty: 28.04.2010 21:10 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Joo itseäni asia koskettaa sen verran, että isän autolle olisi tarkoitus rakentaa telttatallin tilalle ihan oikea talli, ja samalla ruohonleikkurille jne. tulis varastotilaa  . Tallista tulee kylmä, ja vain siis auton säilytystila, tosin mahdollinen myöhemmin tehtävä eristäminen on tarkoitus ottaa huomioon, eli tuulensuojalevyt ainakin tuleepi tuohon. Valmispaketteja tässä koittanut tiirailla, ja kyllä tuo kymppitalli alkaa vaikuttamaan parhaalle, tosin olis kiva nähdä moinen jossain ihan livenäkin  . Itse tehden ehkä säästäisi hiukan? mutta nyt ei oikein ehtis alkaa moiseen urakkaan, josko pääsis vähän helpommalla.... Rakentelutilaksi tuollainen talli on toki aivan liian pieni, lämmin rakentelutila tuli tehtyä aikoinaan noin 8*4,5m kokoiseksi, ja sekin tuntuu välillä ahtaalle  .
|
|
|
|
 |
c_5
|
Viestin otsikko: Re: Autotallin rakentaminen Lähetetty: 04.05.2010 11:52 |
Viestit: 61 Paikkakunta: Lohja
|
Tein ja teetin muutama vuosi sitten apurakennuksen - tai mikä talousrakennus se nyt sitten virallisissa kirjoissa onkaan.
- 10m x 4m perustus - Tuli autokatos ja varasto-osasto. Lämpimän varasto/verstas-osaston ala on 18 neliötä. - Tehtiin pitkästä tavarasta poislukien kattotuolit, ovet pokineen ja ikkunat pokineen
Rakennusluvalla ja palkatun ulkopuolisen vastaavan mestarin valvonnassa rakennettu,
- perustus anturalla ja harkolla. - lattiaksi betonilaatta. - puurunko - sähköt 2 x 16 ampeeria. - ei vesiä eikä jätevesiviemäröintiä - varasto-osasto lämmitettävissä suoralla sähköllä ja eristys sen mukaan. - ulkoseinät ponttilautaa - varastojen sisäseinät ja katot B30 - tiilikatto
rahaa meni noin 10000 ekeä.
Rahanmenosta huolimatta tuli hyvä, nyt on lämmintä varastoa jota voi käyttää kaikenlaiseen harrastukseen talvellakin. Ja katoksessa on ihan kiva roplata autoa tai vaikka pilkkoa polttopuita sateellakin. Tosin polttopuuprojektien aikana sitikka joutuu olemaan sateessa...
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Autotallin rakentaminen Lähetetty: 04.05.2010 22:13 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
Tähän vois laittaa vaikka sillä tavalla, että loppuviikosta olis tarkoitus lähteä appiukon kanssa mökille laittamaan autotallia. Siitä tulee kyllä ihan pysyvä rakennus ja helatorstaihin mennesä pitäisi ainakin pohjalaatan olla valmis. Jos malttaisi, voishan sitä laittaa projekista vaikka kuvia ja kokemuksia tännekin.
|
|
|
|
 |
|
|