|
Kirjoittaja |
Viesti |
jpop
|
Viestin otsikko: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 14.07.2010 16:26 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Kangasala
|
Kaapelimies muistutti ystävällisesti tuolla myyntipalstalla, että löytyyhän toki multakin valmistajilta hydejousituksia: Kaapelimies kirjoitti: Onkohan se Jojoban maasturin hydraulijousitus siis joku japsien oma viritys, onko sulla parempaa tietoa siitä? Oisin kuvitellut että on Citikalla näppinsä pelissä siinä, tai ainakin ollut kopioinnin kohteena..? Tosiaan - unohdin ihan tuon KDSS:n. Ei mulla kyllä valitettavasti ole siitä mitään tietoa. Jos jollain on, niin mua ainakin kiinnostaa - myös kokemukset, jos sellaisia sattuu löytymään. Samoin kiinnostaa myös muut _toimivat_ hydejousitukset autoissa. Rolssihan tiedetään jo (eikä mulla olis varaakaan), mutta löytyykö muuta? ...ja heti pitää tähänkin sotkea offtopiccia... Toisaalta - tuolta itämailta(kin) kyllä löytyy viripalikkaa vähän joka lähtöön - tähän tyyliin. Onko noiden omien hydeviritysten toimivuudesta kenelläkään mitään ymmärrystä?
XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
|
|
|
|
 |
Scrat
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 14.07.2010 16:37 |
Viestit: 400
|
jpop kirjoitti: ...ja heti pitää tähänkin sotkea offtopiccia... Toisaalta - tuolta itämailta(kin) kyllä löytyy viripalikkaa vähän joka lähtöön - tähän tyyliin. Onko noiden omien hydeviritysten toimivuudesta kenelläkään mitään ymmärrystä? Näin täydellä asiantuntemattomuudellani tuosta tuli käsitys, että olisivat hydraulisesti säädettävät coil-over tyyppiset iskarit, ainakin niissä on selkeästi kierrejousi näkyvissä. Lisäksi kierrejousen jäykkyys on ilmeisestikin säädettävissä Scrat
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 14.07.2010 16:49 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
tästä Rantalainen tykkää,eli 90 luvun 700sarjan jossain bemarissa on korkeudensäätö kuorman mukaan hydrauliikalla toteutettu
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 14.07.2010 16:52 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Olikos tuossa Toijoutassa vielä kaverina kierrejouset? Jotenkin muistelisin sellaista...
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
jpop
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 14.07.2010 17:08 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Kangasala
|
Taitaa siinä olla. Kts. Linkki
XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 14.07.2010 17:37 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Siis suorana ostona Citikan hydraulijousitus on ollut Mersussa vuosikymmeniä. Ilmajousien jälkeen ostivat W116-koppaan vuodelle 1972 sydeemin takapäähän. 6,9-mallissa vakio, muihin lisävaruste. Sitten tuli T-malleihin vakioksi W123sen mukana ja vasta uusimmat E- ja S-sarjat on palanneet ilmajousitukseen. Jostain kumman syystä DB ei ole tuon jousituksen lähteestä paljoa kertoillut, ja tainnut kuulua kauppaan myös vaitiolo toiseen suuntaan Ai niin, Meseen jopa kelpaa LHM joskin tähtipullossa se on kalliimpaa... Ison Landcruiserin sydeemissä on kierrejouset eikä palloja (kuten Mesessä takana), ja iskareihin menee putket. Olisikohan kierretty samalla patentteja? Joka tapauksessa antaa kyllä maasturiksi erinomaista citikkamaisen mukavaa kyytiä! Ilmajousitustahan on sitten vaikka missä, ja Nivomatia.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 14.07.2010 19:20 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Daimlerissa hydraulinen tasonsäätö takana.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 14.07.2010 21:33 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
zX-files kirjoitti: Ison Landcruiserin sydeemissä on kierrejouset eikä palloja (kuten Mesessä takana), ja iskareihin menee putket. Olisikohan kierretty samalla patentteja? Joka tapauksessa antaa kyllä maasturiksi erinomaista citikkamaisen mukavaa kyytiä!
On Tojotallakin sellainen versio, jossa on jousipallot, olen moisen alle kurkkinut, ja pallot kun on rikki niin ajo on pomppivaa, ihan kuten Citikallakin  . Tojotalla uudet pallot maksaa n 800e/kpl, eräs kävi kysymässä sopisko Citikan pallo, no ei sovi, mutta jos teettää sopvituskappaleen, niin ehkä sopiskin?
|
|
|
|
 |
Exclusive
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 14.07.2010 22:33 |
Viestit: 12
|
Ainakin Land Cruiser 100 -mallissa on korkeussäädettävä jousitus joka toimii nesteellä. Olen moisen helman alle joskus muutama vuosi sitten katsonut ja siellä oli ainakin pari jousipalloa. Korkeus ko. mallissa oli mahdollista säätää kolmeen eri tasoon napista ja lisäksi jäykkyydelle oli kanssa eri kovuuksia. Toyota taisi kutsua jousitusta nimella TEMS. Ja olikos se vielä sellainen, että takana oli kierrejouset kaverina, edessä ei?
XM V6 Aut. Exclusive -96
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 14.07.2010 22:38 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
zX-files kirjoitti: Kerrotko edes minkä niminen malli  Land Cruiser juuh, ja 4 jousipalloa oli alustassa, kokolailla keskellä autoa oli pallot, kun sinne alle pihassa kurkin, ja en uskois itsekään moista, jollen olis omin silmin sitä nähnyt  .
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 14.07.2010 23:09 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Mites se Subarun 80-luvun tasonsäätösysteemi toimii? Olen siinä ymmärryksessä että siinä (ja Range Roverin takakeskijousessa) pumppuna toimisi iskari jonka sisäänliikkeellä painetaan lientä sylinteriin jossa on sitten poraus joka laskee lientä pois jos korkeus on liian suuri.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 14.07.2010 23:12 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Minunkin käsittääkseni vanhemmissa Subaruissa oli Nivomatin kaltainen sydeemi, uudemmissa ilmajousitusta.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
jpop
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 15.07.2010 00:39 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Kangasala
|
zX-files kirjoitti: Siis suorana ostona Citikan hydraulijousitus on ollut Mersussa vuosikymmeniä. Ilmajousien jälkeen ostivat W116-koppaan vuodelle 1972 sydeemin takapäähän. 6,9-mallissa vakio, muihin lisävaruste. Sitten tuli T-malleihin vakioksi W123sen mukana ja vasta uusimmat E- ja S-sarjat on palanneet ilmajousitukseen. Yritin joskus aikoinaan selvitellä webistä noita mersun hydejousituksia, mutta ei niistä kyllä paljon irronnut. Vinkkisi perusteella löytyikin sitten ainakin pieni maininta Citroenista alkuperänä. Ymmärsinkö oikein, että Mersuihin olisi saanut hydejousituksia vielä 90-luvun alkupuolella, mutta sen jälkeen kaikki olisi ollut palkkää rautaa ja ilmaa? Vai olenko jälleen tapani mukaan väärässä?
XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
|
|
|
|
 |
Savitaipale
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 15.07.2010 01:14 |
Viestit: 193 Paikkakunta: 54800
|
Se Land Cruiserissa oleva systeemi on myös sisarmerkki Lexusessa. Ainakin LX470. Nimitys taitaa olla AHC (Active Height Correction). Muistaakseni systeemi sai kovasti pyyhkeitä hentoisesta kuormankantokyvystä. Autoon ihmisiä/kuormaa yli 600kg ja se lätsähti alimpaan asentoonsa.  Niin joo. JCB Fast Trac:stä löytyy hydejousitus kanssa.
-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm -03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm -74 Dyane
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 15.07.2010 01:48 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
JCB käyttää ihan sitikan palloja- samoin lakaisinkoneissa on etujousena 1 BX:n pallo 70 barin paineessa.
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 15.07.2010 07:02 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Savitaipale kirjoitti: Niin joo. JCB Fast Trac:stä löytyy hydejousitus kanssa. Kuten myös joistain Fendteistä. Käsittääkseni tosin ei Citroenin osin toteutettuna, kuten JCB.
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 15.07.2010 07:35 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Ei sovi unohtaa myöskään BMC:n Hydrolasticia, vaikka onkin vaan vähän sinne päin. Likempää liippaa sitten edelleen kehitetty Hydragas. Jollain on varmaan noista omakohtaista kokemustakin?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 15.07.2010 07:39 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
jpop kirjoitti: Yritin joskus aikoinaan selvitellä webistä noita mersun hydejousituksia, mutta ei niistä kyllä paljon irronnut. Vinkkisi perusteella löytyikin sitten ainakin pieni maininta Citroenista alkuperänä. Ymmärsinkö oikein, että Mersuihin olisi saanut hydejousituksia vielä 90-luvun alkupuolella, mutta sen jälkeen kaikki olisi ollut palkkää rautaa ja ilmaa? Vai olenko jälleen tapani mukaan väärässä? Kerettiläinen tutustuminen kaikkiin merkkeihin ja niiden harrastajiin lisää tietoa ja sitä kautta tuskaa. Tuo 450SEL-6,9 on juurikin W116 eli bingo. Jutun 600 on W100 eli se 60-luvun mastodontti kruununpäille. Mihin asti oli hydeä Mesessä: ilmajousituksella ovat ensimmäisinä T211 E-sarjan farmarit 2003 sekä S-luokassa W220 1999. Mutta C-sarjassa (mikäli siihen se on valittu lisävarustelistalta tai kyse on malliston huipuista) jopa 2008 W203 oli vielä kaasunestejousituksella.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 15.07.2010 07:41 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Teuski kirjoitti: Ei sovi unohtaa myöskään BMC:n Hydrolasticia, vaikka onkin vaan vähän sinne päin. Likempää liippaa sitten edelleen kehitetty Hydragas. Jollain on varmaan noista omakohtaista kokemustakin? Ja jos tätillä olis munat... Ei sinne päinkään. Hydrolastic on enemmän Rättärimäinen, yhdistäen etu- ja takapään jusitusliikkeet. Ja kaikkea muuta kuin citikkamaisen pehmeä.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 15.07.2010 09:58 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ja kun ei voi editoida niin jatketaan eri viestissä...
Issigoniksellahan oli jonkinasteinen juttu kumiin. Minin orkkisjousitus oli kumikartoilla ja vetareissa kumiset ristit. Tuolloin yleisin jousitusratkaisu oli lehtijousilla, joko pitkittäin tai poikittain. Kummallekaan ei Minissä olisi ollut tilaa. Skottilainen pyörän ripustaminen rautalankakiepillä lokasuojan reunaan taasen tuli vasta Angliaan samaan aikaan kuin Mini oli jo markkinoilla. Vääntösauvoillekaan ála Kupla ei tilaa ollut. Kreikkalainen kuitenkin keksi erilaisen version Perssonista, jossa on ehkä auttanut "Citikan hydetuen" näkeminen. Eli kumikartio jousena, johon sitten tukivarsi lepää, ja klassinen putki-iskari. Po-po-poing-poing oli valmis. Pienikokoinen, halpa mutta pomppiva jousitus. Sitten 1964 "parannuksena" tuli Hydrolastic mutta vain 7 vuodeksi. Jujuna oli rättärimäisesti yhdistää etupään ja takapään joustoliikkeet, paremman mukavuuden saamiseksi. Homma pissi esim Suomessa pyykkilautapinnalla pahasti: etenkin lyhytakselivälisessä autossa se nyt vaan ei toimi noin. Eli puhtaan mekaakisesti, saman puolen etu+takapyörä yhteen naitettuna, nesteen virratessa liikkeiden mukaan eesaas eteen/taakse-väliä. Karkeasti sanoen iskarit heitettiin nurkkaan, niiden paikalle laitettiin vetojousi palauttajaksi, ja kumikartion sisälle tehtiin onkalo nesteelle. Ja saman puolen etu+takapyörän väliin nesteputki jossa täyttönippa. Tuossa Hydrolasticissa ei siis ollut pumppua, joustavampaa kaasua tai minkäänlaista ohjausta systeemille saati edes paineen säätelyä.
Hydragasissa lastikkiin lisättiin kaasupallot. Kuulostanee citikalta, mutta ei. Kaasupalloilla systeemiin saatiin kaivattua pehmeyttä, maailma kun oli muuttunut 1962-1972 eli Mailerista Allegroon välillä. Neste siellä silti oli elementtien välissä, ja kaasupallo oli vain apuelementti vanhaan lisättynä. Ja sama pakkasnesteen & veden sekoitus. Jota muuten sai sitten lisäillä painepumpulla huollossa yhtä usein kuin LHM pitäisi vaihtaa.
Oikeastaan Allegron Hydragas-jousitus on 70-luvun pikkuautoksi ihan OK, niin kauan kuin ei joudu sille ns pyykkilaudalle. Hakkaa Kuplan ja Sata-aan mutta ei tee merisairaaksi kuten Rättäri. Toisaalta Escortissa asia oli kunnossa paljon halvemmalla...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 15.07.2010 10:07 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Croisette kirjoitti: On Tojotallakin sellainen versio, jossa on jousipallot, olen moisen alle kurkkinut, ja pallot kun on rikki niin ajo on pomppivaa, ihan kuten Citikallakin http://www.believe.co.nz/videos/kdssTuossa näkyy KDSS-sydeemi, siellä noin 30 sekan kohdalla alkaa. Hienosti piilotettu hydrauliikka niin ettei sitä näe kuin nosturilla! Pyöränaukkoihin kurkkimalla näyttää suht koht normaalilta vieterialustalta 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 15.07.2010 10:13 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
[quote="zX-files"][/quote] Eihän noi BMC:n a kumppaneiden viritykset toki samanlaisia ole kuin sitikalla, mutta poikkeus rautajousista oikeaan suuntaan vaikka toteutus ei ihan olisikaan kohdallaan  Muutama vuosi sitten luin esittelyn Bosen magneettijousituksesta, jossa jousituksen ja iskunvaimentimen virkaa hoitaa voimakas säädeltävä magneettikenttä. Ideana vaikutti loistavalta mutta toteutus ei kai vielä ollut järkevästi mahdollista.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 15.07.2010 12:09 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Exclusive kirjoitti: Ainakin Land Cruiser 100 -mallissa on korkeussäädettävä jousitus joka toimii nesteellä. Olen moisen helman alle joskus muutama vuosi sitten katsonut ja siellä oli ainakin pari jousipalloa. Korkeus ko. mallissa oli mahdollista säätää kolmeen eri tasoon napista ja lisäksi jäykkyydelle oli kanssa eri kovuuksia. Toyota taisi kutsua jousitusta nimella TEMS. Ja olikos se vielä sellainen, että takana oli kierrejouset kaverina, edessä ei? TEMS on sitten sähkösäätöiset iskarit, perijapanialaista ysäriä.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
citsportsite
|
Viestin otsikko: Re: Muiden valmistajien hydejousitukset Lähetetty: 15.07.2010 17:47 |
Viestit: 157 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Ettei vaan japsit olis sotkeentuneet tähän meidän lippulaivaammekin, nimittäin muuttuvalla iskunvaimennuksella oleviin C6:iin nimittäin... "Japanese suspension specialist Kayaba delivers hydropneumatic shock absorbers to the new Citroen C6." http://www.autonews.com/assets/PDF/CA3704129.PDFzx-files voi varmaan selventää mikä firma tuo Kayba on?
Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85 Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
|
|
|
|
 |
|
|