|
Kirjoittaja |
Viesti |
Repo
|
Viestin otsikko: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 22.09.2010 13:35 |
Viestit: 12 Paikkakunta: Oulu
|
Mistä mahtaisi kyetä ostamaan nuo nokan rattaiden lukitustapit 16v BX:ään? Olisi mahd. remminvaihto tiedossa, jos menisi aluksi virallisilla tapeilla ennenkuin käy poranterillä tms säätämään. Linkkejä/vinkkejä/muita neuvoja otetaan vastaan.
Jos haluat myydä / lainata moiset, niin voi tok, kiitollisena otamma tarjouksen vastaan.
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 22.09.2010 13:47 |
Viestit: 432 Paikkakunta: Eurajoki
|
Eiköhän se ihan pulteilla/poranterillä mene. Itellä tulee sama homma parin viikon päästä.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 22.09.2010 14:06 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Ahdasta muutenkin joten poranterät kannattaa unohtaa, varsinkin kun nokkapyörässä on isompi reikä kuin kannessa. Marssit lähimpään autojen varaosia myyvään liikkeeseen ja joka myy vieläpä Koivunen Oy:n tavaraa, haet hyllystä "Diesel ajoitustyökalusarja VAG, Citroën, Peugeot" tuotenumerolla 291-0065 ja ko. setissä saat nokkien lukitustapit, vänkkyräraudan kampuralle ja kiristinrullille vielä säätöraudan. Hintaa alle 30e. Jos ei ole hyllyssä niin pyydä tilaamaan tuolla numerolla. Tuossa sarjassa pari ylimääräistäkin osaa mutta onpahan vaikka TU-koneeseen vastaavat jos sattuu tarvitsemaan. Sarjan nimeä ei kannata vieroksua, hyväksi todettu. 
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
Repo
|
Viestin otsikko: Re: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 22.09.2010 14:37 |
Viestit: 12 Paikkakunta: Oulu
|
Cituning kirjoitti: Ahdasta muutenkin joten poranterät kannattaa unohtaa, varsinkin kun nokkapyörässä on isompi reikä kuin kannessa. Marssit lähimpään autojen varaosia myyvään liikkeeseen ja joka myy vieläpä Koivunen Oy:n tavaraa, haet hyllystä "Diesel ajoitustyökalusarja VAG, Citroën, Peugeot" tuotenumerolla 291-0065 ja ko. setissä saat nokkien lukitustapit, vänkkyräraudan kampuralle ja kiristinrullille vielä säätöraudan. Hintaa alle 30e. Jos ei ole hyllyssä niin pyydä tilaamaan tuolla numerolla. Tuossa sarjassa pari ylimääräistäkin osaa mutta onpahan vaikka TU-koneeseen vastaavat jos sattuu tarvitsemaan. Sarjan nimeä ei kannata vieroksua, hyväksi todettu.  Kiitoksia! Juuri tuollaista hain. Osaatko vielä kertoa helpottavia vinkkejä kuinka homman saa fiksuimmin tehtyä? Mitä kannattaa purkaa alta pois jne. Onko vesipumpun vaihdossa mitään kommervenkkiä? Meinasin samalla vaivalla vaihtaa senkin. PS: Ethän vielä sattuisi tietämään mistä Morette-quadivaloja sais? Noinniinkuin kuvien perusteella arvelisin että saattaisit hallussapitää moista salaisuutta...
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 22.09.2010 16:47 |
Viestit: 1128
|
Ei se edes onnistu poranterillä, koska nokkapyörän ja lohkon reiät ovat erikokoiset. Itse teetin tapit työmaan sorvarilla. Haynesin kuvassa mitat ovat väärinpäin, paksu osa on pidempi kuin kapea, kokonaismitta on oikea. Moottorinkorvakkeen joutuu ainakin irroittamaan, jotta hihnankotelon saa pois paikaltaan. Itse laitoin tunkin moottorin alle. Olikohan kiristinrullien ruuvit torx-kantaisia. Kiristimien kanssa sai muutenkin pulata aika pitkään, että oikea kombinaatio löytyi.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Repo
|
Viestin otsikko: Re: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 22.09.2010 18:23 |
Viestit: 12 Paikkakunta: Oulu
|
avbx kirjoitti: Ei se edes onnistu poranterillä, koska nokkapyörän ja lohkon reiät ovat erikokoiset. Itse teetin tapit työmaan sorvarilla. Haynesin kuvassa mitat ovat väärinpäin, paksu osa on pidempi kuin kapea, kokonaismitta on oikea. Moottorinkorvakkeen joutuu ainakin irroittamaan, jotta hihnankotelon saa pois paikaltaan. Itse laitoin tunkin moottorin alle. Olikohan kiristinrullien ruuvit torx-kantaisia. Kiristimien kanssa sai muutenkin pulata aika pitkään, että oikea kombinaatio löytyi. Mistä päättelit/tiesit oikean kombinaation? Eli millä proseduurilla noita kiristimiä arvotaan kiinni?
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 22.09.2010 19:48 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Moottorin yläkorvan tosiaan joutuu poistamaan ja tunkilla kannattelemaan ja jos mahdollista niin kaveri on näpppärä olla vetämässä konetta eteenpäin kun jakopään suojakoteloa ottaa pois, voi tehdä tiukkaa. Kiristimien pultit voi olla torxeja, kuusiokoloja tahi kuusiokantaisia, riippuen vuosimalleista ja edellisistä sepistä, osaavat myös olla tiukassa ja kuusiokolokannan kun ekan kerran mulkkaa pyöreäksi, voi päästä kirosanoja. Alapaan moniurahihnapyörän joutuu ottamaan pois mutta sehän on vain neljä pulttia. Vesipumpun vaihdossa ei ole mitään triviaalia, ahtaat tilat vain putsata tiivistejäämiä pois. Kaveri kiva olla myös asettelemassa hihnaa paikoilleen, toinen pyöräkotelossa ja toinen konehuoneessa. Muutaman koneen kokemuksella etummaisen kiristysrullan saa suosista laittaa "tiukimpaan" asentoon ja tällöin kohdistusmerkit on lähimpänä oikeata, takimmaisella säätelee kireyden ja etummaisella voi sitten tehdä pientä hienosäätöä.
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 22.09.2010 21:18 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
En tiedä, missä päin Suomea Repo vaikuttaa mutta jos vaikka satut vaikuttamaan tai kulkemaan lähellä Akaan (ex Toijala) Viialaa niin tuollainen dieselin lukitustappisarja löytyy minultakin lainaksi. Sitä tunnettua Biltema-laatua - tosin ei Bilteman luettelo sitä enää tunne - mutta toiminut on. Jos uutta sarjaa löytyy 30 euroon niin ei kannattane Itellaa vaivata lähettelemiseen, mutta jos täälläpäin liikut niin ota yhteyttä:  tai nolnelnol 54 85 246
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 22.09.2010 21:55 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Teme kirjoitti: Eiköhän se ihan pulteilla/poranterillä mene. Eiköhän mene ilman niitäkin ihan hyvin. Ainakin paremmin kuin poranterillä. Jos ei tarvitse kovassa kiireessä tehdä, vaan voi rauhassa huolella tehdä, niin onnistuu lukitsemattakin ihan hyvin yleensä (BX:n 16-tappisesta ei kokemusta, mutta uudemmast 16-tappisesta kyllä)
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ZX_Kuski
|
Viestin otsikko: Re: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 22.09.2010 22:38 |
Viestit: 200 Paikkakunta: Turku
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 23.09.2010 13:24 |
Viestit: 1128
|
Hyvä kuvasarja. Muistaakseni kiristinrullat meni noin kuin Cituning sanoi, että eka melkein täpöille ja takarullaa sitten sääteli. Ekalla yrityksellä jäi löysäksi ja hihna päräytti koteloon kierrosten laskiessa. Muuten homma menee niin, että kiristimet johonkin asentoon, pyöräyttää konetta pari kierrosta, tarkistaa ajoituksen, muuttaa kireryttä, pyöräyttää ... Jos nokkapyörän reikä on vasemmalla ajoitusreikään nähden, on etukiristin on liian tiukalla tai takakiristin löysällä, oikealla niin päinvastoin. Pyöräytyksen jäljiltä pitäisi ajoitusreikien mennä suoraan kohdalleen.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 23.09.2010 14:06 |
Viestit: 432 Paikkakunta: Eurajoki
|
Toi Bilteman ajoitustappisarja löytyykin hyllystä jo valmiiksi 
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
Repo
|
Viestin otsikko: Re: BX 16v nokan lukitustapit Lähetetty: 03.10.2010 22:10 |
Viestit: 12 Paikkakunta: Oulu
|
Jaaha. Vaivaiset 5 tuntia meni tuohon remminvaihtoon. Ens kerralla menee nopeammin, kahdesta syystä: A) tietää mitä tekee ja B) nuo King toolsin tapit on viskattu kuikkaan ja paremmat on teetetty tilalle. Kaikkiaan kolmisen tuntia meni pähkäillessä miksi remmi on nokkarattaitten välistä löysä vaikka tapit on just. Fiksumpi sitten huomasi että onhan ne just, monessa kohtaakin. Olivat sen verran väljät koloissaan että tyhmempi meni vipuun ja luuli kaikkien merkkien olevan kohdallaan vaikka remmi oli lurpallaan. No, ny kun tietää tuon niin toimivathan nuokin.
Erityiskiitos sille PSAn insinöörille joka suunnitteli ja hyväksyi tuon konehuoneen "tila"ratkaisun. No näemmä tuli silti toimiva peli - onko ajoitus ihan 100% on arvoitus, mutta vehje kulki ainakin Långnäsiin asti tuolla ja hyvin oli hevosia käskettävänä. Sama jumppa viikon kuluttua edessä kun vesipumppu ei tähän leikkiin vielä ehtinyt. Pitäis mennä jo vanhasta tottumuksesta ny.
Ja kiitokset edellä tappisarjaa tarjonneelle - olin vaan jo kerennyt ostaa tämän laatusarjan. 25Eur joten on tuo ehken hintansa väärti, kunhan harjoittelee vähän ensin.
|
|
|
|
 |
|
|