Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=6008 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | xantiano [ 04.10.2010 14:47 ] |
Viestin otsikko: | Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
tai pääsen autoon sisään sitä vahingoittamatta??? Perk, valot jäivät päälle ja akku tyhjeni. Pent perk ja etuoven lukko on jumiutunut! Hyvät ja pikaiset neuvot ovat nyt kalliit! |
Kirjoittaja: | Teuski [ 04.10.2010 14:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
Ei ole omaan Xantiaan vielä tarvinnut mennä sovelletuin keinoin, mutta eiköhän Xanttukin sen verran vetelä ole, että kun vaikka kuskin ovea taivutat takaa yläreunasta varovasti, saat siitä ujutettua koukun jolla nyppäät lukon nupin ylös. Olen joskus nähnyt jonkin autohälytinvalmistajan murtovarusteluettelon, jossa oli kätevä ovenavaustyökalu. Lättänä kumityyny työnnetään tyhjänä oven väliin ja pumpataan käsipelillä täyteen niin, että se raottaa ovea sopivasti. Tollasia varmaan saa ebaysta tai muualta, vois olla ihan kätevä hankinta... tässä: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16423 Joskus kävin '85 Opel Corsaa näyttämässä poliisilaitoksella murron jälkeen, ja poliisi oli sitä mieltä että mitään jälkiä ei ole. Kädestä pitäen sitten esittelin arvon virkamiehelle vanhat itse tekemäni jäljet, ja sitten verrattiin niitä vieressä oleviin tuoreempiin ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 04.10.2010 15:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
ja höpö höpö.se lukkopatruuna pyörii jos et työnnä sitä avainta ( ei saa olla kovin kulunu avain) ihan pohjaan. ja suosittelen ensin ruikkimaan vaikka vd-40 sihen patruunaan ja mielellään molempiin oviin. muistaakseni xantiassa piti olla lukot kuskin ja apukuskin ovissa. |
Kirjoittaja: | Eki [ 04.10.2010 15:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
kokemjne kirjoitti: muistaakseni xantiassa piti olla lukot kuskin ja apukuskin ovissa. Onkin, mutta 2-korisessa on avainpesä vain kuskin ovessa... Näin ainakin Breakissa. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 04.10.2010 15:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
Täällä ainakin ovat neuvoneet käyttämään sitä avaintakin juuri kyseisen ongelman estämiseksi. Ei ole Saarassa lukot olleet jumissa, muut kuin peräkontin kun sitä ei ole käytetty ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 04.10.2010 15:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
kokemjne kirjoitti: lukot kuskin ja apukuskin ovissa. Alkuperäisestä kysymyksestä ei ihan selvinnyt, onko kyseessä Xantia I vai II. Ainakin I berlinestä löytyy kolme lukkoa ulkoa (kuski/repsikka/takapaksinkorvike), mutta ainakaan II breakistä ei löydy kuin yksi (kuski).Kuinkahan paljon sitä valoa on unohtunut päälle? Jos esim. pelkät parkit, niin kilven valon liittimeen/piuhoihin taitaa päästä käsiksi ulkokautta ja sieltä voi sitten latailla akkua (eikös tuohon tule sähkö suoraan kytkimien kautta, eikä releistettynä?). Vaijeriin ja/tai piuhoihin saattaa päästä käsiksi myös alakautta. |
Kirjoittaja: | kaselin [ 04.10.2010 15:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
Rautalankakoukulla ovenvälistä helppo homma kokemusta on. |
Kirjoittaja: | JTJ [ 04.10.2010 23:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
Eki kirjoitti: kokemjne kirjoitti: muistaakseni xantiassa piti olla lukot kuskin ja apukuskin ovissa. Onkin, mutta 2-korisessa on avainpesä vain kuskin ovessa... Näin ainakin Breakissa. Tarkemmin ilmeisesti vasta 2000-vuosimallissa ei ole avainpesä kuin kuskin ovessa, -99:ssä on molemmin puolin. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 05.10.2010 00:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
Xantussako ei saa konepeittoa auki samalla tavalla kuin CX:ssä ja XM:ssä, ronkkimalla maskin välistä? |
Kirjoittaja: | ealab [ 05.10.2010 06:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
Akun lataus takaparkkivalojen kautta voi olla hankalaa, jos ajovalot ovat jääneet palamaan. Johtojen poikkipinta ja koskettimien mitoitus voi olla hempulia sellaiselle virralle, jota tarvitaan akun lataukseen. Ajovalojen ottaman virran lisäksi. Lataus ei taida kuitenkaan auttaa, jos avain/kaukosäädin on virtalukossa. Rautalankaa vaan. Ps. Jos konepellin saa auki, akun lataus kyllä helpottuu, varsinkin, kun irrottaa ajovalopolttimot. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 05.10.2010 07:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
JTJ kirjoitti: Tarkemmin ilmeisesti vasta 2000-vuosimallissa ei ole avainpesä kuin kuskin ovessa, -99:ssä on molemmin puolin. Ovat sitten minun '99:iin ilmeisesti vaan unohtaneet asentaa repsikan puolelle... sama moka on tainnut käydä emännän '99:ssä, jos oikein muistan.ealab kirjoitti: Akun lataus takaparkkivalojen kautta voi olla hankalaa, jos ajovalot ovat jääneet palamaan. Johtojen poikkipinta ja koskettimien mitoitus voi olla hempulia sellaiselle virralle, jota tarvitaan akun lataukseen. Ajovalojen ottaman virran lisäksi. Lataus ei taida kuitenkaan auttaa, jos avain/kaukosäädin on virtalukossa. Rautalankaa vaan. Sen takia mainittiinkin, että jos pelkät parkit. Ajovalot jos ovat unohtuneet, niin ei tosiaan oikein toivoa ole... voisi kyllä olla "mielenkiintoista" kuunneltavaa, kun aluksi laturissa ja piuhassa potku riittäisi ja sitten ajovalorele (lähes jokainenhan on varmaan releistänyt Xantia II:n ajovalot, kun ei niillä muuten näe) vetäisi, latauksen potku loppuisi ja rele vapauttaisi jne... voisi melkoinen rallatus käydä todennäköisesti.
|
Kirjoittaja: | xantiano [ 05.10.2010 09:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
Kiitokset kaikille vastanneille! Alle tunnissa sain oven auki. Ensin piti hommata puuta ja vuolla siitä kiilat sitten rautalanka ja sen taivutus. Oven avaus onnistui ensikertalaiselta muutamassa minuutissa eli tästä lähtien katson hyvin tarkkaan mitä autooni jätän ![]() Vm 99 - reksiteröity 00 ja vain kuskin ovessa on lukko. Avain ei mene lukkopesän pohjalle. < -- oma moka. Ajovalojen releistyksestä oltiin korjaamolla sitä mieltä ettei se auta. Ilmeisesti palstalla ollaan erimieltä? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 05.10.2010 10:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
xantiano kirjoitti: Ajovalojen releistyksestä oltiin korjaamolla sitä mieltä ettei se auta. Ilmeisesti palstalla ollaan erimieltä? Releistämättömillä ajovaloillahan Xantiassa pitää katsoa mittaristosta, ovatko valot päällä, kun ei sitä muuten tiedä. Releistyksen ja 2,5 mm² johdotuksen myötä valoilla näkeekin. Ero on merkittävä.
|
Kirjoittaja: | xantiano [ 05.10.2010 10:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
Releistäminen siis tarkoittaa, että otetaan akulta virta releen kautta ajovaloille? Rele ohjaa valot päälle ja pois. Pent että kehtasivat korjaamolla väittää ettei se auta! |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 05.10.2010 11:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
kyllä se kaikissa niissä vehjeissä auttaa, missä valojen virta kiertää ohjaamon kautta... tosin esim. XM:ssähän valot taitaa tulla valimiiksi "releistettynä" sillonhan siitä ei niin suurta hyötyä ole. mutta yleensä on valmistuksessa säästetty johtojenkin poikkipinta-alassa, ja kun johonkin väliin pääsee hapetttuma, alkaa virtaa muuttumaan lämmöksi väärässä paikassa. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 05.10.2010 13:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Akku tyhjä - kuinka saan konepellin auki |
Xantiassa taitaa etusumuvaloille sähkö tulla releen kautta sentään, vaikka ajovaloille ei tulekaan. Mutta eipä sekään paljoa auta, kun rele naksahtaa kuskin jaloissa, eikä sinne taida kovin paksuja piuhoja tulla. Säästää kuitenkin valokytkintä. Aikoinaan japsikinneristäni alkoi valokytkin käryämään, kun kaikki sähkö kulki sen kautta ja tunnetun "laadukkaaseen" japanilaiseen sähköön oli tietenkin ilmestynyt sopivasti resistanssia... Releistyksen edun huomaat helposti ilman pikaisia fysiikan laskujakin, kun mittaat auto käynnissä valot päällä polttimon kannalta jännitteen, toteutan releistyksen ja toistat mittauksen. Löytyyköhän muuten Xantian pyyhinautomatiikan mekaanisen releen tilalle suoraan käyvää puolijohderelettä? Häiritsevän kova naksaus kuuluu jokaisella pyyhkäisyllä vakioreleellä. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |