Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 03.01.2011 19:41 

Viestit: 5124
Avasin tähän uuden ketjun ettei tämä öljykina saastuta muita ketjuja

Väite: Muilla kuin Tuning racing öljyilla ei ole API luokituksia

caferacer kirjoitti:
Tässähän se onkin ongelma. Öljyt myydään täysin mielikuvilla. Mikä mielestäsi on kilpakäyttöönkin suunniteltu tunnetun öljy-yhtiön tuote? Mobil 1 ehkä? Sehän taitaa McLarenin keulassa lukea. Uskotko, että sillä ajavat? Vai ehkä jopa Castrol TWS? Se on jo aika hyvää, mutta massatavaraa edelleen.

Uskon kyllä ihan hyvin että F1:ssä ei montaa vakiotavaraa löydy, ja ettei F1:n renkaita osteta Vianorilta.
Öljyvalmistajista Shellin mainitsitkin itsekin, että tekee autourheilukäyttöön yms. polttoaineita ja voiteluaineita (nimet toki hämäävia)
http://shell-racing.com.au/products.html
Mobilkin tekee
http://www.mobil1racingstore.com/buyracinglubes.html
Jos katselet noiden speksejä, ei juuri yhdelläkään racing öljyllä ole API luokitusta
(monet muutkin tekee racing öljyjä, mutta nämä rajoittuvat yleensä PAO luokkaan, en kommentoi ovatko hyviä vai huonoja, mutta taitavat näillä jotkut silti ajaa radallakin)

No ehkä esteripohjaiset on parempia muutenkin
http://www.redlineoil.com/Products.aspx?pcid=1
http://www.amsoil.com/storefront/rd50.aspx ...

=>Ei ole niilläkään API luokituksia, eikä saa johtuen performance-lisäainepaketin ominaisuuksista

Siksi yritin kysellä API luokitusten perään, miksi...
Eli koko juttu API luokituksista on pääosin puutaheinää: Luokitus kun on aina valmiille öljylle, ei sen raaka-aineille
Racing öljyjä ja vieläpä Drag racing öljy jolle väitetään olevan API luokitus (luokitus: maksaa ja rajoittaa kiinnileikkautumislisäaineiden määrää suojellakseen katalysaattoria ja lambda-anturia :) )

caferacer kirjoitti:
Kaikkia luokituksia ei ole testautettu, vaan esim valmistajien omien luokitusten kohdalla mennään raaka-ainetoimittajien ilmoittamien luokitusten mukaan. Luokituksista kannattaa muuten muistaa että korkea luokitus ei välttämättä tarkoita hyvää öljyä. Luokituksethan päätetään auton- ja öljynvalmistajien keskinäisissä neuvotteluissa. Autonvalmistajien intresseissä on valmistaa moottoreita (ja tietenkin koko autoja), jotka toimivat riittävän mutteivät liian pitkään, ja öljynvalmistajien intresseissä on valmistaa juuri ja juuri riittävän hyvää öljyä pienimmällä mahdollisella kustannuksella, noin karrikoiden...

Höpöä, API luokittelua on arvosteltu koska suurempi numero ei tarkoita aina parempaa laatua, siksi useilla automerkeillä on vielä omat lisäluokitukset öljyille vaikkapa
PSA B712290, PSA D - Level 3, PSA E - Level 3, ei noiden luokitusten tarkoitus ole lyhentää moottorin ikää...

Puheita riittää ja puhtia, mutta näiden höpöpuheiden perusteella ainakin minä pidän del-ronia suomalaisena Tuning öljynä (Tuning öljy=Saksassa ja Aasiassa kovinkin suosittuja outoja merkkejä, kuten OWS Über Power Turbo Racing, valitettavasti tuo nimi ei ole keksitty :lol: )

caferacer kirjoitti:
Testejä on ajettu, luonnollisesti, mutta jos laitan tähän meidän maksamia tuloksia, ette te niitä usko kuitenkaan. Sanotaan nyt esimerkkinä, että 10W-60 Street Performance oli reilut 10K kadulla ajettuna pumpattavaa alle -35 asteen pakkasessa ja yläpään viskositeetiltään se oli juuri ja juuri pudonnut SAE-50 luokkaan. Testilaitos piti suoritusta mainiona.

Kovin kiinnostunut olisin näkemään testilaitoksen tulokset (kai ne voi suoraan laittaa sinne nettisivuillekin??). (mikseiköhän mitattu omassa labrassa, jos kerran jokainen tuote-eräkin analysoidaan)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 03.01.2011 20:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kyllä tavalliset öljyt toimivat ja riittävät normaalikäyttäjille kunhan lukee muutakin purkin kyljestä kuin brändin mainoksen.
se on sitten ihan toinen asia nuo erityistarkoituksiin tehdyt tuotteet. mikään ei estä kaatamasto koneeseensa niitäkin jos ns:perse kestää, ja kai joillakin kestääkin kun ovat valmiit maksamaan muustakin kuin itse tuotteesta. joten siitä vaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 03.01.2011 21:55 

Viestit: 16
En tiedä, onko vastaamisessa yhtään mitään järkeä, koska ollin päätä ei saa käännettyä, vaikka mitä kirjoittaa. Mahdolliset perustelut kuitataan höpöpuheina... No, jos vielä kerran.

Yritä nyt ymmärtää, että lähtökohtaisesti käytettävä perusöljy on niin laadukasta, ettei lisäaineistusta tarvita niin paljon kuin muissa markkinoilla olevissa öljyissä. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa sinkki, jota ei yksinkertaisesti tarvita samaa määrää kuin vaikkapa Red Linessa. Red Linen 2400 PPM pitoisuudella on aivan turha unelmoida mistään luokituksesta, mutta Del-Ronin perusöljy ei tarvitse tällaista pitoisuutta. Määrää voitaisiin kasvattaa Red Linen kanssa samalle tasolle, mutta siitä ei olisi ominaisuuksien kannalta enää mitään hyötyä. Nimenomaan pienemmän lisäaineistuksen tarpeen ansiosta nämä öljyt voivat täyttää API-luokituksia. Ja luokituksista näkee karkeasti lisäaineistuksen määrän. SM-luokitellut ovat kevyemmin lisäaineistettuja kuin SL-luokitellut.

Luokituksista ja niiden tarkoituksesta voidaan vääntää vaikka maailman tappiin asti. Pari pointtia kuitenkin. Luokitusta tärkeämpää on se, miten öljy säilyttää ominaisuutensa käyttöikänsä aikana. Toisekseen öljyjen ja niiden valmistusteknologian "kehitys" on tarkoittanut, että marginaali Motonetin hyllyssä olevien öljyjen ja moottoreiden voiteluaineelleen asettamien minimivaatimusten kanssa on kaventunut.

Tottakai kaikki koeöljyt analysoidaan myös itse.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 03.01.2011 22:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
caferacer kirjoitti:
Mahdolliset perustelut kuitataan höpöpuheina...


Ei, vaan niitä perusteluja on nähty vain yleisellä tasolla. Mitään tutkimustulosta en ole nähnyt. Sellainen auttaisi. Nyt on vain väitteitä.



2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 03.01.2011 22:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Keitere kirjoitti:
Nyt on vain väitteitä.

Niillä väitteillä rakennetaan niitä caferacerin mainostamia mielikuvia joilla niitä öljyjä myydään.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 03.01.2011 22:56 

Viestit: 16
En tiedä, millä nyt varsinaisesti teitä vakuuttaa voi (ja hyödyttääkö se mitään?), mutta tässä ote noin 10500 ajetun Street Performance 10W-60:n kuntoanalyysista:

Viskositeetti: +40c: 133,8 cSt
Viskositeetti +100c: 20,4 cSt
TBN: 9,88 mgKOHg
Hapettuminen: -- ei havaittu
Nitrautuminen: 11 A/cm
Sulfatoituminen: 1 A/cm
Dispergoitavuus: 91 %

Mitä tuossa lukee: Öljy ei ole paksuuntunut, viskositeetti kuumana on pysynyt vakaana, happojen neutralointikykyä löytyy edelleen, lämmönkesto on hyvä, öljy tai sen lisäaineet eivät ole hajonneet tai happamoituneet ja öljyn noenliotuskyky on hyvä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 03.01.2011 23:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
Hyvä. Nyt tarvittaisiin vertailun vuoksi "kilpailijoiden" arvot samalla tavalla mitattuna. Se kertoisi jotakin niinsanotuista normaaliarvoista ja Del-ronin sijoittumisesta tässä skabassa. Minun on helppo kysellä, koska en silleen ole öljyasiantuntija.



2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 04.01.2011 09:00 

Viestit: 5124
Noita vertailuja löytyy paljonkin googlettamalla kun lisää auton tai öljyn nimen lisäksi "Used Oil Analysis" (UOA), oil life available tai jotain sinnepäin. (teollisuuden huollossa käytetään jatkuvasti kun arvioidaan pitääkö osa tai kaikki öljy vaihtaa ja mikä on optimaalinen vaihtoväli)

Erilaisilta autotaiheisilta foorumeilta (+pyörä) löytyy monia julkaistuja hajanaisesti, mutta tuolla on paljon:
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... d=3&page=1

Del-ronin pelkistä loppuarvoista ei kai tosiaan voi muuta päätellä kuin että toimii moottoriöljynä, erinomaisuutta ei noista voine päätellä? Onko kuluvat metallit tai muuta analysoitu myös samalla (lisäksi toinen mittaus alussa kertoisi ainakin arvojen muuttumisesta). Mutta näiden mittausten positiivisetkaan lausunnot ei taida olla todiste öljyn erinomaisuudesta, vaan siitä että öljyn käyttöikää ei ole ylitetty eikä moottorissa ole epänormaalia kulumaa. Perus dieselmoottoriöljy moottoripyörässä:
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... Post768450

Perussynteettisellä 30000 km, suodattimen vaihdolla (18000 miles)
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... Post768450

Tuolla "bob is the oil guy" ihmiset julkaisee omia tuloksiaan ja moni tekee analyysin melkein joka kisan jälkeen, tosin ne harvemmin niitä julkaisevat vaan enemmänkin harrastajat (ulkomailla testit maksaa 20...60 €, ja lähinnä testeillä haetaan ennakkoon tietoa onko joku moottorissa tai vaihteistossa rikkumassa, ehkä mikä on optimaalinen vaihtoväli, jollei vaihdeta joka kisaan)

Suomessa ei testejä taida yksityisille moni tehdä ja hinta on melkein 10X, mutta ainakin Saksasta löytyy paikka
http://www.oelcheck.de/en/home.html ~60 € + postikulut


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 04.01.2011 10:10 

Viestit: 16
olli__o kirjoitti:
Del-ronin pelkistä loppuarvoista ei kai tosiaan voi muuta päätellä kuin että toimii moottoriöljynä, erinomaisuutta ei noista voine päätellä? Onko kuluvat metallit tai muuta analysoitu myös samalla (lisäksi toinen mittaus alussa kertoisi ainakin arvojen muuttumisesta). Mutta näiden mittausten positiivisetkaan lausunnot ei taida olla todiste öljyn erinomaisuudesta, vaan siitä että öljyn käyttöikää ei ole ylitetty eikä moottorissa ole epänormaalia kulumaa.
On toki. Kyseessä oli ote analyysista. Juuri todistit itsekin, ettei koko analyysin, tai oikeastaan minkään muunkaan tähän kirjoittamisesta ole mitään iloa, koska sinä olet päätöksesi jo tehnyt.

BTW yksittäisen testin suora vertailu toisiin vastaaviin testeihin on tavallaan turhaa, sillä samanlaista ajoa samassa moottorissa ja samoissa olosuhteissa ei voitane saada aikaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 04.01.2011 11:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
caferacer kirjoitti:
BTW yksittäisen testin suora vertailu toisiin vastaaviin testeihin on tavallaan turhaa, sillä samanlaista ajoa samassa moottorissa ja samoissa olosuhteissa ei voitane saada aikaan.
Miksi ei? Otetaan moottorivalmistajalta n kpl moottoreita, suoritetaan niillä sama esiohjelmoitu ajo- ja kuormitusohjelma samassa sääkaapissa samalla ohjelmalla käyttäen moottoreissa vertailtavia voiteluaineita. Kuitenkin sama voiteluaine esim. 2-3 kpl:ssa moottoreita ja keskiarvoistetaan tulokset (suureesta riippuen sopivalla keskiarvoistusmenetelmällä).

Vaikka tuo on noinkin yksinkertainen testi, niin luulisi silläkin jo saavan aikaan vertailukelpoisia tuloksia.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 04.01.2011 17:23 

Viestit: 16
Voin luvata ylläkuvaillun kaltaisen testin järjestäjälle/kustantajalle ilmaiset Del-Ronit koemoottoriin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 04.01.2011 17:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
caferacer kirjoitti:
Voin luvata ylläkuvaillun kaltaisen testin järjestäjälle/kustantajalle ilmaiset Del-Ronit koemoottoriin


No mutta! Testin järjestämiseen pitää olla joku motiivi. Ja aikaa, osaamista sekä jonkin verran rahaakin. Jos Del-ron on niin hyvä öljy kuin nyt on väittty, niin valmistajalla luulisi olevan intressiä edistää myyntiä tällä tavoin. Pelkät väitteet ja vastaväitteet ovat aika turhauttavaa juupas-eipästelyä. Jollei mikään puolueeton taho ole juuri nyt järjestämässä öljytestejä, niin kyllä se on valmistajan tai markkinoijan homma hoitaa tämä testaaminen, heillehän siitä hyötykin lankeaa jos menestys testissä on hyvä. Eikö vaan?

Onhan se toki ihan mahdollista, että pieni valmistaja on onnistunut tekemään tavallista paremman tuotteen. On vain hemmetin vaikeaa päästä ankarasti kilpailluille markkinoille varsinkin kun tuo liiketoiminnan läpinäkyvyys ei ole kovin korkeassa arvossa.



2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 04.01.2011 20:42 

Viestit: 5124
^^ Olet aivan oikeassa että minua ei enää vakuuteta väitteillä, mutta varmaan kuka tahansa potentiaalinen asiakas joutuu miettimään miksi joku öljy on hyvä.

Minua on myös alkanut ihmetyttämään, että mihin tuloksiin pohjautuen tämä nimetön suomalainen voiteluainevalmistaja on vakuuttunut että nyt on sellainen perusaine että maksoi mitä vaan sitä on saatava (ja käyttääkö tätä ihmeainetta kukaan muu maailmassa - ei tarvitse kertoa tätä valmistajaa, mutta kai jossain koko maailmassa on myynnissä vastaava tai vielä parempi tuote kalliimmalla)

Mihin tuloksiin perustuen sitten tämä jälleenmyyjä on uskonut valmistajaa että tämä on nyt aivan loistava tuote, vaikka kallis?

Ja kaikessa hiljaisuudessa ja julkisuudelta piilossa tämä nimetön taho kykeni valmistamaan jopa 7 erilaista auton öljyä sekä neljä moottoripyörän öljyä ja ainoana tuloksena on näyttää 7 erilaista mittaustulosta yhdestä öljystä käytettynä. Näistä tuloksista tuskin on valittu huonoimpia, mutta miksi vaikka noensitomiskyky, joka kiinnostaa kyllä dieseleissä, mutta bensa racing öljyissa??? => eniten kiinnostaisi, miten suojelee kulumiselta. Täydellinen testi siis kehiin eikä vain jotain valikoituja arvoja, kai testilabrankin tiedot voi scannata mukaan, vaikka haluisi omat tiedot peittää.

(API luokittelusta tuli ainakin niin epämääräistä ja väärää tulkitaa viestinä että joko niitä ei ole tutkittu ja lätkäisty vain teksti purkin kylkeen tai sitten raaka-aine on samaa kuin lopputuote eli nimetöntä valmista bulkkiöljyä joka on testattu kaikkine lisäaineineen (voi toki ehkä silti olla jonkun sortin PAO ja esteri-öljyä Aasiasta).

JASO T MA luokittelussa on vieläpä määrätty, että kauppanimi ilmoitetaan samalla kun lähetetään mittaustulokset ja maksetaan käsittelymaksu sekä MA2 tai MA1 tai MA tai MB luokista täytyisi valita vain yksi luokka :) eikä MA/MA2, kuten delronin tiedoissa)

[Edit] API SL (ja myöhemmissä) joutuisi öljyä ajamaa standardimoottorissa testipenkissä myös melkoisesti, esimerksi tämän keskustelun aloittaneessa ketjussa kiinnostanut pakollinen kylmäliman muodostamistesti (Sequence VG Test) vaatii 54 sykliä, 216 tuntia standardimoottorilla (jonka ohivuotoa on lisätty keinotekoisesti) ja tämä on vain yksi pakollisista moottoritesteistä = erikoisöljyjä pienille markkinoille luokitellaan aika harvoin API luokkiin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 04.01.2011 22:16 

Viestit: 16
Mä olen Olli pahoillani, en jaksa sun kanssa vääntää enää. Nämä öljyt ei ole kaikkia varten. Kokeile, jos haluat - saatat ehkä huomata, mikä niissä niin kovin ihmeellistä on. Jos et halua, ole kokeilematta.

Perusöljyn raaka-aineet on periaatteessa kenen tahansa ostettavissa (Jenkeisä btw) ja yksittäin tai osaseoksina käytössä kyllä muillakin. Mikä ratkaisee, on kokonaisuus.

Jos sinua nokiarvot hämää, niin kyseessähän oli myös katuautoihin, myös dieseleihin sopiva voiteluaine, ja ajossa oli nimenomaan dieselauto. Johan nimi STREET performance jotain vinkkiä saattaisi antaa.

Sanot, että meidän toiminta ei ole riittävän läpinäkyvää. Verrattuna mihin? Kuinka monesta öljystä mainitaan missään julkisessa dokumentissa mitä se todella sisältää? Mistä mainitaan edes perusöljy? Yleensä mainitaan vain "synteettinen" tjsp, ja mitähän se tarkoittaa? Entä mainitaanko valmistaja? Jos purkissa on Shellin, Mobilin tai minkä tahansa "tunnetun" öljy-yhtiön logo, onko se tae sille, että ko. yhtiö on valmistanut kyseisen tuotteen? Ei tarvitse vastata, mutta voit miettiä itseksesi vastauksia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 04.01.2011 23:26 

Viestit: 5124
Ja ihan viimeisenä meinasit vasta kertoa että ainoat racing öljyjen mittaustulokset on dieselillä mitattu....
caferacer kirjoitti:
Mä olen Olli pahoillani, en jaksa sun kanssa vääntää enää. Nämä öljyt ei ole kaikkia varten....
Perusöljyn raaka-aineet on periaatteessa kenen tahansa ostettavissa (Jenkeisä btw) ja yksittäin tai osaseoksina käytössä kyllä muillakin. ...

Minä olisin vielä jaksanut, ihmetyttää vaan kovasti ettei tunnetut esteriöljyjen valmistajat ole valinneet yhteenkään racing öljyyn tätä parempaa perusöljyä vaan joutuvat käyttämään niin paljon anti-wear lisäaineita

caferacer kirjoitti:
Kuinka monesta öljystä mainitaan missään julkisessa dokumentissa mitä se todella sisältää?

Ainakin käyttöturvallisuustiedote kaikista on asetuksen mukaan pakko olla EU alueella:
http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf ... 7-1394.pdf


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 05.01.2011 00:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
olli__o kirjoitti:
caferacer kirjoitti:
Kuinka monesta öljystä mainitaan missään julkisessa dokumentissa mitä se todella sisältää?

Ainakin käyttöturvallisuustiedote kaikista on asetuksen mukaan pakko olla EU alueella:
http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf ... 7-1394.pdf

Tuossa nyt ei kyllä kerrota muuta kuin että LiquiMolyn turhan jäykkä Rasign-öljy sisältää mineraaliöljyä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 05.01.2011 08:03 

Viestit: 5124
Pisteet RPekalle, nopeasti kaivettu tieto esille:

Liqui Moly:
Markkinointiosaston teksti tuotetiedoissa:
Synthoil Race Tech GT1 SAE 10W-60 is a modern, fully synthetic, ....

Tekninen osasto saanut kirjoittaa käyttöturvallisuustiedotteen ilman, että markkinointiosasto on tarkastanut sen (tai sitten lakiin perustuvassa eivät ole uskaltaneet kirjoittaa markkinointipuppua)
Luokitus: 13 02 05 mineral-based non-chlorinated engine, gear and lubricating oil

Eli Liqui Molyn mineraaliöljypohjainen API SL/CF öljy markkinoidaan synteettisenä ja nimessä on vielä race ja synthoil, jotka eivät kumpikaan tarkoita muuta kuin nimeä. Hyviä mineraaliöljyjä saa laillisesti myydä synteettisenä, tästä on oikeuden päätös, jossa todetaaan että synteettinen on vain markkinointitermi kuvaamaan hyvyyttä, ei perusöljyä.

Muuten noista käyttöturvallisuustiedoista ei tosiaan yleensä mitään tarkkaa tietoa irtoa, mutta esimerkiksi Neste on ottanut avoimemman linjan:
vaikkapa NESTE CITY PRO W LONGLIFE III 5W-30:
72623-87-1 Voiteluöljyt (maaöljy), C20-50, vetykäsitelty neutraali öljypohjainen DMSO-uute < 3 p-% (IP 346) 40 %
151006-63-2 1-dodekeeni 35 %
64742-54-7 Tisleet (maaöljy), vetykäsitellyt raskaat parafiiniset DMSO-uute < 3 p-% (IP 346) 20 %
ELINCS Alkyloitu fenoli 4 %
68749-42-3 Sinkki C1 - C14 akyyliditiofosfaatti < 1 %
122-39-4 Difenyyliamiini 0,1 %

=> no eipä silti, enpä minä tai muutkaan näistä voi päätellä noiden öljyjen hyvää tai huonoa laatua, eikä ole sen vertaa kemistin vikaa että tietäisin mitä tuo 1-dodekeeni on (jotain synteettistä tavaraa eteenikaasusta tehtynä toki kai)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 05.01.2011 08:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Tuskin tähän, mitään viisasta saadaan aikaan? Joten, jos ei ole parempaa tietoa, niin lässytys voidaan lopettaa :mrgreen: Kas, kun se ei johda mihinkään! Jokainen ostaa, sitä mistä pitää Minä ainakin vaihdan öljyt kerran vuodessa(siviilissä). Työautossa, kerran kuussa(25000km), ei nyt tule mieleen, mitä se mersu syö, mutta paskanko väliä sillä on takuuaikana ;) Ja axussa ei öljyjä tarvitse vaihtaa ollenkaan, HÄN vaihtaa ne itse :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 05.01.2011 08:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Ei voi lisätä tekstiä? WTF!? Lisään sitten myöhemmin tähän, näitä utopia kokemuksia kaikenmaailman töhnistä ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 05.01.2011 11:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Eihän tämä keskustelu ole mitään lässytystä. Päin vastoin, ihan täyttä asiaa.
Tässä keskustelussa öljyjen laatueroista tarkemmin tietämätönkin saa jonkinlaisen käsityksen siitä, miten monimutkaisen prosessin tuloksena syntyy hyviä moottoriöljyjä. :)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 05.01.2011 15:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
olli__o kirjoitti:
Avasin tähän uuden ketjun ettei tämä öljykina saastuta muita ketjuja
No ehkä esteripohjaiset on parempia muutenkin
http://www.redlineoil.com/Products.aspx?pcid=1
http://www.amsoil.com/storefront/rd50.aspx ...

=>Ei ole niilläkään API luokituksia, eikä saa johtuen performance-lisäainepaketin ominaisuuksista


Ilmankos esteripohjaista Motul 300V:tä mainostetaan lauseella "Exceeds All Standards" :D Tai onhan sillä API SH -luokitus... :P

Tuommoisten 10W-60 -öljyjen käyttö normaalissa katuautossa vähän ihmetyttää. Ratakäytössä varmaan ihan jees, jos/kun öljynlämmöt huitelee yli 120 asteessa, mutta normaaliliikenteessä 100 astetta lienee lähempänä totuutta...




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 05.01.2011 15:29 

Viestit: 16
olli__o kirjoitti:
NESTE CITY PRO W LONGLIFE III 5W-30:
72623-87-1 Voiteluöljyt (maaöljy), C20-50, vetykäsitelty neutraali öljypohjainen DMSO-uute < 3 p-% (IP 346) 40 %
151006-63-2 1-dodekeeni 35 %
64742-54-7 Tisleet (maaöljy), vetykäsitellyt raskaat parafiiniset DMSO-uute < 3 p-% (IP 346) 20 %
ELINCS Alkyloitu fenoli 4 %
68749-42-3 Sinkki C1 - C14 akyyliditiofosfaatti < 1 %
122-39-4 Difenyyliamiini 0,1 %


Mitä tossa lukee: Täyssynteettisenä markkinoitavasta öljystä 60% koostuukin mineraaliperäisestä öljystä. 1-dodekeeni on muuten alfaolefiinia. Nesteen käyttöturvatiedotteita ja tuoteselosteita lukiessa tulee kyllä tutuksi termi "perusöljy - täsmentämätön". Monesti myös ainesosien summa < 100%. Ja synteettisenä öljynä myydään järjestäen raakaöljyjalosteita. Mutta se siitä, toimiviahan nuo omaan käyttötarkoitukseensa ovat, eikä mun ole tarkoitus dissata muiden tuotteita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 05.01.2011 19:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
olli__o kirjoitti:
enpä minä tai muutkaan näistä voi päätellä noiden öljyjen hyvää tai huonoa laatua, eikä ole sen vertaa kemistin vikaa että tietäisin mitä tuo 1-dodekeeni on (jotain synteettistä tavaraa eteenikaasusta tehtynä toki kai)


[quote=http://www.ineosoligomers.com/media/files/lao/LAO%20C12%20Data%20Sheet.pdf]Dodecene can be used in the production of alkylated aromatics, amines and amine oxides, mercaptans, oxo alcohols, epoxides, and synthetic fatty acids[/quote]
1-dodekeeni on hiilivetyketju C12H24 jota käytetään mm synteettisetän rasvahappojen valmistukseen.

Missä muuten on Del-ron -öljyjen käyttöturvallisuustiedotteet?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 06.01.2011 14:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"axussa ei öljyjä tarvitse vaihtaa ollenkaan, HÄN vaihtaa ne itse "

Näin on paras :lol: Moni varmaan tiedä mutta turbiinimoottoreissa tämä käy näin myös, "hän vaihtaa ne itse" koska on täysin järjen vastaista vaihtaa öljyjä jos kulutus on luokkaa 2 desiä per tuntia. Riittää että suteja vaihdetaan.

"Täyssynteettisenä markkinoitavasta öljystä 60% koostuukin mineraaliperäisestä öljystä"

Olen vitsaillut pitkään myös noista synteettisistä öljyistä, niissä on aina mineraalipohjaista mukana jos kyse on maakalustokäyttöön tarkoitetuista liemistä. Tosi synteettinen öljy on valmistettu ilman tippaakaan maapohjaista öljyä, raaka-aineet ovat todella raakoja ja ne ovat viinaa ja happoa joista sotkemalla tietty alkaa muodostua estereitä ja vettä ja lopputulos on sitten täyssynteettinen öljy jonka lämpötilan kesto on hikiset 300 astetta niin että todellakin 300 asteiselle pinnalle EI synny paistunutta öljyjäämää.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt
ViestiLähetetty: 06.01.2011 19:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
Cikatti kirjoitti:
"axussa ei öljyjä tarvitse vaihtaa ollenkaan, HÄN vaihtaa ne itse "

Näin on paras :lol: Moni varmaan tiedä mutta turbiinimoottoreissa tämä käy näin myös, "hän vaihtaa ne itse" koska on täysin järjen vastaista vaihtaa öljyjä jos kulutus on luokkaa 2 desiä per tuntia. Riittää että suteja vaihdetaan.


Sama pätee kyllä myös mäntämoottoreihin vähän suuremmassa kokoluokassa. Esim. työpaikallani en vaihda koneeseen (Wärtsilä W9R32) öljyä, ellei laboratorioanalyysissä ilmene tarvetta. Ja eipä tuota tarvetta ole ollut. Öljyn kulutus on n. 1 litra tunnissa. Tuossa kokoluokassa yli 3 ltr/h rupeaa olemaan jo liian suuri kulutus.

Uusien Wärtsilöiden ongelma onkin ollut, että öljyä ei nimenomaan kulu tarpeeksi, eli öljyä on tämän takia pakko vaihtaa ominaisuuksien huonontuessa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: