Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Kokemuksia E85 bensiinistä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=5483 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 12.08.2010 00:04 ] |
Viestin otsikko: | Kokemuksia E85 bensiinistä |
Oletan että tätä yhden euron bensiiniä, josta 85% on viinaa, on käytetty Patonkiporukassa jo urakalla. Onko kokemuksia? Ja millaisissa vehkeissä tätä on käytetty. |
Kirjoittaja: | black_van [ 12.08.2010 05:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
varmasti 85% on varsin käytetty neste,tosin en tiedä onko autoissa ![]() Pelle Pelotonhan tätä on testannut zx,ssä http://pexi76.blogit.fi/ Olenkin mielenkiinnolla odottanut testireportaasia kyseiseen blogiin |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 12.08.2010 09:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Työkaveri kertoo ajavansa 85:llä ja autona on Volvo 440. Toimii kuulemma ihan hienosti. Energiaahan tuossa liemessä on varmaan jopa 25% vähemmän kuin ihan oikeassa bensiinissä. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 12.08.2010 10:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
http://www.fuelflexfinland.fi/index.php Nähtävästi tämä ohjausboxi on välttämätön jos haluaa saada autonsa käyntiin talvipakkasella viinabensalla. Jotenkin tuntuu että tuo boxi on jo valmiiksi uloshinnoiteltu. Kaasarivehkeisiin ei näyttäs olevan mitään järkeä kaataa viinabensaa koska kulutus kasvanee melko reippaasti, jopa 30% kun taas ruuttakoneessa kulutuskasvu on paljon vähäisempi. |
Kirjoittaja: | citrique [ 12.08.2010 10:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=912 tuossa oli jotain E85 juttua |
Kirjoittaja: | jules [ 12.08.2010 12:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Olen vähän pudonnut kelkasta, ST1 tuossa naapurissa näyttäisi myyvän tätä E85. Kertokaas mulle voinko tankata sitä Xsara 1,6 MultiWagooni. No joo,toki voin googlata kaikkia hörhösivuja yms, mutta kertokaa te jotka oikeasti asiasta tiedätte. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 12.08.2010 13:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Nyrkkitumppusääntönä lienee niin että 50/50 tankaus on varsin turvallinen mutta varsinaista haittaa syntyy vasta pakkasella jos tankkausaste on luokkaa tankillinen E85:ta. Vehje lähtee toodella huonosti käyntiin. Ja jos ajelee vain paljon nurkka-ajoa niin kulutus kasvaa kohtuu paljon. Polttoaineletkujen kesto on nähtävästi hyvin vaikea asia tällä hetkellä. Eräässä Suomessa tehdyssä testissä näet oli käynyt niin että pumppu jolla viinabensaa pumpattiin tynnyristä kyykähti tiivisteiltään melko pian pumppauksen alussa. Kokemukset Suomessa ovat niin lyhyet että todellisia ongelmanaiheuttajia tuskin vielä on koettu. Ruotsissa liemi on ollut pitkään käytössä ja siellä on varmuudella paljon kokemusta siitä miten vanhemmissa vehkeissä viina pelaa. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 12.08.2010 17:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Lueskelin Huulilasista Dacian kestotestiä, olivat yllättyneet että ei ollut talvimurheita tuolla E85-liemellä edes ilman lohkiksen käyttöä. Mutta soppaa kului sen verran enemmän ettei ajo tullut halvemmaksi. Tankata sai kyllä useammin ja puhti heikompaa. Ja kyse oli siis autosta jolle E85 sopii. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 12.08.2010 23:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Noni, tankissa oli tänään töistä lähtiessä noin 10 litraa E98 lientä. Surautin XM V6 24Valven Lentoaseman ST 1 tankille ja 15 litraa E85 tankkiin. Ajoin siitä Hesan keskustan liepeille ja kiinnitin huomiota kahteen asiaan, ääni muuttui, ihmekös tuo koska osa konimus-kaakkimuksista alkoi löhöillä tien laidassa. Toisekseen, ajotietokone näytti selkeästi suurempia lukemia. Äsken ajoin Hesasta motaria pohjoiseen 20 km ja ajotietokone näytti 1-2 litraa suurempaa kulutusta koko ajan siihen verrattuna johon olen tottunut niillä nopeuksilla. Normibensiinillä XM:n keskikulutusmittari näyttää 11.6-12 kesäaikaan ja nyt se oli pompsahtanut 14 litraan jota se ei ole ikinä näyttänyt. Toki nyt on niin että sytkä pitäs säätää ja se ei ihan helppo nakki ole Phonix III sytkä-ruuttaboksissa. Tämä liemi kait syttyy missä sattuu sillä mm joutokäynti tipahti hieman. Sytkä on siis nyt väärässä kohdassa. Sitten tuossa loppumetreillä ennen kotiin tuloa potkin kaasuläppää lattiaan ja yllätys, vekotin lähti kuin nappi palttoosta eli ihan hävyttömän kovaa. Tiedä sitten jos pata toimisi huomattavasti paremmin läppä auki asennossa mutta tosiaan ei ollut puutetta työntövoimavektorista tuolla selkäpuolella. |
Kirjoittaja: | black_van [ 13.08.2010 18:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Lähdenpä tästä Vantaan Petikkoon kokeilemaan mitä xantia sanoo viinasta ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 14.08.2010 00:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Tällä hetkellä tankissa 20l e85.sta ja 25l 95e.tä. Käynti on tasainen,tehoissa ei tunnu juurikaan eroa,no ainakaan ei ole mielestäni laiskempi mitä 8v voi olla. Tuntuu pelaavan moitteettomasti,katsotaan sitten mitä on kulutus. Sen huomasin että pakokaasu on täysin puhdasta,tuntuu että putkesta tulee vain lämmintä puhdasta ilmaa,hajutonta. Ei ole tullut käytyä haistelemassa ennen normibensalla eli oliko bensallakin samanlaista. Ja tämä testi tapahtuu vm99 1.8 8v xantialla |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 14.08.2010 00:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Joo, mulle kyllä riitti kokeilu. XM V6 24 valve osoitti nirppanokkaisuutensa täydellisesti. Lorautin tänään 78 litraa ihan E98:a tankkiin ja surautin länsirannikolle 200 km. Kyllä toimi paljon nätimmin hän. Tosin se sytkän säätö kun onnistuisi tuossa vehkeessä niin kokemus vois ola hyvä. Tosiaan, kokeilin CO-mittarilla ja päästöt olivat tuplaantuneet viinabensalla, tosin, sytkä vois korjata asian. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 14.08.2010 07:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
CO:t nousee sen takia kun kone käy laihalla tuolla viinalla, lambdakorjaus ei riitä korjaamaan seossuhdetta oikeaksi. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 14.08.2010 11:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Näin on Jankos ja juuri nuo jälkiasennettavat purkit tekee sen että suutinten ruuttausaikaa pidennetään jotta saada tehot suurin piirtein kohdalleen. Mutta, silti masiina juo enemmän joten en näe mitään järkeä modata vanhaa autoa viinalle jos kerran jälkiasennuspurkki maksaa 400 ja polttoainetta kuluu enemmän niin kukapa tästä hyötyy. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 15.08.2010 18:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
16V koneissahan noista bensa/viinan käytöistä saa kulutusetua kun se menee koko ajan liian laihalla ja kun 16v koneet kestää nykimättä sekä nakuttamatta todella huonoja seoksia. Se on kyllä hauska nähdä koska tulee julki ensimmäiset mäntien sulamiset kun kuritetaan konetta tuolla viinalla, on meinaan niin laihalla että kunnon pitkässä vedossa pistelämmöt karkaa. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 27.03.2011 22:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Tämän beksin testi jatkukoon, koska Lahdestakin saa näköjään RE85. Tänään meni tankkiin 20l RE85 1.189e/l ja 39l tjsp 95E10. Tankissa oleva seos on siis noin 30% etanolia. Heti kotimatkalla, 30km tankkaamisen jälkeen alkoivat vastoinkäymiset: kojetauluun syttyi punavaloja. Ajelin kotiin n. 20 km ja syykin paljastui auton alle kurkkaamalla: Paineenvaraajalta turvaventtiilille menevä putki oli hangannut itsensä poikki. Mutta-asiaan: Beksin kone (1.9 4-pisteruisku, lambaadaatanssiva malli) kävi pehmeämmin. Tyhjäkäynti oli tasaisempaa. Katsellaan miten tästä eteenpäin, meneekö tästäkin moottorista kiertokangenlaakeri vai palaako tämä sinisellä liekillä, meneekö metsään ohjausvihreestä. Yhtä kaikki, mitä ikinä tapahtuukin, ETANOLIN SYYTÄ KAIKKI! ![]() (PS. naureskelin tuossa kuukausi sitten tankatessani Lahdessa että ei ainakaan Lahtelaiset pelkää että 95E10 ei sopisi heidän autoihinsa, päinvastoin; Shell express kun ei muuta bensaa myy, ja pumpun päällä oli useampi tyhjä purkki MASINOLia.. ![]() |
Kirjoittaja: | xantiano [ 28.03.2011 07:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Saksalaiset boikotoivat edelleen uutukaista poltto-ainetta. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 28.03.2011 08:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
xantiano kirjoitti: Saksalaiset boikotoivat edelleen uutukaista poltto-ainetta. Miten liittyy E85 asiaan se että saksalaiset eivät käytä 95E10 sorttia ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Oldis [ 28.03.2011 09:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Kuukausi sitten avihdoin C5 bensan 98, kulutus oli 95 e10 bensalla 10,5 ja koneesta hävis tehoja ainakin 10 KW, hyvin huomasi kuinka viinabensalla sai aina painaa kaasun pohjaan motarille siirtyessä. Nyt ei enää tarvitse.98.lla kulutus on ollu 8.7, siis ajotietokoneen mukaan. Pösössä taaase taitaa mennäviinapensalla edelleen, on nyt Pösö pojalla lainassa. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 28.03.2011 09:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
viewtopic.php?f=12&t=6736&hilit=95e10 Pitkä ketju 95E10 bensasta joka on ihan eri asia kuin E85... |
Kirjoittaja: | Keitere [ 28.03.2011 14:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Juujuu on se ihan eri asia, elä huuva kuitenkaan, korvat särkyy... ![]() Ja vanhana jääränä vastustan tuotakin ainetta sikäli kuin sitä tarjotaan käytettäväksi sillä periaatteella, että maailma pelastuu kun sitä alettais käyttämään. On alkoholin ja viljan väärinkäyttöä työntää sitä tankkiin silloin, kun vielä on käytettävissä fossiiliset polttoaineet. Kyllä maissit, josta tuota enimmäkseen USA:ssa tehdään, pitäisi käyttää ravinnoksi. http://fi.wikipedia.org/wiki/E85_%28polttoaine%29 Tuolta voi lueskella ympäristövaikutuksista. Lainaa: Etanolimolekyyli on pieni, ja sisältää yhden happiatomin jo sellaisenaan. Yhden etanolimoolin palamiseen tarvitaan siis kolme happimoolia. Etanoli palaa puhtaasti, ja korkean oktaanilukunsa takia ei tarvitse nakutuksenestoainetta. Etanolimoottorin päästöt jäävät siksi bensiinimoottoria alhaisemmaksi. Toisaalta etanolistakin jää osa palamatta ja pakokaasuista löytyy sellaisia yhdisteitä, joita ei aikaisemmin ole tutkittu. Näihin saattaa sisältyä ympäristön kannalta vielä tuntemattomia riskejä.[4]
|
Kirjoittaja: | Igor [ 12.09.2011 12:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Patonginpurijat on ajelleet Xantioillaan erilaisilla E10-E85 sekotuksilla ihan ilman mitään muutoksia. Osa vetelee ihan paljaalla, siis pelkällä E85:llä ![]() http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?t=132853 Googlen kääntäjää kun käyttää, niin tosta tulee lähes ymmärrettävää lontoota. |
Kirjoittaja: | Igor [ 15.09.2011 11:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Onkos kellään tietoa mikä on xantun V6-koneen (ES9J4) ruiskusuuttimien tuotto? Mietin vaan että millaista etanoliseosta noi vielä kykenis syöttämään ettei mene liian laihaksi... |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 16.09.2011 00:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Igor kirjoitti: Onkos kellään tietoa mikä on xantun V6-koneen (ES9J4) ruiskusuuttimien tuotto? Mietin vaan että millaista etanoliseosta noi vielä kykenis syöttämään ettei mene liian laihaksi... Ei kait se tuotto oikeastaan mitään vaikuta käytännössä vaan viinan kanssa pitää ruuttaus-aikaa kasvattaa että saadaan enemmän kamaa polttoon. Tuotto varmaan on noin 250-280 ccm/min mutta sillä ei siis mitään hilluta pahemmin paremman palamisen kanssa. On olemassa lisälaitteita myynnissä joilla huijataan suutinta olemaan auki muutama millisekunti lisää. Eli nämä ovat flex fuel lisävermeitä. Viinan energia on huonompi kuin bensan ja siksi sitä tarvitaan enemmän polttoon, suuttimen tuotto eli ns quantity flow voidaan todella korvata ohjelmallisesti pidemmällä aukioloajalla. |
Kirjoittaja: | jasu [ 16.09.2011 09:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia E85 bensiinistä |
Cikatti kirjoitti: Igor kirjoitti: Onkos kellään tietoa mikä on xantun V6-koneen (ES9J4) ruiskusuuttimien tuotto? Mietin vaan että millaista etanoliseosta noi vielä kykenis syöttämään ettei mene liian laihaksi... Ei kait se tuotto oikeastaan mitään vaikuta käytännössä vaan viinan kanssa pitää ruuttaus-aikaa kasvattaa että saadaan enemmän kamaa polttoon. Tuotto varmaan on noin 250-280 ccm/min mutta sillä ei siis mitään hilluta pahemmin paremman palamisen kanssa. On olemassa lisälaitteita myynnissä joilla huijataan suutinta olemaan auki muutama millisekunti lisää. Eli nämä ovat flex fuel lisävermeitä. Viinan energia on huonompi kuin bensan ja siksi sitä tarvitaan enemmän polttoon, suuttimen tuotto eli ns quantity flow voidaan todella korvata ohjelmallisesti pidemmällä aukioloajalla. Oikeastaan tuossa vastasitkin itsellesi... Viinalla ajellessa, kun sitä tarvitaan enemmän kuin bensaa, pitää tällätä sellaiset suuttimet mistä sitä saadaan myös läpi kulkemaan. Noilla vakiosuuttimilla tulee ongelmaksi se, ettei niistä "mahdu" läpi sitä määrää mitä tarvittaisiin, vaikka suutin olisi koko ajan auki... |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |