Suunnittelin itsekin joskus tuovani jarrullisen teli-Respon Eestistä. Tehtaalta en viitsinyt periaatteesta edes kysyä, koska kärryjen kruunuhinta oli yli 5 % halvempi, kuin ilmoittamansa €-hinta. Nyt tilanne on tietenkin eri, kun sielläkin käytetään €:oa. Lisäksi paikallisten jälleenmyyjien suhtautuminen oli yllättävän nihkeää, vaikka käytin paikallista "edustajaa". Nihkeys alkoi heti kun ilmeni, että kärry tulisi Suomeen. Mikä lie sitten syynä...
Farmin sivuilla lukee kunkin mallin esittelysivun alalaidassa Nukarissa tehdyissä/kasatuissa "Farmi Pro Nurmijärven tuotantoa", Respoissa luki ennen "Respo tuotantoa", nyt näyttää mallisto-sivulla lukevan kyseisen mallin kuvan alla valmistajan nimi (Respo, Niewiadow, Boro...). Tuo Niewiadow on meille tunnetumpi nimellä Poksi.
Monella muullakin "suomalaisella valmistajalla" on myynnissä Respon kärryjä kunkin "valmistajan" omalla nimellä, mutta Respon omalla nimelläkin myy mm. Trailcon. Myös eestiläinen Tiki-Treiler on Suomessa edustettuna merkillä Aku. Hieman vaan tuntuu kaikilla hinta pompsahtavan tuossa lahden ylityksessä...
Itse päädyin sitten kuitenkin lopulta
Farmin jarrulliseen telikärryyn. En tosin ostanut sitä suoraan tehtaalta, koska tarjousta kysyessäni pudottivat hintaa ovh:sta huimat 100 €

, vaan lammilaiselta kauppiaalta, joka antoi 15 % ovh:sta. Maksoin hänelle tilisiirtona ja hain kärryn itse tehtaalta...
Pyysin mukaan myös vararenkaan. Siihen aikaan Farmi tarjosi vararenkaan kiinnitystä vain vetoaisan alle. Olivat telinettä sovitelleet siihen, mutta todenneet, että jarrutangon takia se ei sinne sovi. Ehdottivat, että laittavat irralleen lavalle.

Sanoin, että ei käy, pitäähän sen kiinni olla jossain ja poissa kuorman tieltä. Ehdotin, että laittavat vaikka sitten takapäähän lavan alle, mutta siten että sen saa helposti sieltä pois. Renkaallahan on yleensä tapana mennä rikki yöllä räntäsateessa, eikä silloin yhtään huvita ylimääräinen temppuilu renkaan kanssa. No, tekivät toki työtä käskettyä. Hain sitten aikanaan kärryn. Vasta kotona kurkkasin tarkemmin, kuinka olivat renkaan kiinnityksen toteuttaneet. 10 cm liian pitkillä pelteilla ja nyloc-muttereilla kiinni!!

Nepä olisikin helppo irroittaa missä vain tilanteessa ja vielä auton omilla työkaluilla... Pistin pultit poikki sopivasta kohtaa, vaihdoin nylocit siipimuttereihin, porasin rei'ät pulttien läpi sokille, otin kuvat ja lähetin Farmille lievän ...tuilun kera. Tulos on
tässä.
