Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Sisätilan lämmitin homehduttaa auton http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=6717 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Lauri [ 10.12.2010 09:18 ] |
Viestin otsikko: | Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Otsikon mukainen väite oli asiantuntijan lausumana uusimmassa Kuopion Kaupunkilehdessä. Uutinen on ilmeisesti ollut aiemmin jossain muussakin lehdessä. Olisin laittanut linkin juttuun, mutta sitä ei ainakaan vielä löytynyt kuin painetusta lehdestä. Väite perustui siihen, että kengissä autoon kulkeutunut lumi sulaessaan höyrystyy ja imeytyy auton verhoiluihin mikäli ilma ei pääse auton sisältä kiertämään ulos. Samasta syystä auton sähkölaitteille voi aiheutua häiriötä. Polttoainekäyttöisiä lämmittimiä haastateltu autosähköasentaja piti parempana vaihtoehtona. Itse en kyllä ymmärtänyt, että miksi. Haastatellun mukaan mukavuus on ainoa peruste sisätilan lämmittimen käyttöön. Itse en tuota homehtumisasiaa aivan kakistelematta niele. Luulisin vanhojen autojen, jollaisilla itsekin ajelen kuten moni muukin Sitruunapatonkia seuraava, olevan jo sen verran holoja tiivisteistään, että eiköhän siellä ilma vaihdu jos ulko- ja sisätilan lämpötiloissa on tarpeeksi eroa. Aivan uusien (=tiiviiden?) autojen ongelma tuo voisi olla enemmänkin. Ja sitäpaitsi eikö tuollainen sähkölämmitin kuivata tarpeeksi pitkään päällä olleena ilmasta kosteuden pois? Jos autonsa nyt on kuitenkin mennyt homehduttamaan lämmittämällä kabiinia, niin homeitiöt ja muut kakanhajut saa tiettyyn rajaan asti otsonoimalla pois. Kokeilemani perusteella ainakin verhoilun "haju" on otsonoinnin jälkeen raikas. Myös sellaisessa autossa, jolla on elukoita kuljetettu. Mitä mieltä te muut olette? |
Kirjoittaja: | vibes [ 10.12.2010 09:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Ja eikös se ilma vaihdu viimeistään sitten kun autolla ajellaan? Noh, aivan sama vaikka koko kärry mätänis, ikkunoiden skrabaaminen alentaa mun ihmisarvoa. |
Kirjoittaja: | 2CV6 [ 10.12.2010 09:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Homehtumisesta en tiedä.Ei ainakaan omalle kohdalle ole sattunut homehtunutta kuljinta. Sisätilanlämmitintä olen käyttänyt talvisin vuodesta -86 lähtien suht säännöllisesti kaikissa käytössäni olleissa kulkimissa. Tosin idän ihmeissä (yhteensä 5kpl) tavaratilankannen sisäpintä oli lähes aina lämmittimen käytön jälkeen kostea usein jopa vettä valuva ja sen seurauksena tavaratila ja romppeet siellä kosteitä/märkiä. Eli olosuhteet homehtumiselle oli kyllä olemassa. Tuohon en kyllä usko että polttoainekäyttöinen lämmitin ei tekisi kosteutta autoon. Samanlaista lämmintä ilmaa se varmaankin on tulee se sitten sähkön tai polttoaineen tekemää. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 10.12.2010 09:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Eka kertaa tästä kuullessani tuli mieleen että myyköhän kyseinen autosähköasentaja noita webastoebereitä ![]() |
Kirjoittaja: | sahtivaari [ 10.12.2010 09:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Kyllä on teoreettikko kirjoitellut uskomuksiaan Käytännön kokemus on kyllä muuta. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 10.12.2010 09:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
sahtivaari kirjoitti: Kyllä on teoreettikko kirjoitellut uskomuksiaan Ai minä vai lehti? ![]() |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 10.12.2010 10:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Tirehtööri kirjoitti: Polttoainekäyttöisiä lämmittimiä haastateltu autosähköasentaja piti parempana vaihtoehtona. Itse en kyllä ymmärtänyt, että miksi. Luulisin, että perusteena vepaepereille on se, että ne käyttävät auton omaa sisäpuhallinta, joka taasen ottaa ilmansa yleensä ulkoa, eli ei kierrätä pelkästään kosteaa sisäilmaa. Mene ja tiedä, itsellä on aamulla Webasto käytössä parikymmentä minuuttia ja sen jälkeen työpaikalla sähköinen sisälämppäri huutelee 7-8 tuntia, yleensä pienillä tauoilla aina välissä (käyn ajelemassa pieniä lenkkejä). Sisämatot ovat kyllä pysyneet kuivina, mutta en osaa sanoa, minkä ansiota se on vaiko kaiken summa. |
Kirjoittaja: | Eki [ 10.12.2010 10:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Yleensähän se lämmittäminen edeltää ajoa. Ajon aikana, mikäli kestää riittävän pitkään, ilma kyllä vaihtuu sen verran, että enemmät kosteudet kuivuu. Ja vaikka ei kuivuisikaan, niin kesä kyllä kuivaa. Talven aikana tuskin hometta pääsee muodostumaan, kun kosteus välillä jäätyykin. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 10.12.2010 10:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
oon samaa mieltä ,että teoreetikko päästelee omiaan. kun porukka pitää huolta ,ettei kanna lunta kulkimen sisälle niin vehje pysyy kuivana kun käyttää sitä lämmitintä riittävän pitkään ja jatkuvasti |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 10.12.2010 11:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Tirehtööri kirjoitti: Otsikon mukainen väite oli asiantuntijan lausumana uusimmassa Kuopion Kaupunkilehdessä. Uutinen on ilmeisesti ollut aiemmin jossain muussakin lehdessä. Olisin laittanut linkin juttuun, mutta sitä ei ainakaan vielä löytynyt kuin painetusta lehdestä. Onkohan se juttu tämä? Sopisi mainiosti otsikon 'päivän kevennys' tai 'kahvipöytäjuttuja' alle. Kaikenlaisia mielipiteitä matkan varrella kuuleekin. Uskookahan herra Matalamäki itsekään niihin. Kymmenet vuodet meillä on ollut autoissa käytössä sähköllä toimivat sisätilan lämmittimet ilman homehaittoja. Hometta muodostuu ulkona kylmänä pitkään seisovan auton istuimiin, rattiin, kojetauluun ym. jos ne ovat likaisia. Ja 'kokemjne' jo siitä mainitsikin, että lumet siivotaan niistä kengistä ennen autoon istumista. Tai, ainakin ennen kuin ne jalat siirretään sinne jalkatilaan. Kun sitä lunta sinne lattialle kuitenkin kulkeutuu, niin ajon päätyttyä matot käteen ja huiskaistaan ne lumisohjot pihalle. Pieni vaiva. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 10.12.2010 11:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
r_a_n_u kirjoitti: Onkohan tuo päivän kevennysjuttu tämä. Hyvä r_a_n_u, että löysit jutun. Sama satu oli päätynyt lehden Kuopiolaiseen versioonkin. Juuri tuota haastattelua tarkoitin aloitusviestissäni. Taisi olla tietoinen mainosjuttu, jolla Auto-Sähkö Matalamäki sai mainostettua "ammattitaitoaan" vai liekö toimittaja ymmärtänyt haastateltavaa väärin, mikä ei olisi uutta sekään... |
Kirjoittaja: | Jankos [ 10.12.2010 11:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Eipä tuo nyt ihan puppua ole, kyllä se kosteus siellä auton sisällä jää pyörimään ja sitten tiivistyy kylmiin pintoihin, esimerkiksi kattoon verhoilun alle. Ainakin minä olen nähnyt aika monta bx mallia missä kattoverhoilut on aivan homeessa (jopa omistanut yhden)... Lisäksi tuo tekee sen että valuttelee vettä koteloihin jne. Tiivistyy se kosteus myös ihan jokaiseen kylmempään kappaaleeseen siellä auton sisällä, esim kojelaudan sisällä oleviin ohjausyksiköihin. Ja se on se suurin ero polttoainelämmittimiin että ne todellakin imee kuivaa ilmaa ulkoa kun taas tuo pelkkä sisälämmitin pyörittää sisäilmaa ja kun lattialla on aina lunta minkä sulattaa tuohon ilmaan niin kosteus nousee ihan hyviin lukemiin. Lisäksi tiivisteet saa vanhoissa autoissa olla todella huonot että ilma oikeasti niiden välistä vaihtuu... Sinänsä tuo ongelma ei kovin ongelmallinen ole koska autolla yleensä ajetaan lämmittämisen jälkeen niin lämmityslaite kyllä puhaltaa suurimmat kosteudet pois. Mutta ongelmat saadaankin pahemmiksi kun ajetaan vain muutama kilometri ja molemmissa päissä vastaavaa lyhyttä lämmitystä. Ja eihän nämä sähköongelmat taida suurinta osaa ketjuun kirjoittajia tulla vaivaamaankaan... ![]() |
Kirjoittaja: | xantiano [ 10.12.2010 12:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Jankos kirjoitti: Eipä tuo nyt ihan puppua ole, kyllä se kosteus siellä auton sisällä jää pyörimään ja sitten tiivistyy kylmiin pintoihin, esimerkiksi kattoon verhoilun alle. Ainakin minä olen nähnyt aika monta bx mallia missä kattoverhoilut on aivan homeessa (jopa omistanut yhden)... Lisäksi tuo tekee sen että valuttelee vettä koteloihin jne. Tiivistyy se kosteus myös ihan jokaiseen kylmempään kappaaleeseen siellä auton sisällä, esim kojelaudan sisällä oleviin ohjausyksiköihin. Ja se on se suurin ero polttoainelämmittimiin että ne todellakin imee kuivaa ilmaa ulkoa kun taas tuo pelkkä sisälämmitin pyörittää sisäilmaa ja kun lattialla on aina lunta minkä sulattaa tuohon ilmaan niin kosteus nousee ihan hyviin lukemiin. Lisäksi tiivisteet saa vanhoissa autoissa olla todella huonot että ilma oikeasti niiden välistä vaihtuu... Sinänsä tuo ongelma ei kovin ongelmallinen ole koska autolla yleensä ajetaan lämmittämisen jälkeen niin lämmityslaite kyllä puhaltaa suurimmat kosteudet pois. Mutta ongelmat saadaankin pahemmiksi kun ajetaan vain muutama kilometri ja molemmissa päissä vastaavaa lyhyttä lämmitystä. Ja eihän nämä sähköongelmat taida suurinta osaa ketjuun kirjoittajia tulla vaivaamaankaan... ![]() Oliko sinun bx:n homehtuminen sisälämppärin syy? Äkikseltään voisi kuvitella sisätilan homehtumisen vaativan hieman erikoisia olosuhteita. Pelkkä sisätilalämppärin käyttö ei yksin tee sellaista ilmiötä. Polttoainelämmitin imee ulko ilmaa eli periaatteessa se on parempi ratkaisu sisätilojen lämmittämiseen mutta ei pelkkä sisätilanlämmitin ei yksinään homehduta autoa vaan siihen tarvitaan muitakin tekijöitä. Ok, tietty kenkien mukana sisälle tulevan lumen määrä on aika ratkaisevassa asemassa. Mikäli kuski ja matkustajat eivät vaivaudu putsaamaan lumia kengistään niin kyllähän niiden mukana lunta kantautuu sisätiloihin. Sähköongelmat eivät todellakaan ole vanhoillissitroenistien ongelmia ![]() |
Kirjoittaja: | Jallu [ 10.12.2010 13:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Pitääkin olla tarkkana käytettyä ostaessa ja vaatia sisätilojen kuntokartoitusta homevaaraa silmälläpitäen. ![]() Ps. Jos pitää vaikka etuikkunat sentin raollaan, poistuu kosteus lämppärin pörrätessä. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 10.12.2010 13:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Eki kirjoitti: Yleensähän se lämmittäminen edeltää ajoa. Ajon aikana, mikäli kestää riittävän pitkään, ilma kyllä vaihtuu sen verran, että enemmät kosteudet kuivuu. Niinpä. Ja itse asiassa paremmin sisätilalämpäärin kanssa, joka saa jään sulamaan jo valmiiksi. Auton omalla lämppärillä sulaa kuitekin silläkin, mutta vain vähän ja vasta ajossa... Talven seisovissa autoissa ei hometta tule sydäntalvella kun ollaan jatkuvasti pakkasilla. Home tulee vasta keväällä, kun päivät on plussalla ja yöt pakkasella eikä auto tuuletu kun sillä ei ajeta. Yksi hyvä jippo on raottaa ikkunoita ja laittaa sisätilalämppäri puhkumaan. Sulattaa ja sitten kuivattaa & tuulettaa kun pitää useamman tunnin ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 10.12.2010 14:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Kyllä jos ihan totta puhutaan niin autossa pitäs olla pieni poistoilmapuhallin noita tilanteita varten kun sisälämppäri käytetään tolpasta. Helpoin ja halvin tapa on kyllä kuitenkin pitää kunnon kaukalomattoa lattioilla, edessä ja takana. Vepastoeeperi on tavallaan siitä hyvä että kabiinissa käy poisto koko ajan päällä kun auton puhallin pyörii, näin se ajaa kosteaa ilmaa koko ajan pois kabiinin poistoaukkojen kautta. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 10.12.2010 14:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Cikatti kirjoitti: Vepastoeeperi on tavallaan siitä hyvä että kabiinissa käy poisto koko ajan päällä kun auton puhallin pyörii, näin se ajaa kosteaa ilmaa koko ajan pois kabiinin poistoaukkojen kautta. Vepastoeeperi on hyvä vehje, sitä ei käy kieltäminen, mutta mistä se ilma tietää millä puhaltimella sitä liikutetaan? ![]() ![]() Kosteutta autoissa on etenkin talviaikaan joka tapauksessa, mutta miten se sähköpuhaltimen lumesta haihduttama kosteus muka olisi haitallisempaa kuin auton oman lämmittimen tai vepastoeeperin aikaan saama? Sitä minä en ymmärrä. Vai sekö se on ratkaisevaa, että se vepastoeeperi imee ulkopuolelta ilman kun taas se sähköinen ropelihärveli pyörittää sitä samaa ilmaa "sisäkierrolla"? Jankos kirjoitti: Lisäksi tiivisteet saa vanhoissa autoissa olla todella huonot että ilma oikeasti niiden välistä vaihtuu... Tuohon vielä lisäisin sen, että alkuviestiin muotoilin vähän huonosti sanat. Ainakin minun HDi:ssä niitä ovikynnysten tiivisteitä saa vähän väliä painella kiinni toisiinsa ja muutenkin paikalleen, joten kyllä siellä holo käy. Se taas on kokonaan eri juttu, että aika kamalaa tuo autojen sisällä oleva ilma varmasti laadultaan on. Ajatelkaapa miten pienessä tilassa siellä nökötetään ja liikenteestä imetään lisää kaikkea kivaa töhnää ja mikrohiukkasta sinne sekaan. Ja se kakka on siellä ihan ilman mitään lisälämmittimiä. Siitäpä sitä bakteerikammoisille viikonlopuksi miettimistä. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 10.12.2010 15:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Tirehtööri kirjoitti: Se taas on kokonaan eri juttu, että aika kamalaa tuo autojen sisällä oleva ilma varmasti laadultaan on. Ajatelkaapa miten pienessä tilassa siellä nökötetään ja liikenteestä imetään lisää kaikkea kivaa töhnää ja mikrohiukkasta sinne sekaan. Ja se kakka on siellä ihan ilman mitään lisälämmittimiä. Siitäpä sitä bakteerikammoisille viikonlopuksi miettimistä. Ja näkee esim tuulilasin sisäpuolelle kertyvästä talmasta, etenkin jos pitää puhallusta pääosin lasille ![]() |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 10.12.2010 15:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Jallu kirjoitti: Pitääkin olla tarkkana käytettyä ostaessa ja vaatia sisätilojen kuntokartoitusta homevaaraa silmälläpitäen. ![]() Ps. Jos pitää vaikka etuikkunat sentin raollaan, poistuu kosteus lämppärin pörrätessä. Ikkunaa voi myös pitää raollaan auton seistessä, varsinkin jos on pakastumaan päin. Kiristyvä pakkanen imee kosteutta autosta jos eroa on sisä- ja ulkoilman välillä. Tämän voi joskus konkreettisesti huomata kun on jäätä myös ikkunoiden sisäpinnoilla. Fönari vähän auki ja se kosteus menee kiltisti siitä ulos ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 10.12.2010 15:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Tirehtööri kirjoitti: Se taas on kokonaan eri juttu, että aika kamalaa tuo autojen sisällä oleva ilma varmasti laadultaan on. Ajatelkaapa miten pienessä tilassa siellä nökötetään ja liikenteestä imetään lisää kaikkea kivaa töhnää ja mikrohiukkasta sinne sekaan. Ja se kakka on siellä ihan ilman mitään lisälämmittimiä. Siitäpä sitä bakteerikammoisille viikonlopuksi miettimistä. Tuota estää kyllä aika tehokkaasti se Xantiastakin löytyvä aktiivihiiliraitisilmasuodatin. ![]() Toki ei sekään täydellinen ole. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 10.12.2010 15:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
"Vepastoeeperi on hyvä vehje, sitä ei käy kieltäminen, mutta mistä se ilma tietää millä puhaltimella sitä liikutetaan?" Ymmärsit väärin arvon Tirehtööri: kun vepastoeeperi on asennettu niin kuuma vesi tulee auton omaan lämmityiskennoon ja auton oma puhallin pyörii jolloin korvausilma tulee ulkoa ja todellakin kabiinista poistuu ilmaa niin kuin kuuluu. Jos taas joissain tapauksissa jätetään vivustosta (jos sellainen vielä on) re-circulation päälle niin kabiini lämpeää sisällä kierrätettävällä ilmalla jolloin poistoa ei tapahdu ja kostaus vain kieppuu sisällä. |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 10.12.2010 15:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
zX-files kirjoitti: Eka kertaa tästä kuullessani tuli mieleen että myyköhän kyseinen autosähköasentaja noita webastoebereitä ![]() ...tietysti on myös mahdollista, että haastateltava kertoo jotain ja toimittaja sitten lisää oman ymmärryksensä ja näkemyksensä. Tällainen näennäistiedottava-pelotteleva-otsikoitarepivä iltapäivälehtitiedottaminen valtaa alaa koko ajan ... ![]() |
Kirjoittaja: | Bumper [ 10.12.2010 16:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
En uskoisi homeongelman kasvavan kovin vakavasti jos auton sisätiloja ei kyllästä kokonaan lumella. Usein näkee talvisin liikenteessä kunnon höyrysaunoja, ikkunat ihan ummessa... Xantiassa tuntuu ikkunat pysyvän talvisinkin auki vaikka puhallusta pitäisi minimillä. Saattaa tosin johtua siitäkin että on tapana nuo lumet aina välillä kopistella ulos. Sisätilanpistoke+lämmitin autossa on ollut vasta vajaat pari viikkoa, joten autoa ei onneksi ole sen elämän alkutaipaleella taidettu homehduttaa. ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 10.12.2010 23:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
on näköjään jäänyt porukalta huomaamatta semmonen ilmiö.että se sisälämppäri kuumana kuivattaa myös sitä sisäilmaa, eli haihduttaa kosteutta pois. ja kosteus on sen homeen syy eikä mikään muu. |
Kirjoittaja: | Keitere [ 10.12.2010 23:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton |
Jos sisätilalämppäri pyörii suljetussa tilassa, niin siellä ei voi pienetä kuin ilman suhteellinen kosteus koska mitään märkyyttä ei pääse ulos. Ei tuo ole käytännön ongelma. Itsellä on vain yksi havainto homehtumisesta. Yksi autonromu jäi penkit kosteina rötköttämään syksyllä ja lumi peitti sen. Kun se kevätpuolella kiskottiin sieltä hangesta pois niin kokeilin käynnistää ja käyntiinhän se paukahti, mutta sisätilat olivat kyllä pilalla. Siitä huolimatta sain siitä vähän rahaa. Jäi hankeen koska siihen liittyi melko ikäviä muistoja. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |