Kami kirjoitti:
Kertokaapas nyt asiantuntijat miten noita vanteiden merkintöjä kuuluu tulkita?
Mitä esim. tarkoittaa ET vanteista puhuttuassa?
ET = offset (ET on lyhennetty saksankielisestä termistä einpresstiefe), keskilinjapoikkeama. Positiivisessa offsetissa vastinpinta on keskilinjaa ulompana ja negatiivisessa keskilinjaa sisempänä.
Kami kirjoitti:
Entä miten noi vanteiden "jaot" ovat merkitty?
Merkintä on "rei'ät x PCD" eli kiinnitysruuvien/pinnapulttien määrä "kertaa" niiden kautta piirretyn ympyrän halkaisija. 4:llä tai 6:lla ruuvilla kiinnitetyissä PCD on tietenkin suoraan kahden vastakkaisen kiinnitysrei'än välimatka. Kun ruuveja on pariton määrä, ei homma ole näin yksinkertainen, vaan avuksi tarvitaan hieman matematiikkaa. Voi joko itse pähkäillä tai sitten suosiolla mitata kahden vierekkäisen rei'än keskipisteiden etäisyyden ja laskea kaavalla PCD=d/SIN(Pii/n), jossa d on etäisyys ja n reikien kokonaismäärä. Eli esimerkiksi jos mittaat 4x114,3-jaolla olevan vanteen kahden vierekkäisen kiinnitysrei'än välimatkan, saat tulokseksi jotakuinkin 81 mm. SIN(Pii/4) (kahdeksasosakierros) on sqrt(2)/2, joten tulokseksi saadaan 114,55 -> jako on siis 114,3 mm, tarkempi kahden rei'än välinen etäisyys olisi ollut 80,822 mm. Kokeillaanpas toiseen suuntaan, jos se siuta kiinnostava 5x5" jako kyseessä vaikka, niin SIN(Pii/5) onkin jo sellaista, että laskinta tarvitaan... kerrotaan se ilmoitetulla PCD:llä (5") ja saadaan tulokseksi 2,94". Nyt voit käydä mittaamassa vanteistasi, onko oikein

Tästä voit sitten hieman soveltaa ja kehittää helposti eteenpäin siten, että pystyt mittaamaan joka toisen rei'än välisen etäisyyden, jolloin mittausvirheen vaikutsu lopputulokseen pienenee tietenkin...
Jaon ja ET:n lisäksihän sinua kiinnostanee myös vanteen leveys ja keskirei'än koko, mutta niissä ei pitäisi mitään erityistä ihmettelemistä olla?
Lisää aiheesta voit lukea esim. tuolta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wheel_sizing