Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=6187
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  AkiNieminen [ 19.10.2010 18:53 ]
Viestin otsikko:  Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Hei arvon sitikkaharrastajat,

Olen ensiautoa harkitsemassa. Auton tarve on lähinnä satunnaista matka-ajo Helsingistä erinäisiin kohteisiin ja takaisin Helsinkiin. Myös jotain pidempää autolomailua olisi mukava harrastaa. Työmatka-ajoon ei ole tarvetta, koska työpaikalle kävelee 15min. Ajoa tulee siis vähän, joten senkin vuoksi pelkästään bensa-autot kiinnostaa. Bensamoottorin luonne miellyttää myös, jos moottorissa on tarpeeksi vääntöä. Autoa olisi mahdollista säilyttää lämmitettyssä tallissa.

Monia autoja olen miettinyt. Lähinnä hinnaltaan halpoja, luonteeltaan jotain muuta kuin 'perusautoja' ja soveltuvia mukavaan matka-ajoon. Seuraavat autot ovat jokseenkin vakiinnuttaneet paikkansa minun toivelistalla tässä elämän tilanteessa:
MB W126 SEC (500&560)
MB W124 (300&320)
Porsche 928s
BMW 635CSI
Citroën XM V6.

Edellä mainituista hankintahinnaltaan edullisin on keskimäärin ollut XM, vaikkakin ei museorekisteröitävissä. XM:ssä minua kiinnostaa vain V6 -versiot, vuosilta 94-00 ja manuaalina. Automaatti tietää liikaa harmia. Olettaisin, että tämä foorumi on hyvä paikka kysellä hieman tyhmiä. Etsi-komentoa olen käyttänyt ja valitettavasti huonolla menestyksellä. Satunnaisia tietoja siellä täällä kyllä, mutta ei kattavaa koontia asioista. Lähinnä kysymykseni liittyvät siihen mitä asioita on hyvä ottaa huomioon kun käy XM -kanditaatteja katsomassa sekä myös siihen miten nämä asiat todennetaan.

Laitan tähän listaa, jonka puitteissa tällä hetkellä itse asiaa käsittelen. Minulla on oma käsitykseni myös siitä kuinka oheisen listan kohteiden kunto voidaan todentaa, mutta en laita niitä tähän.
1. Moottori
2. Kytkin ja voimansiirto
3. Alusta sisältäen hydrauliikan
4. Kori + pellit
5. Sisusta
6. Jarrut
7. Lisävarusteet
8. Sähköt
9. Ohjaus

Toivonkin teiltä apua tähän liittyen!
Mitä muita asioita on hyvä tarkistaa?
Miten listalla olevien kohteiden kunto tarkistetaan?
Onko olemassa ilmaista dokumenttia "Buyers Guide XM V6" tjms?

Tarvitsen siis konkreettisen check-listan niistä asioista joilla kohtien 1-9 kokonaisuuksien kunnon voi todentaa. Voit olla lyhyt ja ytimekäs tai seikkaperäinen ja monisanainen. Kaikki kommentit ovat tervetulleita ja ansaitsevat kiitokset!

Esimerkkinä kohdan 3 hydrauliikan osalta olen siinä ymmärryksessä, että yksi perustesti on kuunnella pumpun "naksetta" ja laskea sekunneissa kauanko naksujen väli on. Epäselvää tähän liittyen on se, että missä asennossa tämä tehdään ja mitkä ovat referenssiarvot sekä sallitut rajat. Onko tähän teknisiä dokumenttejä Citroënilta itseltään? Olen kuullut puhuttavat sekä 13 sekunnin referenssistä, että 30 sekunnin referenssistä. Olettaisin, että tämä arvo on jokseenkin vakio, tiedossa ja asianomaisesti dokumentoitu.

Ystävällisin terveisin,
-Aki

Kirjoittaja:  retro.tuner [ 19.10.2010 22:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Ei suotta kannata sitä automaattia vältellä. Väittäisin että se on luotettavin komponentti koko autossa. Ja varsinki kuutosen perässä "täytyy"-varuste. Itsellä vain 2.0tct automaatti breikki. Tein tuossa kuukausi sitten 3500km turneen ja kulutus oli 8.5 litran huiteilla. Autoa ostaessa kannattaa olla kriittinen ja etsiä yksilöä josta tiedossa jonkinlaista huoltohistoriaa ja mitä korjauksia tehty vuosien varrella. Virheetöntä XM:ää on turha lähteä etsimään, ne voi olla tosi kiven alla. Ehkä hejpointa on ottaa kaupantekoon sellainen kaveri jolla kokemusta patongeista.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 19.10.2010 23:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Juuri näin, tomaattiaski on melko luotettava yksinkertaisuudessaan ja (XM:n) lähes simppelein osa 8-)
Mutta empä myöskään dissaisi -91-92 tehtyjä manuaaliaskilla varustettuja ja tomaattiaskilla varustettuja V6 pelejä. Olen havainnut että mm noiden vanhempien XM:ien tietokonenäyttöjen pistematriisit ja sähköt toimivat pidempään kuin uudemmissa Y3 malleissa. (vai liekö sekin Saksan tuonnin etu) lisäksi jos haluat todella tehokkaan V6:n niin se on vain se manuaaliaskinen V6, 24:llä venttiilillä. Sillä ajaessa tuntee voiman, "Feel The Force" Minusta myös katson eduksi se että Y3:n kojelauta saa arvoisensa kohtelun aitona Citroen kojetauluna, sitä ihailee jopa teinarit koska se osaa olla futuristisempi kuin Y4:n taulu joka on täysin tojotan kopio.

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 20.10.2010 09:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Näillä pääsee jo eteenpäin:

http://psa.sysconfig.hu/doksi/xm_vasarl ... oen-xm.pdf

http://activaclubfrance.free.fr/Entreti ... unting.pdf

Itse hain ja löysin nimenomaan automaatin, enkä kadu yhtään (vaikka ei olekaan V6) ... :D

Ja se todennettu historia ja siihen liittyvä huoltokirja merkintöineen ja kuitteineen ovat kova juttu.

Kirjoittaja:  osexm [ 20.10.2010 10:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

V6:ssa vuosimallit 89-97 (ZPJ tai ZPJ4 koneet) on myös Diravi-ohjaus (ehdottomasti mun mieleen). Kannattaa tarkistaa vuotaako vai ei. Vuoto on myös saatettu myyntiä varten pysäyttää hetkeksi uusimalla vaan haitarikumit ja asentamalla ne pois ulkopään asennusurasta jolloin ovat tiukemmat.

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 20.10.2010 10:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

osexm kerkesikin jo diravia tyrkyttämään ;-)

Tuossa ekassa (brittien?) läpyskässä ei mainitakaan ollenkaan DIRAVIa, johtunee siitä ettei XM:n muodossa tuota herkkua heille juurikaan tainnut herua?

http://en.wikipedia.org/wiki/DIRAVI

Ko. systeemi löytyy melkeinpä ainoastaan V6:sta, yykolmosista ja yynelosistakin johonkin -97 asti.

Mää olen kuolannut lähinnä noin -95..-97 tomaatti-V6:ia, mutta saatan hyvinkin ymmärtää Cikatin näkemystä Y3:n ja Y4:n välisestä tyylierosta.

Kirjoittaja:  niko [ 20.10.2010 10:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

XM ilman Diravia ja automaattia on kuin Citroën ilman hydraulijousitusta ;)

Kirjoittaja:  Touché! [ 20.10.2010 10:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Siis XM ehdottomasti automaatilla ja v6 24v-versiona! Pääset nauttimaan upeasta voiman ja automaatin yhdistelmästä.
Ja tämä yhdistelmä myös kiihtyy!

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 20.10.2010 16:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

itsellä on kokemuksia XM:stä lähinnä V6-12 automaatin osalta, ja parasta siinä on moottori-automaattilaatikon yhteistoiminta. kohtuu taloudellisenakin sitä pidan, kun laitos liikkuu maantiellä n. 8L/100km.

sähkö vikoja yllättävän vähän, lähinnä tulee vroituksia kuskin oven auki-olemisesta ( lukkopesän microkytkimen palautus jäykistelee?) tuulilasin pesurin nesteen loppumisesta (hapettumaa jossain?) ja ne "normit" vatoitukset takavalojen polttimoiden toimimattomuudesta (tämäkin ilmeisesti hapettumaa liitoksissa/maadoituksissa).

moottori ei juurikaan tihku öljyä mistään, käy sivistyneesti tuossa omassa, ajettu vajaa 200tkm. , joissain koneissa esiintyy nokka-akselin/venttiilien naputusta? olisko vaivana toisen nokkakepin kuluminen, jos ei vaihda öljyjä ja suodatinta riittävän usein.

automaattilaatikkoviallisena tuon ostin, kun hinta asettui sopivaksi, sielun vaihdolla (toisesta toimivasta, käytetystä laatikosta) tokeni, ja ajettu nyt yli 40tkm. se "viallinen sielu tutkittu, eikä siitäkään oikeastaan vikaa löytynyt, ehkäpä oli vain putsauksen tarpeessa?

hydrauliikkapuolella ei oikeastaan mitään huomautettavaa, hydractive1 -jousitus toimii, niinkuin pitääkin, joskus kylmällä kelillä pysyy vähän pidempään jäykässä tilassa, jokin järjestelmän anturi saataa vanhuuttaan herkistellä, ei ole haitannu menoa niinpaljoa, että viittisi asian takia tehdä mitään. jousipallot on vaihdettu täyttöventtiileillä varustettuihin/tarkastettu, yksi venttiili oli alkanut vuotamaan lävitse LHM:ää, kun ilmeisesti ensin vuotanut typpikaasut lävitseen, sitten hinkannu kaasun/LHM:n erottavan kalvon puhki, ja sitten pääsi LHM:äkin ulos samasta paikasta. pitkään ihmettelin hyvin pientä vuotoa jarruvaraajan tienoilla, ennenkuin löytyi 8-) . vuodenvälein olen LHM:ät vaihtanu kulkineisiin ja samalla puhdistanut LHM-säiliön/suodattimet.

sisustassa en muuta mainittavaa ole havainnut, kuin että kuskinpekin sivutyynyt on kovilla, ja selkänojan ovenpuoleisen sivutyynyn jouduin korjauttamaan, kun oli kulunut puhki.

20-vuotiaksi liki kaikilla sähkö ym. varusteilla ladatuksi kulkineeksi on ollut vähävikainen ja toimintavarma laite :geek:

(niinjoo, se ainut kampe, mikä ei hankittaessa toiminut, on ilmastointi, sen lauhdutin kenno, joka on ensimmäisenä maskin takana keulassa, on hapettunut puhki.)

no tulipa tästä pitkä sepustus :shock:

Kirjoittaja:  jpop [ 20.10.2010 17:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Touché! kirjoitti:
Siis XM ehdottomasti automaatilla ja v6 24v-versiona! Pääset nauttimaan upeasta voiman ja automaatin yhdistelmästä.
Ja tämä yhdistelmä myös kiihtyy!


Meinaatko, ettei tuolla manuaskilla kiihdy? ;) Kyse lienee kuitenkin mieltymyksistä / mielipiteestä. Itse halusin XM:ään nimenomaan manuaalin, niin on aina oikea vaihde silmässä. Tai oikeastaan olisin halunnut enemmän tehoa ja nykyaikaisen kuusi- tai seitsenportaisen automaatin, mutta eipä ole ollut juurikaan saatavilla ;)

Mutta pitää kyllä sanoa, että olet sinä AkiNieminen rohkea kaveri, kun valitset _ensiautosi_ tuosta listasta. Tuskin mikään noista on erityisen yksinkertainen ostettava tai ylläpidettävä. Varsin kunnioitettava asenne :)

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 20.10.2010 17:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

jpop kirjoitti:
Mutta pitää kyllä sanoa, että olet sinä AkiNieminen rohkea kaveri, kun valitset _ensiautosi_ tuosta listasta. Tuskin mikään noista on erityisen yksinkertainen ostettava tai ylläpidettävä. Varsin kunnioitettava asenne :)

Oho, tuota en olisi itse huomannutkaan. Jos tuolta listalta sitten vielä ostaa sen XM:n, niin taitaa hullun papereita olla tyrkyllä vähän joka raosta.

Eipä siinä mitään, kyllä sitä XM:llä pärjää vaikka joka päivä, kunhan varaa oikean asenteen ja ylläpitokuluihin vähän tavallista isomman siivun. Manuaaliaski on varmasti ihan järkevä valinta vaikka valinnanvaraa kovasti vähentääkin, hauskempi ajaa, jos ei muuta.

Kirjoittaja:  citrique [ 20.10.2010 18:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

tanskalaisen CX-mafian sivuilla sveitsiläisiä XM:iä, mm. 34 tuhatta :geek: ajettu -99, 94th ajettu -90 jne. Ei varmaan halvimmasta päästä olevia laitteita...mutta ehkä parhaasta?

http://www.cxmafia.dk/xm.phtml

Kirjoittaja:  CX25GTI [ 20.10.2010 19:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

citrique kirjoitti:
Ei varmaan halvimmasta päästä olevia laitteita...mutta ehkä parhaasta?


Ei ole halvimmasta päästä. Eräs ruotsalainen kohtalotoveri kyseli jokin aikaa sitten tuon 34 tkm ajetun hintaa ja sai vastaukseksi 200.000 Dkr eli noin 26.700 euroa. :? Hienoja toki ovat.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 20.10.2010 21:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Touché! kirjoitti:
Siis XM ehdottomasti automaatilla ja v6 24v-versiona! Pääset nauttimaan upeasta voiman ja automaatin yhdistelmästä.
Ja tämä yhdistelmä myös kiihtyy!


Ei se muuten kiihdy (tämä on kuin pandoran lipas tämä juttu). Paras yhdistelmä kiihtyvyyteen vain vanha V6 24 Valve jossa on manuaali. Siinä on tehoa jo vakona 200 kun uudessa 24 valvessa on "vain" 190 luistavaa heppaa tomaattiaskin takia. Hukkaprosentti on valtava. JA juu unohdin mainita tuon maan mainion DIRAVIn, ilman sitä XM on kuin hikinen BX tai Xantia eli ei mistään kotoisin normiohjauksella. Lisäksi tänä vanhan koneen saa katsastettua katittomana jolloin tehot ovat jopa 220 hv ilman muuta viritystä. NE päästöt saa hierottua oikeidenrajojen alle ilman katteja joita muuten on vanhassa PRV-koneessa 3 kpl kun uudemmissa V6 24 valveissa on vain yksi.

Kirjoittaja:  Touché! [ 22.10.2010 08:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Cikatti kirjoitti:
Touché! kirjoitti:
Siis XM ehdottomasti automaatilla ja v6 24v-versiona! Pääset nauttimaan upeasta voiman ja automaatin yhdistelmästä.
Ja tämä yhdistelmä myös kiihtyy!


Ei se muuten kiihdy (tämä on kuin pandoran lipas tämä juttu). Paras yhdistelmä kiihtyvyyteen vain vanha V6 24 Valve jossa on manuaali. Siinä on tehoa jo vakona 200 kun uudessa 24 valvessa on "vain" 190 luistavaa heppaa tomaattiaskin takia. Hukkaprosentti on valtava. JA juu unohdin mainita tuon maan mainion DIRAVIn, ilman sitä XM on kuin hikinen BX tai Xantia eli ei mistään kotoisin normiohjauksella. Lisäksi tänä vanhan koneen saa katsastettua katittomana jolloin tehot ovat jopa 220 hv ilman muuta viritystä. NE päästöt saa hierottua oikeidenrajojen alle ilman katteja joita muuten on vanhassa PRV-koneessa 3 kpl kun uudemmissa V6 24 valveissa on vain yksi.


Kyllä se muuten kiihtyy aivan riittävästi. Aivan riittävän nopeasti. Ja sporttivaide-asento tietysti kunnon kiihdytyksiin napinpainalluksella päälle.
Manuaali ei mielestäni kuulu näin arvokkaan auton olemukseen.
Diravi on toki mukava, mutta kun sitä ei noihin uusiin XMiin valitettavasti saa. Ja vanhaa XMää en ottaisi kyllä pelkästään diravin takia. Uudemmista löytyy kuitenkin niitä tärkeitä uutuksia enemmän, kuten riittävästi turvatyynyjä.
Ainoa hyvä puoli vanhakoppaisessa on ulkonäkö: se on uudempaa ehdottamasti tyylikkäämpi.
Eli XM automaatilla V6 24v on mielestäni pop!

Kirjoittaja:  retro.tuner [ 22.10.2010 18:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Kannattaa valita muista merkeistä ja malleista, jos kiihtyvyyttä hakee. Auto joka painaa yli 1500kg ja vaikka siinä on se 200 tai 220 hevosvoimaa, ei kyllä kiihtyvyyden puolesta lapasesta karkaa. Kyllä sen XM:n voi valita aivan jonkun muun suureen perusteella kuin kiihtyvyyden.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 22.10.2010 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

räppäilyyn/kuminpolttoon vaikka tuo benarin CSI, XM on mukavaan ja tyylikkääseen siirtymiseen pitkänkin matkan taakse tarkoitettu.

itse tykkään Y3-XM:stä juurikin sen takia, ettei siinä ole turpatyynyjä häiritsemässä ja ratti siis perinteinen yksi-puolainen 8-) .

ja V6-12 Diravilla ja automaatilla on se "juttu" lisäksi Y3:n hydractive1 on mielestäni mukavampi/pehmeämpi kuin Y4:n, jousipalloissa ja vaimennusventtiileissä onkuin onkin pieniä eroja tullut, juurikin -94/-95, ja olikohan jousisylinteriden halkaisijassakin muutos silloin.

tuo ZPJ eli 12-venttiilinen V6 on siitä erikoinen 3L. V6, että se on kierroskones, jos haluaa ripeästi kiihdyttää, niin pitää manuaali-valita 3. tai 2. vaihde, ja kierrättää 4,5-6krpm, siellä se teho on, ja tuo kone kiertää kyllä nätisti yli 6krpm. D-asennossahan kierrokset pysyy kiihdytyksissäkin alle 4-4.5krpm, eikä silloin oikein tapahdu... liikkuu ala-vännöllä silloin.

Kirjoittaja:  Jere S [ 23.10.2010 00:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Itse olen nyt reilun vuoden verran ajellut 1997 V6 automaatti XM:llä. Taivalta voisi lähinnä kuvailla viharakkaus-suhteeksi.

Ostotilanteessa kannattaa tosiaankin ottaa joku joka tuntee XM:t mukaan. Säästyy varmasti monelta päänsäryltä.
Tässä omista kokemuksista:
1. Minun XM:ssä on vielä ZPJ kone, eli nokkaketjulla. Moottoriin on jouduttu vaihtamaan YK-anturi ja syttyboxi (saattaa löytyä virallisempikin nimi). Muuten ei ole vikoja ollut.

2. Itse halusin ehdottomasti automaatin. Sopii mielestäni auton luonteeseen. Laatikkoon jouduttiin vaihtamaan tiivistesarja pääakselille (kait se tuli siihen), kun kakkosen ja kolmosen väliin ilmaantui ylimääräinen "välivapaa". Säännöllinen öljynvaihto laatikkoon varmistaa toimivuuden.

3. Tässä kohtaa minua viilattiin ostohetkellä linssiin. Auto oli käytetty lämpimäksi ja silloin kaikki pelasi ok. Kylmänä auto ei kuitenkaan noussut heti, vaan saattoi pysyä maassa jopa pari minuuttia ennen kuin nousi ylös. Syylliseksi osoittautui hydraulipumppu. Hydraulivuotojen varalta kannattaa tutkia auton alusta tarkkaan. Pumpun nakseista saavat viisaammat kertoilla. Runsaasti vika/vuotomahdollisuuksia.

4. Autostani en ole vikoja löytänyt. Kynnyspalkit etupyörien takaa ovat usein pehmoiset.

5. Monitoiminäyttö usein ainakin osittain pimeänä. Testaa kaikki nappulat ja vivut että toimii.

6. ABS anturin merkkivalo kummitellut pariinkin kertaan. Kuskin puolen etuanturi vaihdettu ja turvarele konehuoneen puolelle. Muuten ei ongelmia.

7. Ilmastoinnin lauhdutinkenno oli omastani puhki, toinen asia jossa viilattiin ostaessa linsiin. Kenno ja kuivain uusiksi. Myöhemmin vaihdoin sisälämpötilan anturin, kun automatiikka ei tahtonut pelata. Nyt moottorin lämpötilan anturi menossa vaihtoon, ilmoitti vikakoodia testerillä. Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta pari kuukautta sitten, en ole ehtinyt perehtyä miksi. Penkinlämmittimet edestä hajalla, vastukset menevät ajan kanssa hajalle.

8. Sähköissä ei ole juurikaan ollut mainittavaa. Lähivalojen rele+kanta meni vaihtoon. Piisapojan merkkivalo syttyy joka kerta kun käyttää, anturi hapettuu, tyyppivika kuulemma.

9. Omassa XM:ssäni on Diravi ohjaus, joka alkoi vuotamaan viime keväänä. Vaihdatin siihen uudet tiivisteet ja männät.3kk ja nyt vuotaa taas. Tuntuu olevan suht vikaherkkä vehje, ainakin näin vanhemmiten. Tiivisteet on kiven alla. Ihana kun toimii.

Toivottavasti näistä on hyötyä.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 23.10.2010 00:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

"Uudemmista löytyy kuitenkin niitä tärkeitä uutuksia enemmän, kuten riittävästi turvatyynyjä."

Juu ei kiitos mutta onhan ne kivat kun ne toimii. Mulla on yksi vain 200 000 ajettu Y4 ja jatkuvasti saa hieroa penkin töpseleitä että turpatyynyvalo sammuu edes katsastukseen, sen se just kestää ;-)
Y3 on kopaltaan kyllä komee mutta se ykspuolainen ratti on liian ohut, Y4 ratti on kivan paksu vaikka sitten taas se on ihan helvetin ruma. Huipuinta on että Y4 V6:ssa saat oikein jalopuumuovit Y3:n aitoon puuhun verrattuna.
Ajettavuudeltaan Y4:n jousitus on ihan omaa luokkaansa, vaikka peräjousituksella monissa tapauksissa on ihan oikeasti ihan oma elämänsä, perä putoilee ihan omia aikojaan ja sen tunnustaa jokainen Y4 kuski. Y3 taas kallistelee kuin joku naurettava rättäri joka kurviin. Tähän astisista jousikokemuksista paras on ollut Y3 farkussa. Kun sinä on pallot paineistettu niin tämä pitkä ja raskas kulkine laiskalla V6 padalla ja tomaatilla on ihan mehevä matkustaa. Siinä on myös painojakauma paljon V6 berlineä parempi. V6 berline on hieman 30/70 tuntuinen, toisin erikoista on se että siitä huolimatta V6 berline on järjettömän hyvä ajaa talvella.

Molempi parempi! Vai miten sen sanois, nyt kun ajelen (Y3) V6 24:llä, (Y3) V6 farkulla ja (Y4) TD:llä niin pakko myöntää että joka peli on ihan eri auto sillä huikealla erolla että Y4 on ohjaukseltaan melko hirveä koettelemus. Se on niin merkittävä tekijä että en enää hanki toista Y4:ää elämääni koska se ohjaustuntuma on se jonka tuntee ajaessa kokoajan ja jatkuvasti. On suorastaan työskentelyä ajaa ilman DIRAVIa.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 23.10.2010 00:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Jere S, onko sun -97 XM:ssä Diravi? Ei pitäs olla...

Kirjoittaja:  Vehvis [ 23.10.2010 03:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Puuttumatta tähän XM-asiaan, niin on pakko kyllä kommentoida viestiketjun aloittajan automieltymyksiä. Kaunista on se, että hän viehtyy XM: stä, mutta yhdyn hänen hinkuunsa BMW 635CSi: stä. BMW on automerkki jota en missään nimessä koe voivani omistaa. Paitsi 635CSi, siinä 70-80- lukujen taitteessa tekee poikkeuksen. Katsokaa nyt hyvät ihmiset, se on kaunis auto.

Kirjoittaja:  Jere S [ 23.10.2010 16:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Cikatti kirjoitti:
Jere S, onko sun -97 XM:ssä Diravi? Ei pitäs olla...


Kyllä siitä Diravi löytyy. Ilmeisesti viimeisiä Diravilla olevia.

Ainakin se sieltä vuotaa... ;)

Kirjoittaja:  AkiNieminen [ 23.10.2010 20:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

Hei taasen,

on mukava huomata, että täältä löytyy asiantuntemusta ja aikaa vastailla uuden jäsenen sitikkakyselyille. Selvästi kiinnostava aihe ja hyvä niin.

Iso kiitos kaikille siitä!

Itseasiassa olen tänään jo yhtä oikeaa XM-kokemusta rikkaampi. Kävin siis tutustumassa yhteen kanditaattiin. Parkkipaikkatutkailun ja perusasioiden tarkistuksen jälkeen pääsin ihmettelemään tätä kovasti puhuttua 'taikamatto' -ajotuntumaa. Diravi toimi ja hydraulinen vaimennus hoiti tien epätasaudet maantieajossa. Onhan se erilainen kuin esim. Xantia, jolla olen myös ajellut. Hiljaisempi ja pehmeämpi kyyti. V6 ja manuaali. 12v versio ja oli tosiaan enemmänkin ns. kierroskone kuin vääntöhirmu. Diravi oli myös siitä veikeä, että se keskitti ratin myös siinä parkkipaikalla.

Valitettavasti ko. yksilö ei täysin kuitenkaan ollut nappisuoritus. Taitaa tosiaan olla ne oikeasti hyvät yksilöt kiven alla. En lähde tässä yksityiskohtaisemmin arvioimaan ko. yksilöä, mutta täytyy sanoa, että antaa perspektiiviä nähdä erilaisia yksilöitä. Oletan, että on helpompi bongata sitten ne varsinaiset helmiyksilöt, kun sellainen toivottavasti sattuu joskus eteen. Nyt on jo yksi takana. Seuraavan kanssa on varmasti helpompaa keskittyä olennaiseen.

Ajattelen, että tuollaisen 1h tutkailun ja koeajon jälkeen ei kokematon tiedä välttämättä katsoa vielä kaikkea saatikka niitä oikeita asioita. Toisaalta omistuksen jälkeen osaa kuunnella ja katsoa oikeita asioita. Siksipä mielestäni vinkki kokeneen XM-omistajan mukaanottamiseksi ostotilanteeseen on hyvä ja varsin kohdallaan. Täytyy tällainen jostain järjestää.

Jatketaan etsimistä siis. Täytyy tuo automaatti ja 24v käydä katsastamassa myös, kun sen suuntaan on täälläkin tullut paljon myötäpuhetta. Tuossa ensimäisessä XM:n versiossa on kyllä selkeästi mehevämpi ja avaruusmaisempi kabiini kuin uudessa. Hieno. Melkein yhtä hieno kuin CX:ssä. Onko täällä kellään tiedossa hyvää automaatti 24v XM:ää?

Luulisi, että juuri nyt moni hommaa C6:sia ja heiltä jää XM myytäväksi.

Yt,
Aki

Kirjoittaja:  jpop [ 23.10.2010 21:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

AkiNieminen kirjoitti:
Luulisi, että juuri nyt moni hommaa C6:sia ja heiltä jää XM myytäväksi.


Luulisin, että kun C6 tulee pihaan, pihasta lähtee joku muu auto kuin XM ;) Hyviä yksilöitä voi tosiaan joutua etsimään vähän pidempäänkin, joten toivotan etsijälle kärsivällisyyttä.

Kirjoittaja:  sitikkakuski [ 24.10.2010 10:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostajan opas: Citroën XM V6 / 1994-2000

XM:n myynnistä. Omaani myin kaksi vuotta. XM V6 exclusive automaatti break. Vm. 1998. Aito Suomi auto. Yksi kävi koko aikana katsomassa autoa ja osti heti! Oli kunnossa ja hyvin pidetty, sisältäkin kuin uusi.
Kyllä ne on vaikeita myydä, vaikka olisi kuinka hyvä, ei ole markkinoita Suomessa , ainakaan sellaisia henkilöitä, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita!
Vanhasta mallista jossa on diravi, vaikka se olisi kuinka mukava ajettava, kannattaa pitää näppinsä erossa, diravi on kovin kallis korjattava/ vaihdettava uuteen/ kunnolla kunnostettuun; kun varret ovat syöpyneet, ei tiivisteitten vaihto auta, kuin hetkeksi.
Muuten XMt ovat mielestäni hyvin vähän vikoja omaavia autoja, tietenkin se on paljon pidosta kiinni!

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/