|
Kirjoittaja |
Viesti |
Ralle
|
Viestin otsikko: pressutalli Lähetetty: 26.08.2009 16:29 |
Viestit: 2821
|
Moro! Onkos kellään patonkilaisella kokemusta tollasesta halvasta pressutallista tilapäisenä suojana talven yli??? kokemuksia ja vinkkejä olisi kiva kuulla Olisi tarkoitus hommata tollanen noin 3x6M jonne saisi jemmattua ainakin ton Beksin....
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 26.08.2009 17:58 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
saa pultattua maahan niin ettei kaadu,mutta pressun materiaali on todella heikkoa ja putket taipuu pienestäkin lumimäärästä. En suosittele. Osta halpoja lautoja ja pressua, siitä tilapäinen suoja ja ei maksa enempää kuin hutera pressutalli
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 26.08.2009 18:13 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Tätähän on puitu jo aikaisemminkin ... viewtopic.php?f=12&t=916Filtterit päälle ...
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 26.08.2009 18:16 |
|
Meillä ollut yhden talven käytössä omatekoinen pressutalli. Runko on tukeva, se kyllä kestää kovemmatkin tuulet. Yhden talven käytön jälkeen havaittiin, että olisi kannattanut ostaa kestävämpi pressu ja kattoruoteita olisi pitänyt olla tiheämmin tai tehdä katto levyistä. Nyt sai jatkuvasti puhdistaa lunta tai vettä katolta, muuten pressu painui pussille. Muuten se on hyvä ja halpa tilapäissuoja.
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 26.08.2009 19:12 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
 Onhan se toiminut, mutta lumikuorma on pudotettava katolta ja talli kiinnitettävä lujasti maahan tai kyllästettyihin tolppiin. Katollekin voi laittaa putkirungon päälle vaikka vesivaneria, ettei lumipussikuormia keräänny. Kyllä se putkirunko kestää, kun ei lumikuormaa keräänny.Useamman vuoden kyllä kestää, riippuu tietenkin laadusta ja hinnasta. Pienellä askartelulla sitä runkoa hyväksikäyttäen saa siitä askarreltua pidempiaikaisenkin tallin.
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 26.08.2009 19:48 |
Viestit: 2821
|
2cvkimmo kirjoitti: Tätähän on puitu jo aikaisemminkin ... viewtopic.php?f=12&t=916Filtterit päälle ... Kiitokset tosta linkistä sieltä löytyikin paljon ideaa ja toi puu runko onkin parempi idea ja saa juuri paikkaan sopivan tallin. nyt vaan suunnittelemaan ja kohtahan se onkin talvipaja valmis 
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 26.08.2009 20:02 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Itse ostin n.11 vuotta sitten Jore tuotteen telttatallin. Siinä pressu on paksua ja on kestänyt repeytymättä tuon ajan. Muutama pieni reikä siihen on tullut, mutta niistä ei edes vesi tule sisään sateella. Tallissa on putkirunko, oliskohan tuo alumiinia... Heti aluksi kokoamisen jälkeen kiinnitimme seinien alareunan putkiliitokset toisiinsa pop niiteillä. Itse tallin ankkuroimme pattingista kyhäämämme jalustan päälle. Ajan kuluessa tallin ankkurointi tosin löystyi ja pariin otteeseen tallin sai noutaa myrskyn jälkeen viereiseltä pellolta Tuokaan ei runkoa rikkonut, eikä putkia vääntänyt. Lumi- ja vesikuormaa kertyy jostain syystä aina vain takimmaisiin putkiväleihin. Parilla poikittaisella laudalla kertymisestä pääsi eroon. Kaiken kaikkiaan tuo Jore tuotteen talli on ollut erinomaisen hyvä. Ne tosin ovat noita Honkkarin talleja kallimpia, mutta kestävät paremmin. Jore tuote löytynee netistäkin.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 26.08.2009 20:07 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Minä suojasin bexin laittamalla kattotelineen paikalleen ja siihen pari pihlajan vartta ja poikkipuuta,siihen sitten pressu päälle  "Parkkipaikkatalli" 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 26.08.2009 21:30 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Halpis pressutallikin kestää lumen hiton hyvin sillä se lumi ei jää sinne katolle jos pressu on oikein pingotettu ja sitä ei päästä löystymään. Mulla ollut halpis talli kakkostallina jo vuosia. Kaikkein viisainta on laittaa muutama ripa kattoon sisäpuolelle pressua tukemaan ja varmistaa ettei keppien päät riko pressua. Auringon UV:ta halpis pressu kestää huonosti. Kerran olen joutnut siis ostamaan palkän uuden kuoren halpikseen. Pelkkä irtokuori maksoi K-raudassa vain 70 eur.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 27.08.2009 07:35 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Muistakaa, jos umpikatos, tuuletuksen pitää toimia. Ja muutenkin maakosteuden eristäminen.
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 27.08.2009 08:14 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
Cikatti kirjoitti: Halpis pressutallikin kestää lumen hiton hyvin sillä se lumi ei jää sinne katolle jos pressu on oikein pingotettu ja sitä ei päästä löystymään. Mulla ollut halpis talli kakkostallina jo vuosia. Kaikkein viisainta on laittaa muutama ripa kattoon sisäpuolelle pressua tukemaan ja varmistaa ettei keppien päät riko pressua. Auringon UV:ta halpis pressu kestää huonosti. Kerran olen joutnut siis ostamaan palkän uuden kuoren halpikseen. Pelkkä irtokuori maksoi K-raudassa vain 70 eur. Täällä mitää lunta tuu - toivottavasti. Mulla joku vuosi sitten meinasi olla toriteltta. Jos sellasen jostain saa, niin putket tuntu ainakin vankoilta. Rumensi maisemaa kuulemma. Piti laittaa eteenpäin. Mikäköhän maiseman kaunistus se naapurin Koreanletukka-aveo sitten on? Yhtä korkea ku pitkäkin.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 27.08.2009 09:27 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
pistät 4" kottikärrin renkaat siihen katokseen tolppiin alle, niin voitte vertailla sen ja aveon rumuutta / käytännöllisyyttä / kestävyyttä porukassa on helpompi tuoda se sitten takasin pellolta, kun tuuli sen sinne paiskaa... 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 27.08.2009 12:00 |
Viestit: 2821
|
ealab kirjoitti: Muistakaa, jos umpikatos, tuuletuksen pitää toimia. Ja muutenkin maakosteuden eristäminen. Joo toi maakoskeuden eristäminen varmasti onkin isoin ongelma. muuten tuuletus on kohtuu helppo toteuttaa kun ei ihan kokonaan laita umpeen seiniä vaan jättää aukot joista ilmavaihtuu... 
|
|
|
|
 |
heh heh©
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 27.08.2009 12:17 |
Viestit: 153
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 27.08.2009 12:28 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Ja tuonhan voi pitää aina mukana. Kyllä ovat naapurit kateellisia, kun on aina tallipaikka... 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
T.mupez
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 27.08.2009 16:03 |
Viestit: 118 Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
|
HOTHeaDFIN1 kirjoitti: Joo toi maakoskeuden eristäminen varmasti onkin isoin ongelma. Pressu tai rakennusmuovi myös maahan koko katoksen alalle. Ei kait mielellään kuitenkaan yli jottei vesi valu pressua pitkin talliin. Kenties kannattaa vielä nostaa auto irti maasta parikytäsenttiä jotta ilma kiertää alustan ali paremmin (etenkin hydepeleissä). Jos on vaan talvisäilytys niin riittänee että laittaa pyörien alle palikkaa, mutta pidemmässä säilössä kannattanee renkaat suojata nostamalla auto akselien tms. varaan. Pitääkö jousilla olla kuormaa säilytyksen aikana vai ei, entä hydesylinterit? Rakennusmuovia (usein kirkasta) kestävämpää on höyrynsulkumuovi (usein sinistä). Ei ota niin helposti itteensä uv-säteestä.
'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 27.08.2009 23:00 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Tosta ilmankierrosta on ihan turha huolehtia. Telttatallien päädyt ovat ns eri kappaletta sen ulkokuoren kanssa ja siellä rakenteissa on mahti raot päädyissä. Raot on niin tehty että vesi ei sada sisään mutta ilma kiertää hurjasti. Raot ovat myös teltan alareunassa, ympäri teltan. Näin siis ovat halpisteltatkin valmistettu. Maakosteudenkaan kanssa ei kannata hötkyillä muuta kuin niin että valumavedet ei pääse tallin pohjaan. Kun kyse on teltasta niin siellä on käytännössä aina sama ilmankosteus kuin ulkona ja Suomessa ulkona oleva ilmankosteus on yhtä kuin 90% ja käytännössä joka päivä. http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?pla ... am=13&map=
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Silver
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 29.08.2009 22:46 |
Viestit: 119 Paikkakunta: Espoo
|
Tuosta maakosteudesta on overdrive-foorumilla pitkät tarinat.... Siis onko sitä oikeastaan olenmassa, vai ei Täälläpäin ainakin sateen jälkeen auton alla on kuiva maa Tunnustan säilyttäneeni vanhaa Taunusta taivasalla viitisen vuotta, ja kun lopulta myin sen niin ostaja sanoi ettei ole koskaan nähnyt näin hyväkuntoista alustaa. Eli jos auto on ruosteessa, niin ruostuminen jatkuu vääjäämättä, jos kosteus% on riittävä. Jos taas pohja on kunnossa, niin ei se tunnu miksikään menevän - toisin kuin vastaavat ikätoverit, joilla rämmitään suolasohjossa. Overdrive- forumilla todettiin, että Suomessa tuulee aina sen verran, että kyllä se maakosteus siitä siirtyy Mutta palatakseni "asiaan", niin mikä tahansa katos on hyvä ja tarpeellinen, koska tällä vastustetaan todellisia haittoja, kuten: home, sammal, ja vesivahingot. Ja etten kirjautuisi ihan hupiveikoksi, niin kyllä tuo Taunus seisoi sorapohjalla, eikä nurmeen uponneena.
XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 30.08.2009 01:52 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Siis onko sitä oikeastaan olenmassa, vai ei Täälläpäin ainakin sateen jälkeen auton alla on kuiva maa "
Joo tämä on kiintoisa juttu ja varsin olen huomannut että teltassani on ollut ruutikuiva maa monta vuotta koska teltassa on "ilmastointia" mutta, jos teltta on oikeasti sikatiivis niin maakosteudessa on jotain lievää haittaa aiheuttavaa ongelmaa.
Mutta, unohtakaa maakosteus, se on likempänä myyttiä, pääasia tosiaan on että sateen aihettuama valuma ei tunge talliin.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 30.08.2009 01:58 |
|
Ongelmaksi ainakin meillä muodostui kosteuden kondensoituminen pressuun, pressukatto sitten tiputteli melkoisesti niskaan ja sätkän päälle. Talvella kun pressu oli jäätynyt ja siihen muodostui huurretta, työvalon aikaansaama lämpö sulatteli huurretta katosta ja sitten saatiin vettä niskaan ja sätkälle...
|
|
|
|
 |
Jehudi
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 01.09.2009 08:58 |
Viestit: 317
|
Kuten moni tuossa on jo maininnutkin, myös meillä on ollut ongelmana pressun hajoaminen. Perustukset tavallisesta parrusta ja maapohja. Nyt se on tönöttänyt muutaman vuoden ja odottaa vaneriseiniä ja peltikattoa. Sitten se saattaa kestää meidän hiukan tuulisella mäellä jatkossakin. Runko on kestänyt hyvin, vaikka suurehko lumikuorma ja vesi ovat päässeet painamaan. Tilapäisratkaisuksi voi olla hyväkin vaihtoehto, jos ei asu yhtä tuulisella paikalla kun mie. Huipulla tuulee... 
"Normaalia, mutta ei tämän ikäiselle..." Onko millään enää mitään väliä?
|
|
|
|
 |
bexmess
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 15.09.2009 21:53 |
Viestit: 108 Paikkakunta: Kalajoki
|
Oma bexini mallia van majailee talvisin myös pressutallissa, joka on ihan itse tekemä ja aikalailla vielä omalta ideapohjalta: Perustana on puolimetriä (maasta) korkeat lankkupaalut ja niiden päälle 'alajuoksuiksi' (5m) samaista kakkosnelosta reijitettynä (13mm) 20cm:n välein. Sitten vaan rautakaupasta 8-millistä betoniverkkoa 2kpl:tta. Ja nämä verkot taivutetaan pitkältä sivultaan alajuoksujen reikiin (verkoissahan on jo valmiina kiinnitystapit  ). Itse jätin 5 m:n reikälankkujen välin 2.3 metriseksi, mutta tiukemmastakin auton sisälle vielä saa ja samalla tietysti tallin korkeus (ja kaaren jyrkkyys) kasvaa. päätyseinä on tehty tavallisesta laudasta ja kiinnitetty hieman säteittäin kaaren muotoa tukien. Omassa tallissani tuo pressu oli se kallein osa eli se on ehtaa pressukangasta kunnon kiinnitysreijillä, mutta uskonpa halvemmankin version menestyvän hyvin verkon päällä. Tästä tallista ei myöskään tarvitse pudotella lumia talvisin 
Samalla autolla jo vuodesta -89 kesät / talvet!
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: pressutalli Lähetetty: 16.09.2009 00:20 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Bexmess, eikös katosta tipu ruostevettä auton päälle? Siis kun siinä on se betoniraudotusverkko... Ruostevettä kun tuppaa syntymään vähän noissa maalatuissa putkissakin.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
|