Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/4 [ 81 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Turvavälin puutetta.
ViestiLähetetty: 10.03.2009 23:46 

Rekka taas takapuskureissa. Rekan edessä oleva pääsi pois kääntymällä rampille. Ei mennyt kauan, kun rekka oli meikäläisen puskurissa aiheuttamassa turvallisuusvajetta. Annoin ohitusvinkkejä. Ei vaikutusta. Vilkuttelin jarruvaloja. Vain rekan kaukot vilkahtivat kysyen; mikä hätänä? Eikä tämä kerro, että rekkakuski on vailla järkeä. Kuten yleensä taitavat ollakin. Motarilla 80 rajoitus lumisateen vuoksi, pimeätä, oma nopeus 90 mittarissa, ei alle. Olinko taas olemassaolollani häiritsemässä tuota ah, niin ylevää ja tarpeellista tavaroiden kuljetusta. Tästä kun selvittiin, niin kohta Bemari änkeämässä vailla mitään tolkkua. Piti väistää ryömintäkaistalle.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta.
ViestiLähetetty: 11.03.2009 00:37 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Tuli ajeltua muutama satku viikonloppuna ja rekkamiesten käytöksestä ei ollut muuta annettavaa kuin plussaa. C4:lla sai tietä mukavasti, vilauttelivat vilkulla aina kun oli turvallista ohittaa. Kiitokset toimivat puolin ja toisin vilkulla ja pitkillä vilauttelemalla. Viimeisen jätin ohittamatta vaikka sain merkkiä, kun oli seuraavaan risteykseen niin lyhyt matka. Ymmärsin jättäytyä taaemmas, kun ei ollut ohitustarpeita.

Toimi se toisinkinpäin takaisintullessa. Dyanella huonossa kelissä kun näin että rekalla oli lujempi vauhti, ei muuta kuin tilaa vaan nopeammalle. Ja rekka kun on rinnalla, niin siinä vielä pieni himmaus vielä että ohitus sujuu nopeasti. Ja kyllähän tuo hävisi horisonttiin eikä ollut minun tielläni, vaikka ajelin sitä 80-90 mittarin mukaan.

Yksipuolaisen ratin takaa,

Visa-mies

visamies.wordpress.com
facebook.com/visamies
youtube.com/visamies
twitter.com/visamies
visamies.galleria.fi
Poissa

ViestiLähetetty: 11.03.2009 03:41 

Visa mies: Ei toi sun reissu voinut olla täällä Turun seudulla jos rekat vilkuilla merkkejä antoi ohituspaikasta tai muusta???
Itse olen reissuillani havainnut, että täällä Varsinais-Suomessa ei juurikaan rekkamiehet ohituspaikasta merkkejä antele....
Heti kun lähtee Savon mualle tai Pohonjanmaalle tai Keskiseen Suomeen, niin kyllä alkaa merkkejä näkemään.
No nyt talvikeleillä ei niitä merkkejä kaipaakaan, kun ei noita satasen alueita juurikaan ole muualla kuin nelikaistaisella osuudella (Joissa voisi joutua rekan ohittamaan LAILLISTA nopeutta ajellessa).

Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa

ViestiLähetetty: 11.03.2009 08:41 
Ealab on rohkea, kun uskaltaa arvostella rekkakuskeja täällä... mun tekisi mieli sanoa, että mulla on bussikuskeista samanlaisia kokemuksia, mutta kun en uskalla täällä, siitä voi tulla sota ... :evil: hehheh
onneksi on tosiaan tuo lisää vihamieheksi-mahdollisuus tarvittaessa

ViestiLähetetty: 11.03.2009 08:51 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Suattaapihan se olla, että sitä on hyviä rekkakuskeja ja huonoja rekkakuskeja. Ja suattaapihan se olla, että on hyviä bussikuskeja ja suattaapihan se olla, että on huonoja bussikuskeja. Vuan suattaapahan se olla olemattannii.

Se, että joku ajaa ammatikseen ei tee hänestä vielä ammattitaitoista. Kaikenlaista pallopäätä sitä liikenteeseen mahtuu, mutta eniten pystyy liikenneturvallisuuteen vaikuttamaan omalla käytöksellään. Ja tämä pätee niin palkkaa tien päällä nostaviin, kuin muihinkin.

// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa

ViestiLähetetty: 11.03.2009 09:08 
Käyttäjän avatar

Vähän aihetta sivuten...

Ajeltiin tuossa viikonloppuna pikapikaa Vaasaan ja takaisin. Huomasin ajon olevan kovin rentoa, kun hain nopeudeksi 82 (uuden karhealla navilla mitattuna ;) ) 80-rajoitusalueella, ja siinä tuikkasin vakkarin päälle. Tunnustan, ajoin ylinopeutta, mutta sen verran vähän, ettei kameroista tarvinut välittää.

Mikä teki ajosta rentoa... No se, että porukat ajelivat tyypillisesti 85-90, kamerateillä 75-85. Minun edessäni latu oli koko ajan auki. Kun taakse välillä tuli joku, meni hän seuraavan suoran auetessa menojaan. Edes nuo kameroiden kohdilla jarruttelijat eivat haitanneet tasaista menoani.

Jopa rekat loistivat poissa olollaan, kun ajavat tyypillisesti stopparia vasten hieman lujempaa. Yhden rekan muistan lähestyneen takaa, mutta jääneen hyvän matkan päähan ajamaan samaa vauhtia kanssani. Tuokin hävisi, kun tuli käytyä lyhyellä pit-stopilla.

Tähän samaan rentouteen muistan törmänneeni viimekesänä, kun peräkärryn kanssa painelin mökkilomalle. Sai ajella rauhassa, kun pidin vauhdin jossain 90:n paikkeilla (100-rajoitus).

Olen monasti pyrkinyt ajelemaan ns. sakkorajalla ja silloin ajelu muuttuu aika rasittavaksi, kun kokoajan tulee perävaloja vastaan.

OT:n OT... Kävin eilen koittamassa hitaasti kiiruhtamisen ääri-ilmiötä, mopoautoa. Johan oli kikotin. Kauhea meteli, mutta mitään ei tapahdu. Sellainen olisi mitä oivallisin vehje sähkömoottorilla.

Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa

ViestiLähetetty: 11.03.2009 11:10 
Käyttäjän avatar

:shock: ealabin olisi syytä miettiä jo pikkuhiljaa tuota omaa liikkumistaan. käsittääkseni valitat suunnilleen samasta aiheesta jo toista kertaa ainakin.

kumma kun sinun kohdallesi sattuu noita karmeitta rekkoja. suosittelen kuitenkin tutustumaan, ennen rekan edessä harrastamiasi mielen ilmaisuja, Speden aikoinaa tekemään tuotteeseen nimeltä Hirttämättömät ja siellä kohtaan jossa Hämeen Hitain ja vastapeluri ottavat yhteen.
maassa maatessaan henkihieverissä toinen tuumasi ,että minä voitin.
yleensä noin käy jos tonnin/kahden peltikasalla alkaa temppuilla kymmenien tonnien vehkeitten kanssa. Nyt EI olla amerikkalaisessa elokuvassa.
Olen ennenkin suositellut pysymistä mahdollisimman kaukana isoista vehkeistä mahdollisuuksien mukaan.
Äläkä sano ,että kun MINÄ menen ns: laillisesti ,niin MINÄ SAAN mennä just niinkun ite tahdon.
Kun alat leikkiä tiellä ,niin älä ota muita kyytiisi,

tuo filminpätkä antaa kuvan siitä,että vaikka henki menisi ,niin minä olin oikeassa ja VOITIN.

Poissa

ViestiLähetetty: 11.03.2009 11:44 
Niko on ihan oikeassa! :!: Hyviä ja huonoja kuljettajia ja oikealla asenteella ja väärällä asenteella olevia löytyy kaikista ryhmistä, sekä ammatikseen suurta autoa ajavista että huvikseen pikkuautolla ajavista. Näin se vaan on, turha siitä on kenenkään täällä vetää mitään sieraimeensa. Tärkeämpää kuin kinastelu on se, että jokainen tiellä liikkuja tekisi parhaansa kuuluakseen tuohon hyvien ja oikealla asenteella liikkuvien ryhmään.

ViestiLähetetty: 11.03.2009 12:33 

Monenlaista menijää tuonne mahtuu mut silloin kun alkaa tuntua että kaikki muut ajaa väärin ja töppäilee jatkuvasti niin se oikea vika löytyy monesti peilistä :?

Sit jos joku oikeasti roikkuu liian lähellä eikä edes mene ohitse niin kaikkea pientä jäynää voi tehdä, kurakelillä on hyvä tehdä reilusti tilaa eli väistä siihen sohjovallin kohdille, keväällä sieltä reunalta saa mukavasti pölyä irti :mrgreen:

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 11.03.2009 12:54 

Xari kirjoitti:
Sit jos joku oikeasti roikkuu liian lähellä eikä edes mene ohitse niin kaikkea pientä jäynää voi tehdä, kurakelillä on hyvä tehdä reilusti tilaa eli väistä siihen sohjovallin kohdille, keväällä sieltä reunalta saa mukavasti pölyä irti :mrgreen:

No ei kait? Tietentahtoinen kiusanteko liikenteessä vasta hölmöä ja tuomittavaa on.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 11.03.2009 13:04 

r_a_n_u kirjoitti:
Xari kirjoitti:

No ei kait? Tietentahtoinen kiusanteko liikenteessä vasta hölmöä ja tuomittavaa on.

Voihan se olla mut jos joku tulee jossain satasen vauhdissa metrin päähän puskurista niin konstit on monet :mrgreen:

Poissa

ViestiLähetetty: 11.03.2009 22:38 

Ealabin kanssa samaa mieltä. On se h...tti, että sillä suurella tonnistolla ei voi pysytellä säädyllisen etäisyyden päässä takahudlaarista. :evil: Mukamas ammattikuskeja :lol: Pakkohan se on pikkuauton ainakin suureen mäkeen hidastaa, että saa edes ylämäen ajan ajaa rauhassa. :mrgreen:
Koke saattaa osata hommansa, mutta todella liian paljon on noita rajoitinta vasten ajelevia, joiden tukkona ovat kaikki muut kulkijat. Yksi kurja polku on tuo 6-tie, jossa itä-naapurin rekat painavat kuin kanat narussa. Suomalaisetkin ovat omaksuneet jo saman tyylin. Onneksi lama on helpottanut tilannetta huomattavasti, autorekat ovat lähes loppuneet :P .

Poissa

ViestiLähetetty: 11.03.2009 23:00 
Käyttäjän avatar

Ilmari kirjoitti:
Yksi kurja polku on tuo 6-tie, jossa itä-naapurin rekat painavat kuin kanat narussa.

Kokemus on osoittanut että yhtenäisen autorekkajonon rekkojen välissä on aina henkilöauton mentävä rako. Jarrulla vaan vasemmalla kaistalla vauhti kohdilleen ja sinne sekaan. Sitten onkin taas aikaa tehdä itselleen näkemä ja kiihdytysmatkaa seuraavaa suoraa varten... Ei ole ikävä niitä jonoja.

Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa

ViestiLähetetty: 11.03.2009 23:16 
Käyttäjän avatar

Pari päivää Venäjällä antaa ihmeesti perspektiiviä kotomaan liikenteeseen ;) :)

Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa

ViestiLähetetty: 11.03.2009 23:24 

Ealabin kanssa samaa mieltä rekkakuskit on nykyään melkoisia turvallisuusriskejä.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2009 00:01 

Yhdistelmäajoneuvojen liikennekäyttäytymisen arvostelijoilta puuttuu tietämys ja kokemus. Melkoisella varmuudella mielipiteet, ja mikä tärkeintä, oma käyttäytyminen liikenteessä sen pienen autokottosen kanssa muuttuisi, jos heillä olisi mahdollisuus muutaman päivän ajan katsella sieltä ison auton ratin takaa maantietä ja liikennettä. Sitten vasta ymmärtäisi, miten sen pienen auton kanssa pitäisi eri tilanteissa toimia, jotta liikenne sujuisi mahdollisimman sutjakasti.
Jäisi pois se "minäitte"-asenne.
Ns. itä-rekat ovat luku sinänsä, mutta kyllä niidenkin kanssa toimeen on tultava.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2009 00:21 

kokemjne kirjoitti:
:shock: ealabin olisi syytä miettiä jo pikkuhiljaa tuota omaa liikkumistaan. käsittääkseni valitat suunnilleen samasta aiheesta jo toista kertaa ainakin.

kumma kun sinun kohdallesi sattuu noita karmeitta rekkoja. suosittelen kuitenkin tutustumaan, ennen rekan edessä harrastamiasi mielen ilmaisuja, Speden aikoinaa tekemään tuotteeseen nimeltä Hirttämättömät ja siellä kohtaan jossa Hämeen Hitain ja vastapeluri ottavat yhteen.
maassa maatessaan henkihieverissä toinen tuumasi ,että minä voitin.
yleensä noin käy jos tonnin/kahden peltikasalla alkaa temppuilla kymmenien tonnien vehkeitten kanssa. Nyt EI olla amerikkalaisessa elokuvassa.
Olen ennenkin suositellut pysymistä mahdollisimman kaukana isoista vehkeistä mahdollisuuksien mukaan.
Äläkä sano ,että kun MINÄ menen ns: laillisesti ,niin MINÄ SAAN mennä just niinkun ite tahdon.
Kun alat leikkiä tiellä ,niin älä ota muita kyytiisi,

tuo filminpätkä antaa kuvan siitä,että vaikka henki menisi ,niin minä olin oikeassa ja VOITIN.

No voi p.... Eikö ole tullut jo selväksi, että ajan, kuten pitääkin ja oikein on. Eikö se kelpaa! Jos jarruvalon vilkuttelu puskurissa roikkujalle niinkuin ajatuksen herättämiseksi, on pahaksi...Minkä sille mahdan että muitakin kusipäitä piisaa. Vai pysynkö pois liikenteestä, kun kerran olen "häiriöksi" liikenteelle. Sille en mahda mitään, jos olen pois rekan edestä, niin siinä on sitten joku toinen. Hänkin sitten pois..jne. Vai mitä! Muistan hyvin, kun BX meni lunastukseen. Muistatte kai, mikä jyräsi. Huomautan vielä, että suorastaan henkeni pitämiseksi olen joutunut vetämään penkalle, eikä vain yhtä kertaa. Taajamarajoituksen alkaminen on karmiva noudatettavia, jos takaa tulee rekka....
Ei tässä näköjään muu auta kuin olla pahoillaan ja pyytää anteeksi rekoille aiheuttamaani kiusaa. Ja pysyä pois kintuista. Se siitä.

Viimeksi muokannut ealab päivämäärä 12.03.2009 00:28, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2009 00:27 
Käyttäjän avatar

r_a_n_u kirjoitti:
Yhdistelmäajoneuvojen liikennekäyttäytymisen arvostelijoilta puuttuu tietämys ja kokemus. Melkoisella varmuudella mielipiteet, ja mikä tärkeintä, oma käyttäytyminen liikenteessä sen pienen autokottosen kanssa muuttuisi, jos heillä olisi mahdollisuus muutaman päivän ajan katsella sieltä ison auton ratin takaa maantietä ja liikennettä. Sitten vasta ymmärtäisi, miten sen pienen auton kanssa pitäisi eri tilanteissa toimia, jotta liikenne sujuisi mahdollisimman sutjakasti.
Jäisi pois se "minäitte"-asenne.
Ns. itä-rekat ovat luku sinänsä, mutta kyllä niidenkin kanssa toimeen on tultava.

No joo, itse en todellakaan ole koskaan ajanut mitään isoa yhdistelmäajoneuvoa, ja muutenkaan en mielelläni käy arvostelemaan ammattiautoilijoiden työntekoa. Mutta minun järkeeni ei yksinkertaisesti mahdu että miten tuo sutjakasti liikkuminen ja takapuskuriin liimautuminen liittyvät toisiinsa?
Itse jos ajaa GPS:n mukaan sen 86-90 niin silloin tällöin joku rekka silti vaan liimautuu takapuskuriin maantieosuudella, jolla ei noin isolle yhdistelmälle ole edes sopivaa ohituspaikkaa. Toki sitten voi itse ajaa sen kymmenisen kilometriä tunnissa lujempaa, mutta sitten onkin vaarana ottaa itse sakot jos mutkan takana onkin poliisit. Ei hyvä tämäkään.

Mutta tosiaan, ihan kohtuu harvinaista tuo tuntuu olevan. Ehkä kolme-neljä kertaa olen moiseen törmännyt ja muuten ei ole ammattiautoilijoiden kanssa ollut ongelmia.

Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2009 01:09 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Mutta toisaalta, tavaran pitää liikkua. Usein kannattaa miettiä, mihin itse olen matkalla, ja mihin se kaveri siellä nupissa. Olenko matkalla anoppilaan, jonne ei ole niin kovin kiire. Ja onko kaveri matkalla purkamaan kuormaa, jossa olisi pitänyt olla jo hetki sitten. Muutama minuutti pois anoppilasta ei ole paha homma, päinvastoin. Mutta lastauslaiturilla se voikin olla jo suurempi asia. Lisäksi nupissa eläminen on paljon rajoitetumpaa nopeusrajoitusten ja rajoittimien sekä aikataulujen suhteen, jolloin on optimoitava tehokkuus. Eikä liene kovin tavatonta sekään, että kun tulee se ohituspaikka vaikka ohituskaistan muodossa, nousee edelläajavan nopeus siitä 86-90 km/h -> 95-100 km/h.

Minä kunnioitan ammattiautoilijoita, he tekevät sitä työkseen. Mä olen vaan maantiellä viihteellä. ;)

Yksipuolaisen ratin takaa,

Visa-mies

visamies.wordpress.com
facebook.com/visamies
youtube.com/visamies
twitter.com/visamies
visamies.galleria.fi
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2009 01:31 
Visa-mies kirjoitti:
Minä kunnioitan ammattiautoilijoita, he tekevät sitä työkseen. Mä olen vaan maantiellä viihteellä. ;)

Minäkin kunnioitan hyviä ammattiautoilijoita, kuten myös muuta työtä tekeviä, jotka ovat siellä maantiellä menossa tekemään aivan yhtä tärkeää työtään. Mitenkään väheksymättä ammattiautoilijoita, kyllä meitä kaikkia (lähes...) muitakin tarvitaan

ViestiLähetetty: 12.03.2009 07:56 

Visa-mies kirjoitti:
Mutta toisaalta, tavaran pitää liikkua. Usein kannattaa miettiä, mihin itse olen matkalla, ja mihin se kaveri siellä nupissa. Olenko matkalla anoppilaan, jonne ei ole niin kovin kiire. Ja onko kaveri matkalla purkamaan kuormaa, jossa olisi pitänyt olla jo hetki sitten. Muutama minuutti pois anoppilasta ei ole paha homma, päinvastoin. Mutta lastauslaiturilla se voikin olla jo suurempi asia. Lisäksi nupissa eläminen on paljon rajoitetumpaa nopeusrajoitusten ja rajoittimien sekä aikataulujen suhteen, jolloin on optimoitava tehokkuus. Eikä liene kovin tavatonta sekään, että kun tulee se ohituspaikka vaikka ohituskaistan muodossa, nousee edelläajavan nopeus siitä 86-90 km/h -> 95-100 km/h.

Aivan! :shock: Jokin merkitys pitää olla ajamisen tärkeydellä. Mitä "tärkeämpää" ajamista, sitä suuremmat oikeudet öykkäröidä liikenteessä! Vähempiarvoiset liikkujat pois rekkojen "jaloista". Ja kyllä noita ohituskiusaajia on, kenelle vaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2009 10:39 

Putkimies22 kirjoitti:
Pari päivää Venäjällä antaa ihmeesti perspektiiviä kotomaan liikenteeseen ;) :)

Puola on toinen hyvä paikka harjoitella "sujuvaa" liikennettä, kaistapäisestä menosta huolimatta tilaa annetaan jos tarvitaan, rekkaletkojen keskellä ei tosin kauaa viihdy.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2009 11:34 
Käyttäjän avatar

Hassua, se on sitten joko tai. Kaikki ovat kusipäitä tai sitten kukaan ei ole kusipää. ealab on ilmeisesti vannoutunut siitä, että kaikki rekkakuskit ovat kusipäitä kun taas komenjne on vannoutunut että kukaan ei ole.

Meikäläinen ajelee 12 tietä päivittäin, jossa myös mukavasti rekkoja paahtelee Turun sataman suuntaan. Kokemusta on sekä hyvästä että pahasta. Osa tulee ihan kiinni puskuriin, toiset taas pitävät mukavaa väliä. Suurin osa ongelmatilanteista johtuu kuitenkin henkilöautoista, joita tietysti määrällisestikin on enemmän. Kumma kun tässäkin keskustelussa nostetaan nimenomaan ne REKKAKUSKIT jotenkin muita pahemmaksi, vaikka uskaltaisin väittää että he aiheuttavat murto-osan tiellä tapahtuvista vaaratilanteista. Ikävää, jos ealab on joutunut niitä kokemaan, mutta oletko laskenut suhdetta montako vaaratilannetta rekat ovat aiheuttaneet verrattuna henkilöautoihin?

Kukaan meistä tuskin on täydellinen, jokaisella on huonoja päiviä ja hyviä päiviä. Joskus jaksaa kikkailla ja leikkiä, joskus taas ei voisi vähempää kiinnostaa. Välillä tulee tehtyä tyhmiä ohituksia, välillä taas ajelee kaiken taiteen mukaan. Sellaista se vain on. Jos liikenne ärsyttää tavalla tai toisella, on ehkä parempi jäädä kotiin. Tosin sinnekin on moni kuollut...

Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2009 11:53 
Ja jos se rekka ahdistelee takapuskurissa niin voihan sitä mennä vaikka bussipysäkille ja päästää sen pois sieltä takaa. Ja jos motarilla ajetaan niin siinähän on toinen kaista vieressä, kyllä se rekka ohi pääsee kun itse viitsii vähän hiljentää. Ei pitäisi olla liian vaikeaa kun vähän itse joustaa.

ViestiLähetetty: 12.03.2009 11:56 

Ramsi kirjoitti:
Hassua, se on sitten joko tai. Kaikki ovat kusipäitä tai sitten kukaan ei ole kusipää. ealab on ilmeisesti vannoutunut siitä, että kaikki rekkakuskit ovat kusipäitä kun taas komenjne on vannoutunut että kukaan ei ole.

Taisit osua asian ytimeen...

C8 HDi136 -07
Xantia HDi110 -99
BX TRD turbo -91
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/4 [ 81 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava