Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

E se kuulu
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=6511
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Oldis [ 17.11.2010 09:35 ]
Viestin otsikko:  E se kuulu

Siis hälytysajoneuvon sirra. Ajelin eilen Imatralta lapeenrannan suuntaan,jonoa oli ja vauhtia sellaset 60 km/h. Paljon ei tullut peiliehin vilkuiltua. Huomasin sitten kun edellä ajava väisti oikelle vilkaista peiliin. Siellä oli aika lähellä Ambulanssi. No väistin sitten miekin, ja sirran ääni kuului kun lanssi oli rinnalla.Radio päällä ja puhallin aika kovalla. Autona miulla oli emännän C5 farkku.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 17.11.2010 09:59 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Tulee nolo tunne kun huomaa että ei itse ole älynnyt väistää ajoissa... Mutta sehän on tutkittu juttu että keskimmäärin puupääauton ääni kuulu vasta 10 metrin päästä kun se lähestyy takaa.

Kirjoittaja:  bigbro [ 17.11.2010 10:08 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Joo, tuttu tunne, itellekin käyny joskus noin. Edestä ja sivulta lähestyvän hälytysajoneuvon kyllä kuulee, mutta takaa ääni kuuluu vasta ajoneuvon ollessa aika lähellä. Ja jos jostain syystä ei peileistä sitä ole huomannut niin yllättää helposti.

Kirjoittaja:  Igor [ 17.11.2010 10:31 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Ja kävellessä joutuu peittämään korvansa, kun paloauto menee ohi...

Kirjoittaja:  Jankos [ 17.11.2010 13:57 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Ja tämäkin kun olisi nykytekniikalla helposti selvitettävissä. Hälytysajoneuvoihin lähetin ja autoihin vastaanottimet vaikka radioihin. Radio hiljenisi automatic ja alkaisi vaikka hälyttämään. Ja sitten vielä vaikka hälytyksen kuittaus pois jostakin napista niin ei häiriköisi niin paljon.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 17.11.2010 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Itte tulee kyll vilkuiltua säännöllisesti peileihin, ja noi leiskat näkyy kauas, joskus on saanu käyttää omaakin äänimerkkiä, että edellä ajava huomaa kattoa peileihinsä. ainahan häly-ajossa oleva ajoneuvo ei edes käytä äänimerkkiään, vain hälytysvalojaan.

Kirjoittaja:  laakeri [ 18.11.2010 00:06 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Autokoulussa opettivat, että vähintään saman verran pitäisi peilejä kurkkia kuin mitä eteenpäinkin kurkkii... tosin ohje oli metsään, mutta kyllä kadullakin on syytä jatkuvasti peilejä seurata. Ne siniset vilkut näkyvät melko kaukaa jo sentään, vaikka ääntä ei kuulu...

Kirjoittaja:  Igor [ 18.11.2010 00:49 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

http://www.youtube.com/watch?v=AjGXn249Fc0

Pätee suomalaiseenkin ajokulttuuriin...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 18.11.2010 01:35 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Hhaah! "Wacthing behind is not important" No tuota näkyyhän ne peileistä juu mutta jos siinä samalla on miettimässä Citroenin sielun oikuttelua niin ei siinä paljon peilejä näe :?

Asiaan, prätkän kanssa opin taakse vilkuilun oikein KUNNOLLA. Vaikka mopo painaa vain vähän alle 300 kg niin sen perään en halua ylimääräistä persevektoria ottaa. Mopolla liikkkuessa tulee vahdattua taakse todella paljon ja hommasin lisäavuksi kypärän jonka sisällä olevalla peilillä näkee täysin taakse sillä jopa linnunluisen rokkipojan hartiat ovat niin leveät että suoraan taakse ei peileillä näe.

Kirjoittaja:  laakeri [ 18.11.2010 02:08 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Cikatti kirjoitti:
jopa linnunluisen rokkipojan hartiat ovat niin leveät että suoraan taakse ei peileillä näe.
Riippuu muuten todella kovasti pyörästä. Leppoisaan köröttelyyn tehdyn CB 350S:n peileistä näki lähes kaiken takana tapahtuvan. Nopeaan siirtymiseen tehdyn FZR 1000 EXUP:n peileistä näkee... noh, sen, minkä merkkinen takki on päällä, jos se sattuu hihassa lukemaan :| Onneksi päätä voi sentään kääntää.

Kirjoittaja:  sahtivaari [ 18.11.2010 02:46 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Tutkijalautakunta on ihmeissään, että miksi pää oli väärinpäin, vaikka hirvi tuli kyytiin. :cry:
Autokoulun oppi peiliinkatsomisesta on ihan oikeata opetusta. :o
Liikennettä on syytä seurata kaikista suunnista, niin pysyy terveenä. :roll:

Kirjoittaja:  Tulsku [ 18.11.2010 08:43 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

cxtb2 kirjoitti:
ainahan häly-ajossa oleva ajoneuvo ei edes käytä äänimerkkiään, vain hälytysvalojaan.

Muistelenkos väärin, että jos lamppuautolla ei ole pilli päällä, niin tilaa ei tartte antaa?

...ja juu, näinhän se on:

Sisäasianministeriön poliisin hälytysajo-ohje kirjoitti:
Jokaisen tienkäyttäjän tulee antaa esteetön kulku erityisiä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle (TLL 6 § 1 mom.). Poliisimiehen tai muun liikenteen ohjaajan antamaa merkkiä tai ohjetta on kuitenkin noudatettava (TLL 4 § 1 mom.).

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 18.11.2010 09:12 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Suomen ja-sanalla ei ole paljonkaan tekemistä varsinkin tietämyslaitteista tunnetun JA-operaattorin kanssa. ;)

Siihen voi olla syynsä miksi meteli ei ole päällä.

Kirjoittaja:  Teuski [ 18.11.2010 09:54 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Kyllä sekin jossain säädöksissä mainitaan, että tietyistä syistä, kuten kellonajasta tai potilaan tilasta johtuen voidaan olla käyttämättä sireeniä.

Kirjoittaja:  Oldis [ 18.11.2010 16:36 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Riipuu vähän liikennetilanteesta kuinka paljon peiliä tulee katseltua, tossa miun tilanteessa oli pitkä jono, eli edessä lähellä ja takana lähellä ajeli autoja. Oli paljon enemmän edessä seurattavaa.Oli vielä kyseessä tietyö alue.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 18.11.2010 23:46 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

"Onneksi päätä voi sentään kääntää."

Jos nyt vähääkään on prätkällä ajanut niin pään kääntö on ihan turhaa hommaa jos pitäs kunnolla taakse katsoa, kypärä rajoittaa näkökenttää hurjasti, tosin jos käyttää avopottaa niin tilanne on toinen. Tosiaan kun on kunnon kyykkypyörä niin peilit ovat niissä vain lain vuoksi, ei katselun vuoksi. Kokeilin MV Agustaa edelliskesänä ja sen peilit oli täysin turhat, näkyvyys taakse oli tasan nolla.

Kirjoittaja:  laakeri [ 18.11.2010 23:50 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Cikatti kirjoitti:
Jos nyt vähääkään on prätkällä ajanut niin pään kääntö on ihan turhaa hommaa jos pitäs kunnolla taakse katsoa, kypärä rajoittaa näkökenttää hurjasti, tosin jos käyttää avopottaa niin tilanne on toinen.
Integraalilla (aiemmin ollut Shoei TXR, nykyisin Arai Astro) näkee suoraan taaksepäin ja sen "ylikin" eli kun kääntää päätä vasemmalle, niin näkee kyllä niin pitkälle, että takaoikealla oleva kaista näkyy (toki vasta muutamankymmenen metrin päästä takaa). En tiedä kyllä, minkälainen kypärä oikein pitää olla, että ei taaksepäin näe kääntämällä yläkroppaa ja niskoja sen verran, että kasvot osoittavat jotakuinkin taaksepäin...

Ja itseasiassahan pyöräinssissäkin tulee hylky, jos ei esim. kaistanvaihdossa katso niin pitkälle olan yli että näkee autolla perässä ajavan inssiajon vastaanottajan "naamasta naamaan".

Kirjoittaja:  Xari [ 24.11.2010 20:00 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Ei kuulunut mut näkyi todella hyvin kun tuli vastaan, en tosin nähnyt että olisi ollut tulossa vasemmalle oman kaista yli, tulin 2-kaistaista tietä 70-vauhdilla noin 10 auton ryppäässä ja vasenta kaistaa edelläni ajava pysähtyi vihreisiin antaakseen tietä mut minä en, en uskaltanut, eikä muuten pysähtynyt kukaan muukaan takanani tulleista :shock:

Oli viikon ketjukolari aika lähellä, ei ihan joka paikassa kannata tehdä ambulanssille tilaa jos ei halua samalla päästä siihen kyytiin :shock:

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 24.11.2010 22:48 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Kuulostaa ilkeältä paikalta. Takana tulleet eivät tainneet paljon piitata turvaväleistä?

Jos olisi ollut ihan pakko väistää, tuloksena olisi ollut viikon ketjukolari lanssi osallisena?

Kirjoittaja:  Xari [ 24.11.2010 23:40 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

ZX_Kuski kirjoitti:
Kuulostaa ilkeältä paikalta. Takana tulleet eivät tainneet paljon piitata turvaväleistä?

Jos olisi ollut ihan pakko väistää, tuloksena olisi ollut viikon ketjukolari lanssi osallisena?


Olihan siinä välejä mut moniko varautuu oikeasti siihen että joku pysähtyy yllättäen vihreisiin, ei ollut aikomustakaan jäädä kokeilemaan pysähtyykö myös takana tulevat :shock:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 25.11.2010 01:51 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

"Ja itseasiassahan pyöräinssissäkin tulee hylky"

Pyöräinssi... mikä se on :D

Jep, on se vaan hyvä että A ei tule korttiin nykyisin automatic. Äitini, 75 v sais ajaa vaikka Triumph Rocket kolmosta. Hui olkoon!
Joo ei, en vanno minkään potan nimeä tässä, vain Reevu rulettaa, on hiljainen ja näkee taakse sillä liiallinen keskittyminen pään kääntelyyn ajaa mut edellä ajavan persehanuriosastoon :lol:

Kirjoittaja:  laakeri [ 27.11.2010 08:45 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Cikatti kirjoitti:
"Ja itseasiassahan pyöräinssissäkin tulee hylky"
Pyöräinssi... mikä se on :D
Se on se, mikä ajetaan ennen B-inssiä, mikä ajetaan ennen C-inssiä, mikä ajetaan ennen CE-inssiä, minkä jälkeen saatetaan ajaa vielä vaikkapa XA-180 maainssit ja lopuksi XA-180 vesi-inssit ;)

Muutamaan vuoteen ei ole enää sentään tarvinut käydä mitään ajonäytteitä antamassa...

Kirjoittaja:  olli__o [ 27.11.2010 10:01 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Aikoinaan kuljettajantutkinnon ajokoetta kutsuttiin insinööriajoksi, koska sen vastaanotti katsastusinsinööri, mutta eipä silloin tosiaan taas pyöräinssejä tarvittu erikseen, jos suoritti jonkun ylemmän luokan.

Nuo loppupään koodit taas ilmeisesti ovat organisaation omia lupia kuljettaa tiettyä kapistusta, voihan myös suorittaa vaikka Ikeassa luvan ajaa trukkia, mutta ei kai sitä silti inssiajoksi kutsuta.

Kirjoittaja:  Xari [ 27.11.2010 10:28 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

Cikatti kirjoitti:
"Ja itseasiassahan pyöräinssissäkin tulee hylky"

Pyöräinssi... mikä se on :D

Jep, on se vaan hyvä että A ei tule korttiin nykyisin automatic. Äitini, 75 v sais ajaa vaikka Triumph Rocket kolmosta. Hui olkoon!


Niin, tää nuoriso on nykyään ajotavoiltaan niin vaarallista ettei niille voi antaa mitään ilman koulutusta :lol:

Huvittavinta on että olen lahja-A:lla ajanut paikoissa jossa liikenne on muutaman koulutetun mukaan liian vaarallista ajamiseen :D

Kirjoittaja:  laakeri [ 27.11.2010 17:26 ]
Viestin otsikko:  Re: E se kuulu

olli__o kirjoitti:
Nuo loppupään koodit taas ilmeisesti ovat organisaation omia lupia kuljettaa tiettyä kapistusta, voihan myös suorittaa vaikka Ikeassa luvan ajaa trukkia, mutta ei kai sitä silti inssiajoksi kutsuta.
Niin juu, onhan semmoinen trukkikortin ajonäytekin tullut joskus näytettyä. Yli 120 km/h kulkevan panssarivaunun ajokortti kuitenkin vaatii melkoisen virallisen tutkintoajon silti ;)

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/