|
Kirjoittaja |
Viesti |
xantiano
|
Viestin otsikko: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 04.10.2010 14:47 |
Viestit: 327
|
tai pääsen autoon sisään sitä vahingoittamatta??? Perk, valot jäivät päälle ja akku tyhjeni. Pent perk ja etuoven lukko on jumiutunut! Hyvät ja pikaiset neuvot ovat nyt kalliit!
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 04.10.2010 14:59 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Ei ole omaan Xantiaan vielä tarvinnut mennä sovelletuin keinoin, mutta eiköhän Xanttukin sen verran vetelä ole, että kun vaikka kuskin ovea taivutat takaa yläreunasta varovasti, saat siitä ujutettua koukun jolla nyppäät lukon nupin ylös. Olen joskus nähnyt jonkin autohälytinvalmistajan murtovarusteluettelon, jossa oli kätevä ovenavaustyökalu. Lättänä kumityyny työnnetään tyhjänä oven väliin ja pumpataan käsipelillä täyteen niin, että se raottaa ovea sopivasti. Tollasia varmaan saa ebaysta tai muualta, vois olla ihan kätevä hankinta... tässä: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16423Joskus kävin '85 Opel Corsaa näyttämässä poliisilaitoksella murron jälkeen, ja poliisi oli sitä mieltä että mitään jälkiä ei ole. Kädestä pitäen sitten esittelin arvon virkamiehelle vanhat itse tekemäni jäljet, ja sitten verrattiin niitä vieressä oleviin tuoreempiin  Sama herra sitten soitteli vartin päästä perään että oliko se auto ooppeli vai voortti kun mulla oli molemmat nimissäni 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 04.10.2010 15:13 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ja höpö höpö.se lukkopatruuna pyörii jos et työnnä sitä avainta ( ei saa olla kovin kulunu avain) ihan pohjaan. ja suosittelen ensin ruikkimaan vaikka vd-40 sihen patruunaan ja mielellään molempiin oviin. muistaakseni xantiassa piti olla lukot kuskin ja apukuskin ovissa.
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 04.10.2010 15:23 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
kokemjne kirjoitti: muistaakseni xantiassa piti olla lukot kuskin ja apukuskin ovissa. Onkin, mutta 2-korisessa on avainpesä vain kuskin ovessa... Näin ainakin Breakissa.
Viimeksi muokannut Eki päivämäärä 04.10.2010 15:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 04.10.2010 15:24 |
Viestit: 2821
|
Täällä ainakin ovat neuvoneet käyttämään sitä avaintakin juuri kyseisen ongelman estämiseksi. Ei ole Saarassa lukot olleet jumissa, muut kuin peräkontin kun sitä ei ole käytetty 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 04.10.2010 15:28 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
kokemjne kirjoitti: lukot kuskin ja apukuskin ovissa. Alkuperäisestä kysymyksestä ei ihan selvinnyt, onko kyseessä Xantia I vai II. Ainakin I berlinestä löytyy kolme lukkoa ulkoa (kuski/repsikka/takapaksinkorvike), mutta ainakaan II breakistä ei löydy kuin yksi (kuski). Kuinkahan paljon sitä valoa on unohtunut päälle? Jos esim. pelkät parkit, niin kilven valon liittimeen/piuhoihin taitaa päästä käsiksi ulkokautta ja sieltä voi sitten latailla akkua (eikös tuohon tule sähkö suoraan kytkimien kautta, eikä releistettynä?). Vaijeriin ja/tai piuhoihin saattaa päästä käsiksi myös alakautta.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 04.10.2010 15:30 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Rautalankakoukulla ovenvälistä helppo homma kokemusta on.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
JTJ
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 04.10.2010 23:13 |
Viestit: 18 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
Eki kirjoitti: kokemjne kirjoitti: muistaakseni xantiassa piti olla lukot kuskin ja apukuskin ovissa. Onkin, mutta 2-korisessa on avainpesä vain kuskin ovessa... Näin ainakin Breakissa. Tarkemmin ilmeisesti vasta 2000-vuosimallissa ei ole avainpesä kuin kuskin ovessa, -99:ssä on molemmin puolin.
2007-2016: Xantia 1.8i 16v SX Break -99 AC
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 05.10.2010 00:19 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
Xantussako ei saa konepeittoa auki samalla tavalla kuin CX:ssä ja XM:ssä, ronkkimalla maskin välistä?
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 05.10.2010 06:50 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Akun lataus takaparkkivalojen kautta voi olla hankalaa, jos ajovalot ovat jääneet palamaan. Johtojen poikkipinta ja koskettimien mitoitus voi olla hempulia sellaiselle virralle, jota tarvitaan akun lataukseen. Ajovalojen ottaman virran lisäksi. Lataus ei taida kuitenkaan auttaa, jos avain/kaukosäädin on virtalukossa. Rautalankaa vaan. Ps. Jos konepellin saa auki, akun lataus kyllä helpottuu, varsinkin, kun irrottaa ajovalopolttimot.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 05.10.2010 07:07 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
JTJ kirjoitti: Tarkemmin ilmeisesti vasta 2000-vuosimallissa ei ole avainpesä kuin kuskin ovessa, -99:ssä on molemmin puolin. Ovat sitten minun '99:iin ilmeisesti vaan unohtaneet asentaa repsikan puolelle... sama moka on tainnut käydä emännän '99:ssä, jos oikein muistan. ealab kirjoitti: Akun lataus takaparkkivalojen kautta voi olla hankalaa, jos ajovalot ovat jääneet palamaan. Johtojen poikkipinta ja koskettimien mitoitus voi olla hempulia sellaiselle virralle, jota tarvitaan akun lataukseen. Ajovalojen ottaman virran lisäksi. Lataus ei taida kuitenkaan auttaa, jos avain/kaukosäädin on virtalukossa. Rautalankaa vaan. Sen takia mainittiinkin, että jos pelkät parkit. Ajovalot jos ovat unohtuneet, niin ei tosiaan oikein toivoa ole... voisi kyllä olla "mielenkiintoista" kuunneltavaa, kun aluksi laturissa ja piuhassa potku riittäisi ja sitten ajovalorele (lähes jokainenhan on varmaan releistänyt Xantia II:n ajovalot, kun ei niillä muuten näe) vetäisi, latauksen potku loppuisi ja rele vapauttaisi jne... voisi melkoinen rallatus käydä todennäköisesti.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 05.10.2010 09:56 |
Viestit: 327
|
Kiitokset kaikille vastanneille! Alle tunnissa sain oven auki. Ensin piti hommata puuta ja vuolla siitä kiilat sitten rautalanka ja sen taivutus. Oven avaus onnistui ensikertalaiselta muutamassa minuutissa eli tästä lähtien katson hyvin tarkkaan mitä autooni jätän  Vm 99 - reksiteröity 00 ja vain kuskin ovessa on lukko. Avain ei mene lukkopesän pohjalle. < -- oma moka. Ajovalojen releistyksestä oltiin korjaamolla sitä mieltä ettei se auta. Ilmeisesti palstalla ollaan erimieltä?
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 05.10.2010 10:08 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
xantiano kirjoitti: Ajovalojen releistyksestä oltiin korjaamolla sitä mieltä ettei se auta. Ilmeisesti palstalla ollaan erimieltä? Releistämättömillä ajovaloillahan Xantiassa pitää katsoa mittaristosta, ovatko valot päällä, kun ei sitä muuten tiedä. Releistyksen ja 2,5 mm² johdotuksen myötä valoilla näkeekin. Ero on merkittävä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 05.10.2010 10:12 |
Viestit: 327
|
Releistäminen siis tarkoittaa, että otetaan akulta virta releen kautta ajovaloille? Rele ohjaa valot päälle ja pois. Pent että kehtasivat korjaamolla väittää ettei se auta!
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 05.10.2010 11:34 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
kyllä se kaikissa niissä vehjeissä auttaa, missä valojen virta kiertää ohjaamon kautta... tosin esim. XM:ssähän valot taitaa tulla valimiiksi "releistettynä" sillonhan siitä ei niin suurta hyötyä ole. mutta yleensä on valmistuksessa säästetty johtojenkin poikkipinta-alassa, ja kun johonkin väliin pääsee hapetttuma, alkaa virtaa muuttumaan lämmöksi väärässä paikassa.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki Lähetetty: 05.10.2010 13:55 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Xantiassa taitaa etusumuvaloille sähkö tulla releen kautta sentään, vaikka ajovaloille ei tulekaan. Mutta eipä sekään paljoa auta, kun rele naksahtaa kuskin jaloissa, eikä sinne taida kovin paksuja piuhoja tulla. Säästää kuitenkin valokytkintä. Aikoinaan japsikinneristäni alkoi valokytkin käryämään, kun kaikki sähkö kulki sen kautta ja tunnetun "laadukkaaseen" japanilaiseen sähköön oli tietenkin ilmestynyt sopivasti resistanssia... Releistyksen edun huomaat helposti ilman pikaisia fysiikan laskujakin, kun mittaat auto käynnissä valot päällä polttimon kannalta jännitteen, toteutan releistyksen ja toistat mittauksen.
Löytyyköhän muuten Xantian pyyhinautomatiikan mekaanisen releen tilalle suoraan käyvää puolijohderelettä? Häiritsevän kova naksaus kuuluu jokaisella pyyhkäisyllä vakioreleellä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|