|
Kirjoittaja |
Viesti |
niko
|
Viestin otsikko: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 17.03.2009 09:15 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Sattuipa nimittäin Mobilistin yleisönosastosta silmiin kirjoitus, jossa korjattiin Mobilistin toimitusta, että ensin olisi ollut ID, sitten DS. Lisäksi tuohtunut lukija esitti, että näitä malleja ei tehty samanaikaisesti ja kehotti toimitusta lukemaan Wikipediaa. Vai olisiko lukijalla mennyt DS ja DSuper sekaisin? Pikaisesti silmäillen Wikissä näyttäisi homma olevan kutakuinkin OK.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 17.03.2009 14:47 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
niko kirjoitti: Sattuipa nimittäin Mobilistin yleisönosastosta silmiin kirjoitus, jossa korjattiin Mobilistin toimitusta, että ensin olisi ollut ID, sitten DS. Lisäksi tuohtunut lukija esitti, että näitä malleja ei tehty samanaikaisesti ja kehotti toimitusta lukemaan Wikipediaa. Vai olisiko lukijalla mennyt DS ja DSuper sekaisin? Pikaisesti silmäillen Wikissä näyttäisi homma olevan kutakuinkin OK. Citroen DS also called ID. 
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 17.03.2009 14:55 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Tane N. kirjoitti: Citroen DS also called ID.  En mä tainnu kauheen tarkkaan sitä Wikiä silmäillä 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 17.03.2009 21:18 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
niko kirjoitti: En mä tainnu kauheen tarkkaan sitä Wikiä silmäillä  ... kyl se siellä varsinaisessa tekstissä tarkasti kerrottiin ...
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 17.03.2009 22:44 |
Viestit: 1199 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Wikihän on toisten harrastajien näkemys asioista- aina kannattaa olla hiukan skeptinen- kuten näitten nettifoorumienkin  kanssa
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 18.03.2009 09:22 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Sitäpä juuri, että lähdekritiikki pitää nykypäivänä muistaa. Jotenkin vain useille on tullut tavaksi todistaa asia oikeaksi sillä, että "näin se on Wikissä sanottu". Tosin painetun sanankin laatu on välillä kovin heikkoa, sillä toimittajillakaan ei tunnu nykyään olevan halua perehtyä asioitten taustoihin kunnolla. Ja sattuuhan sitä erheitä paremmillekin. Jossain Jari Tervon kirjassa oli ollut hassu lipsahdus, oli mainittu kirjan henkilön nousseen Chrysler autosta, mutta niitäpä alettiin valmistaa vasta 5 vuotta kirjan tapahtumahetken jälkeen  Tämäkin pomppasi uusimmasta Mobilistista silmään...
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 18.03.2009 10:04 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Nousiainen
|
Työkaveria lainaten "Wikipedia: tuo epäluotettavan tiedon ehtymätön lähde" 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 18.03.2009 14:42 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
2cvkimmo kirjoitti: niko kirjoitti: En mä tainnu kauheen tarkkaan sitä Wikiä silmäillä  ... kyl se siellä varsinaisessa tekstissä tarkasti kerrottiin ... Ja mä en tainnu kauheen tarkkaan sitä varsinaista tekstiä lukea. Enivei luotan eniten Tekniikan Maailman koeajoraportteihin DS 11/1956 ja ID 8/1958. Vaikka alkuperäinen ketjun asia liittyi Wikipediaan, niin en voi olla mainitsematta, mitä DS:n testin yhteydessä todettiin. Samalla korilla ja moottorilla on laskettu markkinoille halvempi malli ID 19, jossa on tavallinen ohjaus, vaihde ja jarru. Jousitus ja maavaran säätö on kuten DS 19:ssa ja hinta lienee alle 800000.
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 18.03.2009 14:55 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Niin, eikös ID esitelty mallivuodelle -57, eli loppuvuodesta -56? Nyt pitäisi olla kotona kirjan ääressä tarkastamassa  Tai joku D-tuntija voisi tulla vahvistamaan/kiistämään...
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 18.03.2009 14:58 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
niko kirjoitti: Niin, eikös ID esitelty mallivuodelle -57, eli loppuvuodesta -56? Nyt pitäisi olla kotona kirjan ääressä tarkastamassa  Tai joku D-tuntija voisi tulla vahvistamaan/kiistämään... Ainahan voi tarkistaa Wikipediasta 
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 18.03.2009 15:01 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Tane N kirjoitti: Ainahan voi tarkistaa Wikipediasta  Ja sitten, kun joku asiasta oikeasti tietävä alkaa väittää vastaan, niin meuhkaa vaan, että "katto Wikistä" 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 20.03.2009 23:12 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
Tuota noin... wikiähän voi kuka tahansa editoida, joten eikö tässäkin ketjussa esiintyneet asiaa tuntevat tahot voisi editoida ko. artikkelin kuntoon?
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 21.03.2009 12:18 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
...ja nyt kun se Mobilisti vihdoinkin tuli irtonumeromyyntiin täällä maaseudulla, niin Breznevin 1962 DS iskee kuin märkä sukka ... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Älkää liikoja uskoko Wikiin... Lähetetty: 21.03.2009 12:47 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
2cvkimmo kirjoitti: ...ja nyt kun se Mobilisti vihdoinkin tuli irtonumeromyyntiin täällä maaseudulla, niin Breznevin 1962 DS iskee kuin märkä sukka ...  Ja sillä oli SM myös 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
|
|