Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Osallistuitko pihapongaukseen?
ViestiLähetetty: 31.01.2011 19:25 
Käyttäjän avatar

Viime viikonloppuna "piti" bongata pihapiirin lintuja tunnin ajan. Havainnoista sai raportoida Birdlife:lle, joka kerää tiedot ja pitää niistä tilastoja.

Itse olen laittanut pihapiirin linnuille joka syksy ruokinta-automaatin, johon olen laittanut monenlaista linnuille sopivaa ruokaa.
Lintujen ruokkiminen ja katseleminen on mieltä virkistävää. :D Samalla tulee opeteltua Suomen linnustoa. Tämä on halpa huvi ja siinä ohessa tulee autettua lintuja pahimman talven yli.

Mielenkiintoisimmat talvihavainnot virallisena bongauspäivänä ovat olleet merimetso ja vihreä harmaapäätikka. :)

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa

Viestin otsikko: Re: Osallistuitko pihapongaukseen?
ViestiLähetetty: 31.01.2011 20:30 

eskere kirjoitti:
Viime viikonloppuna "piti" bongata pihapiirin lintuja tunnin ajan. Havainnoista sai raportoida Birdlife:lle, joka kerää tiedot ja pitää niistä tilastoja.

Itse olen laittanut pihapiirin linnuille joka syksy ruokinta-automaatin, johon olen laittanut monenlaista linnuille sopivaa ruokaa.
Lintujen ruokkiminen ja katseleminen on mieltä virkistävää. :D Samalla tulee opeteltua Suomen linnustoa. Tämä on halpa huvi ja siinä ohessa tulee autettua lintuja pahimman talven yli.

Mielenkiintoisimmat talvihavainnot virallisena bongauspäivänä ovat olleet merimetso ja vihreä harmaapäätikka. :)

Onkos Kaakanata näkynyt... :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 01.02.2011 07:57 

En :mrgreen: Siis vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Kun en niitä kaikkia oikein tunnista. Kaikki nyrkkiä pienemmät on tirppoja ja suuremmat harakoita :lol: No, kyllä noi tavallisimmat nyt tunnistaa, mutta olisi toisaalta hyvä opetella lisääkin.

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa

ViestiLähetetty: 01.02.2011 08:16 

Enpä minäkään. Tunnistan kuitenkin isonlinnun ja pikkulinnun. Sitten on tietysti isokuovi , pikkukuovi ja liukuovi :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 01.02.2011 08:22 
tunnen variksen, joutsenen ja harakan, ja tottakai pikkulinnut, kaikkihan ne tuntee, voin mä ne ilmoittaa pihabongaukseen :lol:

ViestiLähetetty: 01.02.2011 08:28 
Käyttäjän avatar

C4_robotti kirjoitti:
Kaikki nyrkkiä pienemmät on tirppoja ja suuremmat harakoita :lol:
Unohdit yhden joukon: ne kaikki vedessä liikkuvat ovat sorsia. :P

Alkuperäiseen liittyen: ennakkotiedottaminen asiasta olisi voinut ehkä lisätä aktiivisuutta asiaa kohtaan, tosin ei täällä. Tässä pihassa ei taida oikein lintuja liikkua, ehkä joskus joku harakka tai varis ohi lentää. Syksyllä jotain tirppoja parvekkeelle laskeutui kyllä, mutta sittemmin ovat ymmärtäneet pysyä poissa. Pihassa liikkuu enimmäkseen teekkareita ja kyltereitä. Niin ja koiria myös. Voisihan näistä kaikista mainituista jotain tilastointia ehkä harjoittaa myös.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 01.02.2011 09:14 
Tämän otoksen perusteella on odotettavissa varsinainen "tilasto", toivottavasti koko BirdLife Suomen tilasto ei muodostu tällaisten asiantuntijabongareiden ilmoitusten perusteella :D

ViestiLähetetty: 01.02.2011 09:46 
Käyttäjän avatar

laakeri kirjoitti:
C4_robotti kirjoitti:
Kaikki nyrkkiä pienemmät on tirppoja ja suuremmat harakoita :lol:
Unohdit yhden joukon: ne kaikki vedessä liikkuvat ovat sorsia. :P

Juuri näin :D Sorsapuistossa näkee noita jälkimmäisiä. Sen vois melkein laskea pihaksi, kun on ihan vieressä. Kissa joskus ihailee harakoita ikkunasta, ja tirppoja ei tuolla taloyhtiön pihamaalla ole näkynyt :)

- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa

ViestiLähetetty: 01.02.2011 09:55 

Osallistuin. Vanhana lintuharrastajana (ensi vuonna tulee 40 harrastusvuotta täyteen) linnut ovat lähellä sydäntä.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ]