Pekkax kirjoitti:
http://www.autobild.de/artikel/komfort-check-2010-federung-1218537.html
Tuli nuorena luettua vain lyhyt saksa, mutta näin tuon tarinan ymmärisin:
Vanha Citroen DS näyttää nuoremmilleen mitä hyvä jousitus tarkoittaa
Citroen-teknikoiden pitäisi ehkä taas kaivaa DS-jumalatar esiin unohduksesta.
Me teimme sen, emmekä päässeet hämmästyksestämme: kuinka hillitysti vanha
rouva leijuukaan huonojen tieosuuksien yli, se on yhä omaa luokkaansa.
Totta, kallistelu on valtavaa ja tuntuma puuttuu kaikissa tiekontakteissa. Mutta
jousitus – sen DS osaa. Paljon paremmin kuin VW Sharan ja Opel Meriva. Edes
suuri uusi VW ei kanna kuormaansa yhtä hienosti. Moottoritiellä sillä on suuremmat
pystysuuntaiset heilahdukset ja huonommilla teillä matkustajat heittelehtivät
kyydissä.
Vielä rankempaa on Opelissa, joka kokonaan kieltäytyy vaimentamasta
epätasaisuuksia. Siinä pärjää paremmin jopa maalaismaisesti jousitettu Dacia Duster.
Se että myös kompaktin kokoiset autot pystyvät tarjoamaan tyydyttävän
jousitusmukavuuden, osoittaa VW Golf. Se vaikuttaa jäykältä, mutta suodattaa
karkeudet hyvin pois. Kokeilu optionaalisella 17-tuumaisella DCC-laskutelineellä(?)
osoittaa että säätövaimentimet komfort-asennossa tasoittaa tyydyttävästi
suurempien vanteiden aiheuttamat epämukavuudet. Hyvä tietää.