Kuinka turvattomilla autoilla oikeasti ajamme. Patonkilaisillakin taitaa monella olla 2x turvattomampi, yli 3v:n ikäinen ajoneuvo käytössään, tai ainakin vaimolla joka kuskaa lapsia sillä päivittäin hoitoon

Olisko nyt aika tehdä tilinpäätösosto ja hankkia turvallinen uusi auto. Ainakin perheen nuorisolle, joka on muita huomattavasti suuremmassa vaarassa olla osallisena liikenneonnettomuudessa.
Lainaa:
Suomen teillä liikkuu yli miljoona autoa, jotka ovat yli kymmenen vuotta vanhoja, kirjoittaa Aamulehti.
Liikennevakuutuskeskuksen mukaan vanha ajoneuvo ei suojaa matkustajia uuden auton veroisesti. Vanhan auton kyydissä vammautumisriski on kaksi kertaa suurempi kuin alle kolme vuotta vanhassa autossa.
– Esimerkiksi korirakenne on aivan eri maailmasta. Turvalaitteiden tekniikkakaan ei ole vanhassa autossa uudemman auton tasolla, sanoo onnettomuustutkija Juha Nuutinen.
Syy onnettomuustilastoihin ei kuitenkaan ole yksin autoissa. Liikenneturvallisuusviraston mukaan kuljettajilla, joilla on ajokokemusta alle kaksi vuotta, on selvästi muita suurempi riski henkilövahinkoihin. Nuoret ajavat usein taloudellisista syistä juuri vanhoilla autoilla, Aamulehti kirjoittaa.
Suomessa autokannan keski-ikä on 11,6 vuotta, ja se on nopeasti ikääntynyt.
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/aamu ... %A4/627067Tuon uutisen kommentoinnissa oli eräs mielenkiintoinen kannanotto:
Lainaa:
Sehän tässä onkin tuo konkelo. Tuoreemmat autot kestävät liian kauan. (Jätän listasta pois Italialaiset ja Ranskalaiset autot). Parikymmentä vuotta vanha Saksalainen auto on tekniikaltaan ja koriltaan lähes yhtä hyvässä kunnossa kuin valmistusaikanaan. Uusissa autoissa on täysin erilaiset rakenteet, koska niissä on otettu turvallisuus huomioon. Eli matkustamo on kuin turvakehikko kilpa-autoissa. Auton keula voi painua kasaan vaimentaen iskua, moottori suhahtaa lattian alle vaihdelaatikon kanssa. Peräpää voi painua takaikkunaa myöten kasaan, silti matkustamo on kuosissaan ja matkustajat kunnossa. Polttoainesäiliö ponnahtaa autosta pois, jolloin sen aiheuttama palo- ja räjähdysvaara pienenee merkittävästi. Autoissa on turvavyöt ja turvatyynyt sekä kehikon avulla sellaiset ovet, että ne saa vaivattomasti auki.
Mielestäni uusien autojen hinnat pitäisi puolittaa ja kieltää yli viisi vuotta vanhoilla autoilla ajaminen. - Turvallisuussyistä.
Katsastuksen voisi lopettaa.