|
Kirjoittaja |
Viesti |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Dramaattinen SM Lähetetty: 27.12.2010 09:42 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Pukki toi jälkikasvulle näppärän kirjan - "Autot - Maailman parhaat menopelit". 190 sivua autohistoriaa ja tusinoittain liimattavia autonkuvia. Hieno opus. Citroën SM:n kohdalta avautuu ihan uutta dramatiikkaa: "Tiesitkö? Citroën SM oli hyvin kummallinen ajettava. Auton ohjaus oli suoraan kytköksissä ohjauspyörään, mikä teki kaartelusta suorasukaista". 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 27.12.2010 11:15 |
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 27.12.2010 12:55 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
2cvkimmo kirjoitti: Auton ohjaus oli suoraan kytköksissä ohjauspyörään, mikä teki kaartelusta suorasukaista". Minä kun olen yli 40 vuotta luullut, että etupyörät on jotenkin liitetty ohjauspyörään melkein kaikissa autoissa... Näin sitä oppii aina uutta. 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 27.12.2010 12:58 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Onneksi ei ollut kahvinjuonti kesken nyt, tämä olisi voinut vaatia kahvivaroituksen 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 27.12.2010 15:02 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Haah! Juu, diravissakin ohjauspyörä todella on kytköksissä ohjaukseen  Tosin kytkös ei ole mekaaninen vaan vain hydraulinen mutta se tanko joka tulee raidetangolta rattiakselille, toimii vain feed back-tietona ohjaukselle. Vasta kun paine katoaa niin tangosta tulee primääri ohjausvoiman välittäjä etupyörille. Eikös se jotenkin näin mennyt? On se vekkuli tunne olla hinauksessa diravin kanssa kun siinä ratissa on se noin 50 millin klappi ja molempiin suuntiin ennen kuin alkaa tapahtua.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 27.12.2010 15:43 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
Tässä on hieman vastaavaa "kompailua" haettu kuin aikanaan Trivial Pursuitin lasten painoksessa. Siinä oli joskus semmoinen kysymys, että "Millä dieselveturi liikkuu?". No vastauksenahan oli ovelasti, että sähköllä. Voihan se tietysti niinkin olla, mutta ei välttämättä. Suomessakin alkaa jo olla vähissä nämä veturit, joissa on diesel-sähköinen voimansiirto. Niissähän todella ratamoottorit, joiden voimalla liikutaan, ovat sähkömoottoreita. Sen sijaan diesel-hydraulista voimansiirtoa Suomessa on raiteilla vielä paljon.
SM:n tapauksessa on varmasti asiantuntemattomalle tekijälle ja kääntäjälle käynyt kömmähdys kun lähteessä on kirjoitettu auton nopeasta ohjauksesta. Ovat tehneet johtopäätöksen (väärän), että ohjauksessa on sillä tavalla suorat välitykset ilman allennusvaihteita, että pyörät kääntyvät samaa vauhtia rattia kääntäessä.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 27.12.2010 17:20 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ake Blomm kirjoitti: No vastauksenahan oli ovelasti, että sähköllä. Voihan se tietysti niinkin olla, mutta ei välttämättä. Suomessakin alkaa jo olla vähissä nämä veturit, joissa on diesel-sähköinen voimansiirto. Niissähän todella ratamoottorit, joiden voimalla liikutaan, ovat sähkömoottoreita. Sen sijaan diesel-hydraulista voimansiirtoa Suomessa on raiteilla vielä paljon. VR:n uusimmat dieselveturit ovat silti dieselsähköisiä (Dr16). Toki määrä on vähäinen deevereihin verrattuna. Veturimaailmasta löytyy myös mekaanisella voimansiirrolla olevia dieseleitä. Ja ainakin Bombardier on tehnyt jenkkimarkkinoille hybridiveturin, joka kulkee langoista otettavalla sähköllä tai dieselin generoimalla sähköllä tarpeen mukaan.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 10:12 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
Aioin kyllä omassa kirjoituksessanikin mainita Dr16:n, mutta silti perustoteamukseni pitää paikkansa. Dieselsähköiset ovat Suomessa vähissä ja Isoja vaaleitakin on jo ehditty romuttaa. Raideliikenteessä voimansiirtokonsteja on monia ja jopa dieselpneumaattistakin on ehditty maailmalla kokeilla. Mekaaniset voimansiirrot rajoittunevat lähinnä melko pieniin pässeihin ja joihinkin kiskobusseihin. Hybridisysteemeistä puhuttaessa taas mennään jo isompiin sfääreihin eli siihen tehdäänkö ratamoottoreiden tarvitsema sähkö vesivoimalassa, ydinvoimalassa, tuulivoimalassa vai mukana kulkevassa dieselvoimalassa. Lopulta kuljetaan kuitenkin sähkön voimalla.
Hämmentävää tässä toki on, että kysehän oli dramaattisesta SM:stä. Siihen palatakseni, muistettiinko kyseisessä kirjassa mainita muita SM:n dramaattisia piirteitä?
Veljeni muuten luki tässä joulun pyhinä "Citikka"-lehteä ja totesi SM:stä jotain sellaista, että se lie auto, joka on joko oltava ihan timmissä kunnossa tai muuten hommasta ei tuu mitään. Taitaa olla oikeassa hän, luulen ma.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 11:01 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ake Blomm kirjoitti: Aioin kyllä omassa kirjoituksessanikin mainita Dr16:n, mutta silti perustoteamukseni pitää paikkansa. Dieselsähköiset ovat Suomessa vähissä ja Isoja vaaleitakin on jo ehditty romuttaa. On ehditty romuttaa protojen lisäksi yksi (2814) vaurion seurauksena, jos en väärin muista, Sähköistä voimansiirtoahan käytettiin enemmänkin toki nopeiden henkilöjunien vetureissa ennen sähköistyksen leviämistä. Toki isojen vaaleiden määrä on melko mitätön deevereiden ja seeprojen rinnalla, mutta saa nähdä, miten käy tulevaisuudessa. Ake Blomm kirjoitti: Hämmentävää tässä toki on, että kysehän oli dramaattisesta SM:stä. Siihen palatakseni, muistettiinko kyseisessä kirjassa mainita muita SM:n dramaattisia piirteitä? Mitäs dramaattista SM:ssä on? Kenties se, että on huonoin mahdollinen korimalli (coupé, mikä sen idea on kilpakäytön ulkopuolella?) valittu toteutukseen siinä, mutta edes se ei riitä poistamaan mallin kiinnostavuutta 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kulkuri
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 11:55 |
Viestit: 298
|
Tässä SM kulkimessa on vielä valotkin kytketty ohjauspyörään, liekö etupyörätkin vielä kääntyvää modellia 
ID 1,9 -62, HY 1,9B -69, CX-2000 -78, AK 400 -75, 2xBX 16v -88 ja 16TRS -88, XM V6 24V -99, B11 -54, C5 2.0 -05, Ami 8 Break -74, 2cv -55 (työn alla), Dyane -73 , 2cv6 -76, Gs Break -77, ID 1,9 -65, Ami6 -62, Cx 2.0 - 86, Visa Gti -85, XM TD Break -92.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 12:09 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
laakeri kirjoitti: Kenties se, että on huonoin mahdollinen korimalli (coupé, mikä sen idea on kilpakäytön ulkopuolella?) valittu toteutukseen siinä, mutta edes se ei riitä poistamaan mallin kiinnostavuutta  Kannattaa käydä SM-ajelulla niin huomaa, että se on varsin käytännöllinen coupeksi. Takana mahtuu istumaan ja konttiinkin mahtuu vielä tavaraa. Oliko näin myös kilpailijoiden vastaavissa maantiekiitäjissä?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 13:31 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Akaile kirjoitti: laakeri kirjoitti: Kenties se, että on huonoin mahdollinen korimalli (coupé, mikä sen idea on kilpakäytön ulkopuolella?) valittu toteutukseen siinä, mutta edes se ei riitä poistamaan mallin kiinnostavuutta  Kannattaa käydä SM-ajelulla niin huomaa, että se on varsin käytännöllinen coupeksi. Takana mahtuu istumaan ja konttiinkin mahtuu vielä tavaraa. Oliko näin myös kilpailijoiden vastaavissa maantiekiitäjissä? En toki kiistä SM:n toteutuksen onnistuneisuutta sellaisenaan, mutta takapaksi ja takaovet olisivat silti ihan kivat.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 14:19 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Lahti
|
laakeri kirjoitti: Akaile kirjoitti: laakeri kirjoitti: Kenties se, että on huonoin mahdollinen korimalli (coupé, mikä sen idea on kilpakäytön ulkopuolella?) valittu toteutukseen siinä, mutta edes se ei riitä poistamaan mallin kiinnostavuutta  Kannattaa käydä SM-ajelulla niin huomaa, että se on varsin käytännöllinen coupeksi. Takana mahtuu istumaan ja konttiinkin mahtuu vielä tavaraa. Oliko näin myös kilpailijoiden vastaavissa maantiekiitäjissä? En toki kiistä SM:n toteutuksen onnistuneisuutta sellaisenaan, mutta takapaksi ja takaovet olisivat silti ihan kivat. Loistava matka-auto, reissukäyttöön riittävä, 2 henkeä ja pidemmänkin matkan kamat mahtuu, ihan kaikkein luotettavin tuo ei vissiin aikoinaan ollut, lessu-bussiksi tai raksa-autoksi moista kun nyt ei ole tarkoitettu. Vastaava vähän nykyaikaisempi parempi matka-auto olis Porsche Panamera, 4 ovea ja neliveto + iso tavaratila, hinnaltaan taitaa olla samaa luokkaa kuin SM aikoinaan.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 14:23 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Xari kirjoitti: Loistava matka-auto, reissukäyttöön riittävä, 2 henkeä ja pidemmänkin matkan kamat mahtuu, ihan kaikkein luotettavin tuo ei vissiin aikoinaan ollut, lessu-bussiksi tai raksa-autoksi moista kun nyt ei ole tarkoitettu. Ookkei, en ole niin tarkasti SM:n kuljetustiloja ikinä tarkastellut, mutta on vaan jäänyt sellainen mielikuva, että olisivat olleet vielä Xantia Breakin ahtaita kuljetustiloja huonommatkin. Ilmeisesti siis kuitenkaan eivät.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 14:41 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Lahti
|
laakeri kirjoitti: Xari kirjoitti: Loistava matka-auto, reissukäyttöön riittävä, 2 henkeä ja pidemmänkin matkan kamat mahtuu, ihan kaikkein luotettavin tuo ei vissiin aikoinaan ollut, lessu-bussiksi tai raksa-autoksi moista kun nyt ei ole tarkoitettu. Ookkei, en ole niin tarkasti SM:n kuljetustiloja ikinä tarkastellut, mutta on vaan jäänyt sellainen mielikuva, että olisivat olleet vielä Xantia Breakin ahtaita kuljetustiloja huonommatkin. Ilmeisesti siis kuitenkaan eivät. Enpä itsekään sen tarkemmin ole perehtynyt koko laitteeseen mut varakkaan pariskunnan matkailuautohan tuo on/oli, sänky ja kylppäri + keittiö kun löytyy joka 5 tähden hotellista niin niitä ei tarvitse mukana raahata, riittää kun golf ja tenniskamat + muutama iltapuku mahtuu Xantia Breakin tilat tietysti on ylivertaiset reissukäyttöön mut oletan että tuollaisen SM:n omistajalle on riittänyt kun saa matkatavaroiden lisäksi mahtumaan muutaman viinipullon eikä 15 laatikkoa kaljaa 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 14:51 |
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 16:01 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Jouko kirjoitti: Kyllä sinne tavaratilaan jotain sentään mahtuu. Katso linkin sivun alalaidasta: http://www.citroenkerho.fi/sm/tekniikka.htmNäköjään joo pikkutavaraa mahtuu vähäsen. Xantiassa tulee ongelmaksi takapenkit kipattunakin paksin lyhkäisyys. Edes emännän vanhan mallin" laskettelusukset eivät mahdu suorana sinne  Helpon mallista tavaraahan sinne mahtuu ihan kohtalaisesti, esim. lihalaatikoita menee kipattujen takapenkkien kohdalle kolme rinnakkain ja kaksi päällekkäin. Ja takaosaan voi sitten mättää niitä vaikka 4 kpl lisää ja vähän jotain pikkutavaraa. Ei silti mikään tilava paksi. No, ehkä pitempää tavaraa varten SM:äänkin on saanut kattotelineitä? Semmoisille alkaisi ehkä olla käyttöä Xantiassakin... Farmarina SM:kin olisi silti paljon kiinnostavampi, kuten lähes kaikki henkilöautot 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 16:47 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
laakeri kirjoitti: Farmarina SM:kin olisi silti paljon kiinnostavampi, kuten lähes kaikki henkilöautot  Kai siulla on polkupyöräkin farmariversio..? Akaile kirjoitti: Kannattaa käydä SM-ajelulla niin huomaa, että se on varsin käytännöllinen coupeksi. Takana mahtuu istumaan ja konttiinkin mahtuu vielä tavaraa. Oliko näin myös kilpailijoiden vastaavissa maantiekiitäjissä?  Jaa että tilava takapenkki..? Tuolla kun istuu niin ainakaan miun mittasella kaverilla ei enää polvet tahdo mukaan sopia. Poikittain on ihan hyvä olla, mutta se sitten onkin hieman vaikeampaa jos on kaveri siinä vieressä... Vaan kaipa tuo sitten perheautonakin toimii, kun tähän yksilöön on tällätty keskellekin lantiovyö, eli takapenkillä olis vyöt kolomelle..? Sit jos luottaa ettei rengas rikki mene tai luottaa paikkavaahdon ja kompuran turvaan niin onhan tuolla sitten kontissa ihan kohtuullisesti tilaa... Saiskohan leimaelukan kirjottamaan istuinpaikat kolomelle, jos nätisti pyytäs, noiden vöiden perusteella..? Ake Blomm kirjoitti: Hämmentävää tässä toki on, että kysehän oli dramaattisesta SM:stä. Siihen palatakseni, muistettiinko kyseisessä kirjassa mainita muita SM:n dramaattisia piirteitä?
Veljeni muuten luki tässä joulun pyhinä "Citikka"-lehteä ja totesi SM:stä jotain sellaista, että se lie auto, joka on joko oltava ihan timmissä kunnossa tai muuten hommasta ei tuu mitään. Taitaa olla oikeassa hän, luulen ma. Tässä kun sattuneesta syystä on tullut puolisentoista vuotta hieman tarkemmin syynättyä pariakin yksilöä, niin monin tavoin on jaksanut malli yllättää. Enimmäkseen sillä ettei se kuitenkaan ole kovin monimutkainen, pikemminkin varsin yksinkertainen laite. On toki varmasti ollut aikanaan, silloin 40 vuotta sitten esittelyaikaansa varsin hurja teknisestikin, osaltaan tietenkin tähän mielikuvaani on syynä tämä "oma suhtautumiseni" kaikenlaisiin vempeleisiin..? Ei silti, ei tuo mikään ihan perusauto ole, muttei mielestäni kuitenkaan ihan niin mystinen kuin tarinat antaa ymmärtää...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
jpop
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 18:13 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Kangasala
|
No eihän niiden takapenkkien niin hirmutilavat tarvitse olla, kun auton suunnitteluparametreina oli huhun mukaan, että etupenkeillä matkustaa kaksi miestä ja takapenkeillä kaksi naista. Eiköhän sinne kaksi siroa ranskatarta mahdu 
XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 20:06 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Lahti
|
laakeri kirjoitti: Näköjään joo pikkutavaraa mahtuu vähäsen. Xantiassa tulee ongelmaksi takapenkit kipattunakin paksin lyhkäisyys. Edes emännän vanhan mallin" laskettelusukset eivät mahdu suorana sinne  Helpon mallista tavaraahan sinne mahtuu ihan kohtalaisesti, esim. lihalaatikoita menee kipattujen takapenkkien kohdalle kolme rinnakkain ja kaksi päällekkäin. Ja takaosaan voi sitten mättää niitä vaikka 4 kpl lisää ja vähän jotain pikkutavaraa. Ei silti mikään tilava paksi. Farmarina SM:kin olisi silti paljon kiinnostavampi, kuten lähes kaikki henkilöautot  Tuohon Panameraan sais suksiluukun ja neliveto vakiona on lyömätön hiihtoreissuilla, piru kun loppuu vaan rahat  kulkeekin sen mitä oikean matkailuauton pitää kulkea Isompaan Jumpperiin mahtuu sitten vaikka koko Xantia tavaroineen  Moisen saa myös ns. matkailuautona eli lessu-bussin ja pakun sekasikiönä jossa on vuoteet jossa ei voi nukkua ja keitin jota ei voi käyttää polttamatta autoa 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 21:45 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
jasu kirjoitti: Ei silti, ei tuo mikään ihan perusauto ole, muttei mielestäni kuitenkaan ihan niin mystinen kuin tarinat antaa ymmärtää... Minä uskon tämän  Jotenkin kun nuppi on virittynyt Citroën taajuudelle, niin kaikki - no useimmat - "erikoisuudet" tuntuvat järkeviltä ja jopa hienoilta. Itse ainakin olen suorastaan kateellinen Citroënin insinööreille, joilla on ollut etuoikeus näitä mehumaijoja suunitella.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 22:39 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Onhan se SM:n takapenkki aikuiselle miehelle aikas ahtaanpuoleinen, mutta kyllä siellä lyhehköjä matkustaa tälläinen yli 100 kg painava 182 cm mieskin, ja tuo edellä kirjoitanut oli vieressä, ja on mua aikas paljon pidempi  . Ei siellä herrasmies matkusta, sitä varten on SM Opera 
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 28.12.2010 23:21 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
jpop kirjoitti: No eihän niiden takapenkkien niin hirmutilavat tarvitse olla, kun auton suunnitteluparametreina oli huhun mukaan, että etupenkeillä matkustaa kaksi miestä ja takapenkeillä kaksi naista. Eiköhän sinne kaksi siroa ranskatarta mahdu  Ja sitten on tietty se pointti, että tässähän on hyvä kriteeri vaimoväen valintaan 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Dramaattinen SM Lähetetty: 29.12.2010 15:14 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Jasu, kuvassasi on SM:n takana turvavyöt Miten se on mahdollista noin vanhassa vehkeessä kun mä muistan että edes mun ekassa autossani, mallia -77 Austin ei ollut takavöitä. Vai oliko SM jo noin edistyksellinen turvatekniikaltaankin?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
|