Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Lyhyt ilo automaattivalvonnasta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=4661
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 13.05.2010 17:02 ]
Viestin otsikko:  Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on supistunut alkuvuonna 15 % edellisvuoteen verrattuna, uutisissa kerrottiin vielä viime kuussa. Poliisin mukaan merkittävästi parantunut liikenneturvallisuus johtuu laajennetusta automaattivalvonnasta ja syksyllä alennetusta sakotuskynnyksestä, mitkä ovat leikanneet erityisesti suurimpia ajonopeuksia.

Tänään uutisissa kerrottiin, että poliisi on huolissaan kovista ylinopeuksista. Rajuja ylinopeuksia on mitattu niin maanteillä kuin taajamissakin, ja useissa tapauksissa suurin sallittu nopeus on ylitetty moninkertaisesti. Liikkuvan poliisin päällikkö Kari Rantala muistuttaa, että lähes joka toisen vakavan liikenneonnettomuuden takana on ylinopeus. Näin oli lyhykäinen ilo lisätystä/kiristetystä automaattivalvonnasta – huhtikuussa asiat olivat vielä hyvin ja jo nyt huolestuttavassa jamassa.

Tässä ei nyt muu auta, kuin laskea rajoituksia kauttaaltaan 20-30 kmt ja moottoriteille 70 kmt, ja saattaa nollatoleranssi voimaan niin, että kortti lähtee jo yhden kilometrin ylityksestä, näin aluksi. Muuten ei humalaisia/huumeisia ”lainatulla” autolla ajelevia kortittomia riskikuljettajia saada pois liikenteestä.

Ps.
Tekn.tri Antero Ollilan Onnettomuustutkijalautakuntien raportteihin perustuvan selvityksen mukaan ylinopeus oli v.2005-06 aiheuttajana 3,7 prosentissa kuolonkolareista. Outo ristiriita onnettomuustutkintalautakuntien ja poliisin tiedoissa.

Kirjoittaja:  Oldis [ 13.05.2010 18:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

poliisi tutkii tuloksia omasta vinkelisään. ja vielä vääristelevät tutkimustuloksia. Mutta kannatan sitä, että kaikkiin autoihin pakollinen nopeuden rajoitin, niin ladaan kuin ferrariin, maks nopeus 60 km /H, ja jos 40m alueella ajaa 60 niin kortti pois vuodeksi, kyllä suomessa onnettomuudet loppuu sillä konstilla, ja alkolukko pakolliseksi varusteeksi jokaiseen autoon.Sen ei ole väliä ainakaan poliisin mielestä miten talouselämä sitten pärjää. Niille on vaan tärkeää saada onnettomuudet loppumaan. Ajatelaanpa sitten ketä äänestetään seuraavsissa vaaleissa. :twisted:

Kirjoittaja:  ealab [ 13.05.2010 18:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

Näin siksi, että me suomalaiset olemme aivottomia luupäitä, ettemme osaa ajaa viisaasti nopeudesta huolimatta. (Ei mitään merkitystä sillä, että älliä on ollut tienata sitymaasturibemari* jolla....) Ehdotankin vielä äärimmäisyyksiin menevää systeemiä: jokaisen auton eteen kävelemään vahti.....jos sitten näitä ei ajeta* kumoon.... :D

Kirjoittaja:  Hessu [ 13.05.2010 20:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

Jos lähes joka toinen vakava onnettomuus johtuu ylinopeudesta, niin silloinhan yli puolet onnettomuuksista johtuu sallitun nopeuden noudattamisesta. Toisaalta, jos nopeusrajoitukset poistettaisiin, ylinopeus ei olisi tekijänä missään onnettomuudessa. Mene ja tiedä...

Kirjoittaja:  Juuso [ 13.05.2010 20:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

Tämä on asia, joka minua on vimmastuttanut :twisted: eniten koko suomalaisessa liikennepoliittisessa keskustelussa. Johtopäätökset ovat niin tarkoitushakuisia, että on kummallista, kuinka vähän soraääniä julkisuudessa kuuluu. Vai johtuuko se sitten tästä:

ealab kirjoitti:
että me suomalaiset olemme aivottomia luupäitä
?

Kuolemaan johtaneet onnettomuudet voi karkeasti jakaa neljään osaan. Yksi neljännes on päihtyneinä ajaneiden aiheuttamia, toinen neljännes on nuorison rajojen kokeilun seurausta, yksi johtuu väsymyksesta tai sairauskohtauksesta ja yksi meidän tavallisten tienkäyttäjien virheistä. Moniin näistä sisältyy toki ylinopeus ja ruumiita olisi tullut vähemmän, jos olisi ajettu 50 km/h sadankahdenkympin sijaan, mutta tähän tri Ollila juuri kiinnitti huomiota, että vain 3,7%:ssa tapauksista kuoleman aiheutti pelkkä ylinopeus ilman a) päihtymystä tai b) nuorison kohellusta.

Ja miten tätä tilannetta yritetään parantaa? Keskittymällä kyyläämään kaikkien tienkäyttäjien ylinopeuksia, hankkimalla posketon määrä peltipoliiseja, säätämällä yks v--un NOLLATOLERANSSI ja tekemällä ylinopeudesta lapsen hyväksikäyttöön rinnastettava rikos (ainakin rangaistuksen ankaruudella mitaten).

On tätä vaikea nähdä oikeusvaltion touhuna.

nimim. "Korttinsa muutaman kerran ylinopeudesta menettänyt"

Kirjoittaja:  niko [ 13.05.2010 21:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

No juu, järkeä toivoisi ylinopeustouhuihin. Kyllä rattijuoppoja pitäisi piiskata ja kunnolla. Suomalaisten "kyllä mä yhden kaljan voin ottaa" -asenne ottaa ainakin meikäläistä päähän.

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 13.05.2010 21:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

Oldis kirjoitti:
...kaikkiin autoihin pakollinen nopeuden rajoitin, niin ladaan kuin ferrariin, maks nopeus 60 km /H, ja jos 40m alueella ajaa 60 niin kortti pois vuodeksi, kyllä suomessa onnettomuudet loppuu sillä konstilla...


Eivät valitettavasti lopu, tuskin edes puolittuvat. Vakuutusyhtiöille ilmoitetuista liikenneonnettomuuksista yli kolmannes tapahtuu pysäköintialueilla, joissa toinen osapuoli on yleensä peruuttamassa autoaan. Nopeudet ovat niin alhaisia, ettei 60-rajoitin vaikuttaisi sitä eikä tätä. Rajoittimen asetus pitäisi Suomessa siten olla ehkä 2 tai 3 km/t.

Sairauskohtaukseen ajon aikana menehtyneet tilastoidaan Suomessa liikennekuolemiksi. Minkähänlaiseen lukemaan nopeudenrajoitin pitäisi asettaa, että sydänkohtaukselta ajon aikana vältyttäisiin…

Kirjoittaja:  Oldis [ 13.05.2010 21:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

juu sydärikuolemat liikenteessä on helppo estää, kortti pois sellaisilta joilla korkea kolestroli, jotka tupakoivat, joilla korkea verenpaine.
Parkkipaikat pois markettien edestä, parkeerataan tien varteen, voi kyllä ihminen keksii rajoituksia.
Itse kannatan motarien rakentamista 3-4 kaistaisiksi ja nopeusrajoitukset pois.
kerran kortin menettänyt viikoksi ylinopeuden takia. :lol:

Kirjoittaja:  BXboy89 [ 13.05.2010 22:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

Joo, varmaan on laskenut alkuvuonna kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä. Oliskohan tuo kerrankin talvea muistuttanut talvi vaikuttanut yhtään? Kun ei saa ajettua niin kovaa kuin sulalla tiellä ja koheltajien autot pöllähtävät pehmeästi lumipenkkaan, eikä kahtasataa valotolppaan.

Tietääkö joku kuinka iso osuus kuolemaan johtaneista onnettomuuksista ei ole onnettomuuksia?

Kirjoittaja:  Lemon [ 13.05.2010 22:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

niko kirjoitti:
Kyllä rattijuoppoja pitäisi piiskata ja kunnolla. Suomalaisten "kyllä mä yhden kaljan voin ottaa" -asenne ottaa ainakin meikäläistä päähän.

Täysillä samaa mieltä! Mistä h***stä tämä laki§ tulee? Siis jos kuljettajalla on promilleja vaikka vain vähän, niin silloin on eikä silloin ajeta metriäkään!

Kirjoittaja:  kokemjne [ 13.05.2010 22:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

ei taida tietää. tässä maassa mikään muu ei ole niin rikollista kuin moottorikäyttöisellä kulkimella jonkun instanssin asettaman rajoituksen ylitys.
jo ajat sitten Spede teki sketsin kyseisestä ilmiöstä.

rikollisuus aloittaen vakavimmista :
1 YLINOPEUS ( mikä se on ? vastaus: JONKUN määrittelemän = määräämän nopeuden ylittäminen )
2 kulkimen KATSASTAMATTOMUUS
3 VEROJEN MAKSAMATTOMUUS
4 jonkun lampun toimimattomuus
5 kännykällä puhuminen ajettaessa
6 edellinen olisi pitänyt sijoittaa kohtaan 3
7 jotkut muut asiat joita pidetään lain vastaisina
ja nimen omaan tuossa järjestyksessä
mitään valvontajärjestelmää ei ole kehitetty niin pitkälle ,kuin liikenteen valvontaa. ei ole resursseista pulaa.
ai niin. meinas ihan unohtua tuo PONTIKANKEITTO ,mutta sehän kuuluu vasta kohdan 7 yläpuolelle

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 13.05.2010 22:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

BXboy89 kirjoitti:
Tietääkö joku kuinka iso osuus kuolemaan johtaneista onnettomuuksista ei ole onnettomuuksia?


Tuossa avausartikkelissa mainitsemanin tekn.tri Antero Ollilan Onnettomuustutkijalautakuntien raportteihin perustuvan selvityksen mukaan autoliikenteen kuolonkolarien aiheuttajien 10-kärjessä jaottelu on seuraava:

19,3 % rattijuopumus, huumeet
9,4 % puutteellinen ajotaito
9,3 % havaintovirhe
8,0 % ajokykyyn vaikuttava sairaus
6,8 % tahallinen teko, itsemurha
5,7 % korkean iän tuomat heikkoudet
5,3 % nukahdus
3,7 % ylinopeus
3,2 % lääkitys
2,2 % piittaamattomuus

Liikennekuolemia ei käsittääkseni saada puolitettua vuoteen 2020 mennessä, mikäli keskitytään vain tuohon 3,7 prosentin osuuteen. Jotain muutakin tarttis tehdä ….

Kirjoittaja:  Xari [ 13.05.2010 23:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

niko kirjoitti:
No juu, järkeä toivoisi ylinopeustouhuihin. Kyllä rattijuoppoja pitäisi piiskata ja kunnolla. Suomalaisten "kyllä mä yhden kaljan voin ottaa" -asenne ottaa ainakin meikäläistä päähän.


Niin, muualla otetaan pullo punaviiniä :mrgreen:

Törkeätä se on tuo kaahaminen, yksikin päivä ajoin töihin kaupungin läpi pilkulleen viittäkymppiä, maija perässä, ajoivat ohitse 300m ennen rajoituksen loppumista selvällä ylinopeudella ja mihinkään niillä ei ollut kiire kun 70-alueella mentiin taas pilkulleen peräkanaa :twisted:

Kirjoittaja:  kokemjne [ 14.05.2010 00:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

kirjoittelin tuossa romaania aiheesta ,mutta sitte sonera päätti fiksata koneitaan joten tuote häipyi jonnekkin.
kerroin että v.omaisella on mihin syyhyn tahansa nojautuen oikeus poiketa virallisista säännöistä mikäli joku tehtävä sen sallii.
tuollainen nopeuden ylitys ilman hälytyslaitteita on täysin luvallista minkä tahansa syyn nojalla mikäli jotkut olosuhteet niin vaativat.
ja sitten tuohon " pilkulleen " ajettavaan nopeuteesi. mistä tiedät ,että se " sinun " nopeutesi oli just oikea. et mistään on vastaus.
se on sinun kulkimesi mittarin silla hetkellä osoittama nopeus.näyttää usein 5-10 km liikaa kuten useimmat mittarit vieläpä riippuen lämpötilasta,
joten kulkimien mittarit näyttävät aina liikaa ja todellinen nopeus on jotakin muuta .
parhaiten saat selville kun ajelet näyttötaulujen ohi aina samalla nopeudella vaika ulkona on eri lämpö.
huomaat nopeuksien vaihtelut.
ainoa luotettava mittari on juuri noilla kaikkien yhteisillä omaisilla ja he miinustavat mahdolliset virheet riittävästi ennen kuin puuttuvat asiaan. sietoraja lienee noin 5km /t ,,,,,, luulisin.
eli kun ajelet pilkulleen 50 mielestäsi ,niin todellinen on jotain 45-47 . joten voit mittarisi mukaan huoletta ajella 52-54 jolloin todellinen on suunnilleen sallittu. ja siihenkin voit vielä lisätä tuon marginaalin ,eli +5 vaikka. hoituu kuten verottajalla ,, vähennetään viran puolesta.

Kirjoittaja:  Aakku [ 14.05.2010 08:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

Xari kirjoitti:
Törkeätä se on tuo kaahaminen, yksikin päivä ajoin töihin kaupungin läpi pilkulleen viittäkymppiä, maija perässä, ajoivat ohitse 300m ennen rajoituksen loppumista selvällä ylinopeudella ja mihinkään niillä ei ollut kiire kun 70-alueella mentiin taas pilkulleen peräkanaa :twisted:

Katos tilanne on ollut tämä. Maijakuski sai hälytysajotehtävän ajellessaan takanasi. Tehtävä edellytti hälytysajoa, jolloin tiekohtainen nopeusrajoitus oli ylitettävä. Hetkeä myöhemmin maijakuski sai ilmoituksen tehtävän peruuntumisesta, jonka jälkeen ajettiin taas pilkulleen rajoitusten mukaan. Tällaiseen nopeuden ylitykseen ei tietenkään tarvita säädettyjä valomerkkejä.
Kysy vaikka poliisilta, jos et muuten usko. :D

Varmemmaksi vakuudeksi meille kaikille vielä sisäasiainministeriön hälytysajo-ohjeet:
http://www.intermin.fi/intermin/images. ... tysajo.pdf

Kirjoittaja:  olli__o [ 14.05.2010 08:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

kokemjne kirjoitti:
joten kulkimien mittarit näyttävät aina liikaa ja todellinen nopeus on jotakin muuta .
parhaiten saat selville kun ajelet näyttötaulujen ohi aina samalla nopeudella vaika ulkona on eri lämpö.
huomaat nopeuksien vaihtelut.

Näppärämpi on GPS, voi kokeilla eri nopeusalueitakin helposti. Tarkkuuttakin piisaa keskimäärin (vaikka joskus hetkellisesti näyttääkin väärin, katvealueilla tms.)

Monessa uudemmassa autossa mittari näyttää 2 km/h tarkkuudella oikeinkin, voi yllättyä ikävästi kun laittaa nopeuteen varuiksi "mittarivirheen" verran yläkanttiin :)
Pari km/h tulee renkaiden eroista yleensä, eikä lämpötilat juuri vaikuta sähköiseen mittariin.

Vielä kun itsekin muistaisi: muiden ajonopeuksista on turha stressata, niihin kun ei voi vaikuttaa, vain omaansa voi.

Kirjoittaja:  Aakku [ 14.05.2010 08:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

olli__o kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
joten kulkimien mittarit näyttävät aina liikaa ja todellinen nopeus on jotakin muuta .
parhaiten saat selville kun ajelet näyttötaulujen ohi aina samalla nopeudella vaika ulkona on eri lämpö.
huomaat nopeuksien vaihtelut.

Näppärämpi on GPS, voi kokeilla eri nopeusalueitakin helposti. Tarkkuuttakin piisaa keskimäärin (vaikka joskus hetkellisesti näyttääkin väärin, katvealueilla tms.)

Samaa mieltä. GPS on mielestäni riittävän tarkka. Nuo pian toivottavasti unholaan jäävät näyttötaulut näyttävät useasti rutkasti liikaa, vaikka ajaisi kuinka tasaista nopeutta ja kuinka monta kertaa taulun ohi.
Olen ajellut sellaisillakin henkilöautoilla, joissa mittarivirhe on liki nolla vakiorenkailla. Avuksi ei jää kuin poliisin sallima toleranssi.

Kirjoittaja:  Jallu [ 14.05.2010 08:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

Tossa yks päivä moottoritiellä ilmestyi peräpeiliin paloato pillit & vilkut päällä ja
lähti tietty ohittamaan. Rajoitus oli 100 ja ohittaminen sujui aika hitaasti, vaikka sillä tais olla "kaikki pelissä". Lienee ollut täydessä vesilastissa, kun ei kulkenut.
Heti kun oli ohi päässyt, niin rajoitus muuttui 120:iin. Tuli pieni ongelma: ajaako vai eikö sen ohitse, kun kerta rajoitukset antaa myöten. Onneksi se kääntyi tieltä pois seuraavassa liittymässä, ennenkuin ehdin tehdä päätöksiä. :mrgreen:

Niin ja nopeusrajoitukset, valvonta ja kaiken maailman nollatolerassikiihkoilut on menneet aivan överiksi. Tai oikeastaan kaikenlainen muukin turvallisuushömppä. Sitä nyt vaan joskus sattuu ja tapahtuu, vaikka kuinka kaikki uhat koetetaan eliminoida. Jokainen kansalainen pitäis kait sitoa hihnoilla sänkyyn ja letkuruokintaan, ettei vaan "sattuis mitään". Ai niin, tietty turvaliivit, kypärä ja kännykkään ei sitten saa puhua. :mrgreen:

Kirjoittaja:  Kami [ 14.05.2010 09:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

Lainaa:
Törkeätä se on tuo kaahaminen, yksikin päivä ajoin töihin kaupungin läpi pilkulleen viittäkymppiä, maija perässä, ajoivat ohitse 300m ennen rajoituksen loppumista selvällä ylinopeudella ja mihinkään niillä ei ollut kiire kun 70-alueella mentiin taas pilkulleen peräkana

Tai se halus päästä sun edelle voidakseen tarkistaa sun edellä tai edempänä ajavan "epäilyttävän" auton tiedot...

Ylinopeuksista... kyllä se eilinen uutisointi on valitettavasti totta. Heti kun ilmat lämpeni tällä viikolla niin se joka h..tin kesän ralli tuolla kyläteillä on alkanut... prkl :evil:
Eikös ne prkl prätkäkuskit ymmärrä ettei me siellä maalla asuvat nautita yhtään tippaa siitä niiden kaahaamisesta.
Menkää hlvt radalle ajamaan tuhatta ja sataa...

Nauti siinä sit maaseudun rauhasta ja luonnonäänistä, kun paikallistie on kuin mottorirata prkl :twisted:
On aika pirun vähän älliä päässä niillä kun uskaltavat näin kylvöaikaan painaa tuolla tiellä 120 km/h tai yli lasissa. Kyllä se traktori eteen tulee äkkiä vaikka hitaasti liikkuukin.

Sanon vaan että painukoot raaseriensa kanssa hevon kuuseen... ei yhtään surettais jos pläjäyttis joku päivä moinen kaahailija mäntyyn ja henki pois. Kunhan ei muita tapa.

Hatunnosto niille harvoille jopa porukoissa ajaville jotka nauttivat mutkaisista kyläteistämme KRUISAILLEN rajoituksien mukaan!
Niitäkin onneksi löytyy...

P.S. Nyt kun vauhtiin pääsin, niin Turussa on taas ryötäytynyt käsistä toi prätkien kokoontuminen Aurajoen rantaan... Keskiviikko iltana oli toinen puoli rannasta lähes tukossa metelöiviä prätkiä. Jäi sit menemättä sille puolelle rantaa muksujen kanssa... olis käyty jäätelöllä siellä, mutta en halunnut viettää rauhaisaa lämmintä iltaa metelissä ja katkussa... Kaipa se siitä rauhoittuu taas..

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 14.05.2010 12:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

Aakku kirjoitti:
Katos tilanne on ollut tämä. Maijakuski sai hälytysajotehtävän ajellessaan takanasi. Tehtävä edellytti hälytysajoa, jolloin tiekohtainen nopeusrajoitus oli ylitettävä. Hetkeä myöhemmin maijakuski sai ilmoituksen tehtävän peruuntumisesta, jonka jälkeen ajettiin taas pilkulleen rajoitusten mukaan. Tällaiseen nopeuden ylitykseen ei tietenkään tarvita säädettyjä valomerkkejä.
Kysy vaikka poliisilta, jos et muuten usko. :D



Ministeriön ohjeessa sanotaan:
Kiireellisessä tehtävässä olevan poliisin hälytysajoneuvon kuljettaja, joka
antaa erityisiä ääni- ja valomerkkejä, saa tarpeellista varovaisuutta noudattaen poiketa
TLL 2 luvussa säädetyistä liikennesäännöistä (TLL 6 - 48 §)

Tieliikennelaki (TLL25) taas kertoo:
Hälytysajoneuvon, liikenteen valvontaan taikka poliisin, rajavartiolaitoksen tai tullin virkatehtävään käytettävän ajoneuvon kuljettaja … saa ylittää tässä pykälässä tarkoitetun suurimman sallitun nopeuden, jos tehtävän kiireellisyys sitä välttämättä edellyttää.

Itse suomentaisin tuon niin, että hälytysajoneuvo, joka antaa ääni ja valomerkkejä, saa ylittää rajoituksen. Vaan poliisilla on tietysti oma tulkintansa, jos sitä heiltä kysyy.

Poliisilta ei parane koskaan kysyä mitään, ainakaan liikkuvan poliisin ramboilta. Poliisi kyykyttää hallintoalamaista omilla laintulkinnoillaan mennen tullen, koska tietää, että perusrehellinen suomalainen luottaa poliisiin, vaikkei mitään syytä olisikaan.

Kirjoittaja:  Xari [ 14.05.2010 14:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

kokemjne kirjoitti:
tuollainen nopeuden ylitys ilman hälytyslaitteita on täysin luvallista minkä tahansa syyn nojalla mikäli jotkut olosuhteet niin vaativat.
ja sitten tuohon " pilkulleen " ajettavaan nopeuteesi. mistä tiedät ,että se " sinun " nopeutesi oli just oikea. et mistään on vastaus.
se on sinun kulkimesi mittarin silla hetkellä osoittama nopeus.näyttää usein 5-10 km liikaa kuten useimmat mittarit vieläpä riippuen lämpötilasta,
joten kulkimien mittarit näyttävät aina liikaa ja todellinen nopeus on jotakin muuta .
parhaiten saat selville kun ajelet näyttötaulujen ohi aina samalla nopeudella vaika ulkona on eri lämpö.
huomaat nopeuksien vaihtelut.
.


Tekis mieli joskus tehdä törkeimmistä poliisin ylinopeuksista tutkintapyyntö, ei sinäänsä että ne mihinkään johtaisi mut sen verran teettävät talon sisällä töitä ettei niistä ihan sanomatta pääse ja kyllä ne ylinopeutta vaativat tehtävät pitää hälytyskeskuksen tiedoista ja nauhoista löytyä.

Amerikkalaiseen sotilasteknologiaan pohjautuva paikannusjärjestelmä on muuten sangen tarkka, myös nopeuden mittaamiseen ;)

Näyttötaulut näyttää aina vähän liikaa.

Kirjoittaja:  citromes [ 14.05.2010 15:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

Aakku kirjoitti:
olli__o kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
joten kulkimien mittarit näyttävät aina liikaa ja todellinen nopeus on jotakin muuta .
parhaiten saat selville kun ajelet näyttötaulujen ohi aina samalla nopeudella vaika ulkona on eri lämpö.
huomaat nopeuksien vaihtelut.

Näppärämpi on GPS, voi kokeilla eri nopeusalueitakin helposti. Tarkkuuttakin piisaa keskimäärin (vaikka joskus hetkellisesti näyttääkin väärin, katvealueilla tms.)

Samaa mieltä. GPS on mielestäni riittävän tarkka. Nuo pian toivottavasti unholaan jäävät näyttötaulut näyttävät useasti rutkasti liikaa, vaikka ajaisi kuinka tasaista nopeutta ja kuinka monta kertaa taulun ohi.
Olen ajellut sellaisillakin henkilöautoilla, joissa mittarivirhe on liki nolla vakiorenkailla. Avuksi ei jää kuin poliisin sallima toleranssi.


Kerran pyysin poliisia mittaamaan nopeuteni tutkallansa ,kun väitin silloisen saksalaisvalmisteisen kulkineeni mittarin näyttävän jopa 8 km/h liian vähän. Johon poliisihenkilö "tiesi" että juuri tuon valmistajan mittarit ovat saksalaisen insinöörityön huipputuotteita ja hän TIETÄÄ että ero on korkeintaan 2 km/h. Tutkattiin lukema ja ero oli 8 km/h tutkalukemaa pienempi!
Mutta kysymys on, että kuinka paljon auton oman mittariston lisäksi joudumme laittamaan tulevaisuudessa tupakansytyttimen pistokkeeseen lisää härveleitä (GPS,alkolukkoa,ajopiirturia) voidaksemme täyttää lain kirjaimen pilkulleen?
Enpä viitsisi hankkia GPS:ää vain nopeuden mittaamiseen kun autossa on omakin mittari sitä varten. Kotimaassa ei montaa tietä ristiin mene,joten perille pääsy on aika helppoa ilman gps:ää.Toista se on ulkomailla , mutta monasti ne gps:it on integroitu niihin autoihin. Ja siellä tuo nopeusvalvonta pilkulleen ei ole se juttu vaan pahempi rikos on esim.punasia päin ajaminen . Suomessa liikennevalojen noudattamista ja risteysajoa ei juuri valvota vaan vouhkataan muutaman km ylinopeudesta.

Kirjoittaja:  Aakku [ 14.05.2010 19:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

2cv-Olli kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
Katos tilanne on ollut tämä. Maijakuski sai hälytysajotehtävän ajellessaan takanasi. Tehtävä edellytti hälytysajoa, jolloin tiekohtainen nopeusrajoitus oli ylitettävä. Hetkeä myöhemmin maijakuski sai ilmoituksen tehtävän peruuntumisesta, jonka jälkeen ajettiin taas pilkulleen rajoitusten mukaan. Tällaiseen nopeuden ylitykseen ei tietenkään tarvita säädettyjä valomerkkejä.
Kysy vaikka poliisilta, jos et muuten usko. :D



Ministeriön ohjeessa sanotaan:
Kiireellisessä tehtävässä olevan poliisin hälytysajoneuvon kuljettaja, joka
antaa erityisiä ääni- ja valomerkkejä, saa tarpeellista varovaisuutta noudattaen poiketa
TLL 2 luvussa säädetyistä liikennesäännöistä (TLL 6 - 48 §)

Tieliikennelaki (TLL25) taas kertoo:
Hälytysajoneuvon, liikenteen valvontaan taikka poliisin, rajavartiolaitoksen tai tullin virkatehtävään käytettävän ajoneuvon kuljettaja … saa ylittää tässä pykälässä tarkoitetun suurimman sallitun nopeuden, jos tehtävän kiireellisyys sitä välttämättä edellyttää.

Itse suomentaisin tuon niin, että hälytysajoneuvo, joka antaa ääni ja valomerkkejä, saa ylittää rajoituksen. Vaan poliisilla on tietysti oma tulkintansa, jos sitä heiltä kysyy.

Poliisilta ei parane koskaan kysyä mitään, ainakaan liikkuvan poliisin ramboilta. Poliisi kyykyttää hallintoalamaista omilla laintulkinnoillaan mennen tullen, koska tietää, että perusrehellinen suomalainen luottaa poliisiin, vaikkei mitään syytä olisikaan.

Ei poliisin tarvitse "ylinopeutta" ajaessaan käyttää vilkkuja, tai valoja. Poikkeukset on määritelty erikseen, kuten esimerkiksi moottoritieajo, taikka punaisia valoja vasten ajo. Useasti mennään rikospaikallekin äänettömästi ja vilkuttamatta, jotta saadaan rosvo kiinni rysän päältä.

Kirjoittaja:  RPekka [ 14.05.2010 20:48 ]
Viestin otsikko:  Eriväriset valot ajoneuvojen katolla

Aakku kirjoitti:
2cv-Olli kirjoitti:
Itse suomentaisin tuon niin, että hälytysajoneuvo, joka antaa ääni ja valomerkkejä, saa ylittää rajoituksen. Vaan poliisilla on tietysti oma tulkintansa, jos sitä heiltä kysyy.

Ei poliisin tarvitse "ylinopeutta" ajaessaan käyttää vilkkuja, tai valoja. Poikkeukset on määritelty erikseen, kuten esimerkiksi moottoritieajo, taikka punaisia valoja vasten ajo. Useasti mennään rikospaikallekin äänettömästi ja vilkuttamatta, jotta saadaan rosvo kiinni rysän päältä.

No jos sitä tieliikennelakia yhtään tarkemmin lukee niin siellä tosiaan kerrotaan:
TLL 48 § 5 mom kirjoitti:
Poliisimiehellä, tullimiehellä ja rajavartiomiehellä on tarkkailutehtävässä, poliisimiehellä ja tullimiehellä teknisen tarkkailun tehtävässä ja poliisimiehellä peitetoimintatehtävässä ja valeostotehtävässä toimiessaan erityistä varovaisuutta noudattaen sama oikeus kuin säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavan poliisiauton kuljettajalla poiketa tämän lain säännöksistä.


Nillitän nyt samaan syssyyn 3 ja 4 momenteistakin:
TLL 48 § 3-4 mom kirjoitti:
Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää ajoneuvoa saa 8–12 ja 33 §:n säännösten estämättä kuljettaa olosuhteiden edellyttämällä tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.

Ajoneuvon, jota käytetään 3 momentissa mainitussa työssä, liikennevalvonnassa tai poliisin, rajavartiolaitoksen taikka tullin virkatehtävässä, saa 26–28 §:n säännösten estämättä tilapäisesti pysäyttää tai pysäköidä tehtävän vaatimalla tavalla edellyttäen, ettei liikennettä ilmeisesti vaaranneta. (19.5.1989/449)

Jos joku luulee ettei se keltainen lamppu lumiauran katolla anna oikeutta suorittaa sirkustemppuja liikenteen seassa voi lakata luulemasta. Kyllä se oikeuttaa, tarpeellista varovaisuutta noudattaen. Oletusarvoisesti toki syyllinen on se keltalamppu mutta on noita tapauksia ollut joissa "toisen osapuolen" on katsottu jättäneen huomioimatta että tienhoitoajoneuvo voi liikkua tiellä poikkeuksellisestikin.

Kirjoittaja:  black_van [ 14.05.2010 22:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Lyhyt ilo automaattivalvonnasta

citromes kirjoitti:
Kerran pyysin poliisia mittaamaan nopeuteni tutkallansa ,kun väitin silloisen saksalaisvalmisteisen kulkineeni mittarin näyttävän jopa 8 km/h liian vähän. Johon poliisihenkilö "tiesi" että juuri tuon valmistajan mittarit ovat saksalaisen insinöörityön huipputuotteita ja hän TIETÄÄ että ero on korkeintaan 2 km/h. Tutkattiin lukema ja ero oli 8 km/h tutkalukemaa pienempi!
Mutta kysymys on, että kuinka paljon auton oman mittariston lisäksi joudumme laittamaan tulevaisuudessa tupakansytyttimen pistokkeeseen lisää härveleitä (GPS,alkolukkoa,ajopiirturia) voidaksemme täyttää lain kirjaimen pilkulleen?
Enpä viitsisi hankkia GPS:ää vain nopeuden mittaamiseen kun autossa on omakin mittari sitä varten. Kotimaassa ei montaa tietä ristiin mene,joten perille pääsy on aika helppoa ilman gps:ää.Toista se on ulkomailla , mutta monasti ne gps:it on integroitu niihin autoihin. Ja siellä tuo nopeusvalvonta pilkulleen ei ole se juttu vaan pahempi rikos on esim.punasia päin ajaminen . Suomessa liikennevalojen noudattamista ja risteysajoa ei juuri valvota vaan vouhkataan muutaman km ylinopeudesta.


Muistaakseni auton mittari ei saa näyttää lain mukaan liian vähän todelliseen ajonopeuteen verrattuna tai asia on korjattava jos näin on. joku joka viitsii niin voi kaivaa pykälän,sellainen on olemassa

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/